Specialized Epic - The tråd

LIte sugen på att uppgradera?

filename=P1060375.jpg

Skaffade nyligen en Epic Comp och märker att jag trampar ur titt som tätt. Då jag tänkte köra lite långlopp i år kommer det inte funka med 30T på framklingan.

Vad tror den samlade expertisen om att gå upp till 34T?
Hyggligt stor skillnad och är det ngt annat man behöver tänka på ytterligare vid montering av större klinga? (längre kedja, kompatibel med SRAM GX etc)

Jag har 11-46 i bak och 34 fram på "vanliga" långlopp. Jag brukar gå upp till 36 fram på CV. Kan inte påstå att jag trampar ur särskilt ofta med den utväxlingen och har inga problem att komma upp i stökiga/branta backar heller.

Det finns en sak som irriterat mig mycket min Epic, att bakdelen gungar något enormt och det märks tydligt på transportsträckor på grus och landsväg. Jag fick för mig att det var dämparen och länkage men eftersom andra säger att dom inte har märkt något på sina Epic, så har jag accepterat att det ska väl vara så med heldämpade cyklar och att det är jag som är lite picky för att jag kommer från stela landsvägscyklar.

Nu fick jag för mig att skaffa sänkstolpen för att se om det kan vara till nytta i skogen, men döm om min förvåning, cykeln är nu helt stabil, verkligen en helt annan cykel.

Det är alltså den jäkla kolfiberstolpen som gungat så jag blir sjösjuk. Man undrar om Specialized inte har provat att cykla själva på grejerna.

Spacekitty sa:
Det finns en sak som irriterat mig mycket min Epic, att bakdelen gungar något enormt och det märks tydligt på transportsträckor på grus och landsväg. Jag fick för mig att det var dämparen och länkage men eftersom andra säger att dom inte har märkt något på sina Epic, så har jag accepterat att det ska väl vara så med heldämpade cyklar och att det är jag som är lite picky för att jag kommer från stela landsvägscyklar.

Nu fick jag för mig att skaffa sänkstolpen för att se om det kan vara till nytta i skogen, men döm om min förvåning, cykeln är nu helt stabil, verkligen en helt annan cykel.

Det är alltså den jäkla kolfiberstolpen som gungat så jag blir sjösjuk. Man undrar om Specialized inte har provat att cykla själva på grejerna.

....bara för att allt är stumt och stelt så är inte det snabbast....

CGyz sa:
Skaffade nyligen en Epic Comp och märker att jag trampar ur titt som tätt. Då jag tänkte köra lite långlopp i år kommer det inte funka med 30T på framklingan.

Vad tror den samlade expertisen om att gå upp till 34T?
Hyggligt stor skillnad och är det ngt annat man behöver tänka på ytterligare vid montering av större klinga? (längre kedja, kompatibel med SRAM GX etc)

Jag kör iaf bara 34T på min. Det känns perfekt på stig och jag är ändå en hyfsat "högkadensare". 34:an funkar även på dom flesta långloppen. Körde det på Lidingö i helgen och maxade ur två ggr och kändes aldrig för stort. Däremot känns det som CV snarast kräver 36 eller 38T om du frågar mig. Notera att jag kör med 11-delat. När jag körde enduro och körde långsamt upp på tyngre cyklar var det skönt med en 32:a.

Har en Epic 2018. Ryms ett 2.35 Hans Dampf bak? Fram ska ett 2.35 inte vara något problem. Jag är inte hemma så jag kan mäta. Har 59-60 mm brett Renegade som sitter bak nu i alla fall.

Öppnade reglaget helt(4/4) på gaffeln för att testa sag. Tyckte inte det var någon skillnad mellan låst och öppet. Hade 120 psi i. Provade att minska till 80. Blev lite, men inte mkt, skillnad. Nu 105 i (80kg nykissad och som jag kom ur mor).

Är det dags för service? Reklamation? Minns ej hur den var när den var ny. SW-2018, uttagen aug (ide sept-april).

Fråga till er Epic-kunniga. Hur stor framklinga får plats på en Epic -16? Ska köra CV och konstaterar att jag får ligga på de två yttersta bak i på min nuvarande set up (34T/10-42) om jag når måltid kring 3:15-3:30. Känns nästan lite med 36T, men osäker på om en 38T ens får plats? Nån som vet? Kör en Epic Elite WC -16.

cykelkillen sa:
Fråga till er Epic-kunniga. Hur stor framklinga får plats på en Epic -16? Ska köra CV och konstaterar att jag får ligga på de två yttersta bak i på min nuvarande set up (34T/10-42) om jag når måltid kring 3:15-3:30. Känns nästan lite med 36T, men osäker på om en 38T ens får plats? Nån som vet? Kör en Epic Elite WC -16.

Hade 38 på min Epic comp i alla fall. Kanske är skillnad mot din WC?

cykelkillen sa:
Har du möjlighet att mäta ungefär hur mycket frigång du har idag?
Jag kan ju lova att det inte är klingan som begränsar din måltid ? och isåfall så är det dags för lite kadensträning!
Jag har kört din måltid med 36t fram och 11 som minst bak som exempel.

Det är väl mer en fråga om att man vill ha fler växlar att välja mellan, snarare än att den absoluta rangen inte räcker till. Dvs man vill ha kedjan längre upp på kassetten, eller? Rakare kedjelinje osv.

Oggler sa:
Det är väl mer en fråga om att man vill ha fler växlar att välja mellan, snarare än att den absoluta rangen inte räcker till. Dvs man vill ha kedjan längre upp på kassetten, eller? Rakare kedjelinje osv.

Rakare kedjelinje spelar ingen roll på Cykelvasan.

Köper man en oval säg i 36t så får man räkna den som en 38t dock. Där kan det bli knivigare kanske.
Superstar components har billiga klingor om man vill köpa två för att prova.

Oggler sa:
Ja, det är lite så jag tänker också. Jag är av naturen en högkadensare så min 34:a funkar säkert också och tiden inte så väsentlig (just nu, man vet ju hur det blir med det när man väl står på startlinjen). Men, inte vill jag sitta och vispa grädde i 90 km. Ska kolla mått, men inte hittat diametermått på klingor någonstans. Kanske jag som letat dåligt. Skulle helst sätta dit en 38:a.

Du komer inte cykla snabbare med en större klinga, 92 i medelkadens på vasan och 2.55 på 34 klinga. Så mitt tips ha den du har och kör ett extra träningspass:)

Har en SPECIALIZED 2014 EPIC COMP. Råkade crasha och Formula C1 bromsen ( den andra gången) är helt kaput. Nu vill jag inte komplicera och tänkte byta mot liknande som förra gången men den inte finns att köpa...Nu undrar jag vad kan jag köpa istället att behålla samma bromsskiva och enkelt montera på shifter...Har SRAM X9 shifter...Första val skulle vara Shimano SLX BR-M7000 men då behöver jag Problem Solvers MisMatch Sram och Shimano som inte finns på lager...undrar om det finns någon annan broms som passar direkt? SRAM Level känns prisvärd om den passar direkt och jag menar kan inte finnas något sämre än Formula C1 ute...

Är det någon som vet om det går att byta dämpning från 100 mm Brain till 120 mm med knockout eller något annat? Har en 2018 Expert med brain i gaffeln och var lite sugen på att testa den i Evo-utförande.

lundatok sa:
Är det någon som vet om det går att byta dämpning från 100 mm Brain till 120 mm med knockout eller något annat? Har en 2018 Expert med brain i gaffeln och var lite sugen på att testa den i Evo-utförande.

Menar du att byta innanmätet i din SID?

Jag har en Epic comp från 2018 med Race Face aeffect vevparti, nu behöver jag ett större framdrev än 30t som sitter som original. Om jag förstått det rätt behöver jag ett med cinch infästning men vilket offset ska det vara, cykeln har boost, är det 3mm eller 6mm som gäller? det står ju inte på drevet som sitter på plats nu. Finns det någon vänlig själ som har koll på detta?

bikerX sa:
Jag har en Epic comp från 2018 med Race Face aeffect vevparti, nu behöver jag ett större framdrev än 30t som sitter som original. Om jag förstått det rätt behöver jag ett med cinch infästning men vilket offset ska det vara, cykeln har boost, är det 3mm eller 6mm som gäller? det står ju inte på drevet som sitter på plats nu. Finns det någon vänlig själ som har koll på detta?

Du skall ha ett drev med 3mm offset = boost

Någon som hittat något bra genomgång av Epic 2020? Hittat några men ingen komplett genomgång. Hittills luktar det byte av märke.

Jag kör med 110-gaffel, samt excentrisk bussningar till bakdämparen. Samt aningens extra sag i bakdämparen. Lite större framdäck än bakdäck. Alla dessa bidrag är små. Men tillsammans tycker jag det gör en viss skillnad.

Det vill ju till att man har reach så det räcker till.

Fox:en Rompa? Ser jättefin ut!

Bra tips med förlängning annars, jag har en SID med Brain i så jag är osäker på om den går att höja.

Excentrisk bussning låter intressant, sänker BB lite också?

lundatok sa:
Fox:en Rompa? Ser jättefin ut!

Bra tips med förlängning annars, jag har en SID med Brain i så jag är osäker på om den går att höja.

Excentrisk bussning låter intressant, sänker BB lite också?

Yes, fox34’a stepcast, 120mm, 44mm offset, ?

Tillbaka
Topp