Sambal Oelek
Aktiv medlem
Specialized Epic - The tråd
LIte sugen på att uppgradera?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ah! Det där ser ju väldans bra ut. Tack!Spacekitty sa:Det står rekommenderade inställningar i den "user manual" både på papper och CD-skiva som följde med min Epic, borde stå i era också.
By the way, det står ju inte på bilden du lade ut men visst är klicksen på rebound från fullt slow-läge?Spacekitty sa:Det står rekommenderade inställningar i den "user manual" både på papper och CD-skiva som följde med min Epic, borde stå i era också.
Spacekitty sa:Det finns en sak som irriterat mig mycket min Epic, att bakdelen gungar något enormt och det märks tydligt på transportsträckor på grus och landsväg. Jag fick för mig att det var dämparen och länkage men eftersom andra säger att dom inte har märkt något på sina Epic, så har jag accepterat att det ska väl vara så med heldämpade cyklar och att det är jag som är lite picky för att jag kommer från stela landsvägscyklar.
Nu fick jag för mig att skaffa sänkstolpen för att se om det kan vara till nytta i skogen, men döm om min förvåning, cykeln är nu helt stabil, verkligen en helt annan cykel.
Det är alltså den jäkla kolfiberstolpen som gungat så jag blir sjösjuk. Man undrar om Specialized inte har provat att cykla själva på grejerna.
Rompa sa:....bara för att allt är stumt och stelt så är inte det snabbast....
CGyz sa:Skaffade nyligen en Epic Comp och märker att jag trampar ur titt som tätt. Då jag tänkte köra lite långlopp i år kommer det inte funka med 30T på framklingan.
Vad tror den samlade expertisen om att gå upp till 34T?
Hyggligt stor skillnad och är det ngt annat man behöver tänka på ytterligare vid montering av större klinga? (längre kedja, kompatibel med SRAM GX etc)
cykelkillen sa:Fråga till er Epic-kunniga. Hur stor framklinga får plats på en Epic -16? Ska köra CV och konstaterar att jag får ligga på de två yttersta bak i på min nuvarande set up (34T/10-42) om jag når måltid kring 3:15-3:30. Känns nästan lite med 36T, men osäker på om en 38T ens får plats? Nån som vet? Kör en Epic Elite WC -16.
Har du möjlighet att mäta ungefär hur mycket frigång du har idag?cykelkillen sa:Fråga till er Epic-kunniga. Hur stor framklinga får plats på en Epic -16? Ska köra CV och konstaterar att jag får ligga på de två yttersta bak i på min nuvarande set up (34T/10-42) om jag når måltid kring 3:15-3:30. Känns nästan lite med 36T, men osäker på om en 38T ens får plats? Nån som vet? Kör en Epic Elite WC -16.
Oggler sa:Det är väl mer en fråga om att man vill ha fler växlar att välja mellan, snarare än att den absoluta rangen inte räcker till. Dvs man vill ha kedjan längre upp på kassetten, eller? Rakare kedjelinje osv.
Ja, det är lite så jag tänker också. Jag är av naturen en högkadensare så min 34:a funkar säkert också och tiden inte så väsentlig (just nu, man vet ju hur det blir med det när man väl står på startlinjen). Men, inte vill jag sitta och vispa grädde i 90 km. Ska kolla mått, men inte hittat diametermått på klingor någonstans. Kanske jag som letat dåligt. Skulle helst sätta dit en 38:a.Oggler sa:Det är väl mer en fråga om att man vill ha fler växlar att välja mellan, snarare än att den absoluta rangen inte räcker till. Dvs man vill ha kedjan längre upp på kassetten, eller? Rakare kedjelinje osv.
Då kör jag på det jag har. Tack o bock gott folk!exydo sa:Du komer inte cykla snabbare med en större klinga, 92 i medelkadens på vasan och 2.55 på 34 klinga. Så mitt tips ha den du har och kör ett extra träningspass:)
lundatok sa:Är det någon som vet om det går att byta dämpning från 100 mm Brain till 120 mm med knockout eller något annat? Har en 2018 Expert med brain i gaffeln och var lite sugen på att testa den i Evo-utförande.
lundatok sa:Ja, tänkte om det gick att byta dämpare i gaffeln och samtidigt höja till 120. För att testa Evo-geometri.
bikerX sa:Jag har en Epic comp från 2018 med Race Face aeffect vevparti, nu behöver jag ett större framdrev än 30t som sitter som original. Om jag förstått det rätt behöver jag ett med cinch infästning men vilket offset ska det vara, cykeln har boost, är det 3mm eller 6mm som gäller? det står ju inte på drevet som sitter på plats nu. Finns det någon vänlig själ som har koll på detta?
kakan_polen2 sa:Cyklarna verkar ha samma spec men går upp i pris... men Epic Pro i nya färgen blir iaf jag grymt sugen på!
kakan_polen2 sa:Cyklarna verkar ha samma spec men går upp i pris... men Epic Pro i nya färgen blir iaf jag grymt sugen på!
lundatok sa:Jag är lite sugen på att göra en Evo av min Epic, vilken 120 mm gaffel ska man kika på?
lundatok sa:Fox:en Rompa? Ser jättefin ut!
Bra tips med förlängning annars, jag har en SID med Brain i så jag är osäker på om den går att höja.
Excentrisk bussning låter intressant, sänker BB lite också?