Specialized Epic - The tråd

Foss sa:
Hallåj! Nån med en FSR Comp 2017 (sista modellen innan nya ramen) som vet vad det är för bcd-mått? Det är ett raceface vevparti, eller iaf klingorna. Det står inget på klingorna. Vill köpa en N/W-klinga.

Är det inte Cinch på den (är det på min av samma årsmodell) då kan du montera N/W-klingan direkt på vevpartiet utan klingbultar.
Du plockar bort spindeln för vanliga kligor och skruvar dit en Cinch-klinga.
Cinch.jpg

Jag har förstått att det är skillnad på Brainfunktionen på en Epic 2019 i förhållande till 2018. Att plattformen på Brainen nu ligger en bit ner i slaget. Stämmer det och är det någon som kan förklara vad skillnaden är och hur den upplevs?

Har inte koll på skillnaden i känsla mellan tidigare placering av brainen och nuvarande, men tänkte bara för info så kom "Brain 2.0" och därmed också placeringen närmare hjulets nav på 2018 års modeller.

Senast ändrad:
Bprct sa:
poqa sa:
lundatok sa:
Man har lite ett antal mm sag innan Brain slår till. Innan tror jag den var mer stum direkt.

Är det även på bakdämparen eller bara på gaffeln?
https://www.specialized.com/us/en/stories/brain-technology

De jag provkört har haft "sag" både fram och bak, vad är då vitsen med brain? Antingen är alla brainenheter trasiga eller så är det falsk marknadsföring? ?

Det fungerar mycket bra och man har slaglängd efter själva saget också.
Men du cyklar ju Scott spark aka gunghäst ?. En Scott spark kan du köpa en kopia av på wish. Vad är så unikt med det menar du? Från att ha haft 3 fs med lockout på styret var bytet till brain mycket trevligt. Sen om man gillar brainen bättre innan 2019 eller efter är väl olika.

Har en epic expert från 2018. Hjulen har rullat ca 50 mil och nu glappar det i baknavet. Vad jag förstår så är det ett nav som inte är så bra och hjulen är ganska tunga. Men hur är fälgarna? Funderar på om jag skulle byta nav och ekrar för att få ett bättre hjul men då vill man ju att fälgen inte håller samma klass som navet.
Är det någon som vet något om fälgen?

stoffe1 sa:
Har en epic expert från 2018. Hjulen har rullat ca 50 mil och nu glappar det i baknavet. Vad jag förstår så är det ett nav som inte är så bra och hjulen är ganska tunga. Men hur är fälgarna? Funderar på om jag skulle byta nav och ekrar för att få ett bättre hjul men då vill man ju att fälgen inte håller samma klass som navet.
Är det någon som vet något om fälgen?

Jag är ingen expert.. men det glappande för mig på samma sätt och då spände min LBS lagrena..
Det löste problemet!

Är ingen annons men då jag håller på och försöker byta ut brainen på min Epic 2016 mot en vanlig dämpare så letar jag efter ett sk "yoke".

Det är inte så att någon här sitter på en trasig brain eller ett löst ok som ni kan tänka er att göra er av med? Original oket då så att säga eller har tips på var man kan hitta?

Är less på att behöva byta ut eller serva brainen så ofta

Jag fick hem denhär igår. Lite osäker på vad jag har för tankar kring den just nu.

Dämparna ska vara nyservade innan den blev undanställd för många år sedan. 3x9 drivlina med xtr vev och xo-reglage. Smalt kolfiberstyre med barends. Magura bromsar där det går att trycka handtageti botten utan bromseffekt (ovant med handtag för alla fingrar, så van vid 2-fingersgrepp nu). Ordentligt med glapp i båda naven. Glapp i nedre länkagepunkten.

Frågan är om den skulle kunna bli en bra långloppsmtb till mig själv.
Eller om den får bli donator om jag ska bygga en barncykel till äldsta tjejen som borde kunna köra 26" nästa år.

4D715900-5F01-4CBD-8B14-90AC265D835E.jpeg

Senast ändrad:
Är ingen annons men då jag håller på och försöker byta ut brainen på min Epic 2016 mot en vanlig dämpare så letar jag efter ett sk "yoke".

Det är inte så att någon här sitter på en trasig brain eller ett löst ok som ni kan tänka er att göra er av med? Original oket då så att säga eller har tips på var man kan hitta?

Är less på att behöva byta ut eller serva brainen så ofta
Lite längre upp i tråden är det en som köpt och och dämpare för att byta.

Tvättråd, hur ska man tvätta kring länkaget och ska man smörj det efter en grisigare tur? Vattenspola, blåsa, gnida?

Hur ofta bör man plocka isär länkaget och serva, dvs tvätta och fetta bultarna?

Fler vård tips?

Jag fick hem denhär igår. Lite osäker på vad jag har för tankar kring den just nu.

Om tankarna går mot att göra dig av med den är det bara du hör av dig, dottern behöver en större 26"-ram, och med den där skulle vi matcha varandra fint... ;-)

Jag har som sagt en likadan, och den är ju fantastiskt rapp och kul på lite mindre stökig men kuperad och slingrig stig.

Jag har en nyinköpt men begagnad Specialized Epic S-works 2019. Förra ägaren hävdar att bakdämparen är utbytt via utbytessystemet i augusti och sedan är cykeln endast använd ett fåtal gånger. Jag har ställt in autosag exakt enligt instruktionerna men problemet är att dämparen tycks vara öppen hela tiden, den gungar konstant och låser inte. Har någon varit med om detta? Går det att ”få i gång” den på något sätt? Eller hur ska man lösa det?

Om tankarna går mot att göra dig av med den är det bara du hör av dig, dottern behöver en större 26"-ram, och med den där skulle vi matcha varandra fint... ;-)

Jag har som sagt en likadan, och den är ju fantastiskt rapp och kul på lite mindre stökig men kuperad och slingrig stig.

Vi får se vad som händer. Farsgubben behöver något att snurra grusväg med. Så varför inte en S-Works! ;)
Återkommer om den skulle bli överflödig!

Det har säkert behandlats massor med gånger i den här tråden men jag är inte överens med sökfunktionen.

Vad rekommenderar ni för vevlager till min Epic Expert Carbon WC 2017?

Vi får väl se vad den nya modellen 2021 kommer väga :)

Läste i tråden jag länka att S-worksen ska väga sub 9 kg

Senast ändrad:
Nja, det är väl Eagle axs på den, eller vilken modell tänker du på?

Jag fick den här i reklam.

DRIVETRAIN

REAR DERAILLEURShimano XTR M9050 Di2, Shadow Plus, GS cage, 11-speed
CHAINSRAM XX1, 11-speed w/ PowerLink
CRANKSETRace Face Next SL G4, Boost™
CASSETTESRAM XG 1199 X-DOME, 11-speed, 10-42t
SHIFT LEVERSShimano XTR Di2, 11-speed
BOTTOM BRACKETThreaded BB, 24mm spindle
CHAINRINGSAlloy 30T

Jag fick den här i reklam.

DRIVETRAIN

REAR DERAILLEURShimano XTR M9050 Di2, Shadow Plus, GS cage, 11-speed
CHAINSRAM XX1, 11-speed w/ PowerLink
CRANKSETRace Face Next SL G4, Boost™
CASSETTESRAM XG 1199 X-DOME, 11-speed, 10-42t
SHIFT LEVERSShimano XTR Di2, 11-speed
BOTTOM BRACKETThreaded BB, 24mm spindle
CHAINRINGSAlloy 30T
Ser ut som en 2018.

Det värsta är nog att förra ramen är snyggare... Annars känns den nya trevlig. Åriserna har stegrat lite också. 11500 usd blir ju här 135k, vilket är rätt tilltaget (men ändå billigare än en gammal Scott i motsvarande klass).
2018?
2019 ca 105k.
2020 ca 120k.
2021 ca 135k. Yikes.

Ser ut som en 2018.

Det värsta är nog att förra ramen är snyggare... Annars känns den nya trevlig. Åriserna har stegrat lite också. 11500 usd blir ju här 135k, vilket är rätt tilltaget (men ändå billigare än en gammal Scott i motsvarande klass).
2018?
2019 ca 105k.
2020 ca 120k.
2021 ca 135k. Yikes.

Var inte 2018 blå med röd text?

Tillbaka
Topp