spectral

hänk1

Medlem
spectral
Hej. Gör man bort sig om man väljer canyon spectral al 7.0 istället för al 7.0 ex? Cyklar mest stig å lite grusväg. Frågar för 7.0 får jag tag på nu, medan 7.0 ex får jag vänta hela semestern på.

spectral
Jag måste bara fråga, finns det en anledning till att du väljer en AM hoj istället för en XC hoj? Med tanke på att du ska cykla stig och grusväg så låter det som fel val av cykel tycker jag.

spectral
Jag väntade/väntar på min ex i 5-6 veckor, på måndag hämtar jag ut den. Lite smått förväntansfull. Ville i första hand ha 1x11. Sen har den ju bra mycket bättre gaffel har jag förstått. Sen har den också aningen flackare vinkel på gaffeln eftersom den har 150 isf 140 mm fram. Skall lägga på ett renthal styre och en ergon sadel samt mina gamla Saint pedaler.

spectral
Ok tack. Då väntar jag på ex. Grejerna är väl bättre rakt igenom på ex som jag förstått. Hade bara fått för mig att ex luta lite mer åt dh hållet och den vanliga al var lite mer åt stighållet. Men så är det väl kanske inte?

spectral
Jo ex är lite mer utförinriktad på grund av lite flackare gaffelvinkel men det är inget som stör. Har bytt luftskaftet i min pike så jag kör med 160 slag fram och den funkar fortfarande fint att trampa uppför. Hade jag velat ha ut max uppför hade jag nog köpt en nerve i stället. 1x11 var jag däremot lite tveksam till när jag köpte och hade tänkt sälja bort och montera 2x10 i stället om det inte var funkis (valde ex på grund av gaffel och dämpare). Blev dock såld på 1x11 redan första rundan. Kör nu vanligen med 32 klinga fram då jag behöver lite lättare utväxling i ett par av uppförsbackarna jag oftast trampar.

spectral
Jag har inga förhoppningar om att få en bra tid. Jag vill att det ska vara roligt att cykla. Bryr mig inte om nån annan cyklar samma sträcka lite snabbare. Det ska vara kul.

spectral
Stor är väl kanske att ta i men det märktes kanske framförallt för att gaffelvinkeln blev ytterligare lite flackare (strax under 66 grader). Luftskaftet kostade knappt 300 och gillar man inte det kan man ju alltid sätta tillbaka det gamla och deppa för att man slängt lite pengar som man kunde köpt ett nytt däck för i stället :-)

spectral
Kan det inte vara så att talas gaffeln får ta skit för hur den varit på äldre modeller och måste väl finnas nån tanke med att det finns en al och en al ex som kostar lika. Kan det vara så att vanliga al 7.0 är mer åt xc hållet och kanske därför funkar bättre som det än ex? Eller är den helt enkelt sämre även där. Har inte hittat nåt positivt om foxen än.

Tillbaka
Topp