spelar high engagement nav någon roll?

MTBemil

Aktiv medlem
Jag har alltid hävdat att det inte gör det, då jag aldrig känt av det som en brist när jag själv cyklat. Att 5 grader är mindre än 10 grader är mindre än 20 grader är ju lätt att förstå, mindre måste ju va bättre? Men jag har lite tyckt att 10 eller även 20 grader är ju jävligt lite ändå, men det slog mig nyss att utväxlingen... ja växlar även detta. Så det verkar udda att prata om engagement points utan att även ta med utväxling och situation. Så vad är era upplevelser? har ni kört nav med många engagment points eller väldigt få eller båda? vilken utväxling har ni haft och när har ni faktiskt känt en skillnad?

Raemoe

Aktiv medlem
Jag har väldigt få POE och det märks framför allt i låg utväxling. Har man till exempel 18 POE blir det 20 grader mellan klicken vid 1:1 det innan man har räknat med hjulets (och därmed navets) rotation i det hela. I praktiken leder det till att jag i uppförsbacke kan kliva på pedalen i optimalt läge och bottna den utan att komma upp i rulltempo. Skitjobbigt.

MagerValp

Aktiv medlem
Min HT kom med 18 vilket inte var någon höjdare, uppgradering till 36 var ett måste. Min heldämpade har däremot 108 och det är märkbart trevligare. Teknisk klättring är väl där jag märker av det mest och då pratar vi om typ tvåans till femmans växel.

MTBemil

Aktiv medlem
Jag har väldigt få POE och det märks framför allt i låg utväxling. Har man till exempel 18 POE blir det 20 grader mellan klicken vid 1:1 det innan man har räknat med hjulets (och därmed navets) rotation i det hela. I praktiken leder det till att jag i uppförsbacke kan kliva på pedalen i optimalt läge och bottna den utan att komma upp i rulltempo. Skitjobbigt.
idag är det ju inte heller ovanligt med 1:1,73 i utväxling, (52-30) vilket blir typ 33 grader vid vevarna... själv (tror jag) att jag generellt kört med 30-40 engagement points, med undantag från en dh jag hade med 120, men med den utväxlingen märkte jag verkligen ingen skillnad.
Verkar iallafall som en uppgradering mer för känslans skull, man känner en skillnad och det låter coolare men väldigt sällan som det faktiskt behövs över 40

Valhalla_

Aktiv medlem
Aldrig känt behovet av fler poe, tror det är mest en gimmick..
Kan fatta grejen med ljudet, men inte annars.
När skulle man behöva det? I supertekniska klättringar?

MagerValp

Aktiv medlem
Ja, till exempel. Och teknisk stig där man måste göra ett par vältajmade tramptag på rätt ställe. Extremt märkbart om man måste ta till ratcheting för att komma över en illa placerad sten eller kant.

Utförsåka eller om man gnetar på grusväg är det ju skitsamma.

MTBemil

Aktiv medlem
Aldrig känt behovet av fler poe, tror det är mest en gimmick..
Kan fatta grejen med ljudet, men inte annars.
typ så jag tänker, för typ trials är ju en sak, då har man ju både låg utväxling och är viktigt med exakta rörelser, men sånt stöter man ju sällan på ute i skogen

qma

Aktiv medlem
Jag har nedgraderat från 54 poe till 40 när jag bytte stighoj nyligen och det känns helt klart. Smutt med många och jag hade inga problem med hållbarheten på DT ratchet med 54 poe. 36 är typ lägsta vettiga antalet tycker jag...

Mini_me

Aktiv medlem
Onyx har "oändligt" många + tyst. Bästa av 2 världar.
Fick köra annat bakhjul ett tag med 36 eller nåt i POE och det märktes. Går såklart att cykla med men jag blev glad när jag bytte tillbaka.

Mini_me

Aktiv medlem
För mig är det vid tekniska partier, där man slår av och på ”kraften” ofta. Tex du trampar till ett halvt tag, drar tillbaka pedalen och rullar en bit för att sen trycka till igen.

Fast det är små skillnader, kan som sagt cykla med 18 poe också. Men mer smutt med Onyx. Lite som att man kan äta snabbmakaroner men en bra smashburgare med öl är mer smutt 😉

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Ni som känner en skillnad på 36 POE och högre, vid vilka tillfällen märks det?
Ja det är väl vid utmanande uppförs-partier, då man inte trampar konstant, som det kan göra störst skillnad och påverka hur lätt nåt känns. Men det påverkar ju även känslan i hojen, fler POE känns mer stumt och responsivt varje gång man börjar trampa vilket är trevligt.

Onyx-nav har ju inte totalt omedelbart ingrepp utan motsvarar ett visst antal POE det med, bara att det inte är klockat med fasta klackar/ratchet-steg. Tar X grader rotation av navet innan det biter oavsett startläge istället, men är nog lika med ganska många POE.

glitch

Aktiv medlem
Ni som känner en skillnad på 36 POE och högre, vid vilka tillfällen märks det?
Om man INTE känner skillnad mellan 18 och fler, så har man en otroligt usel känsla för det mekaniska. Sen är det en annan femma 'om det spelar roll'. Fler POE märks varje gång man trampar igång cykeln, byter mellan att coasta och driva. Hur mycket det är värt är högst individuellt och det är nog svårt att förstå innan man testat.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja, till exempel. Och teknisk stig där man måste göra ett par vältajmade tramptag på rätt ställe. Extremt märkbart om man måste ta till ratcheting för att komma över en illa placerad sten eller kant.
Aldrig känt behovet på sådana ställen, och då kör jag hyfsat mycket tekniskt, men kanske jag bara inte vet vad jag missar. Får ta och testa någon gång, men nav är så tråkigt att lägga pengar på, det mesta går före liksom.

Lite som att man kan äta snabbmakaroner men en bra smashburgare med öl är mer smutt 😉
Så stor skillnad kan det ju ändå inte vara. :giggle:

Berk

Aktiv medlem
idag är det ju inte heller ovanligt med 1:1,73 i utväxling, (52-30) vilket blir typ 33 grader vid vevarna... själv (tror jag) att jag generellt kört med 30-40 engagement points, med undantag från en dh jag hade med 120, men med den utväxlingen märkte jag verkligen ingen skillnad.
Verkar iallafall som en uppgradering mer för känslans skull, man känner en skillnad och det låter coolare men väldigt sällan som det faktiskt behövs över 40

Det har säkert med utväxling att göra, som du skriver. På DH märker man kanske lite skillnad för att man inte behöver "trycka sig över hinder. Men i terräng som Hellasgården där man har tekniska klättringar med tajta, steniga passager som man kör med låg utväxling är det bra att har snabb engagement.

Jag, och många andra, tycker att man måste har minst 36t och att fler inte gör en stor skillnad. Jag kör nu oftast en utväxling kring 1,5:1, då skulle mindre kanske också räcka.

Det är förresten inte så att två gånger som många tänder ger dobbelt så snabbt engagement. Det gäller bara när backhjulet står stilla. Backhjulet rullar nästan alltid, då måste man först accelerera till axelns hastighet innan frihjulet kan greppa. Också därför ger många fler tänderna inte en stor förbättring.

Aron

Moderator
Ja, när man lärt sig utnyttja det ökade finliret (se utmärkta exempel i tidigare svar). Jag tror att detta är en produktegenskap där det tar lite tid innan man justerat sin åkstil för att utnyttja möjligheterna fullt ut.

Det är lite som modulation i bromsar. För den som bromsar binärt (av/på) spelar modulationen ingen roll, kramar man alltid åt bromshandtagen allt vad det går märker inte vad som händer mellan ytterlägena. Men när man vant sig vid att kunna finjustera bromskraften i alla väder blir det ganska störigt att hoppa på en cykel med dålig modulation. Det går såklart att bromsa oavsett, men man tappar lite finess och kontroll.

Jag tillhör dem som tycker att mer helt klart är bättre, upp till 50-60 POI, därefter blir greppunkterna så täta att det inte spelar någon praktisk roll för mig.

wasp

Aktiv medlem
Kör hydra med vad är det, 600-nånting poe. Helt ärligt mest för att ljudet är fränt men instant engagement är faktiskt bra fint vid besvärliga klättringar.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ja det är ju lite intressant. Jag har 30 poe på båda mina hojjar. En SS men normal höjd på vevparti. Där har jag inga behov av fler. Sen har jag en Giant Trance X men toklågt vevparti. Och trots kortare vevarmar så bara läääängtar jag efter fler poe.

Stlle

Svenmpa

Medlem
Körde med 54 POE på förra cykeln, och uppskattade verkligen känslan på svårare klättringar, och rent allmänt att alltid ha väldans snabb "engagement". Då jag köpte ny (begagnad) cykel tyckte jag att något verkade lite avigt med känslan vid trampande, öppnade upp bodyn och mycket riktigt satt en 36 POE (om jag kommer ihåg rätt) där. Väntar nu på beställda prylar för att uppgradera till 54.
En varning utfärdas dock för nya ratchet EXP. Man behöver ett specialverktyg för att skruva ut ena ratcheten (tidigare var de ju båda två lösa, men inte på EXP).

Berk

Aktiv medlem
Ja det är ju lite intressant. Jag har 30 poe på båda mina hojjar. En SS men normal höjd på vevparti. Där har jag inga behov av fler. Sen har jag en Giant Trance X men toklågt vevparti. Och trots kortare vevarmar så bara läääängtar jag efter fler poe.

Stlle

Men har din Giant växlar?
Som har skrivits tidigare är utväxling också viktigt. Det är POE/utväxling, eller bättre engelska development eller tyska entfaltung (finns det ett svenskt ord?) som säger hur mycket vevarmarna roterar innan frihjulet tar i. Det gör att man behöver fler POE vid låga växlar. Men en SS undviker man låga växlar.

Skogling

Aktiv medlem
Gick från 36 -> 54 på Scalpelen. Som jag gjort på alla DT-nav. Klart värt. Speciellt i skogen.

Fungerar bra som "ringklocka" också. 😉

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Kör med Hadleys gamla SS-nav. 72 el 108 poe (minns inte). Grymt skönt att ibland pumpa sig upp för kanter och tekniska bryt och att alltid ha fullt engagement när håriga backar och bryt ska tas. Kör förvisso SS så jag är lite poe-känslig.

BJS

Aktiv medlem
Kör med Hadleys gamla SS-nav. 72 el 108 poe (minns inte). Grymt skönt att ibland pumpa sig upp för kanter och tekniska bryt och att alltid ha fullt engagement när håriga backar och bryt ska tas. Kör förvisso SS så jag är lite poe-känslig.
Jag hade först ett 18-poe nav på min SS. Höll på att ge upp. Helt värdelöst

Valhalla_

Aktiv medlem
Aldrig känt behovet på sådana ställen, och då kör jag hyfsat mycket tekniskt, men kanske jag bara inte vet vad jag missar. Får ta och testa någon gång, men nav är så tråkigt att lägga pengar på, det mesta går före liksom.
Idag hade jag denna tråd i huvudet i varje teknisk klättring jag stötte på, och tänka sig, när jag verkligen tänkte på det så hade det nog varit smutt med några fler poe.
Fast nästa uppgradering blir nog inte ett nytt nav är jag rätt säker på :giggle:

zinkpasta

Aktiv medlem
Lite sugen på att testa om jag märker nån skillnad på 54t vs 36t, men samtidigt lite för snål för att köpa original-DT. Nån som testat nån nattskifts-variant? T. ex. denna, inte nog med att det är 60T, den är dessutom i guld..

Det värsta som kan hända är ju att navet sprängs. Jag har varit med om värre saker.

Makten

Aktiv medlem
Har ljudlösa nav med "oändligt" många ingreppspunkter på båda mina stigcyklar. När man väl vant sig vid tystnad så är det en plåga med surrande nav. Fattar inte hur man kan vilja att cykeln ska låta mycket. 🤯

Vad gäller POE så ser jag 36 som absolut minimum om budgeten inte skulle vara väldigt snäv. Funkar fint men kan störa lite ibland.

MagerValp

Aktiv medlem
Lite sugen på att testa om jag märker nån skillnad på 54t vs 36t, men samtidigt lite för snål för att köpa original-DT. Nån som testat nån nattskifts-variant? T. ex. denna, inte nog med att det är 60T, den är dessutom i guld..

Det värsta som kan hända är ju att navet sprängs. Jag har varit med om värre saker.
Är väl inte konstigare än att den slits fort om kvaliteten är dålig. Öppnar du och kollar till den ibland så är det väl ingen fara.

zinkpasta

Aktiv medlem
Är väl inte konstigare än att den slits fort om kvaliteten är dålig. Öppnar du och kollar till den ibland så är det väl ingen fara.
Nej precis, och även DTs 54T hade ju lite dåligt rykte i början vill jag minnas (sjävklart slits de snabbare än 36T osv). Tänkte mest om nån kom med input att de gav upp efter första åkturen eller med länkar till nåt alternativ de själva är nöjda med.

Ratchet i rent guld blir ju väldigt mjukt tänker jag. :-P

Rattnalle

Aktiv medlem
Har ljudlösa nav med "oändligt" många ingreppspunkter på båda mina stigcyklar. När man väl vant sig vid tystnad så är det en plåga med surrande nav. Fattar inte hur man kan vilja att cykeln ska låta mycket. 🤯

Vad gäller POE så ser jag 36 som absolut minimum om budgeten inte skulle vara väldigt snäv. Funkar fint men kan störa lite ibland.
Mm jag fettar mina DT54or ofta för att hålla dem någorlunda rimligt tysta. Det funkar ändå hyggligt men hade ju gärna haft än tystare.

Har f ö kört med samma original-ratchets nu sen jag uppgraderade. Vet inte exakt när det var men typ 2017 kanske. De håller än.

Berk

Aktiv medlem

Jag gissar att den inte håller länge om man är stark och kör brötig svensk stig.

Jag hade en Syntace nav med 45t ratchet som gick sönder pga av skev fjäder. Men Syntace bytte kort efter jag köpte navet från 45t till, jag tror 40t. Nu använder dom max 36t. Dom har en ny ratchet med större diameter med 45t. Om även en bra tysk bolag som Syntace inte kan tillverka en stark ratchet med små diameter och mer än 36t tror jag att man bara ska lite på DT Swiss.

Rattnalle

Aktiv medlem
DT, som ju gör max 54 t, hävdar ju att ett skäl att inte ha för snabb engagement är pedal-kickback när fjädringen jobbar. Nån som nånsin märkt av detta? Jag har ju deras 54 så jag är ju säker ;)
På DH:n har jag betydligt fler, nåt Superstars-nav med massor av POE men den kör jag ju rätt sällan långsamt, eller om jag gör det så känns den helt död redan ändå så ...

Något som någon nån gång märkt av? Mest nyfiken.

Berk

Aktiv medlem
DT, som ju gör max 54 t, hävdar ju att ett skäl att inte ha för snabb engagement är pedal-kickback när fjädringen jobbar. Nån som nånsin märkt av detta? Jag har ju deras 54 så jag är ju säker ;)
På DH:n har jag betydligt fler, nåt Superstars-nav med massor av POE men den kör jag ju rätt sällan långsamt, eller om jag gör det så känns den helt död redan ändå så ...

Jag har svårt att ser att det skulle kunna vara problematiskt. För att det skulle hända något måste kedjan sträcka sig snabbare än att den går framåt av rotationen av hjulet. Störst chans skulle man då har på en små drev bak. Mest extrema fallet är om man kör på en fyrkantig hinder. Jag har inte räknat på det. Kanske kan man märka något i detta fall, men även om det är så är det väl ingen stor nackdel. För mig låter uttalandet av DT Swiss mer som marketingsnack (kanske lögn) om varför DT Swiss inte har mer än 54 POE (även om jag tänker att man inte behöver fler än 54 POE).

EDIT: inser nu att det är mycket mer komplicerat och effekten är större på större drev bak.

Senast ändrad:

MTBemil

Aktiv medlem

Inte själv men det är väl av den anledningen som många dh cyklister kör o-chain nu

Makten

Aktiv medlem
Vad kör du för nav?
Onyx Classic på FS:en och Kappstein på HT:n. Det sistnämnda skulle jag inte rekommendera då jag körde sönder det första ganska omgående, men jag fick ett nytt utan knussel och nu kör jag singlespeed och då tror jag det håller eftersom momentet är lägre. Onyx är istället orimligt dyrt. Skulle jag köpa nytt nu så skulle jag nog kika på om Box Components fått fjutt på sitt.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag gick från ett självförstörande Superstar-nav med 96 POE till DT 350 med 18.

Ni får gissa själva om jag märkte skillnad. Oj vad jag plötsligt började välta i skogen. Man rullar uppför något, trampar till på pedalerna för att fånga upp, och inget händer.

Fanns ett specifikt ställe på Nick-spåret som bara inte gick längre, tog ett par månader och helt ny taktik.

Mårten

Aktiv medlem
Jag vet faktiskt inte vad jag har på skogscykeln, det kvittar faktiskt lite. Antar mer än 36 eftersom jag nog skulle ha gnällt annars. Där går nog gränsen. Cyklar förstås inte så värst tekniskt så det spelar säkert in.

Har tidigare haft det mesta mellan 120 och 18. För utförsåkning var 18 utmärkt. För trials var typ 48 helt ok, över 100 bättre. Men jag blev nog inte bättre med fler poe.

Topp