spinning- eller motionscykel?

• Trådstartare Trådstartare stationär
  • Start datum Start datum
S

stationär

Guest
Har tänkt skaffa något att träna på i källaren. Är det värt pengarna att köpa en spinningcykel eller kan man klara sig lika bra med en hyfsad motionsdito? Har tänkt köra långa pass på flera timmmar.

Nåt billigt för den blir den stående, man blir så fruktansvärt överhettad utan fartvind. Efter en kvart bara rinner svetten i floder.
Vi har en tunturi motionscykel, jag har klarat 45 min, men normalt max en halvtimme.

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> Nåt billigt för den blir den stående, man blir
> så fruktansvärt överhettad utan fartvind. Efter
> en kvart bara rinner svetten i floder.
> Vi har en tunturi motionscykel, jag har klarat 45
> min, men normalt max en halvtimme.

Provat med fläkt?

Vad du än köper: ställ den där du har tv och ladda upp med filmer att kolla på under tiden du cyklar, det är förbannat tråkig träning. Min motionscykel används som klädhängare (-:

Sen är det bra om man skrivit upp ett program som man skall köra.
Jag improviserade mest förut vilket gjorde att jag la av för lätt

>>Provat med fläkt?

Tackar, har inte tänkt på det, bara använt öppet fönster.
Fast nu har jag skaffat nya dubbdäck, och bättre kläder och fortsätter ute så länge det går.

motionscykel med stort svänghjul, alltså en motionscykel som påminner om en spinninghojj, skillnaden är att motionscykeln har frihjul, alltså att det inte är fixed. vilket jag tycker ger en mer realistisk cykelupplevelse, amn får så att säga ingen hjälp att dra runt pedalerna av svänghjulet.

En billig motionscykel ska du nog undvika. Har du tänkt lägga max 3000 spänn är en mekanisk trainer ett bättre val. Är du beredd på det dubbla så står valet mellan en lyxig PC-kompatibel trainer (vilket vi är många som suktar efter) eller en spinningcykel. Distansträning inomhus kräver dock ett rätt så stark psyke... Kolla t.ex in www.tacx.com som har flera olika program för att variera träningen.

Hade du tänkt att köra distans träning inne eftersom du skall köra flera timmar .Jag kör min distansträning på helgerna sedan kör jag ett en timmars program på cykelen i veckorna .Själv har jag en motionscykel med ett stort svänghjul vilket är att föredra.Ladda upp med bra musik och kanske något att läsa eller en tv

Självklart ska du ha en trainer. Då sitter du på "rätt" cykel och själva trainern tar ingen plats när den inte används. Du får en bra för strax över tusenlappen. Trainer är kul just för att det är så tråkigt. Grumt bra mental träning. :)
/J

Köper du trainer så se till att den bromsar ordentligt. Alltås att du kan få ordentligt motstånd även med låg kadens. Se till att variera puls och kadens ordentligt när du kör inne, så blir det inte så enformigt. Träna också motorik och kraftutveckling, lär dig behärska hög eller låg kadens med avslappnad överkropp och lite energisvinn....

Mattias Lundqvist
http://www.aktivitus.se

Vettiga synpunkter. Guldstjärna till alla. Men jag måste nog utesluta trainer då jag fortfarande använder min hoj till jobbet varje dag. Det verkar som en motionscykel med tungt hjul är bästa kompromissen.
Jag har inte tänkt så mycket på att det skulle vara viktigt att ha samma ställning som när man cyklar utomhus men på en hyfsad motionshoj går det ju att fälla styret framåt. Och om inte det duger kan jag ju gå till grannen som har svets så får han bränna i hop ett specialdesignat styre till lilla mig.
Vad säger ni om det här?

stationär skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad säger ni om det här?

varför???
kan du cykla till jobbet så kan du köra träningsrundan utomhus

Trainer. Men jag måste hålla med om att det är för jävla trööökigt.
I mitt fall har det dragit med sig tv, dvd, 5.1-ljud i garaget.
Ändå är det tröööökigt.
Det bästa är faktiskt att göra nåt utomhus.

EDIT: En trainer kan man på bästa TV-shopsmanér stuva in under sängen, det är värre med en motions-,spinningdito.

Senast redigerad av en moderator:
Visst ska jag cykla utomhus men jag har ingen lust att ge mig ut i mörkret efter jobbet. På helgerna har det gått ganska bra hittills men det handlar ju, realistiskt sett, bara om en gång i veckan. Och när snön kommer så ställer jag nog in för säsongen.
Jag ör beredd att ta risken att prova det här, enligt er så tråkiga, sättet att träna. Det finns ju begagnade grejer på Blocket.
Jag uppfattar det som dyrare att köra med trainer. Man måste skaffa specialdäck om inte annat. Och det är väl lika roligt/tråkigt med trainer som med spinning eller motionshoj?

Jag har nu köpt trainer. Det blev en Biltema faktiskt, den är riktigt bra tycker jag. Lånade en annanlite äldre och dyrare Elite innan och jag upplever Bilteman som bättre faktiskt. 700:- kostade den, det är prisvärt anser jag. Man måste inte ha specialdäck, ett vanligt slätt går fint. Men de slits dock fortare på trainer sägs det så jag är beredd på att köpa nytt framöver. Jag tror inte du kan jämföra en cykel på trainer med en motionscykel. Dy sitter i din vanliga sittställning, du har dina ordinarie skor och växlar med dina riktiga växlar. Det kan aldrig bli liknande på en motionscykel.

Men det passar säkert med en motionscykel för dig. Fast billigare och lika bra som en trainer tror inte jag det kan bli. Lycka till, du bli säkert nöjd.

Tillbaka
Topp