Sportdryck och gele?

ozzian89

Medlem
Sportdryck och gele?
Vad använder ni när ni cyklar 2h, 4h 10h?
när börjar det behövas något annat än vatten?
vitargo
isotonic
umara

bars
gele

Jag fick upp tanken då jag märkte att jag hade saltbrist....

Sportdryck och gele?
2h vatten
4h en banan och lite godis
10h kanelbullar, kaffe, baguette, hamburgare

Saltbristen beror troligast på att du kör LCHF.

Senast ändrad:
Sportdryck och gele?
Det beror ju jättemycket på intensitet. Jag kör på vatten upp till 4-5 timmar om vi pratar zon2.

Pratar vi högintensivt så väggar jag hårt efter 1,5 timme, då är kolhydraterna slut. Det brukar stämma på de flesta.

Senast ändrad:
Sportdryck och gele?
Spacekitty sa:
2h vatten
4h en banan och lite godis
10h kanelbullar, kaffe, baguette, hamburgare

Saltbristen beror troligast på att du kör LCHF.
Nja, jag började med nån enkel lchf, eller mer plockade bort kolhydrater men det körde jag bara någon dag.

Saltbristen tror jag berodde på att jag ha gått från bara styrketräning till mest kardio.

För 2h kanske det räcker med en resorb innan och sen vatten.

Sportdryck och gele?
Om jag bara ska cykla zon 2 så brukar jag hålla mig på vatten på pass under 2h och ca 25-100gr kolhydrater per timme för pass längre än två timmar. Hur mycket kolhydrater jag intar beror på intensitet och längd samt när på säsongen jag kör passet.

Sportdryck och gele?
Jag tycker vatten funkar bra upp till 2 h. Lite beror på intensiteten. Därefter räcker det gott med banan, bars eller liknande. Runt 4-6 h måste jag även ha tillskott på energiberikad dryck, gärna då med salter i (värmen och hur mycket man svettas avgör såklart mängden). Det tillsammans med mer ätbart som ex. bröd, bulle eller annat som inte är så sött. Själv har jag aldrig kört hårt i längre lopp eller träningspass än 6 h. Antar att därefter måste man tänka på intag vatten, mineraler, salter att inte "laka" ut kroppen för mycket. Osäker om kroppen vill ha mer bars, geléer och liknande efter 6 h. Misstänker att det nog är mer matigt som krävs fast i små mängder, Men som sagt, har ingen erfarenhet i pass på 10h.

Sportdryck och gele?
Det vet jag inte säkert men hade gått o vsritvtördtig flera dagar och testade bordssalt , typ nått kryddmått i vatten

Jag piggnade till och är inte törstig längre, även passen efteråt har känts ” mer go”

Sportdryck och gele?
Mer go?

Typ känns lite som man kommer in i andra andningen, utan veta så känns det som 20% mer go
Fast i simningen gav det 400%
Från max 200m till 1050m???

Sportdryck och gele?
Tar en gel var 20min, det står att jag ska göra det på förpackningen.

(På riktigt så brukar jag käka nån bar per kanske 1,5h, gel endast om jag springer i princip. Ingen sportdryck utan endast typ elektrolyter på sommaren)

Det är oerhört individuellt, lyssna på kroppen.

Sportdryck och gele?
Min längsta cykeltur var Abloc Winter Challenge i mellandagarna. Ca tolv timmar aktiv cykling plus ett par timmar ytterligare med mat- och kisspauser. Jag klämde en sån här U Gel https://umarasports.com/butik/under-aktivitet/u-gel-108-70g/#model=67 varje hel timme på cykeln + ett par U Bars och en del Maurten sportdryck. Och så mat och dryck på alla fem stoppen.

Funkade bra för mig. Kanske hade funkat sämre för nån annan.

Vanliga träningspass dricker jag bara vatten om det inte är långt och/eller riktigt hårt.

Sportdryck och gele?
Cykling:
Pass upp till 2 timmar: Bara vatten
3-4 timmars pass: High5 zero (sportdryck med mineraler, inga kolhydrater). Ev nån gel eller Snickers.
Lopp, typ Vätternrundan, Siljan runt: Vitargo Electrolyte. 2-3 gel och ett par Snickers.

Längdskidor:
Pass upp till 2 timmar: Ingenting
Pass på 3-4 timmar: Ett par muggar vatten och en Twix mitt i passet.
Vasaloppet: 1-2 muggar sportdryck/vatten/blåbärssoppa/buljong (det jag känner för) per kontroll. 2-3 Twix och 2-3 gel i midjeväskan, brukar äta en halv Twix eller en gel på varje kontroll (utom Smågan). Mer gel mot slutet.

Det här brukar funka för mig, och jag inbillar mig att jag känner mig starkare / orkar längre på loppen. Men testa för tusan att din mage klarar sportdryck, gel, etc, innan du kör det på lopp.

Sportdryck och gele?
Jag testade Enervits geler (notera inte deras pre-race gel, den smakar kattmatsgele), och tyckte de fungerade utmärkt. Placebo? Mest troligt. Testade att blanda egen dryck på salt och druvsocker. Äckligt sate och gav inte alls samma effekt. Jag vill verkligen tro att sån där energiskit är rena bluffen, men lik förbannat fungerar det på mig, framförallt under lopp.

Sportdryck och gele?
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Vad hände med "ingen mat på rundor under 10 mil" ?

Det är sedan gammalt.

Banan och godis är inte mat ;)

Hmmm...

Jo?

Fast iofs trycker jag en banan ibland på hemvägen när jag pendlar och det är ju bara 41 km hem. Så bryter väl ibland emot normen jag åsså....
Jag har ibland haft med mig banan på turer. Den blir brun och slafsig efter några minuter i ryggsäcken tillsammans med allehanda attiraljer. Snickers däremot - perfekt, för den är ju brun och slafsig redan från början!

Sportdryck och gele?
ok, tack alla.
Då behöver jag inget mer än vatten ännu.

Men laddar ni med något annat innan eller äter ni bara vanlig mat 2-3h innan?
ex havregrynsgröt och 2 ägg sen ut o träna efter 2h?(om jag bara håller på 2-3h med träningen)

Sportdryck och gele?
Loftberg sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:

Det är sedan gammalt.

Hmmm...

Jo?

Fast iofs trycker jag en banan ibland på hemvägen när jag pendlar och det är ju bara 41 km hem. Så bryter väl ibland emot normen jag åsså....
Jag har ibland haft med mig banan på turer. Den blir brun och slafsig efter några minuter i ryggsäcken tillsammans med allehanda attiraljer. Snickers däremot - perfekt, för den är ju brun och slafsig redan från början!

I ryggfickan håller den oki. Snickers är iofs gott... salt, fett och kållizar - allt man gillar...

Sportdryck och gele?
ozzian89 sa:
ex havregrynsgröt och 2 ägg sen ut o träna efter 2h?(om jag bara håller på 2-3h med träningen)
Jag är en sån som inte befattar mig med begreppet "pass" och jag har ingen aning om vad det är för "zoner" folk snackar om, men jag vet att om jag inte ska bonka så bör jag äta en rejäl måltid ungefär en timme innan jag sticker ut och cyklar (stigcykling i 2-4 timmar vilket är mer eller mindre konstant intervallträning). Två timmar innan funkar men håller inte lika bra.
Sätter jag i mig sötsaker under turen så åker blodsockret upp och sen ner som en pannkaka. Blir bara värre än det var innan, efter en halvtimme eller så. Kan tänka mig att det funkar om man fyller på hela tiden. Stackars tänder, dock.
På dryckesfronten brukar jag ha en vätskeersättningstablett i vattnet jag har med mig. Kan vara placebo, men jag känner inte samma behov av att glupa i mig massa vatten när vattnet är lite salt.

Sportdryck och gele?
Jag är nog lite på Maktens sida här. Zoner och pass är inget jag lägger vikt vid. Ibland tar jag med mig en chokladkaka och två öl på en skogstur. Eller en färdigblandad GT. Detta har inte gjort mig mindre långsam. Om möjligt kanske bara lite mer benägen att slå mig. Men på räjs har det fortfarande varit gel och vatten. Och lättöl efteråt, så klart.

Sportdryck och gele?
Sockerfri dryck, med eller utan salt, i flaskan. Proteinshake eller proteinbar i packningen, samt kolhydrater i någon form att inta vid behov. Jag brukar alltid improvisera mina pass efter vad jag råkar hitta för intressanta stigar, ibland stannar jag till och klättrar uppför ett kalhugget berg för att titta på utsikten, och efter att ha insett hur brant det faktiskt var kan det vara lämpligt med något som höjer blodsockret. Hjärnan behöver bränsle så att man hittar ut ur skogen igen.
På kortare turer brukar bara den sockerfria drycken gå åt, reserverna för då följa med även på nästa tur...
Så länge man inte tävlar, vilket jag personligen aldrig gör, bör man vara restriktiv med att slänga i sej koncentrerat socker.

Vad jag äter innan varierar, ibland lite kvarg om det är tidigt på morgonen, eller en omelett om det är lite senare på dagen. Nu senast blev det ett stort päron. ;-)

Sportdryck och gele?
ozzian89 sa:

Börjar ladda redan på morgonen. Äter 150-200 gram (torrvikt) havregryn med en skopa proteinpulver och lite annat jox på morgonen när jag ska träna, och sen lunch med extra portion kolhydrater. 3-4 timmar efter lunchen så presterar jag sen på topp. Ska jag vara ute längre än 2 timmar så tar jag med mig sportdryck gjord på maltodextrin och resorb, och mosar en halv koffeintablett i första vattenflaskan för lite extra krut. Sen så är det ju viktigt att ladda med kolhydrater efter träningen också.

Sportdryck och gele?
Bengt-re sa:
Loftberg sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:

Det är sedan gammalt.

Hmmm...

Jo?

I ryggfickan håller den oki. Snickers är iofs gott... salt, fett och kållizar - allt man gillar...

Plus palmolja som inte är bra för vare sig kropp eller miljö så det blir två steg bakåt.

Sportdryck och gele?
Jag använder i alla fall vitargo när jag försöker komma i form. Märker enorm skillnad i hur mycket stryk kroppen tar jämfört att tömma kroppen helt . Runt 2h.

Sportdryck och gele?
Snickers. Där har du allt +salt för de som tror sig behöva det. Japp även palmolja som inte bevisats farligt för människor men behöver enorm mark för att odlas = regnskog skövlas.

Sportdryck för att det är gott och tillför lite salt, magnesium och socker. Placebo kanske, men gott.

Sportdryck och gele?
ozzian89 sa:
ok, tack alla.
Då behöver jag inget mer än vatten ännu.

Den här vintern har jag kört helgdistansen (zon 2) på fastande mage utan frukost, upp till fyra timmar. Bara vatten under tiden (tills flaskan har frusit). Det fungerar förvånansvärt bra, men jag får se till att inte råka sprätta till i nån backe fram emot slutet av timme 3, för då kan man plötsligt känna bonket komma.

Testar detta eftersom Mikael Flockhart säger att man ska göra så (nåja). :)

Skämt åsido så har han genom sin forskning konstaterat att träningseffekten, närmare bestämt stimulansen till mitokondrierna ökar rejält om man är låg på energi. Ungefär att du får samma träningseffekt på tre timmar tom, som på fem timmar med en rejäl frukost.

Här intervjuar tyngre.se honom på ämnet: https://tyngre.se/Podcasts/Tyngre-T...eträning-och-träning-med-lite-muskelglykogen/

Senast ändrad:
Sportdryck och gele?
Jag kör denna, varm i thermosflaska! :)

7318690135326.jpg

frid!

Sportdryck och gele?
2h brukar fungera utan energi, men närmar jag mig 3h så behöver jag stoppa i mig något. Jag tar mig runt 3-4h bara på vatten men återhämtningen blir kass och resten av dagen närmast förstörd.

Sportdryck och gele?
Loftberg sa:
Jag är nog lite på Maktens sida här. Zoner och pass är inget jag lägger vikt vid. Ibland tar jag med mig en chokladkaka och två öl på en skogstur. Eller en färdigblandad GT. Detta har inte gjort mig mindre långsam. Om möjligt kanske bara lite mer benägen att slå mig. Men på räjs har det fortfarande varit gel och vatten. Och lättöl efteråt, så klart.

Allvarligt talat Loftberg. Nog för att jag vet att du gillar öl (öltråden), men du dricker alltså starkvaror medans du är ute och tränar? Är inte du ganska snabb? Plockar KOMs och grejer på löpande band e.t.c.

Måste isåfall börja jag med. Vad gör man inte för att bli snabbare liksom :-)

Sportdryck och gele?
SGS sa:
Loftberg sa:

Allvarligt talat Loftberg. Nog för att jag vet att du gillar öl (öltråden), men du dricker alltså starkvaror medans du är ute och tränar? Är inte du ganska snabb? Plockar KOMs och grejer på löpande band e.t.c.

Måste isåfall börja jag med. Vad gör man inte för att bli snabbare liksom :-)
Haha mja, blev kanske lite lätt vinklat. Jag korrigerar en aning: det har hänt att jag tagit med en bärs ut i skogen, men det har nog varit av mer fånig skojkaraktär, snarare än i träningsdiet-syfte. Det vanliga är att jag tar med en flaska vatten eller två (eller kamelpåse). Ibland klämmer jag ner en banan eller clementin också. Men hävdar fortfarande att jag 'drar ut och cyklar en sväng', mer än att jag 'kör ett pass', om vi säger så. Och några KOM har jag inte tagit på ett par år tyvärr :( Satsar på öltråden istället så länge...

Tillbaka
Topp