furiouscake
Medlem
Sprucket vevhus (kolfiber)... Reklamationsfel?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte fasen ska en insatshylsa röra sig så det blir stora sprickor heller.Visa bilaga 417120
Detta?
Det långa strecket en mm från kanten är sannolikt en insatshylsa som rör sig.
Nej det är ju inte så fantastiskt braInte fasen ska en insatshylsa röra sig så det blir stora sprickor heller.
Cykeln är 2 år.Inte fasen ska en insatshylsa röra sig så det blir stora sprickor heller.
Hur gammal är hojen?
Tror den du markerat är smuts :) Det är den andra linjen jag menar, som ligger parallellt med lagretVisa bilaga 417120
Detta?
Det långa strecket en mm från kanten är sannolikt en insatshylsa som rör sig.
De två kan ju hänga ihop förstås.
Ärende anmält och mottaget hos tillverkaren. Måste komplettera med lite bilder bara. Då behöver jag inte oroa mig över vad jag ska göra ikväll :)Reklamera!
Det ser ut som att det inte är någon insatsshylsa på den ramen utan kolfiber direkt mot vevlagret. Det är tyvärr inte helt ovanligt att kolfibervevlagerhus är orunda, har dålig linjering (radiellt och/eller axiellt) pga att kolfiber rör sig när det bakas och när man pressar in något som är hårt och runt (vevlager) så blir det spänningar.
Men vad är det då som orsakar spalten? Är ju annars ju ett rätt osannolikt sätt för en spricka att propagera.Det ser ut som att det inte är någon insatsshylsa på den ramen utan kolfiber direkt mot vevlagret.
Men vad är det då som orsakar spalten? Är ju annars ju ett rätt osannolikt sätt för en spricka att propagera.
Kan ju också vara så att d sitter snett för att linjeringen i vevhuset i ramen inte linjeras så bralagret sitter helt snett i sin hylsa ju, åkte det ut så lätt när du tog av veven har du ditt knak där.
Lagret verkar sitta där det ska. Kanske ngt missvisande bild. Glappandet behöver ju inte bero på de synliga sprickorna. Kan mycket väl vara vevlagren som behöver bytas. Eller bussningar i baksvingen (mindre troligt men vem vet) Där jag tänkt börja innan sprickorna uppdagades. Men tänker väl inte röra den mer än nödvändigt innan tillverkaren sagt sitt. Hittat mer småsprickor just runt vevhuset som ser mysko ut. Verkar vara ytligt, men hittar inget liknande på resten av ramen.Kan ju också vara så att d sitter snett för att linjeringen i vevhuset i ramen inte linjeras så bra
Nja, det har jag inte. Svårt att få ut någon vettig info på det kan jag tro. Men jag är ingen googlewizz heller å andra sidan :) Ska dra en sökning här på forumet.Har du kollat runt på internet om fler råkat ut för samma fel?
Nja, det har jag inte. Svårt att få ut någon vettig info på det kan jag tro. Men jag är ingen googlewizz heller å andra sidan :) Ska dra en sökning här på forumet.
Rimligen kan det vara barnsjukdomar relaterat till den ramen. Tror jag var en av de första i Sverige att lägga rabarber på den när den kom. I baksvingen fick tillverkaren byta kedjestagen pga dålig svets (alu) efter 6 månader.
Definitivt, tack för tipset :)Kan ju vara bra info att ha i bakfickan om tillverkaren krånglar på något sätt.
Har nog inte nämnts. En Canyon Spectral -18.kanske missat något. Men vad är det för märke?
Definitivt, tack för tipset :)
Har nog inte nämnts. En Canyon Spectral -18.
Spräcktral ?. Tror inte garantin blir något problem, verkar vara policy.Definitivt, tack för tipset :)
Har nog inte nämnts. En Canyon Spectral -18.
Javaffan, tur det inte är enda cykeln jag äger... Då hade jag varit bitter :)aha. Tråkigt. Speciellt om du redan fått byta bakändan.
Höhö, nä får hoppas det. Inte hört något från dem än.Spräcktral ?. Tror inte garantin blir något problem, verkar vara policy.
Jag har liknande sprickor på min Epic. Den har också vit lack. I mitt fall verkar det som att det endast är lacken som spruckit. Hux flux var det en spricka där. Sedan växte den ca 5mm. Sedan avstannade den. Nu har den inte rört sig på flera säsonger. Så det är nog bar lacken som spruckit i mitt fall. Jag misstänker allts att just vit lack är lite tjockare och spricker och tjippar ur lättare. Men det är bara min hemvävda teori.