Sprucket vevhus (kolfiber)... Reklamationsfel?

IMG-20200514-WA0007.jpg
Märkte att det knakade i vevpartiet när vikt lades på drevsidan, när jag tog av vevpartiet såg jag att vevhuset spruckit längs kanten. Visst f-n måste detta vara ett solklart reklamationsfel?

Screenshot_20200515-063933_Kiwi Browser.jpg

Detta?

Det långa strecket en mm från kanten är sannolikt en insatshylsa som rör sig.

De två kan ju hänga ihop förstås.

Jag tycker inte det ser ut som att det är smuts, men det betyder inte att jag har rätt :giggle:
Hur som helst, det är väl bara att reklamera oavsett, för hylsan ska ju inte lossna såvida du inte kört den hårdare än den är tänkt att köras.

Reklamera!

Det ser ut som att det inte är någon insatsshylsa på den ramen utan kolfiber direkt mot vevlagret. Det är tyvärr inte helt ovanligt att kolfibervevlagerhus är orunda, har dålig linjering (radiellt och/eller axiellt) pga att kolfiber rör sig när det bakas och när man pressar in något som är hårt och runt (vevlager) så blir det spänningar.

Reklamera!

Det ser ut som att det inte är någon insatsshylsa på den ramen utan kolfiber direkt mot vevlagret. Det är tyvärr inte helt ovanligt att kolfibervevlagerhus är orunda, har dålig linjering (radiellt och/eller axiellt) pga att kolfiber rör sig när det bakas och när man pressar in något som är hårt och runt (vevlager) så blir det spänningar.
Ärende anmält och mottaget hos tillverkaren. Måste komplettera med lite bilder bara. Då behöver jag inte oroa mig över vad jag ska göra ikväll :)

Men vad är det då som orsakar spalten? Är ju annars ju ett rätt osannolikt sätt för en spricka att propagera.

Ja, det är svårt att säga vad som är vad baserat på bilden. Det beror lite på hur fibrerna är orienterade i det området. Det är inte helt ovanligt att lacken spricker, men kolfibern håller. TS får nog knacka ut lagren och se hur det ser ut på insidan...

En tappad kedja kan nog ge ett liknande märke

Senast ändrad:
Kan ju också vara så att d sitter snett för att linjeringen i vevhuset i ramen inte linjeras så bra
Lagret verkar sitta där det ska. Kanske ngt missvisande bild. Glappandet behöver ju inte bero på de synliga sprickorna. Kan mycket väl vara vevlagren som behöver bytas. Eller bussningar i baksvingen (mindre troligt men vem vet) Där jag tänkt börja innan sprickorna uppdagades. Men tänker väl inte röra den mer än nödvändigt innan tillverkaren sagt sitt. Hittat mer småsprickor just runt vevhuset som ser mysko ut. Verkar vara ytligt, men hittar inget liknande på resten av ramen.

Har du kollat runt på internet om fler råkat ut för samma fel?
Nja, det har jag inte. Svårt att få ut någon vettig info på det kan jag tro. Men jag är ingen googlewizz heller å andra sidan :) Ska dra en sökning här på forumet.

Rimligen kan det vara barnsjukdomar relaterat till den ramen. Tror jag var en av de första i Sverige att lägga rabarber på den när den kom. I baksvingen fick tillverkaren byta kedjestagen pga dålig svets (alu) efter 6 månader.

Nja, det har jag inte. Svårt att få ut någon vettig info på det kan jag tro. Men jag är ingen googlewizz heller å andra sidan :) Ska dra en sökning här på forumet.

Rimligen kan det vara barnsjukdomar relaterat till den ramen. Tror jag var en av de första i Sverige att lägga rabarber på den när den kom. I baksvingen fick tillverkaren byta kedjestagen pga dålig svets (alu) efter 6 månader.

Kan ju vara bra info att ha i bakfickan om tillverkaren krånglar på något sätt.

Jag har liknande sprickor på min Epic. Den har också vit lack. I mitt fall verkar det som att det endast är lacken som spruckit. Hux flux var det en spricka där. Sedan växte den ca 5mm. Sedan avstannade den. Nu har den inte rört sig på flera säsonger. Så det är nog bar lacken som spruckit i mitt fall. Jag misstänker allts att just vit lack är lite tjockare och spricker och tjippar ur lättare. Men det är bara min hemvävda teori.

Jag har liknande sprickor på min Epic. Den har också vit lack. I mitt fall verkar det som att det endast är lacken som spruckit. Hux flux var det en spricka där. Sedan växte den ca 5mm. Sedan avstannade den. Nu har den inte rört sig på flera säsonger. Så det är nog bar lacken som spruckit i mitt fall. Jag misstänker allts att just vit lack är lite tjockare och spricker och tjippar ur lättare. Men det är bara min hemvävda teori.

Tillverkarn går på samma linje och tycker jag kan jonna vidare. Ärligt talat skönt. Och nu finns det dokumenterat. Bytte vevlagret igår. Glappet verkade försvinna men ska testa på riktigt i skogen också.

Tillbaka
Topp