Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur ser ditt luftningsblock ut?Verkar som jag fått med fel (för tunt) block till min nya hoj med Rivalbromsar.
Lyckas inte pressa tillbaks kolvarna, har jag tryckt ut dem för långt?
Har fått helt fel block. Har försökt pressa tillbaks kolvarna med däckspakar utan att lyckas.Hur ser ditt luftningsblock ut?
Det som brukar följa med tycker jag är rätt så trögt att få i oket. Fick du i ditt lätt så känns det som du har fått fel modell.
Tycker det att fungerar bra att trycka tillbaka kolvarna med hjälp av insexnyckel. Har gjort om en med krympslang på för att vara lite skonsamt mot
Tack för idén! Ja, jag har försökt med att öppna skruven på handtaget för att lätta på trycket men det hjälpt inte.Möjligt att du har alldeles för mycket vätska i just nu för att kunna trycka tillbaka.
Har ju inte själv varit i den situationen (än) men det låter vettigt att sätta tom spruta vid handtaget samtidigt som du pressar tillbaka kolvarna. Lycka till!Tack för idén! Ja, jag har försökt med att öppna skruven på handtaget för att lätta på trycket men det hjälpt inte.
Skall man försöka sätta en tom spruta på ölet för att få ut lite kanske ?
Har du provat att öppna bleedporten på oket för att släppa ut bromsvätskan den vägen?Jag gav upp. Får bli ett besök hos lbs, synd det är 9mil till vettig lbs men får lägga in en arbetsdag i närheten.
Japp. Fick ut en hel del men det hjälpte inte.Har du provat att öppna bleedporten på oket för att släppa ut bromsvätskan den vägen?
Tack. Jag har svårt att tro kolvarna har börjat kärva då den bara är 6 veckor gammal och rullat ca 50 mil.tvätta rent runt kolvarna med gammal tandborste o isopropanol eller bromsrengöring lägg sen lite typ wd40 runt kolvarna sen lagomt stor ringnyckel typ 13-14mmmellan kolvarna o vicka/pressa tillbaka kolvarna med hjälp av ringnyckelns längd med bleedporten öppen och milt/lagomt våld detta brukar få dom att glida in igen
då kolvarna gått in helt dit med bleedblock lufta bromsen tvätta rent allt igen med iso/bromsrengöring dit med belägg o njut av nästa åktur
Varför surrat bromshandtag? Då blockerar man ju flödet.Tror inte kolvarna har tryckts ut. Finns både pistong och blåsa i handtaget som kan ha tagit skada om du har pressat hårt med ett överfullt system (jag har lyckats med det). Går handtaget forfarande mjukt till bromspunkten och stumt där är det nog ingen fara.
Jag skulle testa att blöda om dem. Spruta (halvfyllda) både uppe och nere, ordentligt block och surrat bromshandtag.
Tack jag trodde det också men det har inte hjälpt att cykla.Cykla!
Om det bara skrapar lite så brukar ge sig efter ett par rundor när allt satt sig och du bromsat bort lite av beläggen.
Det är en del av proceduren från SRAM.Varför surrat bromshandtag? Då blockerar man ju flödet.
Bilden nedan gäller bil men principen är precis likadant på en cykel.
Vet inte riktigt varför handtaget ska surras men det ger rätt oljemängd till slut. De flesta instruktioner innehåller den. Trycket pumpas fram när allt är klart. När jag testade att fylla utan att surra och sedan justerade ut reachen för handtaget slutade det med att jag sköt sönder packningen mot cylindern så bromsen hängde sig. Blev ett helsike att fixa.Varför surrat bromshandtag? Då blockerar man ju flödet.
Bilden nedan gäller bil men principen är precis likadant på en cykel.
Visa bilaga 741400
Jag har följd den. Se ovan.Det är en del av proceduren från SRAM.
Visa bilaga 741403
Hydraulic Road Disc (HRD) Brake Hose Shortening and Bleed Manual | SRAM
Hydraulic Road Disc (HRD) Brake Hose Shortening and Bleed Manualdocs.sram.com
Hur menar du då? Skall jag ha sprutor både uppe o nere som en full luftning?Ah, ja. Först skölja ur ev luft, sen lätta på handtaget och fylla.
Jag har nog alltid bara sköljd genom med öppen ventil.
Vet inte vem jag svarar men ja, jag kör dubbelsprut. Alltid.Hur menar du då? Skall jag ha sprutor både uppe o nere som en full luftning?
Det är ingen luft i nu. (Eller var ditt svar inte till mig?)