Sram Rival luftningsproblem.

Luzen

Aktiv medlem
Verkar som jag fått med fel (för tunt) block till min nya hoj med Rivalbromsar.
Lyckas inte pressa tillbaks kolvarna, har jag tryckt ut dem för långt?

Bilagor

• IMG_2445.jpeg
    IMG_2445.jpeg
    865 KB · Besök: 81
  • IMG_2446.jpeg
    IMG_2446.jpeg
    874.2 KB · Besök: 81
Verkar som jag fått med fel (för tunt) block till min nya hoj med Rivalbromsar.
Lyckas inte pressa tillbaks kolvarna, har jag tryckt ut dem för långt?
Hur ser ditt luftningsblock ut?
Det som brukar följa med tycker jag är rätt så trögt att få i oket. Fick du i ditt lätt så känns det som du har fått fel modell.
Tycker det att fungerar bra att trycka tillbaka kolvarna med hjälp av insexnyckel. Har gjort om en med krympslang på för att vara lite skonsamt mot kolvarna.

Hur ser ditt luftningsblock ut?
Det som brukar följa med tycker jag är rätt så trögt att få i oket. Fick du i ditt lätt så känns det som du har fått fel modell.
Tycker det att fungerar bra att trycka tillbaka kolvarna med hjälp av insexnyckel. Har gjort om en med krympslang på för att vara lite skonsamt mot
Har fått helt fel block. Har försökt pressa tillbaks kolvarna med däckspakar utan att lyckas.
Du tycker inte det ser ut som de gått för långt ut för att kunna tryckas tillbaks?

Möjligt att du har alldeles för mycket vätska i just nu för att kunna trycka tillbaka.
Tack för idén! Ja, jag har försökt med att öppna skruven på handtaget för att lätta på trycket men det hjälpt inte.
Skall man försöka sätta en tom spruta på ölet för att få ut lite kanske ?

Tack för idén! Ja, jag har försökt med att öppna skruven på handtaget för att lätta på trycket men det hjälpt inte.
Skall man försöka sätta en tom spruta på ölet för att få ut lite kanske ?
Har ju inte själv varit i den situationen (än) men det låter vettigt att sätta tom spruta vid handtaget samtidigt som du pressar tillbaka kolvarna. Lycka till! 🙂

Sätt i ett belägg i taget och tryck tillbaks kolven. Skulle inte chansa med en skruvmejsel eller dylikt stor chans att du har sönder kolven.

Jag gav upp. Får bli ett besök hos lbs, synd det är 9mil till vettig lbs men får lägga in en arbetsdag i närheten.

Har du provat att öppna bleedporten på oket för att släppa ut bromsvätskan den vägen?
Japp. Fick ut en hel del men det hjälpte inte.
Kanske de åkt för långt ut så det får bli en större operation för att få tillbaks kolvarna men den får lbs göra.

Tack till er som försökte!
Jag brukar fixa det mesta men nu gick jag bet.

tvätta rent runt kolvarna med gammal tandborste o isopropanol eller bromsrengöring lägg sen lite typ wd40 runt kolvarna sen lagomt stor ringnyckel typ 13-14mmmellan kolvarna o vicka/pressa tillbaka kolvarna med hjälp av ringnyckelns längd med bleedporten öppen och milt/lagomt våld detta brukar få dom att glida in igen

då kolvarna gått in helt dit med bleedblock lufta bromsen tvätta rent allt igen med iso/bromsrengöring dit med belägg o njut av nästa åktur

tvätta rent runt kolvarna med gammal tandborste o isopropanol eller bromsrengöring lägg sen lite typ wd40 runt kolvarna sen lagomt stor ringnyckel typ 13-14mmmellan kolvarna o vicka/pressa tillbaka kolvarna med hjälp av ringnyckelns längd med bleedporten öppen och milt/lagomt våld detta brukar få dom att glida in igen

då kolvarna gått in helt dit med bleedblock lufta bromsen tvätta rent allt igen med iso/bromsrengöring dit med belägg o njut av nästa åktur
Tack. Jag har svårt att tro kolvarna har börjat kärva då den bara är 6 veckor gammal och rullat ca 50 mil.
Kanske skall prova ändå…

Tror inte kolvarna har tryckts ut. Finns både pistong och blåsa i handtaget som kan ha tagit skada om du har pressat hårt med ett överfullt system (jag har lyckats med det). Går handtaget forfarande mjukt till bromspunkten och stumt där är det nog ingen fara.

Jag skulle testa att blöda om dem. Spruta (halvfyllda) både uppe och nere, ordentligt block och surrat bromshandtag.

Jodå, lbs fixade luftningen till slut,dock med lite bekymmer.
Det blev dock inte 100% perfekt och då jag har 9mil till lbs söker jag råd här igen.
Klossarna ligger för nära skivan så det tar i lite och spelet i reglaget är för litet.

Hur gör jag enklast nu?
Sätter på en tom spruta på reglaget och försöker pressa lite på klossarna?

Cykla!
Om det bara skrapar lite så brukar ge sig efter ett par rundor när allt satt sig och du bromsat bort lite av beläggen.

Tror inte kolvarna har tryckts ut. Finns både pistong och blåsa i handtaget som kan ha tagit skada om du har pressat hårt med ett överfullt system (jag har lyckats med det). Går handtaget forfarande mjukt till bromspunkten och stumt där är det nog ingen fara.

Jag skulle testa att blöda om dem. Spruta (halvfyllda) både uppe och nere, ordentligt block och surrat bromshandtag.
Varför surrat bromshandtag? Då blockerar man ju flödet.
Bilden nedan gäller bil men principen är precis likadant på en cykel.
1733393765341.jpeg

Varför surrat bromshandtag? Då blockerar man ju flödet.
Bilden nedan gäller bil men principen är precis likadant på en cykel.
Visa bilaga 741400
Vet inte riktigt varför handtaget ska surras men det ger rätt oljemängd till slut. De flesta instruktioner innehåller den. Trycket pumpas fram när allt är klart. När jag testade att fylla utan att surra och sedan justerade ut reachen för handtaget slutade det med att jag sköt sönder packningen mot cylindern så bromsen hängde sig. Blev ett helsike att fixa.

Ah, ja. Först skölja ur ev luft, sen lätta på handtaget och fylla.
Jag har nog alltid bara sköljd genom med öppen ventil.

SRAM hrd tycker jag är enkla att lufta. Halvfyllda sprutor både uppe och nere. Sug hårt med spruta vänd nedåt tills bubblorna slutar komma. Knacka och gör om både uppe och nere. Fyll upp igen och stäng.

Tillbaka
Topp