Sram XX1

Sram XX1
Har i år kört ett par av loppen i Långloppscuppen, några träningspass, samt etapploppet Trans Alp (68 mil i Alperna, med milslånga, stökiga utförsbackar) med XX1 på en hardtail. Antal gånger kedjan hoppat av under cykling hittills = noll!!! Och då är jag skapligt snabb utför i stökiga partier och pressar cykeln rätt hårt.

Under Trans Alp fick min lagkompis (på exakt likadan hoj med XX1) ett kedjebrott efter ett rejält växelhopp i en uppförsbacke. Hans växlar hade då hoppat hela förmiddagen och var dåligt inställda, troligen beroende på lite för ambitiöst nyttjande av högtryckstvätten kvällen innan. Funkade fint att i fält laga kedjan o cykla vidare. Tror dock inte risken för kedjebrott är större med XX1 än andra grupper.

Tycker XX1 är helt klockrent. Om man har lite tryck i benen, har starka knän och inte är främmande för att dra lite tyngre växlar i de brantaste uppförsbackarna funkar det överallt skulle jag säga.

Ett litet krux är när man kört bakhjulspunka och är stressad med att laga och komma iväg igen. Kedjan hoppar lätt av när man tar av hjulet och måste sedan läggas tillbaka i rätt position över framdrevet när man ska iväg. Lätt att glömma och av vana tro att det bara ska funka, och då hoppar kedjan av när man drar iväg.. Hände ett par gånger på Trans Alp. Men det får väl ses som en petitess i sammanhanget.

Sram XX1
OK tack för infon. Lutar åt att det blir xx1 nästa år. Fega ur lite i år å körde på xtr.
Alltid intressant å höra andras erfarenheter.
Har hört en del om kedjebrott så man blir ju lite fundersam, samma gäller utväxlingen :)

Sram XX1
Jag har kört XX1 med trigger sedan i våras och jag kan inte göra annat än att ösa beröm över gruppen. Ingen chain guide här och det har funkat klanderfritt i Gbg-terrängen.

Sram XX1
Kör det på min 120mm/110mm kolfiber 27.5 (horstlänkage). Klockrent. 0 kedjehopp. Knäckt ett växelöra men det har ju inget med XX1 att göra. Gripshift är ju så ninjasnabbt med XX1, alltid rättväxlad, helt magiskt och sätter sig i ryggmärgen efter 2 turer.

Sram XX1
Nice hoj! :P

Aa blir spännande det här. Som sagt har xtr på årets modell.

Blir en sån här till nästa säsong :P

epicxx114.JPG

Tillbaka
Topp