Stål eller Aluminium?

Stål eller Aluminium?
Alu är billigare, men stål har bättre känsla i ramen. Du väljer vad som är viktigast! =) Jag skulle vilja ha en i titan!

Stål eller Aluminium?
med 105 trippel låter kanske lite mesigt med trippel men oj vilken backe jag har på min väg till jobbet,fullt jobb med mtb-n där!

Stål eller Aluminium?
Jag säger stål. Köpte ju dessutom en ny stålram idag att leka lite med...och då har jag tre cyklar, samtliga i stål och singlespeed. Vackert!

/M

Stål eller Aluminium?
mest till jobbet..har lite olika vägval,var av ett går över Hunneberg rätt rjäl klättring där och sen grusväg,brukar ta mtb dom dagarna,men inte fel med Surlyn o lite grövre däck där.Helt rätt med skärma också

Stål eller Aluminium?
nille Skrev:
-------------------------------------------------------
> En fråga:Stål eller aluminum på racer ramen????

Aluminium. Idag är de flesta i aluminium. Det är lätt o styvt. Stål har blivit sällsynt och därför dyrt om det ska bli en riktigt bra ram.

Per

Stål eller Aluminium?
Stål!

Köp en sådan här:

sykkel.gif

//Jocke

Stål eller Aluminium?
Surly Cross Check eller Gunnar Cross Hairs tar upp till 38c däck med skärm. Cross Check kostar mindre, men Cross Hairs är lättare, har bättre finish och man får bestämma färg och sådant.

Stål eller Aluminium?
Har funderat på crosschecken med tro mej!,men känns som Pacern är helt ok för grusvägar,sen känns det som crosschecken är lite klumpigare,inte bra när man skall häng på aluminiumkillarna

Stål eller Aluminium?
nille Skrev:
> har du 25 mm s däck på där jocke,inte så dumt i
> detta landet med tanke på vägkvaliteten?det får
> det bli!

Men va skulleru köpa egentligen? Vare en räser eller eller vare en gubbcykel? En räser har INTE plats för stänkskärmar! En räser har INTE 25mm ballongdäck! En modern räser är INTE gjord i stål (kom igen, det är år 2005 vi snackar här, inte medeltid)!

Stalle

Stål eller Aluminium?
Daner Skrev:
> Medeltidscykel:

Jag vet att de finns och att de inte är från medeltiden. Jag tog bara i från tårna som vanligt ;-) Jag har själv haft en räser i stål och den var inte från 1300-talet utan från typ -85 (nittonhundra då alltså).

Stalle

Stål eller Aluminium?
I samband med Sea Otter Classic tävlingar i fjöl hade Cannondale en tävling som de kallade Six13 Challenge. Målsättningen var att se om någon kunde bygga en cykel som var lättare än deras nya Six13 kolfiber/aluminium modell. Det visades sig att vinnarcykeln var minst ett halv kilo lättare, och det var byggd med True Temper S3 stål, precis som Hampsten och Waterford använder i deras top modeller.

Jag har absolut ingenting emot aluminium ramar, men om man är ut efter en pendlingsracer som kan användas på grusväg och som har utrymme för lite större däck samt skärmar, så är inte aluminium första valet.

Stål eller Aluminium?
Daner Skrev:
>
> Jag har absolut ingenting emot aluminium ramar,
> men om man är ut efter en pendlingsracer som kan
> användas på grusväg och som har utrymme för lite
> större däck samt skärmar, så är inte aluminium
> första valet.

Men det är väl inte pga av materialet du rekommenderar stål?
Det beror väl på att för den typen av ramar är urvalet större bland ramar i stål.

Eller menar du att det här är en dålig grusvägscykel pga av materialet i ramen?
5xr1red.jpg

/Håkan

Stål eller Aluminium?
Pratar vi grusvägsracer anser jag cannondalen ett dåligt val, iaf. ekonomiskt jämfört med Kona Sutra (som är i stål ;)

sutra_460.jpg

Någon dag, när jag uppgraderat Pricken och byggt en ny SS, ska jag shoppa loss på ovanstående. Kanske lagom till utförsäljningen av 2004-modellerna i höst :)

Stål eller Aluminium?
Daner Skrev:
> I samband med Sea Otter Classic tävlingar i fjöl
> hade Cannondale en tävling som de kallade Six13
> Challenge. Målsättningen var att se om någon kunde
> bygga en cykel som var lättare än deras nya Six13
> kolfiber/aluminium modell. Det visades sig att
> vinnarcykeln var minst ett halv kilo lättare, och
> det var byggd med True Temper S3 stål, precis som
> Hampsten och Waterford använder i deras top
> modeller.
>
> Jag har absolut ingenting emot aluminium ramar,
> men om man är ut efter en pendlingsracer som kan
> användas på grusväg och som har utrymme för lite
> större däck samt skärmar, så är inte aluminium
> första valet.

Hade den motsvarande egenskaper då? Eller var det en ram ala svetspinnar som viker sig när man trampar till?

Stål eller Aluminium?
Urvalet är större i stål, ramarna från Surly är prisvärda och de flesta anser att stål ger en mer komfortable gång, dels från materialegenskaperna men kanske mest för att man har möjligheten att använda större däck.

Because aluminium is a lower density metal than steel it can be configured using larger diameter tubing with thicker tube walls than steel, providing advantages in stiffness without the disadvantage of extra weight, or reductions in weight without disadvantages in stiffness.

This can, however present packaging challenges at the bottom bracket/chainstay area. It is easier to provide room for a 28c tire and fender and 39-52 chainrings if one can use narrower chainstays (assuming that they are of sufficient strength.) Most low-density (Al and composite) chainstays are flattened at that point to provide space, which makes them stiffer vertically and more flexable laterally - exactly the opposite of what one would typically want at that point from an engineering point of view. Ti chainstays are typically smaller in diameter, but can still require the use of spacers on CX frames to provide clearance for a 39t chainring.

Steel is smaller for any given strength requirement, so it is easier to provide room for all of the necessary parts.

Jag säger inte att ramen som en helhet är bättre för att det är stål, och jag säger inte att Al är fel för CX ramar. Bara att med nilles behov och dagens marknad är Pacer ett mycket vettigt val.

Stål eller Aluminium?
Daner Skrev:
> Jag säger inte att ramen som en helhet är bättre
> för att det är stål, och jag säger inte att Al är
> fel för CX ramar. Bara att med nilles behov och
> dagens marknad är Pacer ett mycket vettigt val.

OK, då förstår även jag vad du menar.
Och jag instämmer.

/Håkan

Stål eller Aluminium?
Daner Skrev:
> I samband med Sea Otter Classic tävlingar i fjöl
> hade Cannondale en tävling som de kallade Six13
> Challenge. Målsättningen var att se om någon kunde
> bygga en cykel som var lättare än deras nya Six13
> kolfiber/aluminium modell. Det visades sig att
> vinnarcykeln var minst ett halv kilo lättare, och
> det var byggd med True Temper S3 stål, precis som
> Hampsten och Waterford använder i deras top
> modeller.

Ja det var ju en något märklig jämförelse då bara låg vikt var målet. Precis som Freddan påpekat, hur var det med faktorer som komfort, vridstyvhet, hållbarhet med mera? Om bara målet var att göra en lätt ram skulle man nog lyckas med glasspinnar om man bara ville.

Stalle

Stål eller Aluminium?
Daner Skrev:
> Jag säger inte att ramen som en helhet är bättre
> för att det är stål, och jag säger inte att Al är
> fel för CX ramar. Bara att med nilles behov och
> dagens marknad är Pacer ett mycket vettigt val.

Men nu fattar jag inget alls? Var det en räser, pendelhojj eller en CX du skulle ha? Jag trodde i min enfald (tydligen sådanna) att vi pratade räser här?

Var det en räser du skulle ha Nille?

Stalle

Stål eller Aluminium?
Trevligt forum detta läser med stort intresse och beundran era inlägg.Var i kontakt med cyclecomponents idag,per telefon för olika förslag på priser o specning både på Pacer o Crosschecken,mycket trevligt bemötande dessutom.Men inga beslut fattade halva nöjjet o forska runt suger på den karamellen ett tag till,,,,:)

Stål eller Aluminium?
Det är inte bara materialet som bestämmer hur en ram uppför sig. Jag har två MTB-cyklar en CyclePro Ultralite comp 94 med Tange Ultralite stålrör och en Specialized Stumpjumper 97 med Alu MM2. I skogen gillar jag Stumpjupern bäst för att den ger mer kontroll. Min CyklePro är numer min pendlings/långturs och grusvägscykel till det är den utmärkt. Min racer har stålram med klassiga ramvinklar för det var billigare att hitta en komfortabel ram i stål än i aluminium.

Stål eller Aluminium?
Den Gamle Skrev:
> en CyclePro Ultralite comp 94 med Tange Ultralite stålrör

Det som möjligen är problemet för den som ska köpa ny hoj idag är att ramar med stålrör har blivit allt ovanligare. För tio tolv år sedan dominerade de. Idag är det relativt sällsynta på bättre hojar. Därmed inte sagt att stål inte är ett alldeles förträffligt material.

Det går rykten om aluminium ibland, att det ska utmattas förr, och jag trodde i varje fall delvis på dem, tills jag upptäckte en spricka i min Tange stålram (Crescent Ultima), enda allvarliga ramskada jag råkat ut för hittills.

Per

Stål eller Aluminium?
Per

i det fallet är det snarare konstruktionen framför materialet som har felat. crescent har haft stora kvalitetsproblem genom åren. men de sköter garantiärendena bra.

Senast redigerad av en moderator:
Stål eller Aluminium?
Visst spricker stålrör, men det gör aluminium och carbon också. Dålig konstuktioner, felaktigt användande och dålig produktions kvalite förekommer ju lite då och då. Men jag tycker att det är rätt att protestera när man förutsättningslöst hyllar ett material. Då en cykels egenskaper beror på ett antal saker.

Stål eller Aluminium?
Micke S Skrev:

> i det fallet är det snarare konstruktionen framför materialet som har felat.

Är inte säker på det är ett Crescentproblem. Som jag ser saken är det en tangeram som de målat orange och skrivit Crescent på. Det rör sig om en liten spricka i godset vid ett fäste för en flaskhållare. Har haft mkt nöje av hojen, flera långresor, så jag ska inte klaga. Men köper jag en ny HT blir det titan el aluminium.

Bortsett från den komfort många förknippar med stålramar ligger den främsta nyttan av stål och titan som jag ser saken i att de är lättare att reparera om man hojar i verkligt oländiga trakter. En stålram kan faktiskt svetsas ihop i norra Laos om det skulle behövas med en aluminiumram skulle man vara helt ställd.

Per

Stål eller Aluminium?
Per Skrev:
>
> En stålram kan faktiskt svetsas ihop i norra Laos
> om det skulle behövas med en aluminiumram skulle
> man vara helt ställd.

Att svetsa aluminium är inget som cykelindustrin var 1st med eller är ensamma om.
Det gäller att lyfta blicken och se verkligheten.

Om du befinner dig i närheten av en flygplats borde de kunna svetsa aluminum åt dig.

Alla flygplan sedan åtminstone 2a Världskriget innehåller en hel del aluminium, flygplatser runt om i världen klarar av att underhålla dem.
Troligen har de dessutom mer vana av att svetsa aluminum på plats i norra Laos än vad de har på en motsvarande flygplats i ett I-land. I norra Laos har de troligen mer vana av att lösa problemen själva och skiter i olika tillverkare och generalagenters krav.

Samma sak om du är vid en kust. Finns det ett något så när stort båtvarv har de helt säkert massor med erfarenhet av att svetsa aluminum.

Stål eller Aluminium?
Det rullar på:)stål eller aluminium är frågan.. Nu har jag en Trek 1400 alpha sl aluminium 2005 på gång plus Surlyn samma utrustning 105.Mavich kysurium equippe,nått sånt på Surlyn.Och Bontrager Select på Trek,n.Samma pris på båda.

Stål eller Aluminium?
per. okay. det var inget vanligt problem direkt.

deras aluramar brukar gå av vis styrhuvudet, underrörert, sadelrör/topprör och kedjestagen ibland.

Stål eller Aluminium?
(Annan Dator) Skrev:

> Det gäller att lyfta blicken och se verkligheten.

Intressanta uppslag ;) Den här svartsmeden i Leh hamrade till en ny stål båge för att hålla min framväska sedan original bågen i aluminium spruckit p g a att den fick ett par rejäla stötar när den var kall och skör.

image068.jpg

Mer om den resan här http://www.lowdin.nu/MTB/MTB-Himalaya.html

Att svetsa aluminium är komplicerat, och det är eller har i varje fall varit en allmän uppfattning bland dem som hojar i tredje världen att det är stålramar som gäller. De två sista somrarna har vi dock använt aluminiumramar, då har vi hojat i USA, men jag tycker det har fungerat så bra att jag nog skulle vara beredd att ta risken att hoja med aluminiumram även i Asien. Naturligtvis handlar det mycket om var man hojar. I vissa länder kan man t o m köpa en ny ram om det kniper. I andra skulle man bli helt ställd.

Per

Stål eller Aluminium?
För att sveta aluminium så bör man vetat vilken form av legering man har. Alumininum är normalt alltid legerat med något annat material och för att veta vilken svetstråd man ska anväda så bör man vetat vilken typ av aluminiumlegering man ska svetsa. Efter svetsning så måste vissa aluminiumlegeringar värams upp för att få bort spänninga i materialet som uppstod vid svetsningen.

Stål eller Aluminium?
Flykt från ämnet:
För att svetsa i aluminum behöver man en TIG-svets. Det behöver man för en stålram åxå (om man inte vill göra ett riktigt fuljobb och använda gas). Det är bara elektroden (eller vafan de nu heter, det står stilla) som skiljer. Och visst, viss alu behöver härdning och ju mer man vet om legeringen desto bättre. Men en fulsvetsning i långtbortistan så funkar vilken TIG-svets som helst. Så problemet borde vara i stort sett det samma oavsätt stål eller alu.

Att stålramar är ett absolut måste för långcykling känns som myten som överlevde sig själv.

Rätta mig om jag har fel (vilket jag säkert har).

Stalle

Stål eller Aluminium?
Jag har för mig att man har olika skyddsgas och att alusvetsar heter MIG medan järn dito heter TIG. Men bokstavsförkortningarna har jag sannolikt fått helt om bakfoten :)

Annars är det bara elektroden (ligger på rulle i ovanstående svetsar) som skiljer, fast det finns tydligen olika elektroder för olika alulegeringar också.

Sen finns det elsvetsar där man bränner ned en elektrod, glömt vad de heter. De saknar dock skyddsgas och förlitar sig på något ämne runt järnkärnan i elektroden. Blir en himla massa slagg på svetsen med sådana svetsar.

Sant är dock att man inte bör svesta en aluram om man inte kan härda om den efteråt, vilket kräver en rätt stor ugn.

Tydligen är det mycket svårare att svetsa i alu också, känsligare på trådmatning och temperatur bl.a..

Tillbaka
Topp