Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mickescott sa:Titan, finns inga nackdelar
bompet sa:Hmm. Kom på en nackdel till faktsikt. Jag märker att komponenter av "oädlare" metall tar stryk fortare på en titan hoj än motsvarande stål eller annat material. Har med galvaniska strömmar att göra och den oädlare metallen blir något av en offeranod. Kombinationen titan kolfiber förvärrar situationen än mer då kolfiberns ledande egenskaper fungerar som ackumulator. Den rostfria centrumbulten till frambromsen är ett bra exempel. På min titanhoj är den hårt angripen, medans samma bult (båda SRAM force) på kolfiberhojen är betydligt fräschare. De installerades vid samma tidpunkt och har rullat lika ung lika långt. Men i det stora hela är denna nackdel en bagatell.
Makten sa:Låter märkligt eftersom titan är oädlare än stål.
Makten sa:Låter märkligt eftersom titan är oädlare än stål.
Stewe sa:ädelost till exempel pallar ju ingenting :-)
Konkret sa:Stewe sa:ädelost till exempel pallar ju ingenting :-)
Vad är den kemiska beteckningen för ädelost nu igen?
bompet sa:Makten sa:Låter märkligt eftersom titan är oädlare än stål.
Det här är vad jag far efter:
Bultens Teknikhandbok (sid 47)
Tabellen visar den galvaniska spänningsserien. Termen ädel och oädel används för att beskriva elektronpotentialen (pilarna till vänster). Men somm du påpekar tror jag att ädel och oädel används inom andra områden för att beskriva andra egenskaper hos metaller.
Stewe sa:Konkret sa:Stewe sa:ädelost till exempel pallar ju ingenting :-)
kaVLi
SalkinL sa:Titan oxiderar i vanlig luft. Därmed kan man anta att det alltid är passivt.
Makten sa:Men att det skulle vara problematiskt så att stålet far illa verkar konstigt oavsett. Antingen ligger de uppenbarligen mycket nära varandra, eller så borde titanet agera offeranod, inte tvärtom. Aluminium borde vara betydligt mer problematiskt, vilket det (oftast) inte är.
Stewe sa:Konkret sa:Stewe sa:ädelost till exempel pallar ju ingenting :-)
kaVLi
Är det därför som dess marknadsandel är så hög? ;-)mickescott sa:Titan, finns inga nackdelar
Igino Cazzola sa:Är det därför som dess marknadsandel är så hög? ;-)mickescott sa:Titan, finns inga nackdelar
erik h sa:Titan måste också vara custom eller garageentusiastfirma.
Annars räknas det inte riktigt.
erik h sa:Hursomhelst. Titan ska man ha. Tiden fram till den första titanramen är som tiden före det första barnet. När man ser tillbaka på den så undrar man vad man höll på med innan.
Det finns ingen märkbar skillnad i upplevd komfort mellan likadant utrustade cyklar med ramar i;Stewe sa:Lyfter en tråd för en fråga
Jag funderar ev. på att köpa en Cykel med titan-ram och undrar lite om för och nackdelar med detta
Skogling sa:HåkanC =
HåkanC sa:Det finns ingen märkbar skillnad i upplevd komfort mellan likadant utrustade cyklar med ramar i;Stewe sa:Lyfter en tråd för en fråga
Jag funderar ev. på att köpa en Cykel med titan-ram och undrar lite om för och nackdelar med detta
-Stål
-Aluminium
-Kolfiber
-Titan
Åtminstone om cyklarnas övriga delar är de samma, och ramarna är maskerade så att det inte går att identifiera vilken cykel som har vilken ram.
Läs mer här:
http://happyride.se/forum/read.php/1/205123
/Håkan
WTF !CT sa:...Jag sitter i alla fall inte på cykeln för att förbättra handelsbalansen. ;)
Skogling sa:Jag vill ha en Moots.
Peadalisten sa:Köp en titan hoj, det känns gott för själen.
Har två stycken Lynskey Helix ramar, en 29" HT och en racer.
I somras körde jag Bohusleden norr om Uddevalla och mötte två tyska vandrare, den vände sig till den andre när jag passerade och kommenterade uppskattande och vad jag anser avundsjukt min underbara cykel.
Jag uppfattade nämligen Lynskey Helix ihop med rotvälskan. ;)
Som tidigare nämnt ser jag heller inga nackdelar, priset är lite högre för att svetsningen är lite komplicerad och materialet är dyrt, och för att det är fräckt helt enkelt.