Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Fin! Gillar uttrycket "hjulskenor".

bollen skrev:

> @ federico: fantastisk cykel och mkt roligt med
> originalannons
> lugsen/muffarna var ju riktigt fina
> integrerad egolapp också
> i annonsen står gummiringar istället för däck

Tackar!
Det var många roliga benämningar på cykeldelar under den här perioden, den här typen av muffar på 30-tals cyklar brukar helt enkelt kallas "ornament" i gamla svenska kataloger. Hjulskenorna är av en ganska speciell typ, en dubbelbottnad stålfälg med en ganska hög rundad profil. Jag saknade framhjulet och fick leta ett tag innan jag hittade rätt fälg i tillräckligt bra skick. Sidoskydd av den här typen på framskärmen är typiskt för tidigt 30-tal. Cykeln är med största sannolikhet från 1932, katalogsidan från 1934 och några små detaljer skiljer sig, bl.a så har några rostfria delar tillkommit mellan 32 och 34. Cykeln har rullat ca 6 mil i år.

Stål!
Min Eddy Merckx MX-Leader från '94... Nu för tiden i annans ägo.

DSC01492.JPG

Stål!
@bollen, det är 35:or som sitter på o det är gott om utymme för skärmar.

@SebbeK, absolut, kostade 10500 kr inkl frakt från bikeactive.com de var bra att ha att göra med.

Stål!
Klavikel skrev:
> Min Eddy Merckx MX-Leader från '94... Nu för
> tiden i annans ägo.
>
>
En sån har jag också fast omlackad på fabriken, utrustad med modernare grupp och A-head gaffel. Min är blå och jag vet inte exakt vilken årsmodell det är. Har aldrig kollat upp det. Underbar hoj hursomhelst. Ångrar du inte att du sålde den?

Stål!
Min On one Inbred äntligen klar,div beg grejor + en del nytt (1x9 nu)...tack till Intersport Umeå för sista handpåläggningen.
Dock risken e att 18" e något för stor för mig som tänkt mig den som vinterpendlare.

Bilagor

• IMAG0334.jpg
    IMAG0334.jpg
    125.4 KB · Besök: 119
Stål!
Båtbensbudets "gamla" gröna IF Crown Jewel lever numera väl i Skåne (Kristianstad)och bereder sin ägare mycket stor glädje. Som sig bör med en sådan stålskönhet.

Bilagor

• IF2011.JPG
    IF2011.JPG
    66.6 KB · Besök: 129
Stål!
Hasse#7 skrev:
> Klavikel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min Eddy Merckx MX-Leader från '94... Nu för
> > tiden i annans ägo.
> >
> >
> En sån har jag också fast omlackad på fabriken,
> utrustad med modernare grupp och A-head gaffel.
> Min är blå och jag vet inte exakt vilken
> årsmodell det är. Har aldrig kollat upp det.
> Underbar hoj hursomhelst. Ångrar du inte att du
> sålde den?

Jag gillade den skarp, kändes riktigt modern och rapp trots att den var 11-12 år gammal när ja köpte den, tyvärr var den för stor för mig vilket ja märkte först efter jag köpt den efter en längre runda. Var min första lvg och ja kunde inget om storlekar utan ville väl mer testa annan cykling... Men visst, jag saknar den lite, ångrade mig redan när ja lade ut annonsen men ibland får man inse fakta...
Kolla här om du vill ta reda på årsmodell.. http://www.cadre.org/Merckx/
P.s fixa bild, vore kul att se...

Strega skrev:
> Båtbensbudets "gamla" gröna IF Crown Jewel lever
> numera väl i Skåne (Kristianstad)och bereder sin
> ägare mycket stor glädje. Som sig bör med en
> sådan stålskönhet.

vad står det på diagonalröret? ser ut som en kaxig logga..

macwede, dags att raka däcken? ;0) snygg cykel annars, gillar färgen.

Senast ändrad:
Stål!
Klavikel skrev:
1
> Kolla här om du vill ta reda på årsmodell..
> http://www.cadre.org/Merckx/
> P.s fixa bild, vore kul att se...
>
Här kommer en spontanbild utan soffa, fotad från fel sida och med eftersatt underhåll. Dessutom i en naturligt dekorerad cykelgrotta. Bifogar en detalj på ett kommande projekt som är 99,5% komplett vad det gäller originaldelar.

Bilagor

• Eddy Merckx.JPG
    Eddy Merckx.JPG
    80.4 KB · Besök: 133
  • Conti.JPG
    Conti.JPG
    46.5 KB · Besök: 111
Stål!
Independent
Fabrication, står det på diagonalröret.
Quetzal Green Metallic kallar dom färgen.
Däcken får vänta på rakning tills det blir
varmt och gott igen. I maj, typ.

Stål!
Med On one rätt stora ramar (topprör 602mm på 18") så känns 16" mera rätt för mig på 177cm lång.
Ska dock prova med en kortare styrstam först,60-70mm ist 90mm.

Stål!
Strega skrev:
> Båtbensbudets "gamla" gröna IF Crown Jewel lever
> numera väl i Skåne (Kristianstad)och bereder sin
> ägare mycket stor glädje. Som sig bör med en
> sådan stålskönhet.

Snygg!

Stål!
Snyggt hasse, gillar färger på din EM....
Lycka till med projektet också, alltid kul att ha nåt att göra när man inte sitter på hojen...

Strega: Coola hojar det där, kanske lite över min prisklass. Intressant att dom hade en nersmutsad hoj som fotoobjekt... Är ju det d handlar om trots allt...

Stål!
mcwede skrev:
> Med On one rätt stora ramar (topprör 602mm på
> 18") så känns 16" mera rätt för mig på 177cm
> lång.
> Ska dock prova med en kortare styrstam
> först,60-70mm ist 90mm.

Jag är 175 cm och har en Inbred på 18". Jag undrar också ibland om 16" skulle ha varit bättre...
90 mm rakt styrstam var inte kul! Nu har jag bytt till 75 mm / +35 grad och är helt nöjd.
/E

Stål!
Nu har jag beställt en styrstam på 70mm längd o 8 graders lutning,samma modell som tidigare men 20mm kortare alltså....funkar inte det så blir det en ny 16" ram i salt n vinegar blue eller mint sauce green.

Stål!
Gubbcyklist skrev:
> Lägger in en teaser på min stålhoj. Bling?

Få se nu jag ser Salsa, jag ser Phil Wood
oooohhhhhhh.
Ge mig mer!!

Stål!
bollen: kan du precisera lite mer? När jag klickar "Bifoga bild/fil" läggs bilden längst ner i meddelandet. Jag lyckas inte lägga in flera bilder genom att klicka "Bifoga bild/fil" fler gånger.

Stål!
Du får välja en bild, klicka på "Bifoga bilder/filer", därefter klickar du på "Bifoga fler bilder/filer" och upprepa proceduren tillräckligt många gånger. Sen klickar du på "placera bild" och lägger dom där du vil ha dom i inlägget.

Stål!
Tack

Jag ville främst ha en tillförlitlig pendlare. Tung blev den, jag skulle gissa runt 15 kg som den ser ut på bilderna. Än så länge har jag bara cyklat ca 25 km på den så någon utvärdering annat än att den känns bekväm kan jag inte bjuda på.

Framnav:
_IGP2514.JPG

Baknav:
_IGP2516.JPG

Vevparti:
_IGP2515.JPG

Framlampa:
_IGP2523.JPG

Baklampa:
_IGP2522.JPG

Sadel:
_IGP2520.JPG

Handtag:
_IGP2521.JPG

Så sant som det är sagt:
_IGP2524.JPG

Hel cykel:
_IGP2512.JPG

Stål!
Snyggt med allt rött och polerat! Fast kedjeskyddet passa absolut inte in i bilden. Även om det kanske är nån kult i det så förstör det cykelns snygga utseendet.

Stål!
Sitter det en kedjesträckare på? för kedjelinjen ser lite konstig ut på bilden då den går parallellt med kedjestaget. Kanske bara en synvilla...

Smutt jonne i övrigt. Vill du verkligen skita ner den med vinterslask?

Stål!
Du ser inte fel. Kedjan hänger eftersom jag inte orkade spänna den innan fotograferingen. Hojen har en excentrisk bb så någon kedjesträckare behövs inte.

Cykeln ska brukas och skitas ner! Vitsen med att lägga okristligt mycket pengar på diverse delar är för mig att de ska tålas att användas.

fuchs: Ja, jag vet. Är själv lite tveksam till kedjeskyddet. Förbaskat praktiskt bara. Frågan vad som är fulast; kedjeskyddet eller jag när jag stoppat in ena kostymbyxbenet i strumpan är inte avgjord.

Stål!
bjornwestergren skrev:
> För nån vecka sedan så köpte jag mig en
> Crescent Världsmästarcykel av en kille här på
> Happy, nu lite moddad och är riktigt nöjd,
> längtar till sommarens fikaturer nu.
>
>

Snyggt! Vad blev det för sadel?

Stål!
Kör med 50 mm Big Apples. 60 mm får definitivt plats även med skärmar. Ramen kan jag inte uttala mig så mycket om ännu eftersom jag bara cyklat ca 40 km med cykeln. Kan dock säga att den känns "skönare" än mina två föregående aluminiumpendlare (Crescent och Cannondale). Om det beror på ramen eller sadeln eller större/fetare hjul/däck kan jag dock inte avgöra.

Stål!
rikard: Kedjeskyddet köpte jag av Velo Orange (www.velo-orange.com). Jag tror att deras produkter numera även säljs av återförsäljare i EU. På så sätt kan du komma ifrån fraktkostnaden som är svinaktig. Annars kan du höra med Anders på Veloform i Göteborg. Det är Anders som byggt mina hjul och när jag var där och hämtade hjulen så pratade han lite löst om att plocka hem delar ur Velo Oranges sortiment.

Jag vill också nämna att kedjeskyddet behöver lite modifiering för att fungera med ett modernt vevparti.

Stål!
Gubbcyklist skrev:
> Kör med 50 mm Big Apples. 60 mm får definitivt
> plats även med skärmar...

Låter bra. Om jag inte hittar nått bra med öppningsbar baktriangel för remdrift så blir det kanske en Salsa-ram till våren.

//j

Stål!
NLC skrev:

>
> Snyggt! Vad blev det för sadel?

En Lite som satt original på min Nishiki Race Carbon. Kvar nu är att byta pedaler och småfix, men sommaren är ju långt borta :)

Stål!
Gubbcyklist skrev:
> Du ser inte fel. Kedjan hänger eftersom jag inte
> orkade spänna den innan fotograferingen. Hojen
> har en excentrisk bb så någon kedjesträckare
> behövs inte.
>
> Cykeln ska brukas och skitas ner! Vitsen med att
> lägga okristligt mycket pengar på diverse delar
> är för mig att de ska tålas att användas.
>
> fuchs: Ja, jag vet. Är själv lite tveksam till
> kedjeskyddet. Förbaskat praktiskt bara. Frågan
> vad som är fulast; kedjeskyddet eller jag när
> jag stoppat in ena kostymbyxbenet i strumpan är
> inte avgjord.

tar bort lite material från den bara. så att den bli mera slimmad liksom. sen lacka eller tokpolera. då skulle den kunna smälta in.

Stål!
Gubbcyklist skrev:
> rikard: Kedjeskyddet köpte jag av Velo Orange
> (www.velo-orange.com). Jag tror att deras
> produkter numera även säljs av återförsäljare
> i EU. På så sätt kan du komma ifrån
> fraktkostnaden som är svinaktig. Annars kan du
> höra med Anders på Veloform i Göteborg.

Jag får slå en signal till Anders. Honom köper man ju gärna saker genom, har blivit mycket snack om rohloff med honom genom åren =)

Tillbaka
Topp