Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
JojjeM sa:
Många stiliga hojar på den här sidan.

Hittade ingen "Visa din Fondriest"-tråd så jag får väl slänga in min rehabcykel här. Lågbudgetbygge med lite sammelsurium av delar att stilla cykelsuget med tills mitt nyopererade knä tillåter skogscykling igen. På lite sikt och om jag gillar cykeln så kanske den blir ombyggd med lite finare prylar.

/Johan

kanske vända på framhjulet så att QR hamnar på vä sida.

Stål!
Gammal tequesta som agerar som pendlare, retro stigsmisk, cykelvagnstaxi ?

Bilagor

• IMG_20160619_142107.jpg
    IMG_20160619_142107.jpg
    573.6 KB · Besök: 136
Stål!
Jag beställde cykeln från Charlie the Bikemonger eftersom det känns som en schysst butik med rolig utbud och en mysig ägare. Fick bra pris med frakt. Nu efter Brexit blir de nog ännu billigare i samband med pundens krasch, så passar på! De populäraste storlekarna börjar ta slut också. Ska man köpa en ny cykel för under 10 000 (och man kan få den hyfsat långt under 10-papp) nu sommaren 2016 är den svårslagen...

Efter att ha kört 10 mil på cykeln under den senaste veckan (i Hellas och Trysil) är jag helt nöjd med inköpet. Jämfört med min gammal MTB (obs! stel 26 tums från 1991) har den mycket modernare geometri: tillbakalutat, bred, hög styra, vilket jag måste vänja mig med. Däcken är helt fantastiska. Breda och runda, de har otroliga grepp och rullar lätt över rötter och mindre sten. Däcken släpper helt inte när man förväntar sig att de ska, vilket gör man mer kör säkert i svängarna och på brant uppför. Jag har experimenterat lite med lufttryck och kör nu strax under 1 bar. Har inte hittat reserve slang till den än, men kommer så småningom kör den slanglös.

Ramen har massvis med fäste, och kommer att vara brukbar flera decennier in i framtiden. Jag var aldrig förtjust i den faux-titan färgan som Marin (och Parkpre) var känd för på 90-talet, men idag är titan ramar så sällsynt att man känner inte längre att fabrikören försöker lura man.

Saker jag är skeptisk till: vevpartiet har ganska hög Q-factor, så man känner sig lite bredbent på den. Broms reglagen slår lätt i topprören om man vinkla ner de. De smala handgrepp och lätt vinklat och bred styre har jag svårt att kommer överens med. Men dessa är lätt bytt!

Sist måste man nämna att cykeln får väldigt mycket uppmärksamhet. Har svarat på en hel del frågor och låtit andra provköra. Alla verka vara överens att det är den perfekta N+1 cykeln...

Bilagor

• marin1sm.jpg
    marin1sm.jpg
    455.7 KB · Besök: 129
Stål!
Stål!
En fråga till till st oops (eller om någon annan vet). Sen ska jag sluta sabba den här tråden som annars har så mycket fina bilder.

Charlie the Bikemonger har angett vikten till 22 kg. Kan det stämma? Förstår att en relativt billig hoj med feta fälgar och däck måste få väga en del, men verkligen 22kg?

I den här artikeln http://www.bikeradar.com/mtb/news/a...al&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer anger man vikten 14,1 kg på en 19". Men det är på en "pre-production"-cykel, så delarna kanske skiljer lite mot fabrikexemplaren. (Dock borde det inte skilja 8 kg)

Stål!
14 kilo stämmer ganska bra. Hjulen är väl största boven när det gäller vikten. Slangarna väger nästan ett halv kilo var har jag läst, och däcken har stålkantstråd. Fina ersättningsdäck när dessa slits och slänglösa kommer att spara minst ett kilo hoppas jag.

Cykeln är ju tung, men det är ingen man märks särskilt ute på stigan.

Stål!
st oops sa:
14 kilo stämmer ganska bra. Hjulen är väl största boven när det gäller vikten. Slangarna väger nästan ett halv kilo var har jag läst, och däcken har stålkantstråd. Fina ersättningsdäck när dessa slits och slänglösa kommer att spara minst ett kilo hoppas jag.

Cykeln är ju tung, men det är ingen man märks särskilt ute på stigan.
Tack igen för svar. Ser nu att Charlie the Bikemonger skrivit 13,65kg på ett annat ställe på samma sida. Perfekt, då vet jag ungefär vilken vikt det rör sig om. Blev lite orolig när jag såg 22kg. :-)

Stål!
Får väl slänga upp mina två stål-åk också, den ena har väl en del forum-provenens i egenskap av att vara en Godspeed byggd i Gbg av JohanPett. Byggd i Spirit of life och med ruskigt snyggt "bilam" muff vid sadelröret/toppröret, rätt gammal bild så nu har den SP dynamo hjul fram och B&M Luxos U lampa fram.
8707097821_13377b66fb_h.jpg

Sen huvudstålet: Gazelle Champion Mondial AB från -89. I utförande race och vardag (då med 28mm GB Cerf däck som är det mest himmelska jag cyklat på på länge!)
16967432941_a21422948a_h.jpg

IMG_0754.JPG

Stål!
Ohnej, inget jobb alls! Köpte ram-setet löst från tyskland i vad som princip var nyskick.
Allt som görs idag passar rakt av, oavsett komponent-tillverkare. Standard spacing bak för moderna hjul och klassiskt brittiskt gängad vevlagerhylsa gör ju den här ramen helt klockren. Tog delarna från mitt gamla kokos-åk (Ridley Damocles) och det vara bara "plug and play" rakt av.

Har kvar Record kompakt-vevpartiet i kokos som hör till Record gruppen, men esteten i mig vägrade förfula åket med svarta vevar..
Det enda jag går och fnular på är om jag skulle byta gaffeln till en Columbis Minimal, 1" -ogängad kolfiberhistoria, och på så sätt spara runt kilot på totalvikten. Men jag tror inte den sväljer 28or..

Stål!
Kör på! Sjukt fina cyklar att ha för en annan som inte tävlar (även om jag kört lite motionslopp på den).
Vad kör du på för storlek idag? Kan vara så att jag har en Jan Janssen som jag hade innan Gazelle:n för dig att klippa till ett bra pris!
Ram+gaffel på bilden finns tillgängliga.
14358375931_c641376391_h.jpg

Stål!
Mitt bidrag till den här trevliga tråden, mitt "bortabygge" ihoplött under en kurs hos Christian Pyttel i Rastatt, Tyskland. Fillet brazed Columbus SL, idogt filat och putsat och sen helkromat. Skulle bli blå Cromovelato men en färg som fäster finns inte att uppbringa i Europa. Kompletterat med diverse kolfiber och en Record-grupp väger den in på lite över 8 kg, ganska bra med tanke på storleken 65 cm. Styv och tajt hoj, tokrolig att cykla på.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    449.2 KB · Besök: 134
  • image.jpg
    image.jpg
    226.2 KB · Besök: 160
  • image.jpg
    image.jpg
    283.6 KB · Besök: 117
  • image.jpg
    image.jpg
    237.8 KB · Besök: 148
Stål!
perlinde sa:
Mitt bidrag till den här trevliga tråden, mitt "bortabygge" ihoplött under en kurs hos Christian Pyttel i Rastatt, Tyskland. Fillet brazed Columbus SL, idogt filat och putsat och sen helkromat. Skulle bli blå Cromovelato men en färg som fäster finns inte att uppbringa i Europa. Kompletterat med diverse kolfiber och en Record-grupp väger den in på lite över 8 kg, ganska bra med tanke på storleken 65 cm. Styv och tajt hoj, tokrolig att cykla på.

Riktigt snyggt bygge !
/Pauli

Stål!
perlinde sa:
Mitt bidrag till den här trevliga tråden, mitt "bortabygge" ihoplött under en kurs hos Christian Pyttel i Rastatt, Tyskland.
Grymt bygge! Låter som extremt låg vikt med tanke på storlek och gaffel i stål?

Väldigt intresserad av att höra mer om kursen då jag också tänkt ge mig på något sådant till hösten eller nästa vår. Har han någon hemsida? Och kanske framförallt, kan han bra engelska eller konverserar han bara på tyska? Den enda informationen om honom jag hittar via Google är någon annan tysks hemsida om stålcyklar…
http://stahlrahmen-bikes.de/shop/pyttel-rahmenbaukurse

Stål!
@Pauli: Bilder finns, jag fixar en byggtråd, bra över en öl en ljum sommarkväll.

@Mayhem: Tyvärr är det bara tyska som gäller, eller tyska och tyska, som gammal östtysk Christian pratar Sächsich som är precis lika grötigt som stavningen. Jag gjorde det delvis som tyskakurs och det var utmanande kan jag säga. Annars var en kompis i Ironbridge, England och byggde en ram hos Swallow bespoke bikes. Bra kurs och fin ort. Eller så finns ju David Yates också i England. I ärlighetens namn lödde jag inte allt på hojen, de knixigaste ställena lödde der Meister, mest pga att det skulle tagit mig evigheter att få till det. Eftersom Meister Pyttel främst gjort tävlingshojar hade han fixturer och verktyg för precis varje moment. Kul att se hur en riktig proffsbyggare bygger en ram men tyvärr inte så applicerbart hemma om man skulle vilja upprepa bragden. Kolla min tidigare tråd för att se de märkliga hojar som hängde på väggarna i verkstaden: http://happyride.se/forum/read.php/1/2899671/2900055

Stål!
perlinde sa:
Tyvärr är det bara tyska som gäller, eller tyska och tyska, som gammal östtysk Christian pratar Sächsich som är precis lika grötigt som stavningen. Jag gjorde det delvis som tyskakurs och det var utmanande kan jag säga. Annars var en kompis i Ironbridge, England och byggde en ram hos Swallow bespoke bikes. Bra kurs och fin ort. Eller så finns ju David Yates också i England.
Okej, ja det var lite det jag misstänkte tyvärr. Har mest kollat på kurser hos diverse brittiska byggare just pga att det antagligen blir enklast språkmässigt. Utöver de redan nämnda har jag också hittat kurser hos Enigma Cycle Works, Downland Cycles, Reilly Cycleworks och United Bicycle Works. Var detta ett one-off projekt för dig eller har du planer på att fortsätta på hobbynivå eller till och med kommersiellt?

Stål!
Mayhem sa:
Var detta ett one-off projekt för dig eller har du planer på att fortsätta på hobbynivå eller till och med kommersiellt?
Det var nog mest en one-off men jag är lite sugen på att bygga en muffad sleeper här hemma. Det man ändå lärt sig, och då inte bara om rambygget, vore kul att få användning av igen. Gäller bara att hitta lite plats för n+1.

Stål!
perlinde sa:

Härligt! Jag fick lov att ta på mig solglasögonen.

Stål!
jesperC sa:
Vet inte om jag skulle hålla med om att stål skulle vara något mirakelmaterial att bygga cyklar av. Finns anledningar till att de flesta ramar byggs av aluminium och kolfiber idag. Gillar dock stålramar. Det är något speciellt med ramar byggda med smala rör och klassik geometri. Kanske det som gjort att en majoritet av cyklarna jag äger är av just stål.

//j

Stål är rätt hållbart i alla fall:

Bilagor

• tmp_29795-playmemoriesonline_1467580371590390396097.jpg
    tmp_29795-playmemoriesonline_1467580371590390396097.jpg
    176.6 KB · Besök: 96
Stål!
Jaha, en Miyata till då, en One Ten som jag har renoverat som kvällspyssel senaste året, nu har den väl rullat ca 50-60mil och vi börjar trivas riktigt bra tillsammans!

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 2016-05-25_09.50.09[1].jpg
    2016-05-25_09.50.09[1].jpg
    606.1 KB · Besök: 169
Stål!
Satte ihop den här förra helgen:

Pina.JPG

En kompis flyttade tillbaka till UK förra året och lämnade nycklarna till ett Shurgardförråd fullt av cyklar och diverse prylar eftersom han inte hann göra sig av med allt innan flytten. Den här har stått i delar i mitt garage sedan dess, men nu fick det vara nog.

Tyvärr är den lite för stor för mig, så jag kommer sälja den så fort det bara går. Frågan är hur mycket den kan vara värd? Jo, jag känner till att det finns en tråd för den frågan, men det är ju aldrig någon som får svar där... Kan man få uppåt 4000:-, eller är det önsketänkande? Grymt svårt att sätta pris då efterfrågan på stål inte är så stor i Sverige, men det är kanske någon här som sålt något liknande på sistone?
Jag har en granne som är väldigt intresserad och vill förstås ge honom ett vettigt pris. Skulle vara kul att få fortsätta se den på gatan. :)

Pinarello Asolo från (gissningsvis) mitten av 90-talet. Ca 58x57 (STxTT, c-c). Använd, men i fint skick.
Mavic SUP-fälgar med Shimanonav fram och Ringlé bak. Vet ej vilka ekrar. Gamla, men friska Gatorskin 25 mm.
Nästan komplett Ultegra 6600-grupp förutom en äldre 105 framväxel, samt Tiagrakedja. Ny kassett och kedja samt vajrar och höljen.
3ttt styre och styrstam, okänd sadelstolpe med en Fiziksadel. Campagnolo styrlager.

Enligt min bagagevåg från Clas Ohlson väger den in på exakt 10 kg inklusive plattformspedalerna som sitter på. Ingen lättviktare alltså, men förmodligen grymt bekväm och bruksig milslukare.

Stål!
Faema sa:
Fin cykel! Har du rätt sadelhöjd ser den inte för stor ut. Borde haft Campa förståss......

^^ Nej, sadeln är på bilden placerad några cm för högt för mig. Själv håller jag mig gärna ifrån Campa, men jag förstår vad du menar... ;)
Tanken med denna var ju inte alls att få den "period correct", utan som en användbar och snygg brukis.

Senast ändrad:
Stål!
Rostig gammal motobecane. Hittad i frugans garage. Tydligen hennes bror som importerat en begagnad från japan någon gång 80-90 tal och sedan inte ens packat upp den. Undrar ibland vad det är för familj jag gift in mig i.
Nu är den iaf utrustad med fulcrum 7 hjul, sora 9-delat växelreglage kombinerad med tiagra bakväxeln och original framväxel, sachs för 6 delat. Trek vevparti, också 9-dekat. Orginalbromsar med original bromsbelägg. Fick inte på nyare bromsar men gummit ska bytas.
Kvar att göra: Byta styre och sätta på fetare däck. Denna ska få tugga grusvägar. Kommer nog på 10-delat så småningom.
Premiärtur, 55 km och den gick som en dröm. Enda smolket i bägaren är att bakbromsen inte vill hålla sig centrerad.
IMG_20160725_115314023.jpg

Tillbaka
Topp