Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Innan snön kom igen så tog jag ut detta bygge för en tur. 1989 Bridgestone MB-1 i Tange Prestige med XT från 1993-4 (vevarmar LX men vevlagret är XT). Saknar framväxel men den är på ingång. Om någon har ett par XT M737 vevarmar i fint skick så är jag intresserad.

20170409_162744_resized.jpg

Stål!
Vackert MB-1 bygge Johan!
Men en MTB med ett mishmash av delar...!
Stum av förvåning med tanke på alla fina lvg-hojar du visat genom åren.
Men kanske är det ett friskhetstecken?
Hur som pryder dom ramen väl!

Stål!
Mejten sa:
Vill oxå gärna vara med att bidra i denna eminenta tråd, först ut är en Surly CrossCheck numera även med org gaffel, plan är att belöna den med lite växlar under våren, för lite landvägscykling som komplement senaste tillskott i garaget en Charge Cooker SS 29er, bytt till bättre bromsar än org, gillar tanken exentriskt vevlager hoppas bara det funkar i verkligheten! Tanken är att Chargen skall fungera som familje/vintercykel

CrossChecken ser fan ljuvlig ut! Får se om jag kan mygla ihop en sån utan att frugan märker ;)

Tills dess slängde jag ihop en pompino fixie

Bilagor

• DSC_3724.JPG
    DSC_3724.JPG
    185.9 KB · Besök: 122
Stål!
Dude sa:
Vackert MB-1 bygge Johan!
Men en MTB med ett mishmash av delar...!
Stum av förvåning med tanke på alla fina lvg-hojar du visat genom åren.
Men kanske är det ett friskhetstecken?
Hur som pryder dom ramen väl!

Tack! Och - ja. Det är nog en form av friskhetstecken. Jag har ingen relation till MTB och kan förmodligen därför förhålla mig friare till det än LVG. Visserligen skiner väl min ågren igenom ändå i och med att jag ändå vill ha tag på ett par XT-armar...

Bor på landsbygd sedan några år och kom fram till att en bra grusvägs-/traktorstigshoj behöver jag. Började leta efter en lämplig vintage-ram av kvalitet här hemma och/men var till slut tvungen att köpa den från USA. Kom nästan naken och jag hade inte en enda MTB-del på hyllan - så sedan började jag leta delar. Det skulle vara "rätt" i vanlig ordning men jag gav snart upp. Jag vet för lite om Shimano/Suntour/etc och bestämde mig för att leta efter en hel donatorcykel istället. Dök upp billigt och i kanonskick på blocket i form av denna (ber om ursäkt för alu-ramen i denna tråd):

20160602_130458_resized.jpg

Som är en sådan här (1994):

HTAluPro1994.jpg

Och på den vägen är det. Otroligt kul att cykla på MB-ettan! Trots LX-vevar och ingen framväxel...

Stål!
Nyligen ihopskruvad Ritchey med Rival 1x11 och hjul från DCR i UK. Har kört några varv på Södertörn och är väldigt nöjd. Bagagevågen från Clas Ohlson säger 8,2 kg och det vore ju helt ok om det stämmer.

IMG_6694.JPG

Rock Lobster som jag lagt upp tidigare, men den är så jävla skön och har dessutom för i år nybyggda HED Belgium.
Självklara valet när jag ska cykla lite längre.

IMG_6741.JPG

Edit:
MB-1:an är grym! Säg till om du tröttnar. :)

Senast ändrad:
Stål!
MatteXC sa:
Mejten sa:
Vill oxå gärna vara med att bidra i denna eminenta tråd, först ut är en Surly CrossCheck numera även med org gaffel, plan är att belöna den med lite växlar under våren, för lite landvägscykling som komplement senaste tillskott i garaget en Charge Cooker SS 29er, bytt till bättre bromsar än org, gillar tanken exentriskt vevlager hoppas bara det funkar i verkligheten! Tanken är att Chargen skall fungera som familje/vintercykel

CrossChecken ser fan ljuvlig ut! Får se om jag kan mygla ihop en sån utan att frugan märker ;)

Tills dess slängde jag ihop en pompino fixie

Den rullar som Fixie nu, samt att jag har ett 700mm riserstyre...och feta däck!!
Måste säga att jag gillar mångsidigheten med denna cykel ?

Stål!
@AndreasVH: Snygg Ritchey. Nu är vi tre här i tråden med samma ram. Här är min:
IMG_0199.JPG

Slänger in mina andra stålisar också. Först ut en Kaffenback:
IMG_2448.JPG

Får man visa fixies här också? De är ju i stål? Min Vivalo Njs:

IMG_0156.JPG

Och sist "The Tank" En Volume Cutter v6:

IMG_2427.JPG

Stål!
Steel is Real sa:
@AndreasVH: Snygg Ritchey. Nu är vi tre här i tråden med samma ram. Här är min:

Slänger in mina andra stålisar också. Först ut en Kaffenback:

Får man visa fixies här också? De är ju i stål? Min Vivalo Njs:

Och sist "The Tank" En Volume Cutter v6:

Tumme upp för stridsvagnen! Men minus för skärmarna.

;)

Stål!
Nya fin-projektet.
Blir nog inte mer hantverk än såhär.

Tyvärr behöver jag lacka om den pga några små rostfläckar repig lack efter många år i keirinligorna

Bilagor

• giro.jpg
    giro.jpg
    112.6 KB · Besök: 165
Stål!
Budgetstålisen äntligen ihopplockad. Målet var 10 000 spänn. Blev väl 11 till slut.
Ska bli kul att cykla Campa.

Bilagor

• P1030745 - Edited.jpg
    P1030745 - Edited.jpg
    308.5 KB · Besök: 99
Tillbaka
Topp