Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
desmo sa:
mikko_ sa:
Soma Wolverine - Ram av Tange Prestige CR-MO rör

Som jag suktar efter en Wolverine.
Några kommentarer?

Ville ha en cykel funkar till lite allt möjligt. Pendlar 4 mil ett par gånger i veckan, och kör mixad terräng (grus, stig och lvg) med mycket klättring på helgerna. Bara att justera däckstrycket lite beroende på vilken runda man kör. Har inga djupgående insikter om geometri, styvhet eller andra ramegenskaper som folk brukar snacka om, men jag gillar den!

Stål!
igloo sa:
Min 30års present till mig själv anlände lite för sent för att kunna följa med till Italien så Genesisen fick bekänna färg i Lombardiet och Alperna

Den där ramen är så förbannat vacker. Gissar att man inte hittar dom så lätt. Hade lätt ställt en sån bredvid min Wilier gjord i plast... *Dregel*

Stål!
Ni som funderar på Soma Wolverine, ta även en titt på Rodeo Labs Flaanimal 3.0. Just nu till mycket bra pris då Reynolds tydligen råkat leverera rör som var något tyngre än utlovat…

DSC01916.jpg

IMG_0113-1200x800.jpg

http://www.rodeo-labs.com/2017/02/01/flaanimal-3-0-adventure-bike-specification-preview/

Stål!
Palle Kuling sa:
ursäkta för OT, men hur funkar ortlieb sadelväskan? sugen på en liknande och ortlieb är den enda modellen min LBS har hemma.

Den funkar prima, det gäller bara att packa den tight för att undvika bananformen på bilden. Jag har kännt på Revelate, Apidura och Blackburns varianter och tycker nog att Ortlieb verkar han den mest genomtänkta lösningen. Tror att den ligger bra till i vikt förhållande till packvolym också.

Stål!
Veloform i Göteborg har fört Soma relativt nyligen åtminstone, troligen fortfarande. Har till och med haft lite roligt i butik och inte bara möjlighet att ta in på beställning när jag tittat in.

Stål!
Mayhem sa:
Ni som funderar på Soma Wolverine, ta även en titt på Rodeo Labs Flaanimal 3.0. Just nu till mycket bra pris då Reynolds tydligen råkat leverera rör som var något tyngre än utlovat…

Om någon undrar:
Det finns inte så många kvar nu, men jag hörde av mig och frågade om vikt och frakt. Det kostar $135 att få hit en och de svarade 3300-3500 g beroende på storlek för ram + gaffel. Eftersom gaffeln väger precis över 500 g har de lyckats få ramen att väga nästan 3 kg. Jag är absolut ingen weight weenie, men det är nästan ett halvkilo mer än min Charge 29er i billigt stål. Totalvikten blir väl ungefär som (eller något mer) än just en Wolverine, men ändå. Jag gillar dem, men för min del måste jag säga att det tar emot en aning...

Stål!
AndreasVH sa:
Det finns inte så många kvar nu, men jag hörde av mig och frågade om vikt och frakt. Det kostar $135 att få hit en och de svarade 3300-3500 g beroende på storlek för ram + gaffel. Eftersom gaffeln väger precis över 500 g har de lyckats få ramen att väga nästan 3 kg. Jag är absolut ingen weight weenie, men det är nästan ett halvkilo mer än min Charge 29er i billigt stål. Totalvikten blir väl ungefär som (eller något mer) än just en Wolverine, men ändå. Jag gillar dem, men för min del måste jag säga att det tar emot en aning...
Ja det låter ju tyvärr extremt tungt. Har de då få rörsatser som väger närmare ett helt kilogram mer än Reynolds spec? På hemsidan anger de bara att we noticed that the 3.0 frames still built up to 23-24 pound gravel bikes and were still on par (or better) with many other manufacturer’s fully built gravel / adventure bikes by weight vilket inte låter i närheten av lika illa…

Senast ändrad:
Stål!
AndreasVH sa:
Mayhem sa:

Om någon undrar:

Jag har bidragit till att det inte finns många kvar. Jag kan väga när den dyker upp, men då finns det nog garanterat inga alls kvar.

Stål!
Levererade en Soma ram tidigare i somras uppåt landet.
Wolverine har min leverantör hemma av i vissa storlekar och övriga " arriving soon " i båda färgerna svart eller orange förutom 66 cm som är beställningsvara + någon "udda " storlek till.
Vikten 4,79 lbs är omräknat 2,17 kg för ramen. Framgaffel säljs separat och finns i 2 varianter :
- Optional Matching Forks: A) lugged flat crown fork Tange Infinity CrMo steel fork; double eyelets pannier rack and mini rack mounts. B) unicrown straight blade 15mm thru-axle fork .
Pris ram 6150- ( Rekpris 6765- )

Stål!
Första provkörningen av min Ragley bigwig, kändes riktigt lättkörd och förvånansvärt pigg på vanlig stigcykling, trodde den skulle bli lite seg med den höga vikten och klistriga däcken . Lång reach på xl-ramen men med 40mm styrstam blev det ganska lagom.

Bilagor

• IMG_1547.JPG
    IMG_1547.JPG
    498.7 KB · Besök: 82
Stål!
skier sa:
Första provkörningen av min Ragley bigwig, kändes riktigt lättkörd och förvånansvärt pigg på vanlig stigcykling, trodde den skulle bli lite seg med den höga vikten och klistriga däcken . Lång reach på xl-ramen men med 40mm styrstam blev det ganska lagom.

Vad väger den in på? Snygg bajk!

Stål!
Konkret sa:
skier sa:

Jag har inte vågat väga den än:) närmare 14 kg skulle jag gissa på, ska se om jag får tag på en vettig våg. Det ska på en dropper post oxå så den blir lite tyngre, men jag ska nog byta till ngt mer lättrullat däck som kompensation

Edit: 13.8kg väger den med 2.4" chunky monkey trail extreme-däck.

Senast ändrad:
Stål!
skier sa:
Konkret sa:
skier sa:

Jag har inte vågat väga den än:) närmare 14 kg skulle jag gissa på, ska se om jag får tag på en vettig våg. Det ska på en dropper post oxå så den blir lite tyngre, men jag ska nog byta till ngt mer lättrullat däck som kompensation

Vad har du för vevarmslängd? Tycker du att bb höjden är ok med tanke på rötter osv?

Fin cykel kul att det även går att köra 27,5 plus på den. ?

Stål!
Johan777 sa:
skier sa:
Konkret sa:
skier sa:

Vad har du för vevarmslängd? Tycker du att bb höjden är ok med tanke på rötter osv?

Fin cykel kul att det även går att köra 27,5 plus på den. ?

175mm vevar och 140mm gaffel (yari). Upplevde inte den som speciellt låg, 32cm vevlagerhöjd jämfört med 33cm som min heldämpade orbea har, orbean känns lägre, men det är nog som fjädringen sjunker ihop när man cyklar.

Stål!
Tur att jag flyger hem från Sölden och redan har med mig min cykel. Annars hade jag blivit 750€ fattigare för 20 minuter sedan.

Bilagor

• 20170826_121024.jpg
    20170826_121024.jpg
    341.3 KB · Besök: 113
Stål!
Äsch, Saronni röda Masters är väl "höjden av tråkighet". Visst det är hantverk, gilco-rör och kult, men också väldigt gjort.
Hellre det ljusblåa lite mer udda fyndet (Paletti?) för 290 pengar bakom!

Stål!
Googla efter bilder på Ragley Piglet i väntan på leverans nu på onsdag. Tiden går långsamt ibland...

Håller med Mayhem att Mastern är en vacker skapelse, dock delar inte frun samma åsikt så den får hänga kvar i källaren

Stål!
BigF sa:
Kör ni någon typ av rostskydd invändigt på ramarna? Jag har en Genesis på ingång och funderar på om det är något man bör göra.

Jag har en Soma och noterar att detta års modell av Double Cross Disc har fått en invändigt rostskydd. Jag frågade min försäljare om jag borde göra något på min ram. Han svarade såhär:
---------------
"This new anti-rust treatment Surly started to offer on their frameset a couple of years ago. Now Soma Fabrications is doing the same.

The problem with internal rust is more acute when you have a steel road frame with very thin tubes. In the case of standard butted 4130 steel tubes with greater thickness there may be some internal build up of rust but never serious enough to compromise the integral structure and strength of the tubes in the short or medium term.

If you want extra piece of mind, my suggestion would to apply Frame saver for extra protection.

http://www.bikeradar.com/gear/categ...t/product/review-jp-weigle-frame-saver-10220/

There are also alternatives used for boats and ships, basically it's just a rust inhibitor.

The area which tends to be more critical is around the BB shell where water tends to accumulate after a long ride in the wet / exposure to rain. "

---------------------

Stål!
BigF sa:
Kör ni någon typ av rostskydd invändigt på ramarna? Jag har en Genesis på ingång och funderar på om det är något man bör göra.

Jag har kört med Biltemas Linolja i mina ramar. Mycket möjligt att det inte behövs enligt inlägget ovan, men det känns bra att det är gjort och en burk kostar ju knappt nåt heller. Hela processen tar några dagar då den skall torka över natten och därefter i upphängt läge vändas runt så att varje rör i ramen får smörj och möjlighet till att torka. Man får vara noga med att torka bort överflöd i vevlagerhuset så det inte klibbar igen av linoljan.

Btw: den här tråden äger! Grymt fina cyklar här!

Stål!
Å lilla griskultingen dök upp två dagar för tidigt, jag klagar inte :-D

Styret är sjukt bred men det är lätt ordnad med ett rörkap

Bilagor

• piglet.jpg
    piglet.jpg
    94.3 KB · Besök: 145
Tillbaka
Topp