Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
En Eddy Merckx hade inte heller varit fel, MX Leader med Columbus Max-rör och Campagnolo-utrustad men lite liten för mig, säljs via Auctionet och nuvarande bud är 600 kr, (tror den kommer gå relativt lågt):

item_3451377_5e8fae2fbe.jpg

Skönt att man inte ens bemödat sig om att plocka bort lövet från växelvajern :)

Stål!
Vad för typ av däck är Almotion? Hur bra är punkteringsskydden i däcken. När jag läser pendlartråden får folk punka kors och tvärs hela tiden. När jag använde den här cykeln som mest (i stort sett dagligen) andra halvan av 80-talet och början av 90-talet fick jag ett väldigt lätträknat antal punkteringar, och den cyklades både på asfalt, kullersten, skogsvägar, osv.
Kan det bero på att det inte var så vanligt med krossat grus vid sandning på den tiden?

Stål!
Stål!
Snygg!
Är vevpartiet orginal eller har du fått tag på det i efterhand?
Jag har en Road Master IS, som jag köpte ny 1986, där det sitter ett 42/52. I kombination med 19-14 bak blir det lite tungt ibland. En trippel skulle kunna lösa det och samtidigt behålla den 6-delad.
Vevpartiet är original, men jag har lagt ganska mycket tid på att få bort den gråa färgen som var i sorgligt skick. Det är ett SunTour-brandat vevparti tillverkat av Sugino.

Stål!
Vad för typ av däck är Almotion? Hur bra är punkteringsskydden i däcken. När jag läser pendlartråden får folk punka kors och tvärs hela tiden. När jag använde den här cykeln som mest (i stort sett dagligen) andra halvan av 80-talet och början av 90-talet fick jag ett väldigt lätträknat antal punkteringar, och den cyklades både på asfalt, kullersten, skogsvägar, osv.

Jag menar Schwalbe Marathon Almotion med V-guard punkteringsskydd. Jag använder den på vinterpendlaren och i tre år inte haft en punka, förutom att jag just har verkar har ett riktigt små punka i bakbhjulet som gör bakdäcket mjukt efter några dagar.

Stål!
Jag menar Schwalbe Marathon Almotion med V-guard punkteringsskydd. Jag använder den på vinterpendlaren och i tre år inte haft en punka, förutom att jag just har verkar har ett riktigt små punka i bakbhjulet som gör bakdäcket mjukt efter några dagar.
Tack, bra beskrivning! Jag har, som sagt, dålig koll på smala däck, så det är bara att förklara som för en idiot. Är som sagt lite osäker på hur mönstrade däck jag vill ha. Mina Vigilantes har sån friktion så att jag låter som ett jetplan när jag cyklar på asfalt, så jag tänker mig något i andra änden av spektrat, men som ändå klarar fästet i halvgrisigt väder. (Inte nödvändigt med vinterfäste, då tar jag Uniten till pendlingen)

Stål!
Tack, bra beskrivning! Jag har, som sagt, dålig koll på smala däck, så det är bara att förklara som för en idiot. Är som sagt lite osäker på hur mönstrade däck jag vill ha. Mina Vigilantes har sån friktion så att jag låter som ett jetplan när jag cyklar på asfalt, så jag tänker mig något i andra änden av spektrat, men som ändå klarar fästet i halvgrisigt väder. (Inte nödvändigt med vinterfäste, då tar jag Uniten till pendlingen)
Man behöver inte något mönster att tala om för att cykla asfalt, varken i vått eller torrt. Greppet bestäms främst av gummiblandning. Mer mönster ger bara mer friktion.

Stål!

Om det inte finns snö eller is på gatan behöver man ingen mönster. I mitten är Marathon Almotion dock nästan slätt. Kanske är helt slätt lite bättre, men gummiblandning ger större skillnad. Almotion rullar inte sämre än Marthon Supreme jag hade innan och som var helt slätt i mitten.

Stål!
Stål!
Ahh, så däcken är inte sämre, det är gruset. Har senaste sex åren pendlat med mtb (självklart också stål), så inte drabbats av dödsgruset.
Visa bilaga 691683
Helstel Kona Unit X!

En sån vill jag oxå ha som pendlar-vapen nästa vinter. Är trött på att fladdra omkring på Schwalbes smala döda dubbdäck. Unit’en där ser riktigt badass ut.

Men lösning på lång framstänka på MTB, finns det?

Alla MTB-skärmar fram jag har sett är på tok för korta (om man vill pendla i jeans/gubbyxor som jag gör till jobb)

Stål!
Helstel Kona Unit X!

En sån vill jag oxå ha som pendlar-vapen nästa vinter. Är trött på att fladdra omkring på Schwalbes smala döda dubbdäck. Unit’en där ser riktigt badass ut.

Men lösning på lång framstänka på MTB, finns det?

Alla MTB-skärmar fram jag har sett är på tok för korta (om man vill pendla i jeans/gubbyxor som jag gör till jobb)
Ja, den är fantastisk att vinterpendla med. Körde WTB Vigilante 2,8 på den i vintras. Dubbfritt, men inte en isfläck som kunde stoppa mig.
Har sett några varianter på lång stänka fram, men tyckt att de varit fruktansvärt fula (värre än mudhuggern jag har bak), så jag har nöjt mig med den lilla där fram. Finns varianter man fäster under ramen, vet dock inte hur bra de funkar. Men de hade några lösningar på Fix My Bike där jag köpte den.

Som sagt, sjukt nöjd med Uniten. Den passar mig bra som allroundhoj, både för stigcykling i Hellas, bikepackinghoj, och tidigare även som pendlare (men fortsatt vinterpendlare)

Stål!
^Låter bra. En sån eller Surlys karate apa blir det nästa vinter.

Angående stänka fram så ser assavers mullet ut att iaf skydda skorna lite.

Stål!
^Låter bra. En sån eller Surlys karate apa blir det nästa vinter.

Angående stänka fram så ser assavers mullet ut att iaf skydda skorna lite.

Krampus är ju annars fin också, så får du 29+.
Sen är ju Bombtrack Beyond+ åt samma håll.
Finns en hel del fina helstela stålhojar. Uniten gjorde sig bra i slabbet i Hellas ikväll

Stål!
Söker rådgivning hos stålgänget.

I jakt på min nya landsvägscykel har jag insett att jag föredrar ett modernt bygge med stål/titanram framför tillverkarnas super aero-cyklar, 3 kilosklättrare och övriga coola kolfibercyklar.

Har vi tips på stålramar som går att få tag på till en rimlig peng i Sverige? Behöver inte vara billigt-billigt (även om det gärna får vara det) men vill inte betala 20k för ram+gaffel.

Jag har kollat lite på Ritchey Road Logic disc som är väldigt snygg, blir lättservad. Den är dock lite dyrt för min smak.

Stål!

I jakt på min nya landsvägscykel har jag insett att jag föredrar ett modernt bygge med stål/titanram framför tillverkarnas super aero-cyklar, 3 kilosklättrare och övriga coola kolfibercyklar.

Har vi tips på stålramar som går att få tag på till en rimlig peng i Sverige? Behöver inte vara billigt-billigt (även om det gärna får vara det) men vill inte betala 20k för ram+gaffel.

Jag har kollat lite på Ritchey Road Logic disc som är väldigt snygg, blir lättservad. Den är dock lite dyrt för min smak.
Urban bike ware har en Genesis, Equlibrium(?) med antingen kol eller stålgaffel! Såg denna Ribble på K&S om du är strl L!

Stål!

Om det finns kvar en passande storlek https://www.merlincycles.com/merlin-all-road-steel-gravel-1x-frameset-266840.html

Stål!
Missade det tyvärr! Hade kunnat ge upp spana olika köp&sälj sidor i 20+ timmar per vecka.

Edit: Var det den klassiska varianten jag menar.

Stål!
Ja jäklar, precis en sån. ?
Som tur är hade den varit för liten för mig.

Stål!
Hur var nu konsensus?
Ska jag/behöver jag rostskydda en modern stålram på insidan?

Tillbaka
Topp