Stålramars vikter, databas

tim123

Medlem
Vikter av diverse stålramar. Totalt demonterade och vägda med en viltvåg (10g +/-). Vill man lägga till data kan man höra av sig.

tabell.webp

Kul med en sammanställning av så många ramar.

Är grönt och rött lättast resp tyngst i din "omräknat till 60cm"-kolumn?
Jag inte säker på att det är bästa sättet att räkna om vikten för att få till en jmf-vikt.
Tex: Om jag kommer ihåg rätt rekommenderade tex Columbus att de tunnväggiga SL-rören inte skulle användas till ramar >58cm, de rekommenderade istället de tjockväggigare SP-rören för större ramar.

Kul med en sammanställning av så många ramar.

Är grönt och rött lättast resp tyngst i din "omräknat till 60cm"-kolumn?
Jag inte säker på att det är bästa sättet att räkna om vikten för att få till en jmf-vikt.
Tex: Om jag kommer ihåg rätt rekommenderade tex Columbus att de tunnväggiga SL-rören inte skulle användas till ramar >58cm, de rekommenderade istället de tjockväggigare SP-rören för större ramar.
Det där med 60 cm är bara en uppskattning. Röd o grön är tyngsta/lättaste.

Ska den med behöver du strippa ramen totalt, inkludera en bild, samt mäta den c-c på sadelröret.

Det kommer jag inte göra. Jag har fullt upp med att bygga ihop cykeln för att cykla på. Däremot tror jag det finns många på forumet som någon gång kikat på Fairlight och då kan det vara relevant att veta vad vikten faktiskt är.

Det kommer jag inte göra. Jag har fullt upp med att bygga ihop cykeln för att cykla på. Däremot tror jag det finns många på forumet som någon gång kikat på Fairlight och då kan det vara relevant att veta vad vikten faktiskt är.
Frame - painted 54R frame - without bolts, axle orbrake mount = 1,640g

Tillbaka
Topp