Stänkskärmar och skivbroms

StaffanS

Ny medlem
Jag funderar så smått på att skaffa mig en ny landsvägshoj/pendlarhoj och jag har fastnat för Kona Dr. Dew eller Sutra. Nu är frågan om det går att sätta riktiga stänkskärmar på dessa hojar. Båda är utrustade med skivbroms. Kommer stagen till skärmarna att ta i skivan?

eeee... nej inte om du inte låter dem ta i skivan.

Om det nu skulle vara så att du har mysko stag som går in mot hjulet väldigt tvärt så är det inga problem

Jag har själv en Dew Delux och hade lite problem med att få på skärmar. Inte på grund av skivorna men bromsoken var ivägen. Jag lyckades dock böja till 'stagen' till skärmarna så att jag kunde komma runt oken. Köper man både hoj och skärmar på samma ställe så borde nog försäljaren erbujda sig att sätta på dem... =)

StaffanS skrev:
-------------------------------------------------------
> AndersS: Trivs du med Dewen? Funkar den till lite
> längre turer (2h)?

Cykeln är ganska ny så jag har tyvärr inte hunnit köra den så mycket så jag skulle vilja svara på frågorna. Jag köpte den i mellandagarna och har tänkt att ha den främst till pendling. Nu har all snö fått mig till att skjuta upp cykeljobbpendlandet tills det blir barmark igen, vilket inte borde dröja allt för länge(Gbg). Jag hann dock med en tur nu i veckan och den känndes ok...

en del ramar har gängat det nedre skivbromsfästet just för stänkskärmar.
har du skivor monterade så är det bara att skruva loss en av skruvarna o skruva dit stänkskärmsstaget, du kan dock bli tvungen att använda skruv som är några mm längre.

Annars har SKS med flera stänkskärmar som man fäster snabb och enkelt på bakgaffeln eller vad de heter med ett sorts snabbfäste som går att ta loss lätt också, finns för racer bl.a. Kolla CC eller sks för mer information, dålig på att förklara den här tiden på dygnet. Inte heltäckande iofs såg ja nu, bifogar en bild.

SKS015.jpg

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Annars har SKS med flera stänkskärmar som man
> fäster snabb och enkelt på bakgaffeln

Raceblades och liknande kan vara ganska omöjliga att få fast om man har Canti eller V-bromsar, eftersom fästanordningen sitter ganska exakt där man har bromsfästena. Värt att tänka på innan man handlar på nätet i allafall. Gå till en butik och kolla först.

man behöver inte använd några särtekniker över huvudtaget. med lite böjande av vänsterstagen är det bara att montera på.

Nu är det här en gammal tråd.
Men räcker stagen till stänkskärmen bra eller finns risk att dom blir för korta då man böjer och har sig.

det här var trots allt 5 år sedan finns det stänkskärmar anpassade för skivbromsar nu eller någon adapter ?

Ska vara "hela" stänkskärmar inga snabbfästen som bara täcker 25% av hjulet.

Sammanträffande.... Jag monterade precis skärmar på min Cube Nature. Jag fick iaf korta stagen till främmre skärmen med ca 50mm för att det skulle sitta snyggt. Skärmarna i fråga är ett par chormoplastics för 28".
/lilack

jag har vanliga SKSskärmar med avid juicy 3 bromsar. Jag bockade till dem och det fungerar super.

kan tillägga att jag har stel framgaffel med fästen

Grr, skulle montera skärmar på min nyinköpta Focus (skivbromsar och stel gaffel). Köptes på XXL tillsammans med skärmar som säljaren rekomenderade. Nu passar såklart inte stagen då bromsoken är ivägen. Hade jag varit tvungen att själv böja till stagen så borde de väl nämnt det? Finns det inte alternativ som passar direkt?

"Genesis lösning" som Chapter 2 visar funkar bra, kräver dock att du byter till lite längre skruvar men i slutändan lite elegantare än att bara vålda på stagen.

Tillbaka
Topp