Stem med dämpning + framgaffel med dämpning = ?

NE

Medlem
Som titeln säger: Stem med dämpning + framgaffel med dämpning, har det någon som helst extra dämpningseffekt, eller är det bara helt onödigt?

Styrstam med dämpning sägs kännas ungefär som att man glömt dra skruvarna som håller stammen mot styrröret. Inte provat men kan inte tänka mig att det är trevligt.

En bra gaffel däremot, det är mycket trevligt. Särskilt i kombination med en cockpit som inte fladdrar...

Tror inte en flexig stam bidrar med något, det är ju i princip en simpel elastomer, jämfört med en bra gaffel som innehåller vettiga grejer som faktiskt fungerar.

styrstam med "dämpning" hade en kort period i mtb. Såg ett antal som tävlade med det ( innan det började komma dämpargafflar). Dom startade- och bröt eftersom det inte höll för tävling

Jag läste på lite och såvitt jag förstår motsvarar två staplade fjädrar genomsnittet av de båda fjädrarna. I praktiken tror jag det är ganska meningslöst men jag vet inte mycket i ämnet. En bra gaffel tar väll både mindre vibrationer från underlaget och större genomslag utan problem medan en dämpad stam bara hjälpligt hjälper mot mindre vibrationer och mindre stötar? Känns lite som att det vore bättre med bara en bra gaffel?

Jag kan se en viss motivation till det, i min erfarenhet så har dämparen svårt att dämpa de allra mest högfrekventa vibrationerna. Det brukar en odämpad fjäder vara bättre för, som däcken. Så en lösning med dämpat styre eller stam eller grepp kan vara en lösning till det. Men inget med faktisk slaglängd

Jag kan se en viss motivation till det, i min erfarenhet så har dämparen svårt att dämpa de allra mest högfrekventa vibrationerna. Det brukar en odämpad fjäder vara bättre för, som däcken. Så en lösning med dämpat styre eller stam eller grepp kan vara en lösning till det. Men inget med faktisk slaglängd

Löser inte däcken det som du säger? Eller finns det en mellan-frekvens som dämpad stam är bättre för?:)

Tillbaka
Topp