Stier på Orust?

bhalkett

Ny medlem
Stier på Orust?
Jeg skal på ferie en uke i juli i nærheten av Ellös på Orust. Er det noen som har tips om gode stier i området eller på fastlandet? En takknemlig nordmann på 29er.

Stier på Orust?
Det finns en hel del trevliga ställen runt Ellös.
Prova t.ex. de utmärkta stigarna ( helst den blå som är längst ) som utgår från Strömsholm - Svens altare ( Morlanda brygga ) strax norr om Ellös.
Precis öster om Ellös finns kulturstigen som utgår från Himlabacken, omöjlig j-vla backe... brantare än Trollstigen t.o.m. men väl värd att ta sig uppför för att komma till starten för stigen.
Dessa båda ställen finns utmärkta i turistkartorna över Orust.
Söder om Ellös är det värt att cykla upp i Storhamn ( Röd ), närmare Hälleviksstrand, och ta sig bl.a. mot Nösund, men det finns en massa stigar och traktorvägar i det området.
Ta gärna färjan ut till Gullholmen/Härmanö också, där fins en massa att utforska så länge man inte behöver så mycket utför/uppförsbackar.
Se kartorna över området på: http://www.orust.se/genvagar/kartor.4.7f6efeb510a1c2c8a898000616.html
eller kontakta mig för närmare information. Välkommen!

Stier på Orust?
Tackar för tipsen Nikhe! Jag brukar också hålla till i området på somrarna och som nybliven skogscyklist har jag funderat lite på var man kan köra där ute.

Stier på Orust?
Hei Nikhe! Takk for de gode rådene. Nå gleder jeg meg til å bli litt kjent med noen svenska stigar. Fint å se at det er flere som får glede av dine tips.

Stier på Orust?
lite stigtips från Lyrösund / Nösund:

Nu har jag kommit hem från sommarstugan nära färjan över till Lyrön. Det finns en del kul att åka på, speciellt gillar jag stigarna mellan Lyröfärjan och Nösund. Mysiga i skogen, och det finns en del partier som är utmanande. Dessutom några delar som en fegis med HT bär över... Mycket grusvägsåka finns det om man gillar det.

gpx:n från 20110712 visar en trevlig runda som också undersöker en del grusvägar och stigar i Nösund.

gpx:n från 20110712 är nästan samma runda men den passerar det som kallas för vargklyftan med en hel del sten och ett vackert klapperstensfält. Inte speciellt cykelbart för mig men stigen är värd att passeras bara för mys-och-vackert-faktorn! Den som vill ha en fin utförsutmaning kan hitta mariga partier här.

Som inspiration har jag laddat några bilder oxå.

alla ställen är sådana som det är OK att cykla på men kom ihåg att det i princip passerar tomter på vägen, så var artiga så att jag kan fortsätta cykla!

/Andreas

Bilagor

• 20110712.gpx
    20110712.gpx
    45.4 KB · Besök: 41
  • 20110714.gpx
    20110714.gpx
    43.3 KB · Besök: 66
  • small001.jpg
    small001.jpg
    73.3 KB · Besök: 32
  • small002.jpg
    small002.jpg
    85.7 KB · Besök: 31
  • small003.jpg
    small003.jpg
    95.4 KB · Besök: 27
  • small004.jpg
    small004.jpg
    79.5 KB · Besök: 27
  • small005.jpg
    small005.jpg
    94 KB · Besök: 43
  • small006.jpg
    small006.jpg
    73.6 KB · Besök: 35
  • small007.jpg
    small007.jpg
    95.4 KB · Besök: 30
  • small008.jpg
    small008.jpg
    70.4 KB · Besök: 27
  • small010.jpg
    small010.jpg
    74 KB · Besök: 32
Senast ändrad:
Stier på Orust?
Det ble noen turer på sti - takk for tipsene, Nikhe!

Først prøvde jeg noen stier på Hermanø - en morsom kombinasjon av kratt og svaberg med fine utsikter til havet. Bildet fra stien mot Hermanö huvud. Det gjorde godt med et bad etterpå!

DSCN2193.JPG

Noen dager senere la jeg ut på Kuststigen fra Morlanda mot øst. Det var en fin blanding av lett, vanskelig og umulig terreng, med noen grusveipartier innimellom. På sitt beste er det noen fine, tørre singletrack gjennom skogen - se bilde 2. Her var det mye lokalhistorie å lese på plakater her og der. Til og med gravstedet til den siste mann henrettet på Galgebacken (bilde 3) - midt ut i skogen. Det var greit å la det flyte i utforbakkene - det var ikke ett menneske å se under hele turen. Største hindring var noen trapper over piggtrådsgjerder, men alt i alt en flott opplevelse. Anbefales!

DSCN2211.JPG

Slakt nedover 1km - nydelig!

DSCN2214.JPG

Grav midt i skogen - ser ut som en smijernsseng!

Tillbaka
Topp