Stighoj eller endurohoj?

Gatesaver

Aktiv medlem
Stighoj eller endurohoj?
Hej, jag kör ganska tekniska stigar runt GBG och drar ner till Vallåsen eller Åre för att köra park ibland, då är frågan, ska jag ha en 130-140 eller en ren enduro på typ 180 i dämpningen?

Stighoj eller endurohoj?
Kommer snart sitta på en 140mm cykel som kan köras med 140 - 160 gaffel. Tror att det är rätt optimalt "all round" för det som man stöter på i Sverige.

Stighoj eller endurohoj?
Jag hade inte försökt att hoppa så långt till något annat. Bra att utveckla sig i takt med cykeln. Ett mellanting i slaglängd vore något för dig, det är ju inte som att det saknas hojjar i något segment nuförtiden.

Stighoj eller endurohoj?
Är Canyon Spectral en enduro? Jag har några polare som kör med det i Göteborg. Det fungerar fint inne i skogen, men dom blir ju trötta på vägen dit och det går ju inte super snabbt heller.

Stighoj eller endurohoj?
Är Canyon Spectral en enduro? Jag har några polare som kör med det i Göteborg. Det fungerar fint inne i skogen, men dom blir ju trötta på vägen dit och det går ju inte super snabbt heller.
Gränsfall numera, men åt det hållet.

Går det inte fort är det nog mer klibbiga däck eller polarna det är fel på snarare än cykeln ? Allt utom en renodlad DH eller freeridehoj är ju ganska ok att trampa på asfalt så länge man sitter och vevar.

Stighoj eller endurohoj?
893B6958-3A47-4A90-A51E-AEA39E8CC523.jpeg

Har en Snabb 130. 130mm bak och 140mm fram funkar ypperligt i GBG och OK till det mesta i Vallåsen. Jag kör nästan uteslutande i ÄGB. Kommer nog byta till 150mm fram dock. De flesta jag känner kör Kona Process 153 vilket är en väldigt poppis hoj i GBG.

Stighoj eller endurohoj?
893B6958-3A47-4A90-A51E-AEA39E8CC523.jpeg

Har en Snabb 130. 130mm bak och 140mm fram funkar ypperligt i GBG och OK till det mesta i Vallåsen. Kommer nog byta till 150mm fram dock. De flesta jag känner kör dock Process 153 vilket är en väldigt poppis hoj i GBG.
Ser ut som att 130-140 är riktig poppis här i GBG, får väl testa en ifall någon butik har någon. Tog med farsan ut på ett åk och han hyrde någon 130-140 och han tyckte den var bättre än en renodlad DH-hoj.

Stighoj eller endurohoj?
Har kikat på en Fuel EX 5 som såg bra utrustad, Vitus Escarpe ser extremt prisvärdig ut och YT ser ju bra ut fast de är aldrig i lager.
Fuel ex är väl nice. Hade inte koll på att det fanns en så billig version. Lite klen gaffel och dålig range på växlarna men det borde gå att sätta på en 11-46 kassett

Stighoj eller endurohoj?
Å fan. Jag har 11-46 11vxl och 30T nu. Tycker det funkar bra, har inget behov av ännu lättare växel. 10 vxl är väl mer stabilt än SX?
Högst troligt säger jag utan att ha testat varken sx eller m6000. Jag hade gärna haft 51 bak men 46 är ok. Fast jag gissar att sx veven är enklare att leva med om man vill uppgradera än vad man nu får för skrot med snik 10s hojarna.

Stighoj eller endurohoj?
Har aldrig provat nyare Deore, men nya Deore 10-delat verkar vara bra. 30 med 11/42 räcker väl till mest svensk stigcykling. Fuel Ex 5 är en bra cykel för priset. Det är bara gaffeln som är klen som Jonte skriver, men man kan inte förvänta sig mycket mer till den pris.

Stighoj eller endurohoj?
Jag upp (ner)-graderade min nya cykel från NX eagle 12-delat 11-50, till Shimano 11-delat 11-46. Året är 2020 men jag köpte visserligen en utgången 2019 cykel så så

Tillbaka
Topp