Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Kan nog bli rejält halt nu när det fryser på. Ligger en tunn hinna vatten på alla hällar som antagligen kommer bli osynlig is. Gångvägar håller redan på att bli skridskobana :)

Dow Jones, triagonalen, reflexen, champs elysee.

0A4B8265-B1E7-4A54-9F01-C0991323C259.jpeg

Eller en ordentlig köldknäpp. Ligger någon magisk gräns vid -8. Då brukar det bli ett jävla grepp
Nu frågade @ybs inte om det, men det ligger underbar fysik bakom detta. Is i sig är inte så jättehal, utan det krävs en tunn hinna av vatten på isen för att det ska bli riktigt halt. Vanlig is har en väldigt komplex kristallstruktur som gör att den lätt smälter om den utsätts för tryck. Ju närmare vi kommer 0 grader underifrån, desto mindre tryck behövs det. Nära noll räcker det med trycket av en sko när man går eller ett däck om man cyklar, blir det kallare krävs det mer. För skridskor går gränsen vid ca -17 till -20, sen blir det trögt. Trycket som krävs är INTE en linjär funktion av temperaturen utan mer komplex.

En vanlig missuppfattning är att det är friktionen som smälter isen så att det blir halt, men det stämmer inte. Då skulle det inte vara halt om man stod stilla till exempel. Så erfarenheten att det blir strävt när det blir kallt värmer en gammal materialfysiker :geek:

Nån som varit ute idag (söndag)? Bra eller anus?

Sitter och velar om jag ska chansa på en cykeltur eller om det är säkrast att hålla till på gymmet fortfarande.

Hellas generellt bra. Fortfarande en del blöthål som inte har frusit ihop, men för övrigt bra grepp med undantag för på ett par hällar vid Russian BBQ där det gömdes några få isfläckar under snön. Men helt klart värt att ge sig ut

Hm, jag har inte varit ute mycket iår, och Hellas var bättre idag än sen ganska länge sen för mig, men vette sjutton om jag skulle kalla det bra...
Snön satt inte fast i underlaget och var väldigt lös, till det ca -5 så däcket var rätt hårda, fast jag hade Spez T9/T7 kombo.
Och isen höll inte över pölarna och sänkhålen.
Men solen var framme och här och där var det riktigt bra och fint. Njutbart ?
Ett stort träd har fallit över Våta fötter, det behövs sågas bort lite grenar för att stigen ska bli framkomlig, ens för fotgängare. (Nu får man tränga sig igenom lite buskage vid sidan av stigen.)

Vad är dåligt med det där?! ??

Jag var första på stigen efter mig själva på måndag eftermiddag. Jag behövde går på varje små klättring. Jag behövde att har koll på varje rött och sten som var dold under snön. Om man missade en flog framhjulet åt sidan eller stannade. Dessutom var det svårt att svänga.

Upplevelsen var dock fantastisk!

På helgen och måndag var cyklingen också fantastisk (med hälften av snön).

Lovöns lila var ocyklad men bitvis var det åtminstone en hare och några som promenerat före. Riktigt kul att komma ut i allafall även om jag fick putta på några håll. Körde min favoritdel som är västra loopen i 8:an.

1000004974.jpg

1000004976.jpg

1000004975.jpg

Senast ändrad:
Efterlyser även rapporter från norrort.

Min egna skog är rätt svårnavigerad nu när skidspåren preppas, och ska man ta sig iväg nånstans vill man veta att det är cyklingsbart :p

Grimstapremiär i vinterskrud. Något enstaka hjulspår här och var men huvudsakligen ingen som cyklat sedan snön kom. Lätt snö så det gick bra att plöja igenom och inte alltför halt. Bra träning! ?
IMG_3304.jpeg

Efterlyser även rapporter från norrort.

Min egna skog är rätt svårnavigerad nu när skidspåren preppas, och ska man ta sig iväg nånstans vill man veta att det är cyklingsbart :p
Nick-spåret i Ursvik idag på em:
- Fostrande. En del push-bike. Moddigt och halt. Men bra träning och ett välkommet avbrott mot den själsdödande gymträningen. Avslutade med lite teknikträning (wheelie mm) på plogad cykelbana innan snöfallet blev för mycket. Är väl i ärlighetens namn inte optimalt för mtb just nu. Men det går.

Tillbaka
Topp