Stöd på cykeln..

Trilla

Medlem
Stöd på cykeln..
Tjenare
Måste ha ett stöd till pojkens hoj, finns det nåt bra eller är det helt tokigt fel med stöd på en mtb? Sätter in en bild bara för att det blir roligare att kolla tråden då, osså är jag lite stolt över mitt cukelinköp

//Håkan

Bilagor

• hsppybild.JPG
    hsppybild.JPG
    158.6 KB · Besök: 624
Stöd på cykeln..
jag skulle aldrig våga ha stöd på hojjen efter min barndom då man körde stök o helt plötsligt hade det däringa stödet fälltut sig när man ladde ner..

man klarar sig bra på att stötta mot träd o grenar o finns inte det så kan man lägga den ner tillfälligt... Men som förvaring finns juh fina ställ som man ställer bakhjulet i, sådana som cukklarna står i i affärerna. =) DOm e inte så dyra heller tror jag.
Mvh: Morfum.

Stöd på cykeln..
generellt så är det väl ett nej nej för att det är risk att om man studsar och far lite kan det slå ned i farten. men om något stöd hittas med riktigt stark fjäder kanske...

Stöd på cykeln..
Du har ju redan ett stöd. Vad du behöver är en ryggsäck så du kan ta med det :)

Själv låser jag alltid fast mina cyklar i något lyktstolpe, räcke eller likande. Lutar då cykeln mot detta och har aldrig kännt att jag saknat ett stöd. Stöd har dessutom en tendens att fällas ner lite som dom vill när man stökar omkring bland stenar och rötter.

Stöd på cykeln..
Det finns faktiskt alltid ngt att luta cykeln mot och det fungerar bra, när man är ute och cyklar är det bara att lägga den ner försiktigt. :)

Men om du verkligen vill ha stöd så är det väl ngt med en jättestark fjäder eller ett som man "låser" fast i uppfällt läge så att det inte kan hoppa ner under turen.

Stöd på cykeln..
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> grumt cool skiva fram.

Visst är det magiskt att kameran tog bort den då jag fotade..

//Håkan

Stöd på cykeln..
Det är inte jag som vill ha stöd det är sonen som vill, Polarna har säkert stöd och pappas berättelser om att det är coolare utan biter inte riktigt..
Han vill också ha ett lås som sitter fast, alltså ett sånt som man bara fäller in, finns det bra sånna??

//Håakn

Stöd på cykeln..
Ett bra stöd stannar uppe och är inte ivägen. Jag har kört med stöd i flera år utan problem. Det är först i höstas jag monterade av stödet på min hardtail och köpte ett s.k displayställ istället. Det är ju bara hemma när hojen inte används som stödet behövs. I alla andra fall kan man se till att ha hojen lutat mot något ifall man inte vill lägga hojen ner.

Stöd på cykeln..
Eftersom det handlar om en pojkcykel och därmed oftast vanlig vardagscykling så lever en cykel med ett stöd monterat ett mycket hälsosammare liv med mindre risk för sönderskavd sadel och handtagssidor och andra repor som en cykel ofta får när den står lutad mot en vägg och sedan "rör" sig och slår ikull. Därför är ju ett vanligt enkelt stöd ett ganska bra tillbehör men viktigt är ju att stödet har en viss lutning utåt så att cykeln står bra på olika underlag, alltför många stöd har för dålig vinkel och cykeln står dåligt om den inte enbart ställs på asfaltunderlag. Svenska Megostödet eller ett stöd från Ätranverken fyller kravet.
I takt med en ökad stig/skogscykling minskar ju behovet av ett stöd monterat däremot.

Stöd på cykeln..
Trilla skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte jag som vill ha stöd det är sonen
> som vill, Polarna har säkert stöd och pappas
> berättelser om att det är coolare utan biter
> inte riktigt..

Det sa min oxå, efter et halvår så lät det så här istället:

Kan du ta bort det där j-ä stödet det suger!!!!

Kanske fungerar som övertalning, han har även accepterat ett riktigt bygellås.

Stöd på cykeln..
Har kollat runt lite och hittat sånnadär mego stöd, det är ju ett stöd som sitter på mitten av cykeln som ett gammalt klassiskt stöd som man hade själv då man var liten, passar det? Jojje's stöd vete tusan vart man fäster eller hur man gör det.. Jag har själv ett stöd som sitetr bak på cykeln justerbart och inge bra, så jag vet ungefär vad jag inte ska köpa.

//Håakn

Stöd på cykeln..
Nu fattar jag hur jojjes stöd funkar.. Eller jag tror i alla fall det, visst måste han som tog bilden ha vridit foten åt fel håll...

//Håkan

Stöd på cykeln..
Precis, bilden är knas. Jag kan plåta min installation på lunchen :)
Till sonens hoj köpte jag ett blocklås som sitter på v-bromsfästena (du kanske inte har några). Det tog emot att hänga en sån klump på cykeln men det fungerar väldigt bra (köpt på Intersport på Mariedal).

/Johan

Stöd på cykeln..
Trådkapar

jag är på jakt efter ett sådant där ställ som lyfter framhjulet och med stöd på båda sidorna. Orsaken är att jag vill kunna lyfta i och ur barnet säkert ur barnstolen. Vet någon var man kan få tag på ett sådant i Stockholm eller per postorder? Hittade Ätran-sidan: www.atranvelo.com, men de hade bara enkelstöd.

Slut trådkapning

Stöd på cykeln..
Jag har ett sådant stöd, av lite exklusivare schweiziska variant. Fördelen är att cykeln står rak, men det är fortfarande så att cykeln välter väldigt lätt med ett barn i en barnstol, så man kan inte släppa cykeln med barn på. Men det är ett klart lyft gentemot ett vanligt stöd.

Vet tyvärr inte var man får tag på den sortens stöd längre. Mitt köptes på team sportia för 10 år sedan.

/rikard

Stöd på cykeln..
Ju mindre barnen behöver släpa på desto bättre. Det märks om inte annars när man är ute på långtur. Ta bort stöd, pakethållare skärmar och annat onödigt så ska du se att cykelglädjen ganska snart börjar växa sig stark även hos den unga generationen. Här är en bild med min dotter i en sandgrop, lätt cykel= kul cykel, tycker hon.
file=33520

PS, har du glömt montera skivan fram , eller varför finns det ingen skiva där? DS

Stöd på cykeln..
Tack för tipsen. Biltemat är så billigt att det bara är att prova. Eller så satsar man på ESGE KS12 modellen direkt, £16 + frakt. http://www.sjscycles.co.uk/category-Propstands-323.htm

Har inte för avsikt att lämna barnet i barnstolen, men däremot vill jag att cykeln ska kunna stå av sig själv när man står brevid cykeln.

Rikard, är ESGE-stödet värt 300kr? Fast det är klart, utslaget på 10 år blir det 30kr/år.

Stöd på cykeln..
när jag hade ett stöd för länge sedan, kapade jag lite i mekaniken så att samma "sprint" som höll stödet nere höll det uppe, den klickade in i den lilla fickajagnu hade gjort, den åkte inte ner för lite stök! (valigt svart stöd som man hade bak på cyklen)

Stöd på cykeln..
Nu har man varit och handlat både lås och stöd. Blev klassiskt svenskt gammcykelstöd. Det känns gediget som attans och passade som en smäck.. Han på lbsen sa att man kunde ju ha såntdär kulramssäte i en ferrari också.
Låset blev klassikst basta svart som man strippar fast, sonen nöjd men jag hade nog hellre varit utan båda två. Som nån tidigare skrev så är nog en lätt hoj en bra hoj.. men men

//Hålajn

Stöd på cykeln..
På cyklkar med barnsadel samt olika sorters lastcyklar o touringcyklar kan ett stöd fylla en funktion. Annars är cykelstöd mest en kvarleva ifrån en svunnen tid(när allt var svart-vitt), på den tiden parkerade man sin cykel i väggrenen ungefär som det görs med motorcyklar idag.

Tillbaka
Topp