Stöldresistent vardagspendlare

Crocko sa:
Om man vill göra det enkelt så väljer man Honjo, Gille, eller Velo O varianten med klassiskt rostfritt men om den vägen skall bli slutvalet så vill jag ha svart färg på för att matchar resten av cykeln och då känns de fina stålskärmarna lite "bortkastade". Tänkte ett längre tag gå på den lätta varianten från Curana i aluminium som dessutom går att få med ganska snyggt bakljus itegrerat i skärmen, men går ju inte att kolla på irl innan man beställer.
Sen har en del medcyklister sabbat genom att introducera pwd skärmar i gunmetal som ett alternativ och de är nästan så snygga så att man är beredd att slanta upp den dubbla kostnaden som de betingar.

Har både Velo O och Honjo men vill tipsa om mitt senaste köp till långdistansaren som är Pelagos svarta 45mm fälgar. Passar 28mm till 35mm däck. På bilden med 28mm Michelin Pro4 Endurance V2. Kommer förresten köra slanglöst istället efter tips från en ultracyklist. Har skaffat Schwalbe S-One 30mm (eller G-One Speed som det heter numera) https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/schwalbe-g-one-speed.html Första 30-milaren imorgon med detta däck, ska bli spännande.

Skrmavbild2017-04-22kl.22.01.30.png

freddiesan sa:
Crocko sa:
Om man vill göra det enkelt så väljer man Honjo, Gille, eller Velo O varianten med klassiskt rostfritt men om den vägen skall bli slutvalet så vill jag ha svart färg på för att matchar resten av cykeln och då känns de fina stålskärmarna lite "bortkastade". Tänkte ett längre tag gå på den lätta varianten från Curana i aluminium som dessutom går att få med ganska snyggt bakljus itegrerat i skärmen, men går ju inte att kolla på irl innan man beställer.
Sen har en del medcyklister sabbat genom att introducera pwd skärmar i gunmetal som ett alternativ och de är nästan så snygga så att man är beredd att slanta upp den dubbla kostnaden som de betingar.

Har både Velo O och Honjo men vill tipsa om mitt senaste köp till långdistansaren som är Pelagos svarta 45mm fälgar. Passar 28mm till 35mm däck. På bilden med 28mm Michelin Pro4 Endurance V2. Kommer förresten köra slanglöst istället efter tips från en ultracyklist. Har skaffat Schwalbe S-One 30mm (eller G-One Speed som det heter numera) https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/schwalbe-g-one-speed.html Första 30-milaren imorgon med detta däck, ska bli spännande.

Kul att vi verkar komma fram till liknande slutsatser, var på gamla stan cykel igår för att klämma på pelagos skärmar och jämföra med de anda som jag kollat på, upptäckte att det fanns lite olika modell av skärmstag så nästa vecka får jag se om de svarta har "rätt" modell och då finns det en god chans att det blir sådana.
Jo slanglöst står på menyn här oxå och det ligger några Schwalbe Pro One och väntar på att fälgarna skall utvecklas till hjul, sen hoppas jag att de rullar lika bra som testerna lovar.

Du får gärna berätta hur dina mil kändes.

Chris

I takt med att kartongerna så sakteliga anländer trots postnord och andra ligist logistiker så börjar jag ta mig an utmaningarna.

Första youtube guiden visade sig vara en riktig bro över ån eller så var det så att jag inte fattade den spegelvända varianten av de anglosaxiska instruktionerna. Hur som helst insåg jag att när ekrarna inte räckte till på andra sidan av hjulet så fick lite hederligt deckararbeta tas till.

Det fanns några snygga handbyggda hjul hemma och sen var det bara att räkna ekrarn och apa efter, återstår ju naturligtvis att se till att de blir raka och spända men nu är de ekrade efter någon slags standard.

Imorgon nya utmaningar.

Bilagor

• IMG_0331.JPG
    IMG_0331.JPG
    187 KB · Besök: 152
Det går ju inte mycket snabbare än min cykling att vänta på saker som snart kommer. Under veckorna har delarna hopat sig i drivor hemma men fortfarande lyser ramen med sin frånvaro.

Har ett par hjälpligt runda hjul som skall slutjusteras men det är ju trots en massa arbete ett ganska klent kvitto på resultat, så vad gör man när det kliar i fingrarna.

Jo man tar fram den där ramen som man hade en idé med och dyker ner i bra att ha lådan och kompletterar med lite nya delar, så hux flux har man byggt sig en hundrastar hoj.

Idén föddes för länge sen men aktualiserades när 75kg ystra hundar skulle ha en åsikt om ett gäng huskies rätt till cykelvägen och vred bocken på cx'n ur händerna på mig med lite smaka på asfalt som följd och någon trist spricka i högerhanden ben.

Kände att det kanske skulle vara bra med lite raka styren och mer lätt manövrerade hjul för våra skogsäventyr.

Det är ju ingen scale, men runt 1999 var det något av det bättre scott kunde erbjuda och servad från vevlager och uppåt så fyller den sitt syfte, behöver bara hitta en IKEA tunn fast nyckel som erbjuder tillgång att serva lagren i framnavet och motionera igång reglagen ordentligt så att växlingarna blir som de bör.

Så om någon sitter på en fast nyckel eller vet var man får tag i en som får plats i den tunna skåran på ett bontager nav av årsmodell 1999 så tas info emot tacksamt. Hundarna gav i alla fall sitt godkännande och tyckte att det var kul att husse vågade sig ut från grusvägarna i terrängen.

PS har nu ett löfte att ramen lämnar UK denna vecka så med en massa tur kan bygget ta fart igen nästa vecka.

Bilagor

• IMG_0335.JPG
    IMG_0335.JPG
    209.3 KB · Besök: 153
  • IMG_0338.JPG
    IMG_0338.JPG
    527.7 KB · Besök: 141
Castleground sa:
Lite OT...
Det ser ur som en RR framför Scotten :)

Korrekt, min ständige följeslagare när jag inte sitter i sadeln, han är en kraftigt bidragande anledning till att jag skruvade ihop en skogshoj så att vi kan cykla lite mer tillsammans.

art001 sa:
Menar du en kon-nyckel? Tex en sån här i rätt storlek?
https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-cone-wrench/aid:23256

Köpte min senaste på team Sportia, enklare variant.

ostrand sa:
Crocko sa:
Så om någon sitter på en fast nyckel eller vet var man får tag i en som får plats i den tunna skåran på ett bontager nav av årsmodell 1999 så tas info emot tacksamt.

närmaste IKEA kanske? :)

precis en sån, blir att ta fram skjutmåttet och beställa en av lämplig storlek.

abarth sa:
Skiftnyckel + vinkelslip! Otroligt praktiskt cykelverktyg!

Smart, något jag definitivt kunna drista mig till om jag varit tillräckligt frustrerad och huserat på landet, tror dock att grannarna i huset skulle få ett smärre anfall om man tog fram vinkelslipen.

Kan bara konstatera att man valde definitivt fel titel på denna tråd då den visar sig vara allt för sann.

Känns som det snart blir dags att sätta sig på planet och åka över till Bristol personligen och hämta ramen är nu inne på nionde veckan sen jag slutförde min beställning, abstinensen är total. Dessutom så blir det förbaskat dyrt med all internetcykling som man ägnar sig åt under tiden, har nog inventerat alla kartonger minst 5ggr och trots att jag tog det riktigt sakta och metodiskt när jag byggde hjulen så gick det ju inte att sträcka ut det hur länge som helst även om jag pillade med detaljer hur länge som helst.

Nu är de klara och så raka som jag och mina verktyg fixar att få till dem, ekerspänning inom 10% tolerans i skillnad och 2 hjul som är både runda och raka till och med tublesstejpen är påklistrad så det finns verkligen inget mer att göra.

Har arbetat bort lite frustration med att knåpa ihop en skogshoj, serva samtliga drivlinor och byta vajrar och däck, men idag gick det inte längre för att hantera de kliande fingrarna så såg jag till att bli med ytterligare ett projekt, en Colnago cx som tjänat ut som pendlare för en annan cyklist inhandlades som ramset och ytterligare ett hjulpar slank med. Så efter en första inspektion så ser det lovande ut även om saltet tagit livet av nedre styrlagret som måste bytas, så är det väl bara att börja plöja annonser och jaga ännu mer delar så att jag kan bygga mig en värdig grushoj till sommarens turer på grusvägarna runt stugan.

så är det någon som sitter på mekaniska reglage 105 eller liknande för 10 eller 11 växlat så hojta i ett PM, gör inget om de stter kvar på en skön bock med lite flare, 100mm styrstam saknas nog oxå i bra att ha lådan. Men känner jag min egen otålighet rätt så sitter jag här i morgon vid denna tiden och handlar av tyskarna och inte postmannen levererat dryga kilot titanium medans man varit på jobbet.

To be continued....

Jaha då hade man i alla fall ett trackingnummer att höka över på dagarna i brist på en fysisk ram, det normala hade väl varit att ett bygge börjar när ramen dyker upp och sen ramlar komponenterna i på löpande band, så icke i detta fall.

Har snubblat över kartonger fyllda med godis som bara väntat på att få packas upp, men utan en ram att hänga det på så har lusten inte riktigt infunnit sig, eller snarare har andra substitut tagit plats, skruvade ju ihop en hundrastar mtb och nu håller jag och skruvar på en grushoj till sommaräventyr i stugan.

Men så i fredags kom det äntligen ett livstecken från ramleverantören och ett trackingnummer från ett transportföretag, om det räcker för att ge nattsvart en ljus start på fredag återstår att se, men nu kliar det lite i fingrarna att bygga i alla fall. Så det är väl bara göra som tv-kockarna och förbereda så mycket man kan innan det är dags att färdigställa sin maträtt.

Hjulen är ju byggda sedan länge trots ultrarapidtempo, är fortsatt nöjd med utseende och hur jämt jag till slut fick till ekerspänningen även om jag säkert kunde nått samma slutresultat på halva tiden med lite mer erfarenhet, skall dock bli spännande att se hur formsäkra de är nu när det ligger lite gummi på dem.

Så här är pussel för vuxna cykelidioter med ett par hundra delar och utan bruksanvisning försök 1.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    313.4 KB · Besök: 140
Schwalbe pro One för TL montering får töja till sig och förhoppningsvis sätta sig ordentligt på ena sidan innan jag fyller på tätningsvätska och byter slang mot ventil, är dock fortfarande tveksam till klibborna på fälgen, så en lite omröstning, skall de bort eller vara kvar?

Har dock äntligen hittat en ursäkt för att uppgradera däck "järnen" i plast man har till riktiga dito i metal, när man jobbar med TL däck så behövs det betydligt mer övertygande än vad de där flamsiga platsprylarna klara.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    308 KB · Besök: 141
När farten är uppe så får man passa på att skruva ihop sånt som går utan ram och kanske det kan spara någon minut i slutänden om ramen mot all förmodan skulle dyka upp på onsdag så att det finns en chans att få klar cykeln i tid.

Det blev lite reglage och styre samt en blingig stam som säkert kan visa sig vara en galen chansning om den inte går hem, men det får tiden utvisa. Ser ganska lovande ut så långt i alla fall.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    340.6 KB · Besök: 152
  • image.jpeg
    image.jpeg
    312.4 KB · Besök: 144
  • image.jpeg
    image.jpeg
    318.5 KB · Besök: 133
Sitta skall man ju oxå tydligen, förhoppningsvis bekvämt också då jag aldrig förr har investerat så mycket i sittkomforten, men om inget annat så ser det ju lite proffsigt ut.

Nu blir det lite bromsskivor och kassetter sen får vi se om det är något mer som kan förberedas eller om det får vänta till efter att Kalle flugit och logistikgudarna gjort sitt.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    322 KB · Besök: 147
Crocko sa:
Sitta skall man ju oxå tydligen, förhoppningsvis bekvämt också då jag aldrig förr har investerat så mycket i sittkomforten, men om inget annat så ser det ju lite proffsigt ut.

Nu blir det lite bromsskivor och kassetter sen får vi se om det är något mer som kan förberedas eller om det får vänta till efter att Kalle flugit och logistikgudarna gjort sitt.

Snajdigt! Sadeln kommer du förhoppningsvis bli nöjd med, så fort den är inkörd. Vilket kan ta typ 200 mil:-P Så misströsta icke om den känns som en vedklabbe i röven till en början. Min GB är den bekvämaste sadel jag haft och den gör jag mig aldrig av med:-)

scottparsley sa:
Klibbor av röstar jag! Hinner du klart till 40-milaren?

Det är helt upp till logistikgudarna, torsdag är ju en bra byggdag om ramen dykt upp tills onsdag, men det är nog bäst att ha en backup plan också tror jag.

Är oxå inne på mer stealth, har varit planen från början så troligast att det blir så, betydligt enklare att stippa av än att behöva kladda dit något.

Makten sa:
Crocko sa:

Snajdigt! Sadeln kommer du förhoppningsvis bli nöjd med, så fort den är inkörd. Vilket kan ta typ 200 mil:-P Så misströsta icke om den känns som en vedklabbe i röven till en början. Min GB är den bekvämaste sadel jag haft och den gör jag mig aldrig av med:-)

Har ju några sen tidigare också, dock första med extra "ventilation" får se om det ytterligare bidrar till komforten och nån gång skall den ju åkas in så det är väl inget att vänta på fördrar ju generellt att sitta på en bräda där man kan balansera själv än upptäcka att en sån där "mjuk" stoppning tyckt på fel nerver i ett par timmar.

Crocko sa:
scottparsley sa:

Det är helt upp till logistikgudarna, torsdag är ju en bra byggdag om ramen dykt upp tills onsdag, men det är nog bäst att ha en backup plan också tror jag.

Är oxå inne på mer stealth, har varit planen från början så troligast att det blir så, betydligt enklare att stippa av än att behöva kladda dit något.

Håller tummarna! Skulle vara kul att få se bygget ute i verkligheten.

scottparsley sa:
Crocko sa:
scottparsley sa:

Håller tummarna! Skulle vara kul att få se bygget ute i verkligheten.

Är delt enig, känns lite som vargen kommer varning på hela bygget men förhoppningsvis väntar man på något gott när man får vänta så länge.

Så kom dagen till slut vågade knappt tro mailet som plingade till igår särskilt inte som avsändaren var postnord.
Och det såg inte heller så lovande ut när jag kom hem strax innan 14 och frågade sambon varfö det fanns en paket avi i hallen, hade hon missat att budfirman ringt på porttelefonen, men nej då hon hade varit hemma och hundarna hade inte skällt så ingen kunde ha varit där och sökt mig.

Enligt avi'n så skulle mitt paket finnas hos det lokala ombudet efter 15 så jag fördrev tiden med att ta en promenad med hundarna och fundera på hur jag skulle få det omöjliga däcket att stansa på hjulet som jag slet med igår, plötsligt ringer det hemifrån och nu stod det någon som vill leverera ett paket utanför dörren.

Kom hem till ett allt annat än rakt paket men ändå med ett oförstört innehåll som tur var, så nu är helgen räddad för en cyklist med värkande benhinna på högerbenet när man lite kaxigt gjorde 9 mil dagen efter 400km nattstart för att man kände sig så fräsch.

Kunde inte låta bli att torr montera lite för att få en uppfattning om hir det kan bli, ser lovande ut trots att jag har vissa betänkligheter men det får tiden utvisa hur det blir med det. Skall dock sansa mig lite och börja i den logiska änden och se till att få de invädiga di2 kablarna på plats innan jag börjar våndas över det delade bromslangarna men "horribelt" fula snabbkopplingar på, säkert praktiskt men det känns så där i min estetiska själ.

Skall försöka bygga lugnt och dokumentera med bilder så ofta jag förmår så att denna tråd kanske änligen förtjänar sin titel.

Bilagor

• Gradient.jpg
    Gradient.jpg
    248.1 KB · Besök: 167
Det är ju kul att skruva när man äntligen har en ram att sätta fast prylarna på, sen är det ju betydligt trevligare att mecka nya rena prylar än sånt som man blir skitig av så fort man rör vid det.

En serviceminded lbs med starka nypor och en bra kompressor hjälpte mig att stansa det envisa däcket, var länge orolig att en knappt kännbar grad i fälgens insida var det som orsakade ett läckage som gjorde att jag inte fick det att sätta sig igår. Hjul nr1 var så snällt efter att de fått stå och töja med slang i under veckan men nr2 tog nästan knäcken på mig, såpade bröt och bände, testade ett annat däck som rullat några veckor och var snällt och mjukt men vid 2 bar så blåste det storm efter fälgkanten.

6 bar och fyra par händer som bröt i däcket övertygade det dock på plats med ett ordentligt knäpp.

Nu har det pulats med kablar och slangar lite ok och växelförare har sitter lite lagom provisoriskt, nu gäller det att bli överens med den tänkta sittställningen innan gaffeln skall kapas, så nu blir det nog att sova på saken innan bågfilen kommer fram så att man inte får ångra sig.
Men så långt känns det helt rätt, betydligt mindre upprätt än min cx som fått tjänstgöra både som pendlare och randohoj och mer reach att stäcka ut i, känns som det kommer bli kanon med tempo pinnarna på plats trots att det ser ganska "slam'at" ut med -12 på stamen.

Det som fortfarande irriterar är hydralslagarnas bulkiga snabbkopplingarna, frågan är ju om man gör sig en massa omak i onödan om man fixar nya heldragna slangar eller om man skall leva med det tills det blir dags att byta slang någon gång. Någon med erfarenhet att dela?

När det blir kopplat och dags att lufta antar jag att det bara är att skaffa någon passande mineralolja och sätta igång och pump men luftningsutrustningen inkopplad och oken separerade med medföljande kloss.

Lite bilder från dagen pillande bjuder jag på till imorgon.

Bilagor

• Gaffel.jpg
    Gaffel.jpg
    170 KB · Besök: 155
  • Bakbroms.jpg
    Bakbroms.jpg
    137.1 KB · Besök: 129
  • Vevarm.jpg
    Vevarm.jpg
    169.5 KB · Besök: 137
  • Slangkopplingar.jpg
    Slangkopplingar.jpg
    175 KB · Besök: 145
Det går så sakteliga framåt växel kablage på plats och gaffelröret kapat, nu skall jag för första gången någonsin testa på den ädla konsten att lufta hydraliska bromsar som tur är så hade lbs "bara" halvlitersformatet på mineralolja så det räcker ju till en del försök.

Med lite flyt så kan batteriet ladda över natten så att det går att provrulla utomhus imorgon det vore ju ett ordentligt framsteg.

Bilagor

• Cykel dag1.jpg
    Cykel dag1.jpg
    230.3 KB · Besök: 162
Avslutat för dagen efter en lyckad och en misslyckad luftning av bromsar, så om någon sitter på en Shimano oliv till hydrauliska bromsar så lånar, köper byteshandlar eller vad det krävs för att slippa vänta till tisdag på att få tag på en för det skulle kännas kul att få rulla någon meter och även kunna stanna.

Tar en paus för lite vila och passar på att ladda både mina och cykelns batterier.

Jag har precis fått hem en påse Shimano-kompatibla oliver, går att hämta i Västertorp/Hägersten mot en ful/finöl eller lite kudos i tråden :)

Så där ja, inte helt utan potthål längs vägen men det är väl lika bra att lära sig den svåra vägen så man inte tror att det är hur lätt som helst att slänga ihop en cykel själv.

Trots att en hel del var förberett innan och bygglusten var minst sagt på topp när ramen äntligen kom i fredags så har det varit några extra lärdomar så här i slutskedet:

Alla headset levereras inte med en lämplig expander för kolfibergafflar, men tack vare cykel affärer som fortfarande säljer delar så löste det sig.

Även om shimanos små oljeflaskor är löjligt dyra, så blir det ändå dyrare när lbs bara har 1liters flaskor i lager efter att OK saknade röd hydralolja i sortimentet, att vänta var ju inte heller ett alernativ. Men om någon upptäcker att de saknar en skvätt olja så finns det en smärre depå i enskede trakten.

När man inte hållit på med hydraliska bromsar så skall man ha lite kopplings delar hemma annars är det risk att man inte får det tätt.
Tack till larsaw som kom som en räddande ängel med lite oliver så att det till slut blev en tät koppling.

Om man gillar rena kedjor så funkar gravljus till en billig peng och en urdiskad snabbmatslåda från lokala thai kiosken som en bra smörjlösning, kedjan avfettades och värmdes i ugnen medan vaxet smältes på 2 minuter i mikron, ner i badet och sedan på tork nu hoppas jag att jag knäckt koden för att slippa oljiga kedjor som samlar på sig allt skit som finns längst vägarna.

Finns säkert massa andra saker som jag också snappat upp under bygget, men nu är jag sugen på att rulla några meter och känna på slutresutaltet innan den nakna versionen skall kittas med flaställ, tempopinnar och annan som kan vara bra att ha.

Så här ser i alla fall min inkarnation av en Reilly cycleworks Gradient i naket men körbart skick.

Bilagor

• Soffbild sidan.jpg
    Soffbild sidan.jpg
    181.3 KB · Besök: 149
  • Soffbild snett bakifrån.jpg
    Soffbild snett bakifrån.jpg
    195.7 KB · Besök: 174
  • Soffbild cockpit.jpg
    Soffbild cockpit.jpg
    195.8 KB · Besök: 151
scottparsley sa:
Toppenfin! Man blir sugen på att byta ut kolfiberraketen.

Det kan man ju göra med gott samvete, några extra hg på ramen men sitter ju på en kolstolpe som fjädrar snällt och slanglösa däck i kolgaffel är snällt mot händerna rullar fint med 5 bar bak och 4,5 fram.

Tanken med hela övningen var ju att beprövade recept skulle blandas med lite nya grepp sen kärvs det ju lite längre sträckor innan man ropar hej, men det känns lovande.

Bengt-re sa:
Ser så seriöst ut! Dessutom snyggt! ?

Tackar, blev ju riktigt bra mina brister som erfaren cykelbyggare till trots.

Nu gäller det bara att snabbläka en triskande benhinna så att man kan känna på hur lite serösa mil hanteras i sadel. Tempopinnarna med reglage skall ju på och lite belysning och flaskhållare sen finns det ett par skärmar som skall testat hur de matchar resten.

Några bilder ute i världen oxå.

Bilagor

• Från sidan mot träd.jpg
    Från sidan mot träd.jpg
    344.6 KB · Besök: 186
  • Snett framifrån mot träd.jpg
    Snett framifrån mot träd.jpg
    360.9 KB · Besök: 194
NickPick sa:
Fint! Färgen på stolpklämman är hemsk dock.

Jag visste att den skulle komma, men ingen fara.
Är en kvarleva från min första ide med lite röda alu inslag, tyvärr inte helt enkelt att hitta en klämma som hanterar olika dimensioner på stolpe och rör vilket känns som en smart ide när man kör en shimsad kolstolpe, men jag kände samma sak när jag monterade den.
Så det var redan på listan att åtgärda men har inte hunnit hitta ett vettigt alternativ ännu.

Skönt med lite ärlighet.

Crocko sa:
NickPick sa:
Fint! Färgen på stolpklämman är hemsk dock.

Jag visste att den skulle komma, men ingen fara.
Är en kvarleva från min första ide med lite röda alu inslag, tyvärr inte helt enkelt att hitta en klämma som hanterar olika dimensioner på stolpe och rör vilket känns som en smart ide när man kör en shimsad kolstolpe, men jag kände samma sak när jag monterade den.
Så det var redan på listan att åtgärda men har inte hunnit hitta ett vettigt alternativ ännu.

Skönt med lite ärlighet.

Jag tycker det är snyggt med den lilla avvikande röda detaljen.

Mitt under hällande regn lastade jag det senaste fyndet, att det är ett fynd finns ingen tvekan om lyssna bara:

Design by Nishiki, så exotiska rör att de inte ens är märkta, italiensk supermjuk sadel i konstskinn, vacker 80-tals färg i patinerad ljusblå metallic, dura-ace bromsar, 21-växlar och suntour bakväxel.
Förmodligen en skvader som så många andra av mina cyklar, men då damen absolut närmat sig de 40 så är tanken att hon kan göra mig sällskap ibland och erbjuda en smygtitt på l'eroica scenen för att se hur det känns, om inget annat så kommer den pryda sin plats på väggen.

Bilagor

• IMG_20171013_130351.jpg
    IMG_20171013_130351.jpg
    499.2 KB · Besök: 133
  • IMG_20171013_130409.jpg
    IMG_20171013_130409.jpg
    502.7 KB · Besök: 139
  • IMG_20171013_130418.jpg
    IMG_20171013_130418.jpg
    462.5 KB · Besök: 136
Tillbaka
Topp