Ämnet har ju varit uppe i en annan tråd - den om polisens "razzia" mot rödljuskörande cyklister. Där missförstod jag debatten lite, trodde den handlade om rödljus med den trafik som syntes i reportaget, men den hade glidit över i debatten om cyklister skall få köra mot rött i vissa situationer som t.ex. ensam vid ett trafikljus, förmodar jag. Vilket jag inte förstod, tror det var bojsänke jag tjabbade med, jag missförstod hela debatten då.
De flesta regler i trafiken är för att reglera trafikflödet, för att få det smidigt, inte i första hand för att förhindra olyckor även om det blir (borde bli) en naturlig följd av det hela. Därför är det ofta svårt att komma fram till vem som är vållande vid en olycka, reglerna är inte för att reglera det juridiska ansvaret. T.ex. högerregeln, om en bil kör in från vänster i en annan bil är det inte självklart att bilen från vänster anses vållande. Om ingen olycka sker så finns det väl inte heller något böter, typ underlåtenhet att iaktta högerregel? Sker en olycka tror jag att åtalspunkten bara kan vara vårdslöshet i trafik, och försäkringsbolagen får komma fram till vem som brustit mest i uppmärksamhet.
Rödljus är samma princip, i första hand för att reglera trafikflödet, det funkar dåligt om vissa börjar strunta i rött. Det är väl bra om polisen stävjar det (även om de använder lite felaktig motivering). Vet inte hur situationen är i sholm, men om bilister/tung trafik också ofta kör mot rött borde det definitivt göras "razzior" där, isf viktigare än mot cyklister. Där jag bor är nog de enda som "kör" mot rött gångtrafikanter, och någon gång cyklister.
Debatten om cyklister skall få cykla mot rött har jag missat en del, vet inte hur det skall regleras, är väl endast i vissa situationer? Där tror jag definitivt att vissa skulle cykla mot rött även om det finns annan trafik som har grönt, men det skulle kanske förbättra trafiksituationen i det stora hela?
Infrastrukturen för cyklister är helt bedrövlig, den blir inte heller bättre, det som byggs nytt byggs enligt samma usla principer som idag. Cykelbanor rakt genom busshållplatser, som tar slut, som går genom stolpar, usla trafikljuslösningar, usel hantering i stora korsningar etc.
Jag är pessimist vad gäller infrastrukturen för cyklister, med tanke på dagens lösningar ses cyklister som några som flanörcyklar i 10 km/h och gärna stannar vid ett trafikljus för att snacka lite eller bara njuta av trafiken. Och det tror jag inte blir bättre. Lite små förbättringar på något enstaka ställe möjligen, men totalt sett finns inte viljan att lägga pengar på detta. Möjligen finns pengar för att få bort cyklister från vanliga trafiken, men inte att då få till en bra struktur för dessa, endast få bort dem.
Att eventuellt tillåta rödljuskörning för cyklister ser jag mer som en nödlösning på ett egentligen annat stort problem, möjligt att det skulle förbättra, jag är inte säker, men självklart hade jag tyckt det vore bra som cyklist.