Stoppa häxjakten - debatt i Expressen

Men jag kan inte förstå hur en stolpe i en cykelbana i Farsta ska innebära att det inte är ok att bötfälla rödljuskörande cyklister vid Slussen?

Någon med koll på förvaltningsrätt får lägga fram vad vi bör göra. Jag nöjer mig med att konstatera att det var ett mycket bra debattinlägg.

Eftersom polisen säger att de gör insatsen med målet att sänka olyckorna för cyklister är rödljusbevakning missriktat. Böterna där handlar om annat.

Huvudet på spiken som man brukar säga. Polisens arbete kan väl snarast anta öka olyckorna då det befäster allmänhetens bild av cyklister som laglösa icke-trafikanter som inte behöver tas hänsyn till då de ju hursomhelst inte har i trafiken att göra.

Samtidigt som samma allmänhet allt oftare vänder sig till cykeln för att transportera sig. Då sitter dessutom värdegrunden kvar vilket bidrar till att försämra cyklisters uppförande i trafiken med argumentet att "ingen annan följer ju reglerna så varför skall jag?".

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Huvudet på spiken som man brukar säga.

+1

Det finns en grundläggande regel när man designar system som är beroende av användarnas frivilliga medverkan för att fungera, och den lyder: "det ska vara lätt att göra rätt".
Här brister trafikplaneringen för cyklister väldigt, väldigt ofta.
Och när nåt självklart, "laglydigt" alternativ inte uppenbarar sig så är det väl självklart att folk börjar improvisera.
Färden måste ju fortsätta, eller IAF kunna avslutas.
Det är inget konstigare än att bilister så småningom kör mot rött om trafikljuset inte fungerar som det ska.
Den stora skillnaden är att som bilist kanske man möter en sån situation om året, som cyklist så möter man dem dagligen.
Det enda som räddar trafikplanerarna(och trafiken) från fullständigt kaos är cykelns och cyklistens smidighet. Vi kan smita/lirka oss ur situationer som varit helt hopplösa att hantera med en bil.

Dom borde verkligen införa böter mot bilister också, varför inte någon hastighetsgräns med böter om man överstiger, eller t.o.m. böter om man kör mot rött.

Som cyklist lär man sig snabbt att "tänka själv" för att överleva. Som bilist klarar man sig bättre genom att bara följa alla regler. Det gör att när man kommer till det där rödljuset som är helt ofarligt att köra förbi så gör man det för man har redan själv bedömt så många andra situationer där reglerna inte skyddar en som cyklist.

dabac skrev:
> Det finns en grundläggande regel när man
> designar system som är beroende av användarnas
> frivilliga medverkan för att fungera, och den
> lyder: "det ska vara lätt att göra rätt".
> Här brister trafikplaneringen för cyklister
> väldigt, väldigt ofta.
> Och när nåt självklart, "laglydigt" alternativ
> inte uppenbarar sig så är det väl självklart
> att folk börjar improvisera.
> Färden måste ju fortsätta, eller IAF kunna
> avslutas.
> Det är inget konstigare än att bilister så
> småningom kör mot rött om trafikljuset inte
> fungerar som det ska.
> Den stora skillnaden är att som bilist kanske man
> möter en sån situation om året, som cyklist så
> möter man dem dagligen.
> Det enda som räddar trafikplanerarna(och
> trafiken) från fullständigt kaos är cykelns och
> cyklistens smidighet. Vi kan smita/lirka oss ur
> situationer som varit helt hopplösa att hantera
> med en bil.

Väl uttryckt!

JLarsson skrev:
> Men jag kan inte förstå hur en stolpe i en
> cykelbana i Farsta ska innebära att det inte är
> ok att bötfälla rödljuskörande cyklister vid
> Slussen?

En rödljuskörning är aldrig ok men målet med RPS satsningen var att få ner antalet olyckor. Enligt artikeln visar forskning att det är brister i infrastrukturen mer än cyklisters beteenden som ligger bakom majoriteten av landets olyckor. Att då gå ute med uppmaningen att övervaka cyklister noggrannare bidrar inte till att uppfylla målet.

Förstår du nu?

Jörgen_A skrev:
> Som cyklist lär man sig snabbt att "tänka
> själv" för att överleva. Som bilist klarar man
> sig bättre genom att bara följa alla regler. Det
> gör att när man kommer till det där rödljuset
> som är helt ofarligt att köra förbi så gör
> man det för man har redan själv bedömt så
> många andra situationer där reglerna inte
> skyddar en som cyklist.

Det resonemanget ställer jag mig inte bakom som cyklist.

Jag står för att de regler och den infrastruktur som finns inte alls handlar om anpassning för cyklister. Därför inte så konstigt att det finns en viss moralisk upplösning mot regler och ordningsmakt. Lagar och regler måste alltid ha en viss social förankring för att fungera. T ex rödljus som aldrig slår om för cyklister men som alltid slår om för bilar har uppenbarligen inte en stor betydelse alls såtillvida att inga andra trafikanter befolkar platsen.

Bra att han skippade könsaspekterna denna gång, till förmån för ett mer läsbart inlägg.

För övrigt, jag cyklade från stan till Hofvets Farstaträning förra veckan. Ink Götgatan. Det måste sägas att för en cyklist är det osannolikt dåligt långa sträckor. Hela innerstan längs Gamla stan och Götgatan är totalt bedrövligt. Nästan ocyklingsbart. I förorten var det säkert tio sådana där stolpar mitt i cykelbanan. Förfallet har kommit peu om peu och acceptansen byggs upp med de små stegens medel.

Höj biltullarna med en faktor tio. Vi som bor inne i stan vill lika lite som förortsborna ha biltrafik där våra barn leker och går till skolan.

Senast ändrad:
Ämnet har ju varit uppe i en annan tråd - den om polisens "razzia" mot rödljuskörande cyklister. Där missförstod jag debatten lite, trodde den handlade om rödljus med den trafik som syntes i reportaget, men den hade glidit över i debatten om cyklister skall få köra mot rött i vissa situationer som t.ex. ensam vid ett trafikljus, förmodar jag. Vilket jag inte förstod, tror det var bojsänke jag tjabbade med, jag missförstod hela debatten då.

De flesta regler i trafiken är för att reglera trafikflödet, för att få det smidigt, inte i första hand för att förhindra olyckor även om det blir (borde bli) en naturlig följd av det hela. Därför är det ofta svårt att komma fram till vem som är vållande vid en olycka, reglerna är inte för att reglera det juridiska ansvaret. T.ex. högerregeln, om en bil kör in från vänster i en annan bil är det inte självklart att bilen från vänster anses vållande. Om ingen olycka sker så finns det väl inte heller något böter, typ underlåtenhet att iaktta högerregel? Sker en olycka tror jag att åtalspunkten bara kan vara vårdslöshet i trafik, och försäkringsbolagen får komma fram till vem som brustit mest i uppmärksamhet.

Rödljus är samma princip, i första hand för att reglera trafikflödet, det funkar dåligt om vissa börjar strunta i rött. Det är väl bra om polisen stävjar det (även om de använder lite felaktig motivering). Vet inte hur situationen är i sholm, men om bilister/tung trafik också ofta kör mot rött borde det definitivt göras "razzior" där, isf viktigare än mot cyklister. Där jag bor är nog de enda som "kör" mot rött gångtrafikanter, och någon gång cyklister.

Debatten om cyklister skall få cykla mot rött har jag missat en del, vet inte hur det skall regleras, är väl endast i vissa situationer? Där tror jag definitivt att vissa skulle cykla mot rött även om det finns annan trafik som har grönt, men det skulle kanske förbättra trafiksituationen i det stora hela?

Infrastrukturen för cyklister är helt bedrövlig, den blir inte heller bättre, det som byggs nytt byggs enligt samma usla principer som idag. Cykelbanor rakt genom busshållplatser, som tar slut, som går genom stolpar, usla trafikljuslösningar, usel hantering i stora korsningar etc.

Jag är pessimist vad gäller infrastrukturen för cyklister, med tanke på dagens lösningar ses cyklister som några som flanörcyklar i 10 km/h och gärna stannar vid ett trafikljus för att snacka lite eller bara njuta av trafiken. Och det tror jag inte blir bättre. Lite små förbättringar på något enstaka ställe möjligen, men totalt sett finns inte viljan att lägga pengar på detta. Möjligen finns pengar för att få bort cyklister från vanliga trafiken, men inte att då få till en bra struktur för dessa, endast få bort dem.

Att eventuellt tillåta rödljuskörning för cyklister ser jag mer som en nödlösning på ett egentligen annat stort problem, möjligt att det skulle förbättra, jag är inte säker, men självklart hade jag tyckt det vore bra som cyklist.

Hej Farbror blå.
Vill bara kort delge en vardagshändelse ur en cyklists liv.

Jag skulle bara en kort sväng till Konsum och handla lite blåbärssoppa till dottern som är sjuk och tar som vanligt den delade G/C-banan som både är skyltad och målad. Jag ser på håll att jag är på väg att cykla i fatt en hen som puttar barnvagn och pratar i mobilen och varningslampan börjar blinka i huvudet. Mycket riktigt, någon meter innan övergångstället vinklar hen ut barnvagnen mitt i min färdväg. Då jag förutsatt manövern har jag låg fart och behöver knappt bromsa, men hen blir klart överraskad och jag får en sur blick.

Visst finns det cyklister som ska ha en smäll på fingrarna, men jag hoppas att det inte är såna här "klagomål från allmänheten "som fått er att agera, det var trots allt min vana att förutse faran som gjorde att allt gick väl....

Senast ändrad:
En bra artikel! Därmed inte sagt att man inte borde markera mot cyklister som gör idiotsaker i trafiken. Detta gäller för övrigt alla slags trafikanter; man måste markera mot idiotbeteende.
Tyvärr är detta nog svårt och något som kräver kreativt tänkande. Det borde alltså inte vara polisens uppgift.

Saxat från http://www.movea.se/Movea_Cyklar.pdf.pdf

"VARFÖR HAR MAN BYGGT TRAFIKSIGNALER?
De vanligaste anledningarna är:
• Trafiksäkerhet för gående (och cyklister). Men det är inte
alltid säkert att trafiksignalen alltid verkligen ökar säkerheten
för dessa grupper

Trafiksäkerhet för bilar. En ganska säker effekt
Framkomlighet för bilar (underordnade strömmar). En
ganska säker effekt
• Trygghet för gående. En ganska säker effekt
• Framkomlighet för gående. Numera efter lagen omväjningsplikt vid övergångsställen inte fullt så viktigt

Det är däremot sällan man har byggt någon trafiksignal primärt med tanke på cykeltrafiken."

(mina fetmarkeringar)

Så länge "trafiklösningar" för cyklister handlar om att få undan cyklister för att inte försämra framkommligheten för motortrafik kommer det knappast bli någon bättring.

Förstår inte varför artikelförfattaren riktar kritik mot polisens arbete att minska olyckorna. Det är nämligen polisens enda egentliga möjlighet att minska olyckorna (förutom att informera om farorna med att köra mot rött eller rätt över ett oövervakat övergångsställe - eftersom majoriteten av cyklisterna inte har förstått att zebra-lagen bara gäller fotgängare).
Författaren borde istället rikta kritiken mot de som är ansvariga för trafikplaneringen, det är nämligen där ansvaret för den usla infrastrukturen ligger, det är inte polisens ansvarsområde.

Att infrastrukturen suger ger inte cyklister (eller vilka trafikanter som helst faktiskt) rätten att skita i de lagar och förordningar som finns.

tinkerbell skrev:
> Förstår inte varför artikelförfattaren riktar
> kritik mot polisens arbete att minska olyckorna.
> Det är nämligen polisens enda egentliga
> möjlighet att minska olyckorna (förutom att
> informera om farorna med att köra mot rött eller
> rätt över ett oövervakat övergångsställe -
> eftersom majoriteten av cyklisterna inte har
> förstått att zebra-lagen bara gäller
> fotgängare).

De listar ju en rad förslag åt polisen:

Skulle polisen göra en grundläggande analys hade insatser mot uppställda fordon på cykelbanor och i cykelfält fått bättre genomslag i minskat antal cykelolyckor. Likaså insatser mot farligt och bristfälligt utformade vägarbetsområden. En frekvent kontroll av tunga fordons backspeglar, samt övervakning av att fordonsförare väjer för cykeltrafik vid högersväng, skulle också få genomslag i olycksstatistiken.
Skulle polisen sedan ha cyklande patruller i städerna som rapporterade in brister i cykelinfrastrukturen till väghållaren börjar vi oss närma ett trafiksäkerhetsarbete som hade fått riktigt stor effekt på antalet olyckor där cyklister skadas allvarligt. Men detta verkar främmande för polisen och pinnjakten fortsätter i stället utan mål och mening.

tinkerbell skrev:
> Förstår inte varför artikelförfattaren riktar
> kritik mot polisens arbete att minska olyckorna.
> Det är nämligen polisens enda egentliga
> möjlighet att minska olyckorna (förutom att
> informera om farorna med att köra mot rött eller
> rätt över ett oövervakat övergångsställe -
> eftersom majoriteten av cyklisterna inte har
> förstått att zebra-lagen bara gäller
> fotgängare).
> Författaren borde istället rikta kritiken mot de
> som är ansvariga för trafikplaneringen, det är
> nämligen där ansvaret för den usla
> infrastrukturen ligger, det är inte polisens
> ansvarsområde.
>
> Att infrastrukturen suger ger inte cyklister
> (eller vilka trafikanter som helst faktiskt)
> rätten att skita i de lagar och förordningar som
> finns.

Läste du artikeln? Det pekas ju ut ett helt gäng saker som polisen kan göra, där det faktiskt finns stöd för att det kan fungera.

Om bilderna på de sanslöst misslyckande skyltplaceringarna hade varit tagna på en bilväg, då jävlar hade det hänt grejer.

H. skrev:
> ...
> De listar ju en rad förslag åt polisen:
>
> Skulle polisen göra en grundläggande analys hade
> insatser mot uppställda fordon på cykelbanor och
> i cykelfält fått bättre genomslag i minskat
> antal cykelolyckor. Likaså insatser mot farligt
> och bristfälligt utformade vägarbetsområden. En
> frekvent kontroll av tunga fordons backspeglar,
> samt övervakning av att fordonsförare väjer
> för cykeltrafik vid högersväng, skulle också
> få genomslag i olycksstatistiken.
> Skulle polisen sedan ha cyklande patruller i
> städerna som rapporterade in brister i
> cykelinfrastrukturen till väghållaren börjar vi
> oss närma ett trafiksäkerhetsarbete som hade
> fått riktigt stor effekt på antalet olyckor där
> cyklister skadas allvarligt. Men detta verkar
> främmande för polisen och pinnjakten fortsätter
> i stället utan mål och mening.

Det är just det som gör mig väldigt pessimistisk vad gäller infrastruktur/säkerhet för cyklister. Det du citerar är egentligen självklara saker och borde puppa upp i vilken hjärna som helst som ägnar några minuter åt att försöka förbättra situationen. Så anledningen att det inte gör det: total inkompetens, oengagemang? Förmodligen en blandning.

Senast ändrad:
fphotography skrev:
> Ska man gissa att Krister var en av dom som fick
> böter?
>
> /F

Knappast.

Bilden visar det nya cykelstället utanför jobbet, det är en stor och fin yta att ställa sina cyklar på. Dock finns det inte en enda uppfartsramp till stället, du måste stanna och lyfta upp cykel 15cm för att kunna ställa den i stället. Hur ofta måste bilisterna kliva ur sina bilar och lyfta upp bilen för att kunna parkera?

Detta cykelställ är så nytt att det inte ens är invigt, ändå har man misslyckats från start. Det lär ju inte bidra till en massa olagligheter från cyklistens sida, men är ändå ett bra bevis på hur långt ned på skalan trafik och markplanerare befinner sig när det gäller att anpassa infrastrukturen för att underlätta åt cyklisterna.

Bilagor

• WP_20140528_002.jpg
    WP_20140528_002.jpg
    98 KB · Besök: 24
matteboy skrev:
> Bilden visar det nya cykelstället utanför
> jobbet, det är en stor och fin yta att ställa
> sina cyklar på. Dock finns det inte en enda
> uppfartsramp till stället, du måste stanna och
> lyfta upp cykel 15cm för att kunna ställa den i
> stället. Hur ofta måste bilisterna kliva ur sina
> bilar och lyfta upp bilen för att kunna parkera?
>
>
> Detta cykelställ är så nytt att det inte ens
> är invigt, ändå har man misslyckats från
> start. Det lär ju inte bidra till en massa
> olagligheter från cyklistens sida, men är ändå
> ett bra bevis på hur långt ned på skalan trafik
> och markplanerare befinner sig när det gäller
> att anpassa infrastrukturen för att underlätta
> åt cyklisterna.

Iofs ett ganska litet problem men du har ju i princip rätt. Fast tar man med trehjuliga lastcyklar och cyklar med vagn i ekvationen så blir det ju problematiskt på riktigt att man "glömt" rampen.

Fast ni har åtminstone fått cykelställ där man kan låsa fast cykeln i ramen. Här i Malmö verkar man för det mesta tycka att den här typen duger.

DI_CST_72.jpg

garfunkah skrev:
> Fast ni har åtminstone fått cykelställ där man
> kan låsa fast cykeln i ramen. Här i Malmö
> verkar man för det mesta tycka att den här typen
> duger.
>
> http://www.vextra.dk/log/userfiles/DI_CST_72.jpg

Vi malmöbor kan trösta oss med att det inte bara är cykeltrafiken som lider av hjärndöd planering:

"Ny miss med superbussen – kaos hotar vid soptömning

MALMÖ. På söndag börjar superbussarna rulla, i egna rödfärgade körfält. Hur sophämtning ska samsas med bussarna på hårdtrafikerade Amiralsgatan är ännu olöst.
– Jag är orolig för att kollegor kan bli hotade eller överfallna när sopbilen blockerar den enda lediga filen, säger skyddsombudet Andreas Ramsby."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/ny-miss-med-superbussen--kaos-hotar-vid-soptomning/

Ha ha!

Får förresten tillägga att man så vitt jag sett inte har gjort något särskilt för cyklisters framkomlighet och säkerhet på ovan nämnda gata under mångmiljonombyggnaden.
Fast det kanske är lika bra det...

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
> Men jag kan inte förstå hur en stolpe i en
> cykelbana i Farsta ska innebära att det inte är
> ok att bötfälla rödljuskörande cyklister vid
> Slussen?

För att ingen biltrafik får köra där sedan någon månad tillbaka. Man har dock inte ställt om trafikljusen för det. Det betyder att cyklister fortfarande har 1/7 gröntid eller något sådant över en väg där all den biltrafik som får prio kör illegalt.
Redan innan var cyklisterna i klar majoritet i den korsningen.

Vad gör polisen?

H. skrev:
> tinkerbell skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förstår inte varför artikelförfattaren
> riktar
> > kritik mot polisens arbete att minska
> olyckorna.
> > Det är nämligen polisens enda egentliga
> > möjlighet att minska olyckorna (förutom att
> > informera om farorna med att köra mot rött
> eller
> > rätt över ett oövervakat övergångsställe
> -
> > eftersom majoriteten av cyklisterna inte har
> > förstått att zebra-lagen bara gäller
> > fotgängare).
>
> De listar ju en rad förslag åt polisen:
>
> Skulle polisen göra en grundläggande analys hade
> insatser mot uppställda fordon på cykelbanor och
> i cykelfält fått bättre genomslag i minskat
> antal cykelolyckor. Likaså insatser mot farligt
> och bristfälligt utformade vägarbetsområden. En
> frekvent kontroll av tunga fordons backspeglar,
> samt övervakning av att fordonsförare väjer
> för cykeltrafik vid högersväng, skulle också
> få genomslag i olycksstatistiken.
> Skulle polisen sedan ha cyklande patruller i
> städerna som rapporterade in brister i
> cykelinfrastrukturen till väghållaren börjar vi
> oss närma ett trafiksäkerhetsarbete som hade
> fått riktigt stor effekt på antalet olyckor där
> cyklister skadas allvarligt. Men detta verkar
> främmande för polisen och pinnjakten fortsätter
> i stället utan mål och mening.

Fast det är inte polisens arbetsuppgifter att utforma trafikmiljön, och det är inte fritt fram att exempelvis köra mot rött ljus för att man tycker att någon annan har parkerat dumt. Är det en stolpe mitt i cykelvägen så är det heller inte ett argument för att köra mot rött eller på annat sätt agera trafikfarligt. Polisen ska säkerställa att lagar efterföljs och om en bilist uppträder trafikfarligt så ska de lagföras, men det gäller även cyklister som gör samma sak.
Att påtala brister i trafikmiljön kan alla göra (även poliser), och även lämna förslag till hur den kan förbättras, men återigen är det ingen ursäkt för att bryta mot gällande lag. Två fel gör inte ett rätt.

tinkerbell skrev:
> Fast det är inte polisens arbetsuppgifter att
> utforma trafikmiljön, och det är inte fritt fram
> att exempelvis köra mot rött ljus för att man
> tycker att någon annan har parkerat dumt. Är det
> en stolpe mitt i cykelvägen så är det heller
> inte ett argument för att köra mot rött eller
> på annat sätt agera trafikfarligt. Polisen ska
> säkerställa att lagar efterföljs och om en
> bilist uppträder trafikfarligt så ska de
> lagföras, men det gäller även cyklister som
> gör samma sak.
> Att påtala brister i trafikmiljön kan alla göra
> (även poliser), och även lämna förslag till
> hur den kan förbättras, men återigen är det
> ingen ursäkt för att bryta mot gällande lag.
> Två fel gör inte ett rätt.

Har du ens läst artikeln? Polisen motiverar sin insats mot rödljuskörningar med att det är för att de vill göra något åt det höga olyckstalet bland cyklister. Men ingen forskning tyder på att rödljuskörning hos cyklister ligger bakom olycksstatistiken. Därför listar artikelförfattarna en rad andra saker som polisen istället borde fokusera på om de menade allvar med att de vill göra en insats för att minska olyckstalet.

Jag både går, cyklar och kör bil

Själv har jag aldrig som cyklist stött på så extrema "felplaneringar" som i artikeln
Eller iallafall inte tänkt på dom

Att det är hål i huvudet på den som är ansvarig för "planeringen är uppenbart

Det jag upplever är att, tyvärr fler och fler, medcyklister har missat dom grundläggande trafikreglerna "anpassa farten till rådande omständigheter" och "visa hänsyn"

Inget av exemplen på bilderna innebär ett större problem om man saktar ner!

Som bilist ställs jag däremot nästan dagligen inför idiotiska trafiklösningar
Men, konstigt nog, känns det som förhållandevis fler bilister anammat ovanstående regler
Visst, det finns I,Me & Myself individer där med men väsentligt lägre andel

Likaså som fotgängare.
Det är sällan man ser någon fotgängare som springer eller promenerar i raskt takt och kryssar aggressivt mellan de som går långsammare och i princip aldrig med risk för att knuffa någon
Visst det händer, men då brukar det komma något ursäkta eller så

På cykelbanor däremot har det blivit riktigt hårt och med en körstil som är direkt hänsynslös och riskerar andras liv & hälsa

Senast blev en god väns två barn (även de på cykel påkörda av ett kvinnligt pendlarsvetto
Hur är man funtad om man inte saktar ner när man ser två barn framför sig?
Självklart kan barnen ha betett sig felaktigt i situationen men………
Barnen bad om ursäkt men kvinnan bad inte om ursäkt utan började skälla ut barnen tills folk i närheten som sett det hela tyckte att det var på sin plats med en ursäkt även från hennes sida

Då kommer ett "ja förlåt då för att ni krockade med min cykel och nästan hade sönder den"

Det är beteenden som detta som gör att vi "normala" cyklister får dåligt rykte
Och tyvärr börjar det bli allt för vanligt

Visst, det har blivit trångt på cykelbanorna med gående som inte har full koll på reglerna och en salig blandning med allt mellan softriders som cruisar fram och Pendlarsvetton som skall sätta nytt PB på sträckan hem från jobbet

Men, situationen är inte annorlunda i biltrafiken (även om jag tror det är få som försöker sätta PB hem från jobbet) och det är ganska sällan som man ser någon som gör vansinnesmanövrar (utom möjligen då MCåkare, är det så att på 2 hjul kommer djävulen fram i en del?)

Däremot ser jag dagligen cyklister som beter sig riktigt korkat, på, cykelbanor, gator, torg trottoarer etc.

Och om man beaktar antalet bilar kontra antalet cyklar så känns det som en klar överrepresentation av I,Me & Myself och rent korkat beteende bland cyklister

Och När det gäller gående tror jag inte ens att jag behöver kommentera!

Personligen, och som det verkar de flesta med mig, har jag inga problem med att följa de regler som gäller när jag kör bil
Trots att infrastrukturen är ganska usel där med (nu talar jag om i Stockholm)

Det har jag inte på cykel heller och förstår inte varför det skall vara svårare att respektera regelverket när man sitter på en cykel

Det är bara att gilla läget, precis som alla andra får göra, eller så får man sluta cykla

Vad infrastruktur belangar, kom igen när det ser ut såhär

Bilagor

• bicycle.jpg
    bicycle.jpg
    36.4 KB · Besök: 27
Jörgen_A skrev:
> Som cyklist lär man sig snabbt att "tänka
> själv" för att överleva. Som bilist klarar man
> sig bättre genom att bara följa alla regler. Det
> gör att när man kommer till det där rödljuset
> som är helt ofarligt att köra förbi så gör
> man det för man har redan själv bedömt så
> många andra situationer där reglerna inte
> skyddar en som cyklist.

+1, exakt så funkar det för mig. Jag bryter "aldrig" mot trafikregler i bilen, men när jag cyklar (eller promenerar) så skippar jag alla regler och kör på sunt förnuft istället, det funkar bättre

swemax skrev:
> Långt inlägg

Du missar några saker.

1. Ska cykling vara ett reellt alternativ till bilen måste det vara möjligt att effektivt och snabbt ta sig mellan punkt A och punkt B med cykel. Att köra i 30 km/h på en cykel är knappast galet. Cykelbanor designas dock väldigt sällan för att det ska vara trafiksäkert att köra i 30. Visst ska man "anpassa farten efter förutsättningarna", men när samma fart som används för bilar utanför dagis är för hög för att kunna använda på rena transportvägar på en cykel är nåt galet.

2. I biltrafiken håller de flesta fordonen given hastighet +/- 30 % eller så. På en cykelbana är det snarare +/- 200% som gäller. Problemet är att man klumpar ihop alla cyklister och lagstiftar om att de måste köra på cykelbana, men olika cyklister har extremt olika förutsättningar och målsättningar med sin transport.

3. Det är extremt kass infrastruktur för cyklister. Man bygger ofta motorvägar/kringleder för bilister för att de ska slippa trixa runt inne på villagator bland lekande barn när de ska transportera sig långa sträckor. Det är dock dåligt med sådana alternativ för cyklister.

Swemax:

"Själv har jag aldrig som cyklist stött på så extrema "felplaneringar" som i artikeln
Eller iallafall inte tänkt på dom"

Jag tror det är så att vi har helt olika "glasögon" på oss då vi kör bil och då vi cyklar. Skulle man ha samma förväntningar på vägnätet och trafikplaneringen då man cyklade som man har då man kör bil, skulle man bli mycket bekymrad.

H. skrev:
> swemax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Långt inlägg
>
> Du missar några saker.
>
> 1. Ska cykling vara ett reellt alternativ till
> bilen måste det vara möjligt att effektivt och
> snabbt ta sig mellan punkt A och punkt B med
> cykel. Att köra i 30 km/h på en cykel är
> knappast galet. Cykelbanor designas dock väldigt
> sällan för att det ska vara trafiksäkert att
> köra i 30. Visst ska man "anpassa farten efter
> förutsättningarna", men när samma fart som
> används för bilar utanför dagis är för hög
> för att kunna använda på rena transportvägar
> på en cykel är nåt galet.
>
> 2. I biltrafiken håller de flesta fordonen given
> hastighet +/- 30 % eller så. På en cykelbana är
> det snarare +/- 200% som gäller. Problemet är
> att man klumpar ihop alla cyklister och lagstiftar
> om att de måste köra på cykelbana, men olika
> cyklister har extremt olika förutsättningar och
> målsättningar med sin transport.
>
> 3. Det är extremt kass infrastruktur för
> cyklister. Man bygger ofta motorvägar/kringleder
> för bilister för att de ska slippa trixa runt
> inne på villagator bland lekande barn när de ska
> transportera sig långa sträckor. Det är dock
> dåligt med sådana alternativ för cyklister.

Nu vill jag inte vara den som är den, MEN: -200 % ???

Fliken skrev:
> Nu vill jag inte vara den som är den, MEN: -200 %
> ???

Haha. Jajävlar. Men iofs inte helt felaktikt trots allt. Mötande trafik i samma körbana som man själv är i förekommer ju faktiskt på cykelbanorna, men när detsamma sker i biltrafiken så bryter trafiknyheterna in på radion...

Tillbaka
Topp