Stoppies

Stoppies
Ett par meter i nerförsbacke. En meter på platten, sen slår jag antingen över eller går ner igen. Svårt ju!

Hayes HFX HD, 203mm skiva. Monterat på en FS med 130mm slag fram och 6" bak.

Be mig inte göra om det, då kommer jag bara slå mig. :)

Stoppies
Min erfarenhet är att bra bromsar (enligt min erfarenhet bra hydrauliska skivbromsar) gör underverk för stoppies.

Eftersom man inta kan ligga vid balanspunkten vid stoppies (finns ju ingen reglermöjlighet att få ner bakhjulet om man kommer över balanspunkten) måste man hela tiden ligga lite under, vilket medför att man alltid kommer förlora fart på plant underlag. I nerförsbackar går det dock att få dem riktigt långa...

Har provat riktikt branta nerförsbackar, och då kunnat köra dessa utan att förlora fart. Tror att jag skulle kunna klara i princip hur långa stoppies som helst med en tillräckligt lång och brant nerförsbacke, men inte hittat någon.

Nån som vet nån, gräs-, grus- eller asfaltsbacke i gbg-området så kan det bli film av'et.

Stoppies
Så långa jag kan, med skivbromsar. :-)

Tips på backe som du kan försöka bromsa nerför i ca 600m: Härkeshultsvägen ner mot Jonsered, hela vägen från E20 och ner kan du bromsa om du vill, men jämnbrant är det först från "H:et" i Härkeshulstvägen och norrut, se karta nedan:
se_MapImageLocator

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Stoppies
drygt 20 m nånting.
har haft funderingar på att göra ett riktigt långstoppieförsök i en lagom brant asfaltbacke, på med hela skyddskitet och prova några högfartsrepor :D

Stoppies
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Så långa jag kan, med skivbromsar. :-)
>
> Tips på backe som du kan försöka bromsa nerför i
> ca 600m: Härkeshultsvägen ner mot Jonsered, hela
> vägen från E20 och ner kan du bromsa om du vill,
> men jämnbrant är det först från "H:et" i
> Härkeshulstvägen och norrut, se karta nedan:
>
>

Ska kolla upp det, grejen är att det måste vara duktigt brant. Är förstås en träningssak, optimalt går det ju att köra i en sådan lutning att bara luftmotstånd och mekaniskt motstånd utan bromsande balanseras. Jag behöver dock fortfarande en viss (ganska stor) marginal till balansläget för att känna mig säker...

Senast redigerad av en moderator:
Stoppies
vertical skrev:
-------------------------------------------------------
> drygt 20 m nånting.
> har haft funderingar på att göra ett riktigt
> långstoppieförsök i en lagom brant asfaltbacke, på
> med hela skyddskitet och prova några högfartsrepor
> :D

Dokumentera!

Stoppies
chrilla skrev:
----------------------------------------------
>
> Dokumentera!

Ja stillbilder är ju inga problem, video blir svårare..

Tillbaka
Topp