Sambal Oelek
Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
serienummer på hojen, står på typskyltenNorrfjärd sa:Mkt värt att kolla. Men var ser man serienummer på ett sånt?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
serienummer på hojen, står på typskyltenNorrfjärd sa:Mkt värt att kolla. Men var ser man serienummer på ett sånt?
thomaslundstrom sa:
PEK sa:Anmälde mig och fick en plats att delta i 2019 Brompton World Championship Final i London den 3 augusti. Har alltid velat ha en Brompton, provcyklat flera gånger på Gamla Stans cykel, men aldrig lyckat komma upp med en ok ursäkt för att få köpa en. Men nu är ju även detta lilla hinder avklarat. Så vad ska jag ha? Har alltid tänkt mig en S2L. Vill ha det raka styret. Vill ha enkelheten i få växlar (och inbillar mig att den lägre vikten är eftersträvansvärd.) Stänkskärmar är ju alltid bra, och jag tycker faktiskt den är snyggare med än utan. Cykeln ska ju naturligtvis användas till nämnda event men tänker också använda den till pendling (för att få lite Bromptonmil i kroppen...). Bor i Nacka jobbar i Solna, så ca 18 km enkel väg. Pendlar idag på lite blandat (fixie, cross och "vinterhybrid" ) beroende på väder och vind och lust. Även racer och MTB finns i förrådet. Tänker jag fel med en S2L, vad säger ni erfarna Bromptonryttare. Passar den för vad jag tänkt? Passar den en som mig? Har ganska många blandade cykelmil i benen men är för den skull inget proffs (långt ifrån...). Det går väl alltid att byta klinga om man vill ha lite tyngre utväxling?
kais01 sa:grattis till startplatsen. lär vara svårare att få än att vinna på lotteri.
michael hutchingson har vunnit bwc på tvåväxlad, och banan brukar vara relativt platt. den modellen duger;)
men för en amatör som inte har 100+ i kadens tror jag tipset om sexväxlad kan vara bra. skulle dock köpa den jag själv trivs med till vardags.
.
PEK sa:Tack för synpunkter! Alla är värdefulla.
Visst är det ett lotteri, i alla fall för amatörer som en annan. Även om jag misstänker att det var någon form av urval involverat. Man var tvungen att ange färg, ras och utbildning och mycket annat som man med PK-svenska ögon blev lite förvånad över...
Oavsett vilket så var i mitt fall en oerhört stor portion tur involverad, det är jag övertygad om. Jäkligt kul ska det bli. Och även om jag inte har en gnutta vinstchans tänker jag ge järnet och trampa som aldrig förr! Tänker inte komma sist.
JLarsson sa:Jag skulle köra på en S2E, har en S6L själv och den är så långt ifrån rapp man kan komma. Drevar man om en S2 så att man hamnar lite högre i utväxling blir det kanon, den är lite för lätt utväxlad i original.
Lite sen, men.... Grattis!!!!!!! Sa---n vad ballt!! Lite avis. Själv tänkte jag någon gång testa racet i Danmark. Men självaste finalen i London alltså! Mäktigare än så blir det inte!PEK sa:Tack för synpunkter och lyckönskningar! Ska försöka hitta tiden i helgen att ta mig förbi våra bromptonhandlare för att snacka och klämma lite. Trevlig helg på er!
Jag var in och bytte mitt lager häromdagen. Gick på en kvart. Från ett FAG-lager till något mer hetero. Han sade att det troligtvis inte blir problem men att Brompton har väldigt höga kvalitetskrav och de lagrena var visst lite gränsfall. Nu utbytt iaf. Härligt.Sambal Oelek sa:en idé som kanske inte har med det att göra? men man vet ju aldrig.Norrfjärd sa:Any ideas folks?
Vissa vevlager har de haft problem med, det har gått ut en recall på ett visst serienummersintervall.
https://www.brompton.com/about-us/bb-checker-consumer
PEK sa:Så här blev det. En S2L black edition men väldigt orange! Brookssadeln hade jag i gömmorna och när det väl är sopat har jag ett par schwalbe kojak tan wall att klämma på. Allt från Fix my bike i Sjöstan. Trevligt ställe!
PEK sa:Så här blev det. En S2L black edition men väldigt orange! Brookssadeln hade jag i gömmorna och när det väl är sopat har jag ett par schwalbe kojak tan wall att klämma på. Allt från Fix my bike i Sjöstan. Trevligt ställe!
ceel sa:En av de uppgraderingar som jag hoppas att Brompton själva inför i framtiden är de klämmor med ena kanten kortare än den andra. (T.ex. https://www.sjscycles.co.uk/frames/ti-parts-workshop-aluminium-hinge-clamp-plates-black/)
De är helt geniala i sin enkelhet.
LarsM sa:ceel sa:En av de uppgraderingar som jag hoppas att Brompton själva inför i framtiden är de klämmor med ena kanten kortare än den andra. (T.ex. https://www.sjscycles.co.uk/frames/ti-parts-workshop-aluminium-hinge-clamp-plates-black/)
Vad är skillnaden och fördelen med dem?
PEK sa:”Skitsnyggt! Nu hade jag kunnat skriva något elakt i stil med "googla Brompton titanium parts", men eftersom jag inte vet något om din ekonomiska situation så låter jag bli. ;)”
Tack! För sent... Nu är ju resurserna knappast oändliga men en titanium stolpe från eBay känns ju inom räckhåll (och nödvändig, typ). Om dessa är funkis? Ett par andra pedaler finns oxå på önskelistan. Och lite övrigt bling får det nog bli med tiden. Gärna Bromptons egna verktyg som passar i ramen, prylnörd som man är. Men först måste jag hoja en del och ”känna efter”.
kais01 sa:pfaff; moulton och brompton är olika saker, fast de översiktligt ser rätt lika ut. det går visserligen att dela ett flertal moultonmodeller för att underlätta transport i t ex ett bagageutrymme. men det tar tid, och man måste dela växel- och bromsvajrar. pysselklubben.
använder min moulton för touring, familjeutflykter eller att åka och handla med. två fulla papperskassar fram resp bak, man får med sig innehållet i en full kundvagn.
där ligger brompton i lä.
men den är någorlunda i närhet lika bra att cykla på, och sju resor bättre att packa med sig.
ceel sa:LarsM sa:ceel sa:En av de uppgraderingar som jag hoppas att Brompton själva inför i framtiden är de klämmor med ena kanten kortare än den andra. (T.ex. https://www.sjscycles.co.uk/frames/ti-parts-workshop-aluminium-hinge-clamp-plates-black/)
Vad är skillnaden och fördelen med dem?
Den korta kanten gör att de går fritt vid öppning utan att kunna rotera, så när man ska skruva ihop cykeln igen så behöver man inte rikta klämmorna. De levereras också med en fjäder som puttar ut klämman när man lossar. För extra lyx köper man till nya vred med stoppskruv.
Pfaff sa:kais01 sa:pfaff; moulton och brompton är olika saker, fast de översiktligt ser rätt lika ut. det går visserligen att dela ett flertal moultonmodeller för att underlätta transport i t ex ett bagageutrymme. men det tar tid, och man måste dela växel- och bromsvajrar. pysselklubben.
använder min moulton för touring, familjeutflykter eller att åka och handla med. två fulla papperskassar fram resp bak, man får med sig innehållet i en full kundvagn.
men den är någorlunda i närhet lika bra att cykla på, och sju resor bättre att packa med sig.
Jo, jag vet att det är olika saker. Moultons historia är bara så mycket mer spännande i mina ögon. Hydrolastic & Mini är barndomsminnen.
Lodet sa:Hej alla! Nu har jag med en Brompton!
Tack Kais01 för all hjälp!
Hasse#7 sa:Lodet sa:Hej alla! Nu har jag med en Brompton!
Tack Kais01 för all hjälp!
Grattis! Det är ofta livsvarigt/kroniskt att äga Brompton.
kais01 sa:pfaff; moulton och brompton är olika saker, fast de översiktligt ser rätt lika ut. det går visserligen att dela ett flertal moultonmodeller för att underlätta transport i t ex ett bagageutrymme. men det tar tid, och man måste dela växel- och bromsvajrar. pysselklubben.
Sambal Oelek sa:En grej jag ångrar nu i efterhand... att jag inte köpte 1-växlade modellen och sedan själv byggde om till typ 5-växlat nav som detta:
https://www.bikegang.co.uk/bikegang...rade-kit-S-RF5-W-28H-Sturmey-Archer-p51628051
(har sett IGH med fler växlar men det där kanske räcker)
Hade jag använt min Brompton lite mer hade jag nog bytt ändå från 6-vxl med dubbla reglage till sånt där med ett reglage bara.