Stora Bromptontråden

Stora Bromptontråden
när det gäller dina däck är stommen åt det mjuka allltså lättrullande hållet,
så till den grad att den är lite känslig. har kasserat fler däck pga cordbrott än slitage.

problemet för mycket gummi på fel ställe är ändå lätt fixat. slipar du skuldrorna som jag visade väntar lätt och skönt rull, trots stommens ofullkomlighet. och ger även mer stadga när man lägger mer cykeln i skarpa snabba kurvor.

vill du inte slipa i tre minuter köp alltså gärna marathon racer. med speedgrip gummi är det också mycket lämpligare för årstiden:)

det finns ett alternativ från conti, men det väger bly.

Vad jämför det med om du tycker att Continentals däck ”väger bly”?

Schwalbe Marathon Racer som är original på Brompton väger 280g

Continentals däck väger 265g

Stora Bromptontråden
ja om den vikten för conti stämmer gör det ju däcket intressantare:) mest på grund av att det inte då finns en massa stomme och gummi som bromsar. men enligt sjs väger conti 320, nästan lika mycket som vanliga träiga marathon. vill minnas att jag sett högre värden än så men har faktiskt inte koll på om det finns olika utgåvor.

marathon racer med stålwire skall tydligen väga 260. kontrollerade nyss att det stämmer.

fällbara varianter av båda kan väga mindre, åtminstone marathon racer finns i sådant.

gamla yellow label original brompton väger 230. rullar finfint!

Stora Bromptontråden
sen finns ju axeoffix på 200g.

har ett sånt med i ryggan som reserv. köpte det för att det är fällbart. påtagligt hård gummiblandning där man nog inte ska ha några förväntningar på grepp annat än i torr varm väderlek.
755CFB56-2C89-4EFB-96F6-B3C2B6977F3A.jpeg

Stora Bromptontråden
Jag klickade hem ett par brompton kojaks, hoppas på en markant skillnad när marathon winter åker av sen! Har kört vanliga marathon tidigare och aldrig punkat så får väl se hur det blir med kojak:en

Stora Bromptontråden
frågan jag alltid ställt mig är varför man överhuvudtaget vill pina sig inomhus utan att komma en meter;)?

ja jag vet att detta är populärt, och t ex frugan kör så på ett gym framför tv-skärmar och så. men jag förstår det ändå inte riktigt.

vintercykling ute däremot finner jag både fostrande och kul. tur att vi alla är olika:)

Stora Bromptontråden
Det är faktiskt förvånansvärt roligt. Vi kör några lagträningar i veckan. Helt ok alternativ när det regnar snö. Blandar upp det med några pass gubbduro i skogen också, mest för smaken av lera ?
frågan jag alltid ställt mig är varför man överhuvudtaget vill pina sig inomhus utan att komma en meter;)?

ja jag vet att detta är populärt, och t ex frugan kör så på ett gym framför tv-skärmar och så. men jag förstår det ändå inte riktigt.

vintercykling ute däremot finner jag både fostrande och kul. tur att vi alla är olika:)

Stora Bromptontråden
aha:) en social aspekt, inte att förringa.

snöblandat regn är inte min favogren heller. inte ens med brompton. men det finns ju andra dagar.

Stora Bromptontråden

I mitt fall bekvämlighet att slippa slitaget, underhållet, tvätten av cykel och kläder. Med Zwift har jag lyckats lobotomera mig att tro att jag besöker nya exotiska platser?
Men vi har haft tur hittills, vädret i 08 har varit gynnsamt för Brompton. Blir det snö så får våra M6L stanna inne.

Stora Bromptontråden
Hello gott folk!
Jag slänger ut några frågor till er bromptoners!

Är det någon som har koll på hur utväxling skiljer på BSR navet (standard 3 växlar). och BWR navet (6 växlar)

Ligger växlarna tätare på bsr navet? Min brompton är 6 växlad och där tycker jag avståndet mellan växlarna är stort om man bara använder navväxlen.

Har ev en 3 växlad brommie på gång men jag funderar på att lyfta över hela drivlinan med bakhjul och allt från min 6 växlade. Det borde väl går? Båda cyklarna har dessutom M vajrar. Och båda är 2017->

Har Kais01 koll på detta månne?

Stora Bromptontråden
jo har skrivit lite om det tidigare i tråden.

jämfört med direktväxeln tvåan, ger trean på bwr ett plus på 57 procent, och med bsr ett plus på 33. förhållandet ettan till tvåan är samma, dvs när man går från ettan till tvåan ökar utväxlingen med samma procent.

det betyder att halva steget dvs avståndet mellan varje tänkt halv-växel med bwr är höga 25 procent, bsr enligt mig betydligt mer attraktiva 15 procent. man uppnår ungefärligen detta med bakre drev på 13/16 respektive 13/15

på bsr har fästen för vanliga kassettdrev, bsr för treklackade drev typ gamla torpedo.

på bwr kan man för att få tätare växlar sätta fler drev, upp till fyra finns det satser att köpa, men det kräver antingen modifiering av växelhandtaget för att nå tre växeldrev, och nytt handtag plus byte av växelförare till en med bredare rörelse för att nå fyra.

på bsr får det egentligen standard inte plats två drev 13/15 men om man ersätter plastskyddet innanför dreven med ett smäckrare i metall, och sedan slipar bort cirka halva bredden på yttersta fästringen. ja då kan den glida ner i sin skåra och låsa dreven. dessa 13/15 säljs i par av brompton och är egentligen tänkta för treväxlade sram-nav där det finns plats sas standard.

ja tycker utförandet 2x3 med 13/15 på bsr är enkelt och bra, och mest 'brompton'. med det menar jag oväntad snabbhet och täta växlar för snabb framfart i gatu- och cykelbanemiljö. så Lodet, det är vad jag skulle föreslå och rekommendera för den treväxlade du suktar på.

bwr 6-vxl kan dock vara vettigt om man bor i typ sundsvall eller kanske göteborg, och vill komma åt lätta klätterväxlar på bekostnad av användbarhet i högre fart. eller kanske har dåliga knän.

Stora Bromptontråden
jo har skrivit lite om det tidigare i tråden.

jämfört med direktväxeln tvåan, ger trean på bwr ett plus på 57 procent, och med bsr ett plus på 33. förhållandet ettan till tvåan är samma, dvs när man går från ettan till tvåan ökar utväxlingen med samma procent.

det betyder att halva steget dvs avståndet mellan varje tänkt halv-växel med bwr är höga 25 procent, bsr enligt mig betydligt mer attraktiva 15 procent. man uppnår ungefärligen detta med bakre drev på 13/16 respektive 13/15

på bsr har fästen för vanliga kassettdrev, bsr för treklackade drev typ gamla torpedo.

på bwr kan man för att få tätare växlar sätta fler drev, upp till fyra finns det satser att köpa, men det kräver antingen modifiering av växelhandtaget för att nå tre växeldrev, och nytt handtag plus byte av växelförare till en med bredare rörelse för att nå fyra.

på bsr får det egentligen standard inte plats två drev 13/15 men om man ersätter plastskyddet innanför dreven med ett smäckrare i metall, och sedan slipar bort cirka halva bredden på yttersta fästringen. ja då kan den glida ner i sin skåra och låsa dreven. dessa 13/15 säljs i par av brompton och är egentligen tänkta för treväxlade sram-nav där det finns plats sas standard.

ja tycker utförandet 2x3 med 13/15 på bsr är enkelt och bra, och mest 'brompton'. med det menar jag oväntad snabbhet och täta växlar för snabb framfart i gatu- och cykelbanemiljö. så Lodet, det är vad jag skulle föreslå och rekommendera för den treväxlade du suktar på.

bwr 6-vxl kan dock vara vettigt om man bor i typ sundsvall eller kanske göteborg, och vill komma åt lätta klätterväxlar på bekostnad av användbarhet i högre fart. eller kanske har dåliga knän.

Shit tack för infon. Som jag använder min brompton är 6 växlar att föredra.
jag hade ingen aning om att man kunde gå på 2 drev på bsr navet.
Det låter ju intressant ...
om jag behåller båda cyklarna ev säljer jag den gamla.
Två frågtill!
Man kan dela bromshandtaget och växelreglaget?
Alla bromshandtag är samma på alla brompton man kan installera att växelreglage på undersidan av dom?

Stora Bromptontråden
det är alltid alltid alltid bra att ha en extra brompton;)

det kom nya bromshandtag och växelhandtag häromåret. har inte koll på om dessa är integrerade eller separata, men du bör kunna göra en bildsökning om detta. kanske någon vet här på forumet?

de äldre än så finns i flera generationer och är separata. en sak att tänka på är om en begagnad brommie är före ca 2000, och har smidda leder istället för gjutna; då måste bromsarna förnyas om det inte är gjort eftersom de äldre är riktigt kassa.

kool stop salmon bromsklossar gör ytterligare underverk med bromsarna. likaså blir det bättre effekt om de greppar på nedre delen av fälgkanten som inte flexar. en kompis som är van vid skivbromsar på mtb fick testa min tvåväxlade häromveckan och förundrades som han sa över bra bett i bromsarna.

inte det första man tänker på när det gäller bromptons bromsar, men de går alltså att få till. fräscha och stabila vajerhöljen måste man ha!

om du funderar på multiväxelnav; glöm det verkligen. de tynger ner cykeln oskönt, men största problemet är att kombinationen staplade planetväxlar och riktigt snabb navrotation innebär stoora friktionsförluster.

Stora Bromptontråden
Hittade kit för att gå till från 6->9 växlar här

Detta borde väl passa mitt bwr nav?
Finns det nog med rörelsemån i sidled i kedjesträckaren och jockey hjulen? jag tänker att kedjan måste ju flyttas längre i sidled.

9 växlar låter ju smutt, har kollat på alfine och rohloff kit från kinetic men du menar att det är mkt mer friktion i dom? Priset är defentivt ett helt annat :)
Så att tillföra mer drev är ett bättre sätt menar du?

Kit för att gå från 3 växlat till 6 på vanligt BSR nav hittar jag inget men jag kanske letar på fel ställe?

Mvh Martin

Stora Bromptontråden
Jag måste säga att bromsarna på min (som är nyare än 2000) är riktigt bra även med originalbelägg. Bland de bästa fälgbromsar jag använt tror jag.

Stora Bromptontråden

Finns det nog med rörelsemån i sidled i kedjesträckaren och jockey hjulen? jag tänker att kedjan måste ju flyttas längre i sidled.

Jag har ett sådant kit liggande.
Målet var att gå från 6- till 9-växlat, men jag fick det aldrig att lira, och hade inte tålamod...
Så jag gick tillbaks till originalet.
Du kan få ta över det -rimligtvis skall det väl kunna funka.
Har också en smalare kedja som passar till, kapad i rätt längd.
Hör av dig om du vill ha det.

Stora Bromptontråden

9 växlar låter ju smutt, har kollat på alfine och rohloff kit från kinetic men du menar att det är mkt mer friktion i dom? Priset är defentivt ett helt annat :)
Så att tillföra mer drev är ett bättre sätt menar du?

Kit för att gå från 3 växlat till 6 på vanligt BSR nav hittar jag inget men jag kanske letar på fel ställe?

Mvh Martin

jo det borde passa. men dels skulle växelföraren på brompton må bättre av att tvångsstyras istället för via fjädrar (både uppå och nedåt som det konstigt nog ä) om man skall ha en mellanliggande växel, dels är det mekigt att veta vilken växel man egentligen kör på med ett 3x3 -system. mycket motväxlingar blir det.

multiväxelnav med seriekopplade planetväxlar skulle jag undvika. tunga, dyra, hög friktion. på brompton särskilt hög friktion, pga det höga varvtalet.

till bsr finns inget 3x2 kit men till sram har det åtminstone funnits. och det passar alltså även till bsr, med lite moddning. hittar man inget kit finns ju lösa delar;)

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
kan berätta att back in the days svetsade jag ihop egna kassetter och satte på treväxlade torpedonav.

det började med 3x2 som brompton numera har, och som är ett smidigt och intuitivt system bara att man gjort växelhoppen för stora med bwr.

för att få till en lättare klätterväxel körde jag ett tag med 3x3 men det var mentalt jobbigt att få flyt i växlingarna. man visste aldrig riktigt hur kedjan egentligen låg, och hur man skulle bete sig för att få till nästa strax intilliggande utväxling.

så gick vidare med fler utanpåliggande växeldrev så att jag vid normal snabbåka kunde ligga på högsta växeln i navet och då använda utanpåliggande växeln sas som arbetshäst. bara vid branta backar och start från rödljus användes navväxeln. navväxeln jämfört med ett vanligt linjärt utanpåliggande system har fördelen att man kan få upp utväxlingen på en 16 tums småhjuling som t ex brompton utan att behöva en gigantiskt framklinga helst norr om 75t.

så egenbyggda sådana system på 3x5 och 3x6 blev min melodi. tre av mina cyklar har fortfarande detta system up and running. det gick senare att köpa ett motsvarande från sachs som var på 3x7, insomnat för inte så länge sedan.

det finns förstås inget som hindrar att sätta fler drev på bwr, minst 6 borde få plats utan vidare och varför inte uppåt 8, men det kräver förutom svetsning av kassett att man byter ut växelföraren till en vanlig utanpåliggande växel vilket i sin tur krånglar till hopvikningen av cykeln. kör ju själv så på min 2x10 brommie; och ja, det är definitivt inte för alla.

så Martin, mitt enklaste och förmodligen bästa förslag i ditt dilemma är att konvertera bsr till 2x3 13/15 och få tillfredsställande tajta stads- och landsvägsväxlar men sakna de lättaste klätterväxlarna. ett verkligen enkelt och närmast billigt projekt. är du kär i bwr, och önskar även bergsklätterväxlar köp ett färdigt kit med 4 drev och modifierad bromptonaktig växelförare, satsa på tajta drev som du kan ligga och mata på vid snabbare cykling. skulle själv valt 12-14-16-19. räkna med att det kostar ordentligt.

Stora Bromptontråden
och skippa tankarna på flerväxelnav. de är i grunden felaktiga för småhjulingar, och tråkiga bromsklossar även på storhjulade cyklar.

enda undantaget jag känner till är sturmey archer 5-växlat. där används de två planetväxlarna separat, så man slipper sirapskänslan av seriekopplade planetväxlar. men tyvärr; även detta har blivit wide-ifierat så det är för glest mellan växlarna.

Stora Bromptontråden
B0D188ED-B2B6-4D73-819F-0BEC407DDEFA.jpeg
Då blev det tillökning i familjen! En purple metallic M3L. Så nu får min svarta S6L lite sällskap. Tack för alla tips angående utväxling, jag tror inte jag tar ut den nya förrän till våren och ha den gamla som vinter brompton. Sen när jag känt lite på den 3 vxl så kanske jag flyttar över drivlinan från min 6 vxl. Eller om jag kör på Kais01 tips om två bakdrev på Bsr navet.

Jag fick nya jockey hjul från brilliantbikes idag med så ska ha dit dom nu på den gamla då de är utslitna på den! Så det blir lite kvällsmek i stugan :)

Stora Bromptontråden
det är något särskilt sjungande med ljudet från motorer med cylinderantal delbart med 3.

utom jaguar v12, som tyvärr har för mycket andra ljud typ skrammel som döljer motorljudet.

Stora Bromptontråden
den innehåller kärlek.

men du kan slippa tänka vad som finns i övrigt; här är en bild. inget strukturellt, men det finns en del järnoxid där. dock inte så farligt med tanke på pendling i stockholms saltlake senaste dryga fem åren, och dessförinnan bortåt tjugo i likaså salt atlantluft på engelska sydkusten.

en daily beater. den lär överleva mig utan problem
.
A205AFD6-2D6F-411E-8E4D-85279F54C17D.jpeg

Stora Bromptontråden
Någon som har koll på korgar på pakethållaren ?

Råkade se en film hos en tysk handlares sida med en smart korg som har snabbfäste:

Jag misstänker att denna korg inte är Brompton specifik utan att den passar andra cyklar och därmed går att köpa hos andra handlare ? (såvida de inte anpassat snabbfästet på undersidan på något sätt?)

Den finns exempelvis även på Bikester här

klickfix-aluminio-gt-hinterradkorb-fuer-racktime-schwarz-1.jpg

I vilket fall fick jag se en betydligt billigare modell hos en xxl butik här i Sverige och testade den.

Den var helt OK, men snabbfästet passar endast pakethållare med maxbredd på ca 15cm - för att få fast den på Brompton fick man ta i ordentligt passa in den på den smalaste delen av pakethållaren och sedan dra den bakåt tills den sitter bra - inte så smidigt om man snabbt vill få fast en korg full med matvaror.

7bfa4540c4094a0e946148d108589910.png

Den sitter stenhårt, men eftersom av/på inte är så smidig funderar jag på att lämna tillbaka den och kanske beställa modellen jag tipsar om ovan istället.

En annan liten nackdel med XXL modellen är att man inte kan fästa bagageremmar någonstans i korgen (om man har något stort man vill hålla fast) - det verkar fungera bättre på den andra modellen.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av ?

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Korg bak på Brompton -det ser intressant ut.
Ja :)

Har precis satt mig in lite mer i det hela, och det verkar vara denna lösning som är intressant:

Har ändrat min länk till Bikester ovan, eftersom det var till "fel" modell - detta är en länk till de modeller med 'Korbklip' de har:

Är nära en beställning för att testa nu :)

Intressant butik btw.

Ja, helt klart :)

Har varit inne några gånger och tittat på saker, men aldrig beställt något.

Jag har hittat 2st butiker inom EU som säljer Brompton cyklar och tillbehör över nätet till Sverige, https://www.faltradxxs.de i Tyskland och https://www.bernatcycles.com/ i Lettland.

Bernat har jag handlat av och det fungerade fint :)

Stora Bromptontråden
korg på bakre pakethållaren på brompton har som jag ser det två nackdelar.

1) för att hälarna skall gå fria får inte korgen gå längre fram än ca 12 cm från främre kanten av pakethållaren. man får montera den excentriskt, förskjuten långt bak.

2) när man fäller ihop cykeln hamnar korgen uppochner, och töms på sitt innehåll. den hamnar också excemtriskt pga 1) och cykeln välter om du försöker sätta ner den.

det finns en utmärkt original hopfällbar korg med bajonettfäste att montera fram. vid fällning kan man valfritt klicka loss den, eller lämna den kvar. om man t ex vill använda cykeln som shopingvagn. rekommenderas varmt.

Stora Bromptontråden
Fast det är ju precis de 2 nackdelarna man ser förkastas när man tittar på den första filmen ovan :

1. Korgen monteras så långt bak att hälarna inte slår i - perfekt när man vill ha större föremål på pakethållaren som man då tar i korgen istället för att föremålet går ända fram till sadelstolpen då man slår i hälarna.

2. Snabbfästet gör att du snabbt tar bort och sätter dit korgen före och efter en fällning av cykeln.

Självfallet fäller man inte ihop cykeln med korgen på ?

Jag har redan en stor låda på frontfästet men vill ha ännu mer fraktmöjligheter ☺️

Stora Bromptontråden
Läckert! Vad är det för ram du använt till lådan? Ser ut som den som sitter på messenger-väskan :)
?

Det är denna:

Lite svår att få tag i löst, men skickades utan frakt och tull från Amazon - tog ca 10 dagar att få hem den.

Går att köpa från Aliexpress också för 150kr, men då får man räkna med både frakt, tull och kanske moms (?)

Tillbaka
Topp