Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
det är det redan. lär ha tillkommit efter diverse framgångar med 16-tums moultoncyklar på 60-talet. man har bland annat fördel av att kunna ligga närmare på rulle.Männen på fotot ovanför soffan ser oroliga och avundsjuka ut. -Bäst att förbjuda små hjul på tävlingar.
styrstam m är rätt rak, och styret vinklas med fördel framåt för att dels få tillräcklig reach, dels bättre stabilitet i styrkänslan. styrstam s (och utdöda p) framåtböjda. medför att ett rakt styre sitter vettigt med styrstam s och p, men inte med m.Min orangea fara ska få nytt styre. Har M-styre och sitter väldigt högt med händerna i jämförelse med mina övriga cyklar. Frågan är om det ska vara riser (bör motsvara S-styre någorlunda) eller ännu lägre med rakt styre. M-modellen har ju kortare styrstam än S, så det blir kanske en aning för sportigt.
Har fått låna hem styren från snäll LBS, för lite utprovning. Blankt är fint dessutom!?
Visa bilaga 538106

Tack för bra info. Fick jaga en liten boll med hål i med en plastpinne ikväll istället för att byta styre, men fick iallafall suttit på cykeln och provat ut var händerna kommer. Riserstyret gav ca 10 cm lägre handposition, och med det raka var det nästan otrevligt lågt. Först ut för provmontering blir riserstyret mao.styrstam m är rätt rak, och styret vinklas med fördel framåt för att dels få tillräcklig reach, dels bättre stabilitet i styrkänslan. styrstam s (och utdöda p) framåtböjda. medför att ett rakt styre sitter vettigt med styrstam s och p, men inte med m.
nya styrstam m har jag dock inte koll på, den är längre, åt s-hållet, min rimligtvis inte lika framåtvinklad, eftersom det skulle innebära hopfällningsproblem för kortarmade åkare. ett riserstyre på brompton kan lämpligen stå rakt upp eller framåtvinklat. vinklar man bakåt sticker styret ut från det hopfällda paketet på ett oönskat sätt.
så här kör jag på mina. gamla kortare ramen riser 70mm, nyare längre ramen 60mm. här ses ett exempel.
Visa bilaga 538134
med den här vinkeln kan cykeln fällas ihop utan problem, vill man ha mer kan man transplantera en bult plus hävel från en sadelklämma, och fälla mera.
och; bredare styre än 52cm går inte att rulla framför sig genom lokaltågens spärrar i tokholm:)
Beror inte det på styrets bredd? Brommien kommer väl med 53-55 cm och en modern MTB med minst 72 cm...att ha styrets ytterändar uppåtriktade är ju på mtb-cyklar populärt, men leder hos mig ofelbart till tennisarmbåge.
När händerna flyttas utåt blir handledens vinkel sämre och sämre sett till en "korrekt" vinkel. Men det är svårt att säga att alla (inklusive jag) gör fel när de kör 780-styren som är nästa raka.Beror inte det på styrets bredd? Brommien kommer väl med 53-55 cm och en modern MTB med minst 72 cm...
nja, vinkeln på backsweep är väl oberoende av bredden i sig?Beror inte det på styrets bredd? Brommien kommer väl med 53-55 cm och en modern MTB med minst 72 cm...
Principen att styrets bredd påverkar vilken backsweep man "behöver" går enkelt att testa genom att man håller i en lång stång och för händerna utåt på stången. Handleden vinklas då mer och mer inåt allt eftersom handen flyttas bort från centrum.nja, vinkeln på backsweep är väl oberoende av bredden i sig?
men det är möjligt att fabrikanter av breda styren gärna väljer mer backsweep. kanske även upswep. och vinklas ett sådant framåt blir det ju konstigt även om man skulle kapa det.
styren på 50+ cm som är aktuella för brompton finns iaf att få tag i rätt raka och därmed flexibla för vinkling. har köpt mina på ebay, kring 170g för en hundring eller två.
finns även i olika färger:)
Tack!S-bagen är bra tycker jag, kolla
Stora Bromptontråden
Grattis till ett bra transportval och kanske lite av ett livsstilsval.happyride.se
Visa bilaga 538731

Det är just en sådan jag har idag! Funkar super som cykelkorg, men ganska dåligt regnskydd..?om man har s-styre kan det ta i bromshandtagen vid hopfällning med den något högre cykelkorgen.
kan verkligen rekommendera korgen. i affären kan man använda den som kundkorg, monterad på cykeln som man drar bakom sig. man kan i det läget ha styrstamen fälld eller utfälld, valfritt.
ett par s-väskor ligger i förrådet, inte funnit användning för dem. korgen regerar. tillverkad i holland, bara en sån sak:)
Visa bilaga 538789
Har dock inte kommit fram till vilken färg en Brompton faktiskt klär i trots idogt bildgooglande
Det säger min fru också.. Men jag tänker mer "Psychedelic purple haze" eller något i den mer fantasifulla skalan, men sådana Bromptons blir helt enkelt inte fina. Standardlösningen är ju som vanligt en reserverad färgnyans med väl avstämda detaljval, men även med riktigt smakfulla kombinationer blir de ändå aldrig sådär poppiga. "Med ett utseende inte ens en mor kan älska" passar kanske in...??
orange är väl snyggt:)Styret bytt, vajrar kortade och cykeln tvättad. Den hade förtjänat en flitigare användare, men jäklar vad den är praktisk när man väl använder den "på riktigt"! Kan inte se en tillvaro utan Brompton tror jag. Funderar du på att köpa en så är det klart du ska köpa en!
Visa bilaga 539541
Har haft cykeln i 3-4 år och lagt någonstans 50-70 mil i sadeln. Styrsänkningen blev ett lyft - kom undan fartvinden rätt rejält och ståcyklingen uppför blev mer naturlig än tidigare. Har haft lite mentala problem kring dessa saker historiskt. Det är fortfarande en väldigt kort cykel för min längd (184 cm), men man cyklar bekvämt och fint med den. Cykelmässigt är den både rolig och pigg och jag har inga betänkligheter kring att cykla 5 mil med den eller längre med om jag såg behovet av det (cyklar på en massa andra cyklar också).
Jag hade gärna haft dynamobelysning och riktiga rostfria skärmar, men den används för lite för sådana utsvävningar. Färgen var inte riktigt mitt val (enda i lager då jag "behövde" den) och ett tag tänkte jag lacka om den. Har dock inte kommit fram till vilken färg en Brompton faktiskt klär i trots idogt bildgooglande, så det får bero tills vidare.
Kanske har en s-bag på g från annan Brompton-fantast därtill!?
#bromptonåtalla

Verkligen! Men vad finns det förutom Schwalbe One för 6-70 PUND stycket? Galet pris för ett par mainstreamdäck...Tanwall-däck kan ju piffa upp synintrycket…
Både BRG och kopparmetallic är färger jag funderat lite på. De där raw laqcuer-brommisarna är ju också väldigt fina men dit är det svårt att komma med en redan lackad ram tror jag. Pulverlack lär sitta som berget därtill!här huserar den cericefärgade tillsammans med två andra brommissar i en audi a2.
när dottern skulle äntra den vid ett tillfälle, ropar en nog lite eljest dam högt från några våningar upp från en balkong:
jag ÄÄLSKAR den cykeln!!!!
skulle det bli ett omlackningsprojekt på någon av mina egna skulle kopparmetallic stå högt på listan. dessa cyklar är pulverlackerade, och det står emot rätt bra ändå.
Visa bilaga 539604
BRG är rätt fint. Iofs råkade min bara bli det, men klagar inte!Både BRG och kopparmetallic är färger jag funderat lite på. De där raw laqcuer-brommisarna är ju också väldigt fina men dit är det svårt att komma med en redan lackad ram tror jag. Pulverlack lär sitta som berget därtill!
Fast riserstyret är för högt för min smak. Mitt enkla råd är att provcykla alternativen innan köp. Det gjorde jag och min absoluta favorit blev S-styret, men eftersom det finns val så gillar folk olika tänker jag.du kommer att i längden spara pengar pga mycket roligare pendling:)
med brommie räcker det att det allmänna har en träffbild på en till två mil från resmålet, så det blir lättare få till att slippa bilen. att tänka på när bränslet inom några år passerar 30 kr litern.
riser ger möjlighet reglera effektiva längden på ramen. med rakt styre sitter du där du sitter, med styret lite för nära om du är normallång, som bieffekt minskar styrmotståndet, inte något att direkt längta efter med frånvaro av gyroeffekt i de små hjulet.
om du fäller ett m-styre framåt blir det lägre, och i praktiken i närheten av samma position som s, där framåtvinklingen sitter i styrstammen.Fast riserstyret är för högt för min smak. Mitt enkla råd är att provcykla alternativen innan köp. Det gjorde jag och min absoluta favorit blev S-styret, men eftersom det finns val så gillar folk olika tänker jag.
Iofs sant, men jag hade nog tur med kroppsmåtten. Orginalstolpen blir perfekt för mina taxben fullt utdragen. Någon gång måste man lyckas ha rätt mått!om du fäller ett m-styre framåt blir det lägre, och i praktiken i närheten av samma position som s, där framåtvinklingen sitter i styrstammen.
plus möjlighet till reglering. men s är ju råare helt klart:)
Gissar vilt och svarar "nej". Förutom att höljen och vajer kommer behöva bytas om du höjer styret.Den här tråden är så farlig för min ekonomi.
Satt en bevakning och kikar efter en tvåväxlad rackare med låga styret.
Ifall man får lust, går det att byta till ett riser från låga styret, eller kommer det ngt oförutsett och ställer till det?
har du gamla eller nya m-styret? den gamla höga modellen ersätts lämpligen av ett riserstyre 60-70 mm, som alltså är lägre. framåtvinklingen bör då gå komplikationsfritt, och du uppnår en position nära den som s uppvisar.Jag försökte vinkla mitt M-styre framåt men då tog det i kablar när man fällde ihop cykeln. Kändes inte helt okej med tryck på kablarna.
Vet inte säkert men troligen ett nyare. Cykeln är köpt 2019 och har de nya reglagen och handtagen (som är ersatta av Ergon-handtag).har du gamla eller nya m-styret? den gamla höga modellen ersätts lämpligen av ett riserstyre 60-70 mm, som alltså är lägre. framåtvinklingen bör då gå komplikationsfritt, och du uppnår en position nära den som s uppvisar.
det nya lägre m-styret sitter på en längre styrstam. har inte micklat med det.
vinklar du styret framåt måste låspluppen skruvas ut en bit. det finns en gräns, men marginalen är rätt god. teflontejp på gängorna ger lagom motstånd:)