thomaslundstrom
Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag har nog bara cyklat ca 2 mil med mitt S-styre, men jag hade inte bytt bort det mot något annat.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
yes, har också S-styre med barends (eller de är "inbyggda" i Ergon-handtagen). Riktigt skönt måste jag säga.Kör också med S-styret, med har kompletterat med styrstamsförlängare (Aberhallo) riktad framåt och barends.
Ger längre reach, mer som att hålla i hoodsen på bockstyre.
![]()
Freedom Folding Bikes
Ever wish your Brompton handlebars were in a slightly different position? Higher, more forward, lower, lower and more forward? Well now you can do that with a simple attachment. The Satori...www.facebook.com
M- och H-styrena går ju att vinkla framåt för längre reach.Försökte ta några bilder när jag provade igår men ser nu att min ben-poisiton inte är samma så svårt att jämföra kanske xD
Försöker googla runt på vilken lutning på ryggen man borde ha och vilken sadel/styre relation som är optimal för mer "all purpose" cykling.
Visa bilaga 582674
Men man kan ersätta bulten som håller styret med en kortad snabbkoppling. Då kan fälla tillbaka styret. Men bromshandtagen sticker sannolikt ut och styret tål bara begränsat drag. Jag tycker det fungerar OK.Fast lutar man för mycket fram så går det inte att fälla ihop sen.
man kan luta rätt mycket, så man uppnår samma position som s, vilken har lutningen sas inbyggd i stammen.Fast lutar man för mycket fram så går det inte att fälla ihop sen.
Det ska nog också påtalas att man med M-stam och riserstyre sitter lägre än med S-styre (som har längre stam men lågt styre). Är det inte så?med den här vinkeln och 60 mm rise på gamla lägre m-stammen, är fällning problemfri..
Visa bilaga 582876
Har ungefär samma längd som du har och tycker M är tillräckligt upprätt även för längre turer.Hej alla Brompton fölk! Kul att ha hittat till denna tråden!
Är i jakt på min första Brompton och tror jag har klurar ut vilken konfiguration jag vill ha, allt förutom vilket styre.
Tänker använda det som daglig pendlingscykel men ser även fram emot att åka lite på längre äventyr då och då.
Är 186 cm lång, har provat både m och h styre i butik och båda kändes bra... Tycker det är lite svårt att säga när man inte cyklat en längre distans. Inte säker vilken som är den mest ergonomiska positionen så att säga...
Hade uppskattat att höra vad ni experter tycker, hur hade ni resonerat? :)
Brompton finns ej i kolfiber.Planerar köpa Brompton, men är osäker om stål- vs kolfiberram. Tänker mig turer upp till 100km.
Kolfiber är lättare & påstås ha bättre komfort.
Stål är klart lägre pris.
Så, vad är att föredra?
Tack för info!Brompton finns ej i kolfiber.
Endast i stål eller titan eller en kombination av dessa.
Det finns en version som heter P-Line som är den gamla superlighten, den har bakram i titan och gaffel i titan.
Det finns även en som heter T- line där hela ramen är i titan, vet dock inte om någon handlare i Sverige fått tilldelning på denna?
Ska man köra längre sträckor skulle jag rekommendera en 6 växlad brompton, den nya 4 växlade versionen kan jag inte uttala mig om efter som jag inte cyklat på den.
Titan är lättare, dyrare och rostar inte. Färdigt.Tack för info!
Ok, så vad är för- och nackdelar med Titan vs Stål?
Ngn som vet?
Gällande växlar:Brompton finns ej i kolfiber.
Endast i stål eller titan eller en kombination av dessa.
Det finns en version som heter P-Line som är den gamla superlighten, den har bakram i titan och gaffel i titan.
Det finns även en som heter T- line där hela ramen är i titan, vet dock inte om någon handlare i Sverige fått tilldelning på denna?
Ska man köra längre sträckor skulle jag rekommendera en 6 växlad brompton, den nya 4 växlade versionen kan jag inte uttala mig om efter som jag inte cyklat på den.
Navet på de 6 växlade har ett större omfång (gear ratio) än navet på de 3 växlade. Jag kan faktiskt inte redogöra för om det är andra skillnader internt i navet.Gällande växlar:
Jag upplever navet på den 3-växlade som enormt segt, och har förstått det som att det är samma som sitter på den 6-växlade (den är ju 2x3-växlad kan man säga) om inte något förändrats på senaste tiden. Jag cyklar sällan längre än 3-6 mil på Brompton, ofta kortare, och det är verkligen på gränsen till vad jag pallar med psykiskt (på andra cyklar cyklar jag 15-45 mil ganska oberörd). Utan medvind eller svag nedförsbacke tappar man fart när man går från 2:an till 3:an. Hopplöst.
Idag hade jag köpt en 2-växlad eller ännu hellre den nya 4-växlade (där väl alla växlar är externa?) för att slippa det där baknavet.
Skolkade från konferens, därav viss tidspress ?Aha. På Gotland brukar jag cykla.. inte åka buss :-)
schwalbes dubbdäck är som sagt de enda, och ändå bra att det alls finns. årliga världsmarknaden sannolikt i hundratal snarare än tusental.Hur var det med bromptondubbäck vad är mest happykorrekt?
Någon som har tips litet pendlarskydd/påse? Fick på Gotland av busschaufför ej ta med cykeln till mitt stora förtret
man måste upp en bit över tre mil för att det inklusive ställtider skall bli någon väsentlig tidsvinst med buss:)Skolkade från konferens, därav viss tidspress ?
Det där med dubbpunka tror jag är gamla sanningar. Vem (förutom du då kanske?) kör därtill så långa sträckor med en Brompton på vintern att det verkligen är ett problem? Förvisso rullar små hjul väldigt många fler varv är stora hjul så varje dubb får såklart mer stryk än dubb på stort hjul, men tror som sagt detta är ett problem som fanns förr.schwalbes dubbdäck är som sagt de enda, och ändå bra att det alls finns. årliga världsmarknaden sannolikt i hundratal snarare än tusental.
de greppar bra, men är mycket tröga i rullet. ger regelmässigt dubbpunka efter typ en säsong. kan bli bättre om man monterar liner, och jag har även slipat ner höjden på dubbarna något.
mindre problem om man bara har dem fram. gärna permanent monterat på ett extra framhjul, gör bytet snabbt och smidigt. och lätt optimera efter rådande väderläge...
i känsliga miljöer använder jag fodral. bio, vissa restauranger, och även buss. på tåg har jag på tjugo år aldrig fått bassning.
har även jag kommit att drabbas av en brommie med trögt nav. till slut efter 20 år. har inte haft tid att åtgärda problemet på just den hojen, men det kommer gissningsvis bli bra när man får in helsyntet motorolja i mekanismen.@kais01 - med anledning av en bild du postade i en annan tråd önskar jag en liten utläggning gällande att konvertera Brompton till vanlig bakväxel. Allmänna råd och tips mottages tacksamt, i mån av tid och lust såklart!
Är heligt less på det tickande och slöa baknavet på min treväxlade, som dessutom är kinkigt med växelinställningen så att det emellanåt kan "kugga över" inne i navet varpå man tappar motståndet och håller på att slå ihjäl sig.
Hur pallar du med en 69 klinga? Själv kör jag med två alternativ 39 eller 42 det är tillräckligt jobbigt ???sen den tvåväxlade med 69t. även den har sedermera fått en kedjestyrare.
.Visa bilaga 600736