[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

oxr sa:
Köpes, Bytes, skänkes - inte säljes! Jag förutsätter att allt säljs gratis.

Hmm, namnet i den här tråden är något missvisande. En Yardsale måste väl ändå innebära att det går bra att ta betalt. Det gagnar knappast någon att hålla så strikt på en sådan "regel".

Om man läser om bakgrunden till tråden så verkar det heller aldrig ha varit syftet:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1179817

Jag tycker att bettla borde läggas till i titeln, för det är väl vad de flesta som postar här ägnar sig åt.

svebilius sa:
oxr sa:
Köpes, Bytes, skänkes - inte säljes! Jag förutsätter att allt säljs gratis.

Hmm, namnet i den här tråden är något missvisande. En Yardsale måste väl ändå innebära att det går bra att ta betalt. Det gagnar knappast någon att hålla så strikt på en sådan "regel".

Om man läser om bakgrunden till tråden så verkar det heller aldrig ha varit syftet:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1179817

Jag tycker att bettla borde läggas till i titeln, för det är väl vad de flesta som postar här ägnar sig åt.

Njae, de flesta skriver väl inte helklart att de säljer, byte till något annat cykelrelaterat alt öl, alt pengar. Annars gäller väl "köp och sälj". Borde väl vara syftet med tråden? Fick tex en hel ica-kasse nyplockade kantareller för ett par däck, jäkligt mycket roligare än att få vad de var värda i pengar!

Syftet med tråden måste väl ändå vara att förenkla utbytet av cykeldelar. Med vilka medel det sedan sker kan jag tycka är irrelevant.

En påse med kantareller är ett ganska olämpligt betalningsmedel om köparen befinner sig i andra änden av Sverige, vilket ofta är fallet.om man bor utanför Stockholm.

svebilius sa:
Syftet med tråden måste väl ändå vara att förenkla utbytet av cykeldelar. Med vilka medel det sedan sker kan jag tycka är irrelevant.

En påse med kantareller är ett ganska olämpligt betalningsmedel om köparen befinner sig i andra änden av Sverige, vilket ofta är fallet.om man bor utanför Stockholm.

Jag har bytt med kött och fond. Utanför pajas-Stockholm. hör och häpna!

Ska ni börja diskutera om syftet på tråden på sidan 128?
Borde ni inte gjort det på sidan 1?

Men jag kan gärna bidra till trådsabbandet:
Funderar jag på det här med dubbar: Jag tror inte jag sett svartis på två á tre år.
Känns det inte lite löjligt med tungrullade dubbade däck då? Eller vad tycker ni.

Säljes: Svart is. Bytes mot pengar.

Att koppla tex en liten penning till en sak skadar väl inte? Är ju ofta ett av flera alternativ.

Annars kan ju folk plocka upp saker for free och har ingen användning av det men "hamstrar" saker.

På sidan 126 ligger ett inlägg av mig.
Massa bilder mm

Alla saker utom flaket BYTES mot nåt...vad man byter med är sekundärt...

Om du läser rubriken så ser du vad som gäller. Bakgrunden var inte bara den tråd du refererar till, utan även att Stora Skänkes-tråden inte fick innehålla cykelprylar. En dag när trådskaparen var lite grinig startades därför denna tråd. Den godkändes under förutsättning att ingen försäljning gjordes i tråden. Säljes-annonser har regelmässigt raderats, vilket du kan se om du går igenom de 128 sidorna.

Hmm, vet inte om det var mitt inlägg på föregående sida som skapat denna debatt. Problemet var att jag hade en fyra olika saker varav de flera inte matchade det jag önskade särskilt väl varför jag ansåg att det passade väl med att jag eller den andre la till pengar beroende på vad som skulle bytas.

Har ett antal uppsättningar med O-ringar till Reba och Dart/XC28. Skänkes eller bytes mot förslag!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    116.4 KB · Besök: 70
Hej, jag söker 2 st 160 mm 6-bultars bromsskivor i Norrköping.

Bytes mot en burk hemmagjord lingonsylt, 100 kr eller något av följande:
Magura MT2 hydralisk frambroms, komplett med handtag, slang, ok. Snygg patina. Behöver luftas och nya belägg.
Shimano BR-M395, endast bromsok, hydraliskt, inga belägg. Begagnat.
4 st nya slangar 28-tum, med bilventil/schrader, Continental, 47/62-622.
2 st Schwalbe Smart Sam 29*2.1 från 2013, bra mönster men ganska torra tror jag.

Ids inte hålla på och skicka. Och det skulle vara kul att kunna prova mitt cykelbygge nu i helgen :)

Senast ändrad:
Bumpar mitt inlägg från föregående sida.

OBS! redan bytt bort batteriet...

Klavikel sa:
Har ett 4-cellsbatteri från en Magicshine MJ-808 till övers som jag gärna hade bytt mot ett 2-cells.
Behöver inte vara samma "modell" men i alla fall samma kontakt.

IMG_20160927_125604.jpg

OBS! redan bytt bort batteriet...

Senast ändrad:
OBS!! Det ordnade sig med krumpslang. Danke!

Eine kleine krümpslang sökes bitte.

Tänkte skarva en sönderskavd Magicshine-sladd (så diameter därefter) borde klara mig med 4-5cm.
Kan swisha en 5-krona för porto eller så går det på karmakontot.

krumpslang.png

OBS!! Det ordnade sig med krumpslang. Danke!

Senast ändrad:
Klavikel sa:

Tänkte skarva en sönderskavd Magicshine-sladd (så diameter därefter) borde klara mig med 4-5cm.

Det ska vi nog kunna lösa... dra ett PM med address så kollar jag på kontoret...

Klavikel sa:

Har krympslang med innerdiameter på 7 mm före, som inte blir tajtare än d:o på 3 mm efter.
Du kan få välja svart eller vit. :)

Har gått upp i kadens en hel del under säsongen, så det kan vara idé att gå ned från 53T till 50T, eller kanske lägre, på stora kakan fram. Om någon i Uppsala har en överbliven att skänka eller bara låna ut för test, så skulle det uppskattas. Skicket är ointressant och en uttjänt går prima. Även byte mot min gamla, men då måttligt använda, kaka på 53T kan komma i fråga.
Kör med Shimano 105 9-delat, så det ska vara BCD 130.

Cyklot B sa:
Har gått upp i kadens en hel del under säsongen, så det kan vara idé att gå ned från 53T till 50T, eller kanske lägre, på stora kakan fram. Om någon i Uppsala har en överbliven att skänka eller bara låna ut för test, så skulle det uppskattas. Skicket är ointressant och en uttjänt går prima. Även byte mot min gamla, men då måttligt använda, kaka på 53T kan komma i fråga.
Kör med Shimano 105 9-delat, så det ska vara BCD 130.

53T -> 50T ger grygt 5% lättare, dvs mindre än klicket mellan 19-21 bak. Vad har du för utväxling på kassetten?

Någon som har ett BBB Multibar eller liknande som ligger och skräpar? Ej OS utan 25,4mm.

Edit: Kan byta med tex en Sigma Lighster. Har lite andra saker också om det är något du saknar.

Bilagor

• bbb-bhb-30-multibar-trekking[1].jpg
    bbb-bhb-30-multibar-trekking[1].jpg
    31.4 KB · Besök: 79
Senast ändrad:
NLC sa:
53T -> 50T ger grygt 5% lättare, dvs mindre än klicket mellan 19-21 bak. Vad har du för utväxling på kassetten?
1. Visst är det så.
2. Jag har inte efterfrågat någon kassett.
3. Tänk på att det här är yardsale-tråden och inte någon diskussions- eller frågetråd!

Jag skulle tyvärr behöva byta Eddy mot en mer pendlarpraktisk variant :( En som funkar perfekt med skärmar, pakethållare, barnstol och bekvämare däck. Eddy är i storlek 54 men jag skulle önska att hoppa upp till 58/60/L. Gärna något som ser ostöldbegärligt ut :)

Jag har gjort ett ganska stort renoveringsarbete och mycket är nytt. Läs hela beskrivningen: https://cykelmek.wordpress.com/2016/08/01/eddy-helrenovering/ Bytet kan vara hela cykeln mot något liknande, bara ramen eller med kompletterande pengar beroende på vad som finns.

Detta kanske är helt fel forum för ett sånthär byte men jag testar. Skicka gärna PM / mail.

eddy.jpg

Söker 28 tums hjul för fälgbroms. QR fram och bak. 100/135 nav. Mtb/hybrid standard alltså. Har en massa styren att byta med. Finns en del annat också. Skicka pm med vad du har och vad du söker så får vi se vad vi kan styra upp. Pluspoäng om du bor i Jämtland.

//Joel

Någon med ett skrotat sachs s7 eller p5-nav?

Jag behöver brickan som heter "8" på bilden.

Mitt lilla kvällsprojekt att renovera ett nav blev lite krångligare när den försvann... Jag tror den åkte ut med en blöjpåse, det var lite körigt den dan...

Eller... Ett idiotsäkert tips på var jag kan få tag i brickan vore också välkommet. Gärna Göteborg.

Tackar.
/Robin.

Bilagor

• SRAM Spectro S7 2000.jpg
    SRAM Spectro S7 2000.jpg
    79.4 KB · Besök: 79
Rayban sa:

Mitt lilla kvällsprojekt att renovera ett nav blev lite krångligare när den försvann... Jag tror den åkte ut med en blöjpåse, det var lite körigt den dan...

Eller... Ett idiotsäkert tips på var jag kan få tag i brickan vore också välkommet. Gärna Göteborg.

Tackar.
/Robin.

har du nån äldre nisse på hörnet lbs i närheten så e de ett hett tips o kolla dessa brukar roa sig under lågsäsong med att plocka ihop ett helt nav av flera trasiga o ha som budgetalternativ.

Någon som har ett rasat formula baknav (maskinlagerversionen) - finns väl som cannondale, specialized och sram, för att nämna några - som skulle funka som donator av lite axeldelar?

Rayban sa:

Tackar.
/Robin.

Inte idiotsäkert alls, men två butiker du kan ringa till är pedalkraft (Svingeln) och Veloform (Jägerdorfsplatsen).

Jag letar ny vinterpendlarram mtb hardtail 29", storlek L. Det bör vara qr och rakt styrrör för att mina befintliga prylar ska passa.

Jag har en on-one Scandal str 19 (M) som kan bytas med eller utan pengar åt nått håll emellan. Eller så bara pengar.

tl:dr
Jag önskar ht ram 29" i storlek L. Har densamma i storlek M som ev inbyte.

Söker bakväxel till denna pärla, helst 5-7 växlad, då jag inte får till nuvarande shimano positron.

Söker också styrlinda.

Kan hämtas inom gbg spårvagnsnät.

Bilagor

• donny.jpeg
    donny.jpeg
    340.2 KB · Besök: 68
Söker dämpad framgaffel
Krav:
Rakt styrrör
För 26 ".
9 mm QR.
Skivbroms

Finns tyvärr inte så mycket att byta med men kan betala en slant.

Någon som har en superbillig 31,6mm sadelstolpe att sälja? Längd eller vikt spelar ingen roll då den bara ska användas för att hålla sadeln på plats längst ner.

xdr sa:
Någon som har en superbillig 31,6mm sadelstolpe att sälja? Längd eller vikt spelar ingen roll då den bara ska användas för att hålla sadeln på plats längst ner.

Ja. Men gissar att frakt med posten går på ungefär halva stolpens värde. PMa vid intresse.

Söker ett 26" bakhjul med 7delad kassett.
Hör av er med vad ni har.. kan betala frakt..

Bilagor

• IMG_3839.JPG
    IMG_3839.JPG
    442.7 KB · Besök: 74
Kimpa951 sa:
Söker ett 26" bakhjul med 7delad kassett.
Hör av er med vad ni har.. kan betala frakt..

Har nåt asbilligt, fås gratis i Uppsala. Men känns lite drygt att skicka. 7-delat kassettnav med en 11-26 kassett och QR. Är något skevt, men inte utom räddning.

Satte helt utan framgång in en annons om ett vevparti på köp och sälj och undrar därför: finns det någon som har.ett tiodelat 105 eller tiagra-vevparti att sälja?

Tillbaka
Topp