[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Hallå. En riktigt skitig vecka. I måndags fick jag ett obehagligt möte med en idiot på mc klassade elscooter. Ett abrupt stopp senare så är både jag och cykeln ur fas. Främst framgaffeln som sprack. Så jag jagar en ersättare. Skivbromsfäste. Cykeln är en Merida cx 300 med tiagra 4600 eller 105 motsvarande komponenter. Vänster dropbar reglage i 105 skulle kunna vara något med. Gaffel är med qr release. Tack på förhand.
Visa bilaga 580304Visa bilaga 580305Visa bilaga 580306Visa bilaga 580307
Alternativt, något tips på billig gaffel?

Söker friktionsväxelreglage (heter det så?). Har Shimano 105 bakväxel med 11-42 kassett så någonting som funkar med dessa. Betalar förstås frakten om det inte finns i Stockholmsområdet. Den ska monteras på det här:
Skärmklipp.JPG

Söker friktionsväxelreglage (heter det så?). Har Shimano 105 bakväxel med 11-42 kassett så någonting som funkar med dessa. Betalar förstås frakten om det inte finns i Stockholmsområdet. Den ska monteras på det här:
Visa bilaga 580605

Förlåt för ot men Det vill man ju gärna se byggtråd på!

Visa bilaga 580605
Om donationerna uteblir finns Shimano SLR400 eller Sunrace R30 i handeln för en måttlig summa.

Någon i Göteborgsområdet som sitter på mini-vbromsar att byta bort, en eller två?
Jag har diverse att byta med, till exempel helt ny vanlig v-broms (svart), beggat tvådelat sram-vevparti till bb30, ett oanvänt Conti 4000sII, svart enklare riserstyre mm mm.

Ett tips är förresten att skaffa brake noodles med justerskruv vid stoppet för höljet. Troligen kommer du behöva ha väldigt litet gap mellan fälg och klossar för bra bromsverkan.

Om du har vägarna förbi Skåne så har jag ett par tektro 926al

Tack, men har tyvärr inte vägarna förbi.

Ett tips är förresten att skaffa brake noodles med justerskruv vid stoppet för höljet. Troligen kommer du behöva ha väldigt litet gap mellan fälg och klossar för bra bromsverkan.

Det var det jag hoppades undvika med mini-v istället för de vanliga. Där behöver jag ha klossarna såpass nära med nuvarande bromshandtag att det inte riktigt funkar. Borde väl bli klart bättre med mini?

Bättre blir det, men ska man kunna nypa rejält (i alla fall med 926al) så får det inte vara för stort avstånd. Beror nog iofs också på hur brett isär fästena sitter och hur smala fälgar man har. Kan krävas ordentligt med distanser för att få klossarna att träffa bromsytan med vettig vinkel på armarna.

Det var det jag hoppades undvika med mini-v istället för de vanliga. Där behöver jag ha klossarna såpass nära med nuvarande bromshandtag att det inte riktigt funkar. Borde väl bli klart bättre med mini?
Men det finns utväxlingsadaptrar som anpassar v-bromsar till lvg-bromsreglage
Problem Solvers Travel Agent
De monteras på v-bromsen så här
09_problemsolvers_3.jpg

27,30 € här
Det finns även billigare kopior hos kinahandlare

På en pendlarcykel har jag XTR v-bromsar, 10-delade STi-reglage och Travel Agent. Det har fungerat helt utan problem under mer än 10 år. Jag hade från början mini-V bromsar på den, men jag var missnöjd både med deras funktion och att jag var tvungen att justera dem så ofta.
Nu har jag som sagt varit nöjd i över 10 år.

Jo, har kollat på dessa. Men de är till 7-8-9-växlade kassetter. Funkar dom med 10-11-växlat? Har ingen koll på hur stor skillnad det är på olika kassetter.

Om de klarar av att flytta växeln tillräckligt i sidled och kabeldraget räcker till skall det väl inte vara något problem. Är en åttadelat kassett lika bred som en 11-delat? Ingen aning.
Känns inte som den hetaste kombinationen.

Såg denna och tänkte uj uj uj. Vilket åk!
Screenshot 2022-09-11 18.41.59.png

Och om ni tittar på min profilbild, japp, jag har ramen den är byggd på så nu tänkte jag bygga nåt åt det hållet och "receptet" finns på byggarens Insta:
Det jag behöver är alltså detta eller saker som är "åt det hållet", är rätt ointresserad av märken, men det ska bli samma stuk.
Headset: Shimano 600, Ultegra HP-6500
Stem: Cinelli Frog 120mm
Bars: Mavic 355
Brakes: no brakes
Rear Wheel / Hub: Peregrine Madd Max + Jitsie 135 HS 32h
Front Wheel / Hub: Spank Spike Race 33 + Mongoose 32h
Tires: Schwalbe Billy Bonkers 26x2.1
Drivetrain: Race Face NW Chainring 42t + Surly Track Cog 19t
Cranks / BB: BSD Substance XL V2 + titanium BB adapter
Pedals / Straps: no name magnesium + Zulu Camo

Vad finns i era lådor?

Gott mos!
kilimanjarooriginal.jpg

Någon som har ett par billiga 29" qr non boost fälgar (mtb) samt en luftgaffelqr eller thru axel spelar ingen roll, då kan jag var intresserad

Söker enklare 27,5” hjulpar. 9mm qr, skivbroms och hgbody.

Jag finns i sthlm och betalar gärna frakt om dom skickas. Bytes mot pengar eller något ja kan köpa som du vill ha, allt annat har rykt i flyttrensningen.

Jag borde ha ett Brand-X-reglage i någon låda. Det ser ut ungefär som PNW-reglaget på bilden om jag minns rätt. Kollar senare ikväll om jag hittar det.

Söker 26” mtb-däck. Typ 2,1” racing Ralph eller 2,2 race King. Söker egentligen tre uppsättningar så kom med förslag på vad ni vill göra er av med! ?

Söker framväxlar, ska användas som kedjestyrare på barn mtb. Behöver med klämma, hojta till om ni har något
Den här ligger nog fortfarande kvar i garaget:

Jag har nog också någon framväxel som kan fungera för dig. Hojta till om det inte löser sig så skall jag rota.

Söker efter en sadelstolpsklämma i det udda måttet 36,4 mm till en barncykel (trek). Helst QR men skruv kan funka med.

Söker framväxlar, ska användas som kedjestyrare på barn mtb. Behöver med klämma, hojta till om ni har något

Det var tyvärr inte klämma på växeln jag hade liggandes. Hittade dock även den här om den kan vara intressant om det inte ska växlas?
D449B84A-9286-4195-B44A-AFE7263C32EE.jpeg
9547BA5B-51A2-483B-96E1-7AAB92455A0B.jpeg

Finns i Mölndal men kan tas med till Göteborg om du har vägarna förbi.

Det var tyvärr inte klämma på växeln jag hade liggandes. Hittade dock även den här om den kan vara intressant om det inte ska växlas?
Visa bilaga 581221Visa bilaga 581222

Finns i Mölndal men kan tas med till Göteborg om du har vägarna förbi.
Det är såna på båda cyklarna men ändå hoppar kedjan av då och då. Tror problemet ligger lite i att det är ingen narrowwide klinga och dålig clutch på billiga bakväxlar.

Sökes: Någon som har en Specialized Commandpost IRcc 30,9mm / 125mm slag?
Anno 2016-2017 typ.
Kan var defekt, bara så att luftpåfyllningen är intakt. Annan stolpe med samma mått men fungerade är också av intresse.

Vanliga happyvalutan (öl, donationer etc) finnes

Tillbaka
Topp