Storlek Merida Scultura Endurance

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar ifall någon här har storleksmässig erfarenhet av Merida Scultura Endurance? Så här ligger landet:

Jag är 178 lång och kör idag en Merida Reacto 8000 i storlek S, vilket är en 52:a. Meridas storlekar är lite lustiga, man får gå ned en storlek i jämförelse med många andra märken. Min Reacto har t ex nästan på millimetern identiska dimensioner med en Specialized Venge 54. Reacton passar mig fint och jag har en bra ställning. Jag skulle dock klara ytterligare några centimeters reach till styret utan att lida.

Jag funderar nu på att köpa en enklare Merida Scultura Endurance som ”fulvädershoj” då den klarar breda däck och skärmar galant. (Varför just Merida? Jag kan få den som förmånscykel, vilket effektivt sett innebär 30% rabatt). Eftersom detta är en väldigt annorlunda hoj och geometri är jag lite osäker på storleken. Jag inser att det per konstruktion är en väldans upprätt cykel, men det är inte samma sak som att jag onödigtvis vill dra på mig en hög stack om jag inte behöver. Tyvärr finns det ingen affär nära som har modellen i lager så det blir lite gissningslek här.

Jämför man Reacton i storlek S och SEn i storlek S och M via Geometrygeeks får man resultat enligt bilagda bilder. Jag skulle förmodligen på pappret kunna ha vilken som helst, men noterar att M har ett styrrör som är högre än Reactons sammanlagda styrrör och de 3cm spacers jag har under styret. Just på denna detalj är klivet mellan S och M rätt stort. Risken borde alltså vara att jag med en M eventuellt inte kan få till det drop jag vill (ca -10 cm vs sadel på 76.5).

Är det någon som äger en Scultura Endurance i S eller M och kan dela med sig av sina erfarenheter av storleken?
IMG_6827.png

IMG_6826.png

Åh, Scultura! Försökte jättelänge få tag i en assnygg gultecknad, men kom alltid för sent. Japp, de är stora i storlekarna, så S skulle vara mitt förslag. Men, store tid, det är en rätt dyr cykel. Köp inte utan att prova själv.

Tack Batavus. Man hade ju gissat att Merida har någon form av konsistens i storlekarna så om jag tycker S är bra på den ena borde det funka på den andra. Skall givetvis försöka hitta en att prova, men det verkar vara väldigt dåligt med lagercyklar i Stockholm.

Av rent intresse - var det ”Tour-Sculturan” eller den mer sentida endurance-varianten du tittade på?

Tillbaka
Topp