Storlek på Merida CX?

eklofen

Medlem
Storlek på Merida CX?
Jag är på gång att köpa en Merida Cyclo Cross 500/300 men är osäker på storleken. Har bara haft möjligheten att testa en L(56) som kändes lite klumpig/stor. Vilken den också borde göra när man tittar på längdrekomendationerna från Merida. Jag är 180 cm lång, 176 cm i armomfång och 86 cm ben. Jag vill ha en komfortabel pendlarcykel men vet inte om jag ska ha en M(52) eller M/L(54).

Storlek på Merida CX?
Jag är 183 cm och kör ML på Merida. Vill påstå att det är den du skall sikta på. M riskerar att bli lika liten som L är för stor åt dig.

Storlek på Merida CX?
Jag har ultrasnikvarianten (cx 100) i 54, men det borde va typ samma mått, själv är jag ish 183 om jag inte minns fel och den är ganska komfortabel tycker jag. Alla storlekar bör finnas för prov på närmaste xxl om nu ramen är densamma.

Storlek på Merida CX?
Ok vad bra, då satsar jag på en 54. Vad har ni annars för tankar om cykeln, bra/dåligt. Ni som äger den - är det något ni bytte direkt? Jag tyckte inte sadeln var klockren när jag provcyklade.

Storlek på Merida CX?
Jag slänger in en magkänsla. 54 om du skall pendla och 52 om huvudsyftet är cx. Stor cykel när det är knepigt verkar dåligt och liten cykel när man transporterar sig "långt" verkar också dåligt.
Your call.....

Edit: vykel är också en cykel.

Senast ändrad:
Storlek på Merida CX?
Hasse#7 sa:
Jag slänger in en magkänsla. 54 om du skall pendla och 52 om huvudsyftet är cx. Stor cykel när det är knepigt verkar dåligt och liten cykel när man transporterar sig "långt" verkar också dåligt.
Your call.....

Håller med. 52 borde bli en bra "Merckxfit".
Men Merckx var ingen "komfortpendlare" :-)

Storlek på Merida CX?
eklofen sa:
En lite mer upprätt sittställning är ju att föredra till pendling i stan och när det Blir halt. Vill jag köra fort tar jag min racer.

Vet ju inte dina mått alls. Men jag är 180 och sitter på 76cm vevcentrum till ovansida sadel. Pendlade med min cx500 2 mil enkel resa hela vintern. Satt riktigt bra. Har man ryggsäck och annat så vill man inte sitta för utsträckt.

Merida är stora i storlekarna!

Storlek på Merida CX?
hm, jag är 173 lång och har en storlek 52 (tror jag iallafall) - sitter bra på den, den känns definitivt inte för stor för mig.

Tillbaka
Topp