Storlek ram?

DanielS

Aktiv medlem
Storlek ram?
Om man går in på Specialized hemsida så har de en storleksguide för varje cykel, det är en bra utgångspunkt. Är man mellan storlekar så får man gå på sina preferenser och hur ens kropp ser ut, långa armar, ben, hur rörlig man är osv.

2022-05-15 14_27_37-Allez Elite _ Specialized.com — Mozilla Firefox.png

GoranS

Aktiv medlem
Storlek ram?
Om du redan har en cykel skulle jag jämföra geometritabellerna för de två cyklarna och dessutom ta med i beräkningen hur nuvarande cykel känns.

Ollezzon

Medlem
Storlek ram?
Kollar på en specialized tarmac. En som säljer en storlek 56 tarmac är 183 och säger att den passar perfekt för honom. Även om tabellen rekommenderar en 58.
Vågar man köra på detta?

Trim

Aktiv medlem
Storlek ram?
Har tittat lite på ergonomi mått och inergren mått på cyckel sedan är sadel offsett och en lägre ram kräver lång sadel stolpe matchande styrstolope höjd är lätt kliva av utan luta cyckel men i alla fall kom fram att lägga sadel offsett 140 mm från rör miten sadelstolpe bakåt till sadel Kant och inergrens måttet ökas
IMG_20220510_122908_1.jpg
ca 50 mm plus 53-55mm och vid 200 mm offsett sadel ca 70 mm plus 73-75 mm från pedal sentrum ner där vevarmar följer sadelröret i vinkel (OBS inte lodnigs) vinkel till sadelns bak Kant som bild visar snöret upp till bakkant sadel övre sedan är sadelskenors lägd förskjutning avgörande visa går bara offsett 140 mm andra mera.

Berk

Aktiv medlem
Storlek ram?
Kör på en Tarmac 56 är 180 cm och skulle tro att det skulle funka med 183cm.

Jag skulle säga att en Tarmac i 56 cm är perfekt till en 180 lång cyklist. Men den har rätt aggressiv geometri: lång och lågt. Jag vet inte vilken typ av cykel du är van med och vilken sittställning du kommer att föredra. Om du skulle ville sitta lite mer rakt upp skulle det vara mögligt om det finns, eller finns utrymme till, distanser under styrstammen.

EDIT: och man kan anpassa saker lite med stam av olika längd och med olika vinkel.

Vertigo

Aktiv medlem
Storlek ram?
Jag skulle säga att en Tarmac i 56 cm är perfekt till en 180 lång cyklist. Men den har rätt aggressiv geometri: lång och lågt. Jag vet inte vilken typ av cykel du är van med och vilken sittställning du kommer att föredra. Om du skulle ville sitta lite mer rakt upp skulle det vara mögligt om det finns, eller finns utrymme till, distanser under styrstammen.

EDIT: och man kan anpassa saker lite med stam av olika längd och med olika vinkel.
Man kan ju flytta upp och ner lite i alla fall.

NiklasL

Aktiv medlem
Storlek ram?
Är 181 cm med ca 82-83 cm innerbenslängd (vilket förmodligen betyder lite lång överkropp?) och har en Tarmac SL6 strl 56 2021. För att sitta bekvämt har jag sadeln längst bak och 80 mm styrstam istället för 100 mm som den kommer med. Kanske skulle storlek 54 vara bättre för just mig med mina kroppsmått vad gälller reach (384 vs 395) men då blir stack-måttet väldigt lågt, 544 mot 565 mm och det kan innebära problem för en del om man ska cykla långt. För bekväm långcykling kan det vara lämpligare med en cykel med endurance-geometri, vilket innebär kortare reach och högre stack. Tarmac är ingen endurance-hoj.

jofahjalm

Aktiv medlem
Storlek ram?
Har tittat lite på ergonomi mått och inergren mått på cyckel sedan är sadel offsett och en lägre ram kräver lång sadel stolpe matchande styrstolope höjd är lätt kliva av utan luta cyckel men i alla fall kom fram att lägga sadel offsett 140 mm från rör miten sadelstolpe bakåt till sadel Kant och inergrens måttet ökas Visa bilaga 555400 ca 50 mm plus 53-55mm och vid 200 mm offsett sadel ca 70 mm plus 73-75 mm från pedal sentrum ner där vevarmar följer sadelröret i vinkel (OBS inte lodnigs) vinkel till sadelns bak Kant som bild visar snöret upp till bakkant sadel övre sedan är sadelskenors lägd förskjutning avgörande visa går bara offsett 140 mm andra mera.
LOL

Berk

Aktiv medlem
Storlek ram?
Är 181 cm med ca 82-83 cm innerbenslängd (vilket förmodligen betyder lite lång överkropp?) och har en Tarmac SL6 strl 56 2021. För att sitta bekvämt har jag sadeln längst bak och 80 mm styrstam istället för 100 mm som den kommer med. Kanske skulle storlek 54 vara bättre för just mig med mina kroppsmått vad gälller reach (384 vs 395) men då blir stack-måttet väldigt lågt, 544 mot 565 mm och det kan innebära problem för en del om man ska cykla långt. För bekväm långcykling kan det vara lämpligare med en cykel med endurance-geometri, vilket innebär kortare reach och högre stack. Tarmac är ingen endurance-hoj.

Men då skulle 100 mm stam också passa om du inte hade sadeln helt bak, eller?

Om man vill har endurance geometri är en smaksak. Jag cyklar gärna lång på en "aggressiv" cykel. Om man cyklar lång vill man sitta ännu mer aerodynamiskt. Och hur mer tryck på händerna och mindre på rumpan hur mindre sittproblem man har. Men det funkar bra om man inte har problem med ryggen.

NiklasL

Aktiv medlem
Storlek ram?
Men då skulle 100 mm stam också passa om du inte hade sadeln helt bak, eller?

Om man vill har endurance geometri är en smaksak. Jag cyklar gärna lång på en "aggressiv" cykel. Om man cyklar lång vill man sitta ännu mer aerodynamiskt. Och hur mer tryck på händerna och mindre på rumpan hur mindre sittproblem man har. Men det funkar bra om man inte har problem med ryggen.
Ja, det skulle den nog. Men jag använder inte KOPS för att positionera sadeln i längsled utan COG. Med en lång/tung överkropp blir det framtungt och då få jag ont i ffa händer och i viss mån axlar. Med sadeln längre bak blir det bättre balans i förhållande till vevaxeln och då behöver jag en kortare stam. Jag vill heller inte sitta med helt raka armar och det rekommenderas ju inte att göra det. Men så blir det ju med mina mått och min viktfördelning i kroppen och det är ju också subjektivt hur jag upplever sittställningen. Det konstiga är att när jag försöker kopiera måtten från min andra hoj, en Cinelli, så känns det av någon anledning inte bra på min Tarmac.

Jag tror att man visst kan cykla långt med en Tarmac om man har anpassat den efter sina kroppsmått så att det blir bekvämt även över en längre sträcka. Men det finns en gräns om man inte är så flexibel och då kan det vara lättare med en endurance-hoj som inte har lika rejsig sittställning.

Berk

Aktiv medlem
Storlek ram?
Ja, det skulle den nog. Men jag använder inte KOPS för att positionera sadeln i längsled utan COG. Med en lång/tung överkropp blir det framtungt och då få jag ont i ffa händer och i viss mån axlar. Med sadeln längre bak blir det bättre balans i förhållande till vevaxeln och då behöver jag en kortare stam. Jag vill heller inte sitta med helt raka armar och det rekommenderas ju inte att göra det. Men så blir det ju med mina mått och min viktfördelning i kroppen och det är ju också subjektivt hur jag upplever sittställningen. Det konstiga är att när jag försöker kopiera måtten från min andra hoj, en Cinelli, så känns det av någon anledning inte bra på min Tarmac.

Jag tror att man visst kan cykla långt med en Tarmac om man har anpassat den efter sina kroppsmått så att det blir bekvämt även över en längre sträcka. Men det finns en gräns om man inte är så flexibel och då kan det vara lättare med en endurance-hoj som inte har lika rejsig sittställning.

Jag är 179 cm med lika långa ben som dig. Jag vill också gärna har sadeln lång bak. Jag trivs bra med min 100 mm stam, men har lite kortare reach med 385 mm.

Jag skulle tänka att en Tarmac är kanske lite styv och okomfortabel för långcykling, men jag har aldrig provat en. Cyklade just på min gamla alucykel med för styv kolgaffel och det var inte komfortabel.

Håkan28082

Ny medlem
Storlek ram?
Jag är 179 lång med typ 87 i grenmått (alltså långa ben och kort överkropp). Jag har en Tarmac S-works 56a (köpt begagnad så jag fick ta den storlek det var) och jag har bytt styrstam till en 90 mm samt en sadelstolpe utan setback för att få rimlig placering på sadeln. Egentligen skulle jag nog haft en 54 men men. Jag har kört VR två ggr på den utan problem, jag finner den inte obekväm. Jag väger en hel del så det är kanske därför jag inte finner den hård och styv.

HåkanC

Aktiv medlem
Storlek ram?
Att ramens styvhets, liksom rammaterialets, skulle ha stor betydelse för upplevd komfort är en gammal långlivad myt.
Det här testet med likadant utrustade men maskerade ramar, för att minimera betydelsen av fördomar och förutfattade meningar, har varit uppe här på Happy flera ggr

NiklasL

Aktiv medlem
Storlek ram?
Jag är 179 cm med lika långa ben som dig. Jag vill också gärna har sadeln lång bak. Jag trivs bra med min 100 mm stam, men har lite kortare reach med 385 mm.

Jag skulle tänka att en Tarmac är kanske lite styv och okomfortabel för långcykling, men jag har aldrig provat en. Cyklade just på min gamla alucykel med för styv kolgaffel och det var inte komfortabel.
Ramen lär vara styv där den ska vara det (jag har svårt att värdera det) men har man väl fått till sittställningen så är den bekväm utan att kännas stötig, tycker jag. Men där bidrar ju även eftergivligheten i sadelstolpen och däckbredd/däcktryck.

Om du provar en modern alu-ram gissar jag att det känns bättre!

Berk

Aktiv medlem
Storlek ram?
Ramen lär vara styv där den ska vara det (jag har svårt att värdera det) men har man väl fått till sittställningen så är den bekväm utan att kännas stötig, tycker jag. Men där bidrar ju även eftergivligheten i sadelstolpen och däckbredd/däcktryck.

Om du provar en modern alu-ram gissar jag att det känns bättre!

Ramen är inte så viktigt för komfort, det är framförallt gaffeln, stolpen och däck som gör skillnaden. Dom är alla hård på min gamla aluracer och den tar max 23 mm däck.

Sista tyska test av en Tarmac jag såg visade upp styv gaffel och inte mycket fjädring på stolpen, men kanske är nyare modeller mer komfortabel.

NiklasL

Aktiv medlem
Storlek ram?
Har kört min Tarmac på trainer under vintern och det har varit bra för att testa olika inställningar. Där ser man också att sadelstolpen verkar fjädra rätt bra.

Har också provat med 165 mm vevarmar över vintern och det kändes riktigt bra! Den kommer med 172,5 vilket funkar men på övriga cyklar har jag 170, vilket passar min benlängd (innerbenslängd och avstånd golv till trochanter major på höftens utsida). Även provat 175 men det blev inte bra. Kortare vevarmar öppnar upp i höften och gör det lättare att vinkla ner överkroppen. Effekten minskar inte eftersom kadensen går upp utan att man behöver tänka på det. Tvärtom verkar kortare vevarmar kunna öka effekten; enda nackdelen jag läst om är att igångdrag (vid spurt på tävling) kan ta en aning längre tid med kortare hävstång. Men jag tävlar inte.

Topp