Strava live segment

Dirren

Medlem
Strava live segment
Hur går man lättast tillväga för att se Strava segmenten live under turen, på styret?
Är det en garmin som gäller, isåfall vilken?
Behöver man ha premium Strava?

Strava live segment
Topeak Drybag för smartphone i lämplig storlek på styrstammen och sedan Strava appen i telefonen. Tror du behöver Premium. Favorit/stjärnmärk de segmenten du vill ha live på Strava.

Strava live segment
Man kan alltid diskutera segments och dess för- och nackdelar.

För mig har de gett mig en hel del träningsmotivation under de gångna säsongerna, då jag inte tagit mig tid att tävla. Då har det oftast handlat om lite längre segment i form av banor som jag och andra har legat och slagit varandras tider på. Nu har jag fått tummen ur och löst licens för kommande säsong, så vi får väl se om segmenten fortfarande motiverar :)

Gällande Live Segments så har jag kört det två säsonger. Kortfattat så tycker jag att det är sådär. Fördelen är att man vet var segmenten börjar och slutar. En av nackdelarna är att det kan vara bättre att inte veta att man ligger efter. På segments maxar man ju ofta, och man har olika styrkor och svagheter. Det kan vara bättre att kolla i efterhand var man har sina styrkor och svagheter. Sen kan det såklart motivera en att hålla ut om man ser att man ligger fem sekunder före :)

Strava live segment
magnil sa:
Topeak Drybag för smartphone i lämplig storlek på styrstammen och sedan Strava appen i telefonen. Tror du behöver Premium. Favorit/stjärnmärk de segmenten du vill ha live på Strava.

En telefon anses vara väldigt mycket mindre tillförlitlig än en dedikerad GPS sägs det.

Livesegment är sådär. Bra för intervaller men det blir lätt hets.

Strava live segment
Och vad är problemet med hetsintervaller?

Det enda jag inte gillar är att jag inte ser watten samtidigt som övrig data. Måste ändra vyn fram och tillbaka om jag ska kunna pacea vettigt och samtidigt hålla koll på om jag ligger före, efter och hur långt det är kvar.
Men det bästa är som sagt att man vet var segmentet startar och slutar. Sumpat rätt många KOM på att jag gått för tidigt eller för sent och stannat av för tidigt.

Strava live segment
Arsozath sa:
Och vad är problemet med hetsintervaller?

Det enda jag inte gillar är att jag inte ser watten samtidigt som övrig data. Måste ändra vyn fram och tillbaka om jag ska kunna pacea vettigt och samtidigt hålla koll på om jag ligger före, efter och hur långt det är kvar.
Men det bästa är som sagt att man vet var segmentet startar och slutar. Sumpat rätt många KOM på att jag gått för tidigt eller för sent och stannat av för tidigt.

Vad kör du för enhet?

Strava live segment
NickPick sa:
En telefon anses vara väldigt mycket mindre tillförlitlig än en dedikerad GPS sägs det.

Vem är det som anser eller säger det? LBS som säljer gps? Är alla telefoner sämre än alla dedikerade gpser? Finns det någon källa?

När jag jämför Iphone mot Garmin 520 så är Garmin lika mycket bredvid vägar stigar etc. Har man Garmin på standardinställning (då uppdaterar den inte varje sekund utan när den tycker det är lämpligt) så är den klart sämre jämfört med iphone.

Strava live segment
Det verkar onekligen som en rolig funktion. Är det garmin 520 som gäller? Hade nog helst haft en 510 mtp batteritid men de finns inte att få tag på längre. Bästa pris för en 520 = 3295 på prisjakt eller har ngn sett den billigare på annat ställe?

Strava live segment
Kan någon berätta för mig vad jag gör för fel med segmenten?
Efter en tur så ser jag segmenten, min tid, men jag kommer inte upp på topplistan fast min tid är "bra nog". Vilken inställning har jag missat?

Strava live segment
Vad som visas på enheten i live läge behöver inte ha något att göra med det faktiska resultatet på strava.
Står rätt tydligt bland det finstilta.
Men du tog ju i och fick en intervall, så snart kniper du nog en pokal eller kronan

Strava live segment
Nej jag har gått igenom inställningarna och allt är på och ska synas. Jag har aldrig fått segmenten att fungera och trodde de var en premiumpryl, men fick veta att de även ska fungera i gratisversionen.

Även under aktiviteterna är de påslagna dvs. Jag har inte bockat i hide from Leaderboard

Strava live segment
Hittade ett hänglås på mina aktiviteter som låser sig automatiskt efter varje aktivitet. När jag låste upp det så kom jag in på listorna. Klurigt! Nu måste jag hittade vart defaultinställningarna är så låset alltid är öppet efter en aktivitet

Strava live segment
“To make all your activities private by default, go to your Strava Settings on Strava.com -> Privacy -> Private Activities. You will see a checkbox to make all activities private." fast tvärtom då

Strava live segment
Varför registreras inte alla segment som man cyklar?
Kollar jag på segment explore hemma så finns det segment där jag cyklat men kollar jag på mitt träningspass så står det att det inte är några segment på den rundan.
Kollar jag på de som kört tidigare så har de både använt strava android app och garmin forerunner, jag själv använder strava android app och har provat med två olika mobiler men inget segment registreras på den rundan. Andra segment på andra rundor registreras.

Strava live segment
Ted_B sa:
Kollar jag på segment explore hemma så finns det segment där jag cyklat men kollar jag på mitt träningspass så står det att det inte är några segment på den rundan.
Kollar jag på de som kört tidigare så har de både använt strava android app och garmin forerunner, jag själv använder strava android app och har provat med två olika mobiler men inget segment registreras på den rundan. Andra segment på andra rundor registreras.
Går du in via datorn så finns det en klickbar text under segmenten man kört, "Don't see the segment you're looking for?", där borde du kunna få svar på det

Strava live segment
Alfakrull sa:
Ted_B sa:
Går du in via datorn så finns det en klickbar text under segmenten man kört, "Don't see the segment you're looking for?", där borde du kunna få svar på det

+1 på det

Strava live segment
Hm, då finns inte det segmentet med i listan.
Däremot finns ett annat med omvänd start/mål med och då ser det ut som om de skippat den steniga biten där jag kör och de valt en lättare väg istället, lite svårt att se på kartan på strava.
Ska kolla nästa gång om det går att köra den vägen jag nu misstänker att de kört.
Det måste nog vara så, tack för hjälpen :)

Strava live segment
Om de har kört med Forerunner, så kanske det är ett springsegment. :)
(Har en 910XT, så jag vet att man kan ha Forerunner till cykel också.)

Strava live segment
Nä, det är cykelsegment.
De måste ha startat från en annan plats helt enkelt, men för mig har det hela tiden varit självklart att cyklar man mtb så kör man den vägen jag brukar köra :)
Jag tror det finns en gammal väg som ansluter till stigen efter den steniga biten jag kör, den går ungefär parallellt med stigen men några tiotal meter bort isåfall.

Strava live segment
"Lider" rätt mycket av det problemet att strava inte loggar segmenten som regel brukar 1-3 segment saknas när jag cyklat någon av mina rundor. Om man vill få med dom så får man mejla strava supporten och be dom tvinga in segmentet. Man kan som sagt hitta vilka segment som saknas under "Don't see the segments your looking for?"

Strava live segment
ginnfilt sa:
Ja, "lättast" bör väl vara direkt i mobilen. Funkar fint! Men förutsätter förstås någon form av fäste för mobilen.

Man kan aktivera ljud i strava appen och ha hög volym & mobilen i camelbak, alternativt ha hörlurar då.

Jag köpte precis en Wahoo Bolt och deras strava live funktion rockar!

Strava live segment
Är det någon som har koll på om man kan ändra inställningen för "goals" eller "utmaningar" på ALLA live-segment man har inlagda? Eller är det så illa att man manuellt måste gå in och ändra varje segment från "personligt rekord" till "KOM" t. ex?

Strava live segment
Kan inte längre jämföra min aktuella tid med min bästa och KOM, innan kom de upp på skärmen när man körde segmentet.
Använder androidlur.

Strava live segment
Wahoo ELEMNT bolt funkar fint, varnar med signal några 100m innan start av segment och sen ett tydligt GO!, sen nedräkning av hur långt kvar, tid före etc...

Tillbaka
Topp