Cannondale jekyl 1000
Aktiv medlem
Styre och sadelstolpe i kolfiber=högre komfort?
Ja, får man bättre komfort med kolfiberstyre och stolpe? Blir man av med några vibrationer, småstötar?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om man, som jag, kör utan styrlinda; 'känns det väldigt kallt med ett aluminiumstyre.Cannondale jekyl 1000 sa:Ja, får man bättre komfort med kolfiberstyre...
Igino Cazzola sa:Om man, som jag, kör utan styrlinda; 'känns det väldigt kallt med ett aluminiumstyre.Cannondale jekyl 1000 sa:Ja, får man bättre komfort med kolfiberstyre...
Helt uppriktig fråga och kanske korkad men varför kör man utan linda? Vikt,aero,snyggare, små händer...?Igino Cazzola sa:Om man, som jag, kör utan styrlinda; 'känns det väldigt kallt med ett aluminiumstyre.Cannondale jekyl 1000 sa:Ja, får man bättre komfort med kolfiberstyre...
Cannondale jekyl 1000 sa:Ja, får man bättre komfort med kolfiberstyre och stolpe? Blir man av med några vibrationer, småstötar?
Kristoffer R sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Ja, får man bättre komfort med kolfiberstyre och stolpe? Blir man av med några vibrationer, småstötar?
Beror på vilka du köper. En del har uppmätta och dokumenterade fördelar.
Andra uppfyller kanske någon av de egenskaper Bengt-re skrev.
Jag köpte ett easton wide flat för en tusing på wiggle. 720mm, inget rise och typ 169g.Cannondale jekyl 1000 sa:Kristoffer R sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Ja, får man bättre komfort med kolfiberstyre och stolpe? Blir man av med några vibrationer, småstötar?
Okej. Kan du ge tips på ett sådant styre som är ca 720mm brett utan raiser och en 34,9mm sadelstolpe?
Cannondale jekyl 1000 sa:Nån som har erfarenhet av thomson styren och stammar?
https://www.bike-components.de/en/Thomson/All-Mountain-OS-Lenker-p35341/
BjornR sa:http://www.bikeradar.com/road/gear/...gid-seatposts-for-road-dirt-and-gravel-46208/
Alla kolfiberstolpar är inte designade lika.
Aliide sa:Märker nog ingen skillnad mot aluminium mer än att cykeln blir lättare att bära, styre, framgaffel, stolpe i kolfiber (ram i aluminium dock, plånboken säger stopp för hel cykel i kolfiber och än lättare hjul). Men åkmässigt på likvärdiga vägar (grus med bra med små potthål och ojämnheter tycker jag inte det är någon skillnad på komfort, handlar mer om luft-tryck i däck. Ibland får jag tom för mig att det blir mer skak och vibration med kolgaffel än aluminium.
Scenero sa:Aliide sa:Märker nog ingen skillnad mot aluminium mer än att cykeln blir lättare att bära, styre, framgaffel, stolpe i kolfiber (ram i aluminium dock, plånboken säger stopp för hel cykel i kolfiber och än lättare hjul). Men åkmässigt på likvärdiga vägar (grus med bra med små potthål och ojämnheter tycker jag inte det är någon skillnad på komfort, handlar mer om luft-tryck i däck. Ibland får jag tom för mig att det blir mer skak och vibration med kolgaffel än aluminium.
Min KLEIN-racer i aluminium med Thomsonstolpe och kolfibergaffel var en underbar hoj men den var ljusår från att ha den vibrationsdämpning som min plastraket med kolfiberstolpe och kolfiberstyre har. Om det senare egentligen är viktigt är något annat. Faktum är att jag aldrig upplevde KLEINEN som störande okomfortabel på något sätt. Den var obekväm på våren och skön på hösten vilket nog har mer med antalet cyklade mil att göra än att hojen ändrade egenskaper......
Så min slutsats är: JA kolfiber kan användas för att öka komforten!
Lulle sa:Scenero sa:Aliide sa:Märker nog ingen skillnad mot aluminium mer än att cykeln blir lättare att bära, styre, framgaffel, stolpe i kolfiber (ram i aluminium dock, plånboken säger stopp för hel cykel i kolfiber och än lättare hjul). Men åkmässigt på likvärdiga vägar (grus med bra med små potthål och ojämnheter tycker jag inte det är någon skillnad på komfort, handlar mer om luft-tryck i däck. Ibland får jag tom för mig att det blir mer skak och vibration med kolgaffel än aluminium.
Min KLEIN-racer i aluminium med Thomsonstolpe och kolfibergaffel var en underbar hoj men den var ljusår från att ha den vibrationsdämpning som min plastraket med kolfiberstolpe och kolfiberstyre har. Om det senare egentligen är viktigt är något annat. Faktum är att jag aldrig upplevde KLEINEN som störande okomfortabel på något sätt. Den var obekväm på våren och skön på hösten vilket nog har mer med antalet cyklade mil att göra än att hojen ändrade egenskaper......
Konstig slutsats då det kan vara andra egenskaper hos cyklarna än materialet som påverkar komforten.
Lulle sa:Scenero sa:Aliide sa:Märker nog ingen skillnad mot aluminium mer än att cykeln blir lättare att bära, styre, framgaffel, stolpe i kolfiber (ram i aluminium dock, plånboken säger stopp för hel cykel i kolfiber och än lättare hjul). Men åkmässigt på likvärdiga vägar (grus med bra med små potthål och ojämnheter tycker jag inte det är någon skillnad på komfort, handlar mer om luft-tryck i däck. Ibland får jag tom för mig att det blir mer skak och vibration med kolgaffel än aluminium.
Konstig slutsats då det kan vara andra egenskaper hos cyklarna än materialet som påverkar komforten.
Cannondale jekyl 1000 sa:Kristoffer R sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Ja, får man bättre komfort med kolfiberstyre och stolpe? Blir man av med några vibrationer, småstötar?
Okej. Kan du ge tips på ett sådant styre som är ca 720mm brett utan raiser och en 34,9mm sadelstolpe?
BjornR sa:http://www.bikeradar.com/road/gear/...gid-seatposts-for-road-dirt-and-gravel-46208/
Alla kolfiberstolpar är inte designade lika.
Kristoffer R sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Kristoffer R sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Ja, får man bättre komfort med kolfiberstyre och stolpe? Blir man av med några vibrationer, småstötar?
Styre: Titta på Syntace:s utbud. De gjorde rent i stor stil i tyskarnas senaste jättetest med maskiner och utmattning och grejer.
VCLS (om jag fått ordningen på bokstäverna rätt) är stolpen som gäller för komfort. Jag vet att HåkanC har nån annan stolpe som är bra men minns inte vilken, kanske Syntace flex-nånting.
+1Kneecap sa:Det är lättare att bygga in komfort med bibehållen styvhet i kolfiberkomponentet än i alukomponentet.
Om du menar det test AJ skrev om här: http://happyride.se/forum/read.php/1/205123Vet att HåkanC brukar hänvisa till nått gammalt test med maskerade ramar.
+1det har hänt väldigt mycket på just komfortsidan med kolfiber de senaste åren.
+1Scenero sa:trådskaparen frågar uttryckligen om en kolfiberstolpe per definition ger mer komfort. Det ger den inte bara för att den är i kolfiber men kolfiber ger fler möjligheter att utforma en vibrationsdämpande stolpe än andra material.
Det är en 31,6mm Syntace P6 Carbon HiFlex http://www.syntace.de/index.cfm?pid=3&pk=1960Kristoffer R sa:Jag vet att HåkanC har nån annan stolpe som är bra men minns inte vilken, kanske Syntace flex-nånting.
Det har ju med vad för stolpe det är oxå. Det finns ju alustolpar som är rätt bekväma och kolstolpar som är åt helsike för stumma. En skillnad är dock att bra kolstolpar har olika flex i olika riktningar (de är tex inte runda invändigt) vilket iofs går göra på en alustolpe och det kanske bara är att jag inte stött på det än.andrewmtb sa:Måste det vara offset på stolpen för att den ska kunna dämpa vibrationerna?
Min kolfiberstolpe är rak och jag tycker inte den dämpar mycket om något alls
27.2mm är den .