fiskarn sa:
bellasoda sa:
fiskarn sa:
bellasoda sa:
fiskarn sa:
Lyckades frivända/styrkevända 65 kg igår. Testade sen lite marklyft och kom till 95 kg, borde väl gå att ta en del mer? Det är ju bara att lyfta rakt upp.. Jag väger 80 kg.
Filmade lite också, tyckte inte det såg så alarmerande dåligt ut vad jag kunde bedöma.
Nu vet jag inte hur mycket du gymmar eftersom det här är ett cykelforum. Men om du tränar ungefär lika sporadiskt som mig så tror jag det är bättre att höja sitt 5reps-max än att hålla på och maxa i 1rep för marklyft.
Men för att tävla i marklyft i fitness five så behöver man lyfta 150% av kroppsvikt (som veteran), och då är väl det bedömt som att vara ungefär lika jobbigt som att knäböja 125% eller bänkpressa 100%.
Väldigt lite. Igår körde jag intervaller på stakmaskinen och avslutade med lite styrka sen. Ja så kan det säkert vara.
Tror att 150% kroppsvikt i marklyft är ganska mycket närmare än 100% i bänkpress kan jag ju säga :)
Men då så, då har du ju ett resultat på att träningen börjar ge något! ;-)
Vem vill vara stark i bänkpress för övrigt? Är det muskler som går att använda till något?
Nä bänkpress är inget jag ens drömt om att testa. Känns vääldigt läskigt med en tung stång över bröstet..
Bänkpress är den klart roligaste övningen. Det är den som får mig till gymmet. :) Men det är en övning där de flesta kör med bedrövlig teknik och får trasiga axlar som följd.
Tar 145% i bänk och 205% i mark så jag är lite feltränad för cykel, det märks i spåret...
De siffror jag har hört förövrigt är B,KB,MARK 100% 150% 200% men sett till rådande världsrekord så stämmer nog era siffror bättre.
Du kommer att kunna ta väldigt mycket mer än 95kg med lite teknikträning. Min son som är 14 år och väger 60kg tar 110kg med perfekt teknik utan att tappa ryggen (neoprenbälte med kardborre).
Lite saker att tänka på: Buktryck, stången nära/emot smalbenen, "tryck ned hälarna genom golvet"