Sundsvalls-tråden

Sundsvalls-tråden
Så när man trodde man cyklat alla bra stigar mot södra så överraskar man och gör succe!!! Bred stig upp till höger ca 250m bortanför södrabacken. Bra upp bättre ner :)070526
Cykeltur_070526_sdra001.jpg ht=544

Cykeltur_070526_sdra002.jpg ht=544

Klassiska utsiktsbilden... ett måste
Cykeltur_070526_sdra006.jpg ht=544

Cykeltur_070526_sdra010.jpg ht=544

Cykeltur_070526_sdra015.jpg ht=544

Lägg också märke till att din gaybild på förstasidan är borta Sebbe

Sundsvalls-tråden
Tog mig en 90-minuters i skogen idag.
IMG_0105.JPG ht=544

vackert som attan var det.
IMG_0106.JPG ht=544

jag lät bli att stanna i de stökigare partierna för fotografering, det var roligare att leka där,så bilderna kan tyckas tama, men dom e la vackra;)
IMG_0110.JPG ht=544

IMG_0110.JPG ht=544

Blir det öl i afton tro?
IMG_0104.JPG ht=544

Face it tiger, du står inför ett vägskäl i livet:D
IMG_0111.JPG ht=544

inte bara ett, visst
IMG_0112.JPG ht=544

vräkning i djurriket!
IMG_0113.JPG ht=544

:)
IMG_0115.JPG ht=544

rätt ut i lingonriset går färden!!!
IMG_0117.JPG ht=544

Här gick det undan, "a cross-country hero is something to be" ,för fan:)

det var helt enkelt underbart!!!

Bilagor

• IMG_0118.JPG
    IMG_0118.JPG
    138.5 KB · Besök: 46
Sundsvalls-tråden
En liten uppdatering!

Har byggt nu i helgen och liftspåret börjar ta sig, lite kvar att fixa där men det tänkte jag och en polare fixa imorgon.

En rolig sak som jag kan meddela är att vi har lagt till en ny del i banan. Istället för en transportsträcka så har vi dragit in spåret i en liten dunge där man kommer mötas av en snabb berm som kommer bli grymt rolig. Det är inte färdigbyggt men det ser grymt lovande ut. Jag uppskattar att bara denna ombyggnad gör att hela spåret kommer ta ungefär 5-10 sekunder längre tid då det faktiskt gör att man tappar lite fart in i nästa parti. Finns funderingar på att förlänga lite till också vilket bör ge en åktid på cirka 2 minuter (dock är detta en uppskattning, kan vara helt fel också). Hoppas på att kunna klocka det hyffsat då spåret är klart. Finns även en del tankar på att bygga om vid droppet, dock så är inget klart men jag kan med handen på hjärtat säga att det skulle bli grymt publikinfriande och även svårt.

Har även byggts lite andra saker som snart kommer vara åkbara, bara avsedd för lek då. Men med tanke på DH-spåret, ja, jag kan bara säga att jag nog börjar bli lite småkär i det. Längtar grymt till man får testa att åka hela i ett enda flyt och verkligen pumpa på. Måste fixa bakbromsen fort, kanske imorgon redan...hmm.

Men jag hoppas att liften snart kan köras, då är ni välkommna att komma till Sundsvall och åka. Information om eventuell dag för öppning och lift kommer såklart innan då.

// Fischer

Sundsvalls-tråden
Gusturleden.
Jag åkte Gusturleden i helgen med en polare från Uppsala. En tryckt karta finns att köpa för 50:- på turistbyrån med intressant historik om trakterna. kartan finns även på hemsidan www.gustur.nu Det blev 4,3 mil trevlig cykling. Många av stigarna var av mycket trevlig karaktär med hårdpackad sandjord. Vissa var lite bredare halvt igenvuxna skogsbruksvägar. På speciellt den södra delen av leden är det mer grusväg i trakterna av Knävland och Västeråsen. Avstickaren mot Grönängens gårt var svårcyklad, speciellt i slutet av dagen. det har ställts i ordning mycket fina rastplatser längs med leden. Vindskydd och betongrör med galler att grilla på. Det verkar att finnas ved vid de flesta vindskydd. Alla rastplatserna är inte utsatta på kartan. Vid Huljensjön med utsikt mot Kärleksön rastade vi. Solen sken och det blev tre Bratwurst kaffe och banan.
Leden är tänkt för vandring och ridning men jag tycker mountainbike borde läggas till. Vi modifierade den lite och tog skoterleden från sydöstra änden av lillhuljesjön ner mot norra Vattjom. Mycket skoj utförsåkning. Inte för svår teknik men ända lite sten och rötter. Ett sumpigt parti fanns längs leden men inte mer än 50 meter. Innan man är nere vid Norra Vattjom dyker Gusturleden upp och man svänger tvärt vänster österut. Efter någon km tappade vi bort led markeringarna och trodde vi var på en timmerstig i nordlig riktning som syntes på kartan. Leden på kartan fanns inte mer utan nya skördevägar hade gjorts så vi fick vända. till slut tog vi oss vrvet runt.
Kan lägga upp bilder när jag får dem av kompisen
/Perry

Sundsvalls-tråden
Ja jag kan verkligen rekomendera turen. speciellt sträckan Roberget-Norra vattjom, via skoterleden ner mot Vattjom. Sträckan Lill-Huljen-Röningsböle var en större grusväg (dock utför:-))Därför tog vi skoterleden istället. jag skulle vilja säga att vi kunde cykla 98% av leden.

Det är klättring på flera ställen i storleksordningen 50-100 hm. Det svåraste partiet var nog uppför vid Roberget med stora rullstenar.

Jag ser nu att kartan är uppdaterad jämfört med den två år gamla tryckta jag hade. På den finns en förbindelse rakt norrut från Korpberget(Vattjom) till Bodtjärnen. Minns inte att jag såg anslutningen österut från Korpberget i riktning Lilldälje. Vägen öster om korpberget var dock otroligt kul utför ner mot Vattjom trots felåkning....

Jag har nu sett att det finns mer att upptäcka utanför kartan, väster om Huljen, tack vare den fina länken till Länsstyrelsens karta. Tack för den länken!!

Bilderna har inte kommit ännu. Återkommer om det. Jag är ny i stan så att jag är glad för alla de tips jag läst på denna trevliga sida.
Har hört talas om några friluftsområden med mycket stig och 400 m berg i Ånge eller Stöde om jag undrar om någon utforskat. http://www.ange.se/ange/245.html kartlänk finns.
------------------------------------------
Getberget
----------------
Getberget är 352 meter högt. Det är ett mycket naturskönt område med rik flora med många unika och sällsynta växter. Där växer bl.a. guckusko, getväppling, fjällved och klippbräcka m.m. Där finns många terrängspår för vandring. Några av stigarna är handikappanpassade. På toppen finns, förutom en storslagen utsikt över Ljungans dalgång, utsiktshällar med vindskydd och grillplatser. Bilväg finns till toppen.Sommartid har även kafé "Toppstugan". Mer information finns på www.getberget.se
Plats: Getberget
840 12 Fränsta
Vägbeskrivning:
Berget finns mellan Fränsta och Ljungaverk. Skyltat från E14.
------------------------
Jämtgavelns naturreservat
Naturreservatet ligger ca 20 km norr om Borgsjö. 3 000 ha fantastisk vildmark, väl uppskyltad med information över speciellt intressanta platser. Fina äldelfiskevatten, vandringsleder, övernattningsstugor och vindskydd. Guidning på beställning.
Plats: Jämtgaveln, Borgsjö
Telefon 0690-205 50
Vägbeskrivning:
Skyltat från E14 i Borgsjö. Grusväg 16 km från avtagsvägen vid Borgsjö kyrka.
--------------------------------
Helvetesbrännans naturreservat
Helvetesbrännans är ett naturreservat som ligger på båda sidor om länsgränsen mellan Västernorrland och Jämtland, i Ånge resp Bräcke kommuner. Området omfattar totlalt
3 400 ha varav 2 700 utgörs av produktiv skogsmark. Reservatet är helt väglöst och terrängen är kuperad och storblockig. Ett flertal tjärnar förekommer spridda över landskapet medan andelen myr är låg. Skogen domineras av ca 100 år gammal tall . Gott om information längs markerade stigar.
Plats: Alby
Telefon 0690-205 50
Vägbeskrivning: Väg 83 mot Alby, sväng höger efter järnvägsövergången i Alby, ca 3 mil från Ånge.

Sundsvalls-tråden
pellepennan skrev:

>
> Jag har nu sett att det finns mer att upptäcka
> utanför kartan, väster om Huljen, tack vare den
> fina länken till Länsstyrelsens karta. Tack för
> den länken!!
>
> Bilderna har inte kommit ännu. Återkommer om
> det. Jag är ny i stan så att jag är glad för
> alla de tips jag läst på denna trevliga sida.
> Har hört talas om några friluftsområden med
> mycket stig och 400 m berg i Ånge eller Stöde om
> jag undrar om någon utforskat.
> http://www.ange.se/ange/245.html kartlänk
> finns.
> ------------------------------------------
> Getberget
> ----------------
> Getberget är 352 meter högt.

Jag bor i Stöde så häromkring har jag nog kör det mesta och det finns väldigt mycket gamla stigar med mycket klättring och utförsåkning.
Har varit upp på Getberget några ggr och det är en rejäl stigning upp dit men jag har bara inte hittat någon stig till toppen utan bara kört grusvägen.

Söder om Torpshammar ligger sveriges mittpunkt(Flataklacken) som jag kan rekomendera,har hittat några fina stigar dit från stöde men sista biten upp till toppen blir det tyvärr asfalt.Toppen ligger på 465 möh och sommartid är det servering på toppstugan.Fint utkikstorn finns där också.

Sen har du Fanbyklacken som ligger söder om Stöde som ligger på 507 möh,har ej cyklat upp dit själv men har planer på att testa den någon gång.

Flata.JPG ht=440

Emil037Large.jpg ht=482

Sundsvalls-tråden
Tack för de turtipsen HenrikÅ. Det får bli en tur Västerut någon helg framöver. Trevligt med ett fik när man når toppen:-)Finns det stigkartor hos turistinformationen(om det finns någon)?
Hur är det får man cykla i naturreservat?

Satt och kikade lite på kartan kring Liden och fann följande om man gillar höjder:

"Sundsjöåsens naturreservatet ligger i nordostbranten mot Indalsälven och sträcker sig ända upp till topparna på platån ovanför. Höjdskillnaden är hela 430 meter (från 25 m till 455 m). Här uppe kan du vandra i en naturskog med gran och tall av cirka 200 års ålder."

"Kom ihåg: att du är välkommen till fots men att du inte får framföra motordrivet fordon i reservatet."

Stigen från Älvsidan med typ 20% lutning är väl bara att glömma men på sydsidan kanske att det går att cykla... Någon som testat?

http://www.y.lst.se/miljoochnatur/n.../sundsjoasen.4.17431b9f544f8dca97fff9809.html

sundsjÃÃsen_web.jpg ht=589

Sundsvalls-tråden
Jag hade faktiskt tänkt prova lite stigar kring Liden innan snön kommer. Tror det finns ännu fler och bättre stigar ovanför Liden mot Nolby/Gudmundstjärn/Indal. Då får man ju lite sträckning sen kan man ju avsluta uppepå Vättaberget, där finns ett fin Café. Fast det är kanske stängt för säsongen nu.

Sundsvalls-tråden
Ja det verkar som att du har rätt kentkreitler kan vara en fin tur. Har fotvandrat lite bakom liden för något år sedan och det var rätt sandig mark kring elljusspåret men det såg trevligt ut. Jag tänkte här skulle man kunna cykla mtb. Kanske att det går att få ihop en tur runt sjöarna. Många stigar verkar att vara återvändsgata enligt kartan. Det är väl gamla skogsbruksstigar som går upp på topparna.

Sundsvalls-tråden
Dagens tur gick till BigBike som rear ut sina kläder (utan att de har några skyltar uppe eller reklam) fick riktigt bra pris på byxor och jacka... Dagens tips :-)

Annars cyklade jag mitt norden leden (inte mitt val att särskriva namnet) upp till fågelberget, plockade hela ryggsäcken full med svamp längs vägen - rekomenderas också.

Sundsvalls-tråden
Moerne skrev:
-------------------------------------------------------
> Dagens tur gick till BigBike som rear ut sina
> kläder (utan att de har några skyltar uppe eller
> reklam) fick riktigt bra pris på byxor och
> jacka...

hmm, definiera "bra pris" :)

Sundsvalls-tråden
Mittnordenleden??
Startar man från sidsjön då eller? Cyklat dit ett par ggr och börjat vid sidsjön, cyklat ner en väg bakom stugan och kommit ner mot nedre bredsand för att sedan svänga innåt och hamna ungefär vid NTO stugan.

Sett att det går någon väg till där uppe vid stugan men har ingen aning vart den leder, inte vågat prova på då, som i tidigare inlägg nämnts, många stigar tenderar att sluta mitt ute i skogen:/

Sundsvalls-tråden
Nä, startade från södra berget, leden är orangemarkerad om jag minns rätt. Den finns markerad på kartan i den kartlänk som ligger längre upp i tråden.

Jag vände om när jag kom till stugan men den ser ut att fortsätta en bra bit... någon som kört vidare?

Sundsvalls-tråden
Till helgen kommer MTB:n hem så då blir det en tur :)

Om man cyklar förbi sidsjön och bort till den där bilskroten (röd byggnad) så börjar en led som går till en stuga. Har åkt längdskidor dit men aldrig cyklat, tur-retur tror jag det blir 18km exkl asfaltsvägen dit och hem.

Någon som har någon erfarenhet av denna led, fin väg eller träsk?

Sundsvalls-tråden
hmm kanske har påverkat detta...är det någon mer som har kört Gusturleden? bifogar en bild. fotografen envisas med att inte klara att mejla stigbilderna för han tycker de är för dåliga. Suck perfektionister...Själv sitter man inne med en dunderförkylning hoppas på bättring till nästa helg.
P9010462_web.jpg ht=544

Stigen på Hjässberget. Lättåkt parti. Svårare uppför Roberget.
P9010472_web.JPG ht=544

Grillplatsen vid Huljensjön. Mycket välordnat med vindskydd, bord, bänkar, eldstad och hage för cyklarna. ;-)
P9010485_web.jpg ht=544

Nytt kalhygge mellan Hovsåsen och Gropen. Vi tappade bort oss och hamnade i Västeråsen.Trots att de snälla skogsavverkarna hade sparat en del stumpar med ledmarkeringar

Sundsvalls-tråden
Nä men nu är det väl dags att uppdatera sundsvallstråden. Ska ut på en liten tur imorgon tror jag, får se om det blir några bilder.

Inga andra sundsvallare som tagit någon trevlig tur den senaste tiden?

Sundsvalls-tråden
Jorå det finns sundsvallare som tar turer då och då. Gustur är fin, har inte cyklat den i år, imorrn blir premiären tror jag. Tynderö/Åstön är ju också trevlig. Ljustorp/Indal/Gudmundstjärn tor är kanske mest epic och ganska fostrande...

Sundsvalls-tråden
Inte hänt något här under 9 år!

Jag funderar på att ta med Cykeln upp till Sundsvall (bor numera söderut) och köra en del stigar. Har egentligen inte cyklat några stigar runt Sundsvall och behöver därför lite tips.

Var finns de bra lederna i Sundsvall med omnejd, kanske t.o.m säga Medelpad i stort?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp