Ja jag kan verkligen rekomendera turen. speciellt sträckan Roberget-Norra vattjom, via skoterleden ner mot Vattjom. Sträckan Lill-Huljen-Röningsböle var en större grusväg (dock utför:-))Därför tog vi skoterleden istället. jag skulle vilja säga att vi kunde cykla 98% av leden.
Det är klättring på flera ställen i storleksordningen 50-100 hm. Det svåraste partiet var nog uppför vid Roberget med stora rullstenar.
Jag ser nu att kartan är uppdaterad jämfört med den två år gamla tryckta jag hade. På den finns en förbindelse rakt norrut från Korpberget(Vattjom) till Bodtjärnen. Minns inte att jag såg anslutningen österut från Korpberget i riktning Lilldälje. Vägen öster om korpberget var dock otroligt kul utför ner mot Vattjom trots felåkning....
Jag har nu sett att det finns mer att upptäcka utanför kartan, väster om Huljen, tack vare den fina länken till Länsstyrelsens karta. Tack för den länken!!
Bilderna har inte kommit ännu. Återkommer om det. Jag är ny i stan så att jag är glad för alla de tips jag läst på denna trevliga sida.
Har hört talas om några friluftsområden med mycket stig och 400 m berg i Ånge eller Stöde om jag undrar om någon utforskat.
http://www.ange.se/ange/245.html kartlänk finns.
------------------------------------------
Getberget
----------------
Getberget är 352 meter högt. Det är ett mycket naturskönt område med rik flora med många unika och sällsynta växter. Där växer bl.a. guckusko, getväppling, fjällved och klippbräcka m.m. Där finns många terrängspår för vandring. Några av stigarna är handikappanpassade. På toppen finns, förutom en storslagen utsikt över Ljungans dalgång, utsiktshällar med vindskydd och grillplatser. Bilväg finns till toppen.Sommartid har även kafé "Toppstugan". Mer information finns på www.getberget.se
Plats: Getberget
840 12 Fränsta
Vägbeskrivning:
Berget finns mellan Fränsta och Ljungaverk. Skyltat från E14.
------------------------
Jämtgavelns naturreservat
Naturreservatet ligger ca 20 km norr om Borgsjö. 3 000 ha fantastisk vildmark, väl uppskyltad med information över speciellt intressanta platser. Fina äldelfiskevatten, vandringsleder, övernattningsstugor och vindskydd. Guidning på beställning.
Plats: Jämtgaveln, Borgsjö
Telefon 0690-205 50
Vägbeskrivning:
Skyltat från E14 i Borgsjö. Grusväg 16 km från avtagsvägen vid Borgsjö kyrka.
--------------------------------
Helvetesbrännans naturreservat
Helvetesbrännans är ett naturreservat som ligger på båda sidor om länsgränsen mellan Västernorrland och Jämtland, i Ånge resp Bräcke kommuner. Området omfattar totlalt
3 400 ha varav 2 700 utgörs av produktiv skogsmark. Reservatet är helt väglöst och terrängen är kuperad och storblockig. Ett flertal tjärnar förekommer spridda över landskapet medan andelen myr är låg. Skogen domineras av ca 100 år gammal tall . Gott om information längs markerade stigar.
Plats: Alby
Telefon 0690-205 50
Vägbeskrivning: Väg 83 mot Alby, sväng höger efter järnvägsövergången i Alby, ca 3 mil från Ånge.