Sundsvalls-tråden

Sundsvalls-tråden
Min tanke är att alla ska kunna komma och cykla. Sen får man väl bestämma eget tempo, rutt och sällskap. Sen tror jag att det är bra att det finns ett tillfälle till gemensam träning/cykling för att kanske vidga vyerna eller nåt i den stilen. Alltid kan vi lära nåt av varandra.
Onsdagar, 1800 till att börja med. Start, imorrn... Parkeringen vid elljussåpret.

Sundsvalls-tråden
tog en repa på, för mig, okänd mark. uppe vid åkerigrus i bydalen finns mycke skog, och jag har alltid velat veta vad som finns där i stigväg
IMG_0067.JPG ht=544

jag skulle tyvärr snart bli besviken. sanden var lös och svårkörd, så det var inte utan att man svettades en del
IMG_0072.JPG ht=544

alternativet var att köra på sidan, på en relativt färsk stig, som kunde va rätt snårig på sina ställen
IMG_0076.JPG ht=544

Men ja stretade på runt vad jag senare insåg var en träningsbana för häst. spår av hästskit o hovar dök upp vartefter. Ibland fanns det stig på sidan, ibland inte.
IMG_0075.JPG ht=544

sen kom jag i allafall in på lite skogsstig, bunnyhoppade såklart över bråten som korsar stigen;)
IMG_0077.JPG ht=544

Sen trasslade jag mig slutligen ut genom sandstigarna och ner till skogen i bosvedjan
IMG_0079.JPG ht=544

Där finns det gott om sten
IMG_0080.JPG ht=544

och en hemlig döööörtbana byggd av kidsen, mitt i ingenstans:D
IMG_0088.JPG ht=544

IMG_0086.JPG ht=544

Ränderna går aldrig ur:D
IMG_0081.JPG ht=725

Sundsvalls-tråden
Va ute igår på en tur sådär på första maj. Dock inga bilder.

Började med samling hos robban, där mötte jocke och mathias (smygsvetton, eller?) upp och jag hade med mig mange. Vi lastade bilen/minibussen med ett stycke Trinity, en Dirtbag, en Preston, en Reign X och även min Demo 8 fick följa med. Sedan va det upp på södra och åka utför, för mig och mange lite nyare "oldschool" stigar. Körde några vändor, sedan kom vi ju att att vi faktiskt har ett trevligt DH-spår på södra, blev några turer där också. Sedan ville pappa Robert hem, dock dumpade han oss andra på toppen av södra, så vi började trampa bort mot sidsjön. Ner där i det nybyggda och leriga funpark-området har byggts (3-5 genomslag på bakhjulet, kanske lite för lite luft ändå?). Sedan traskade vi upp emot lv5 igen, mange tappade tempo ett tag men jobbade sig ikapp. Sedan rullade vi ner någon trevlig stig där och återigen till robban för att tvätta hojarna. Blev några timmar men ack så trevligt, helt okej säsongspremiär för en annan.

Kanske blir någon form av tur/byggdag på lördag igen. Har en del som jag/vi vill bygga men beroende på vad det finns för folk och material så får vi se vad som händer. Kanske bara blir någon tur också, kanske stora busbacken ska besegras även med Demon?

Trevlig dag vart det, tyvärr så hade ingen med sig någon kamera, vi jobbar fortfarande på den biten kan man väl säga! ;)

// Fischer

Senast redigerad av en moderator:
Sundsvalls-tråden
TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> Har jag fel i att minst 2 av grabbarna i
> fågelbergsturens bilder har tränat på ego,
> eller har ni jobbat på bolaget, så de e
> därifrån ja känner igen er??:D

Ja som Sebbe sa så visst är det så, bra grund för allt möjligt :) Tränar du där nu?

Schyssta bilder som vanligt, får se om man tar en tur i helgen om man är ledig...

Sundsvalls-tråden
kentkreitler skrev:
> Min tanke är att alla ska kunna komma och cykla.
> Sen får man väl bestämma eget tempo, rutt och
> sällskap. Sen tror jag att det är bra att det
> finns ett tillfälle till gemensam
> träning/cykling för att kanske vidga vyerna
> eller nåt i den stilen. Alltid kan vi lära nåt
> av varandra.
> Onsdagar, 1800 till att börja med. Start,
> imorrn... Parkeringen vid elljussåpret.

Var någon där? Breeeef me

Sundsvalls-tråden
Det blev en något sparsam uppslutning på det första onsdags passet, jag och Hendrik (kentkreitler) tog en liten runda i lugnt tempo och letade stigar... ser nog ut som man kan få till en del runt lv5.

Får se om det blir fler nästa gång.

Plasthoj på väg...
kentk.jpg ht=500

Sundsvalls-tråden
..::Larzzza::.. skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> Ja som Sebbe sa så visst är det så, bra grund
> för allt möjligt :) Tränar du där nu?
>
> Schyssta bilder som vanligt, får se om man tar en
> tur i helgen om man är ledig...

nä, slutade för ungefär 4 år sen, man orkar bara med klientelet i 5 år:D, överlag dåligt med styrketräning till förmån för hoj och familj;)

Sundsvalls-tråden
> Extremt bra minne då eller? Kom knappt ihåg
> själv om jag var där för 4år sedan

hade fel, kortet va kvar o användes sist för 3 år sen:)
Jag var där varje dag, så det är väl det i kombo med minne som gör att jag känner igen folk därifrån;)

Sundsvalls-tråden
Hej!

Jag och min bror kommer befinna oss vid skatan/lubban/galström, finns det några speciella områden man kan cykla vid då? Vi vill testa att köra några mil med våra MTB.

Ligger hälsingeleden inom räckhåll? Några andra intressanta cykelmål i närheten?

Helgen kring den 18 maj kommer vi vara där.

Sundsvalls-tråden
Tjena!

Va på Södra berget, Jesper passade på att ta med sig lite prylar och som första person i världen så lyckades han fånga mitt fula nylle bra på kort, creds till de!

Nåja, bilderna. Alla är från DH spåret utom sista droppet som liger en liten bit därifrån.

pbpic1307465.jpg

pbpic1307466.jpg

pbpic1307467.jpg

pbpic1307469.jpg

Kom lite kort i dropet, så de blev Moto X stil på landningen, dock första riktiga dropet jag kör med nya hojen så de får väl ses som okej med tanke på hur svårt de är att få med sig fart ut till det.
pbpic1307468.jpg

En trevlig dag blev det till slut, byggde lite nytt också som kan bli kul att åka senare, vi som va där hade ett trevligt i alla fall.

// Fischer

Sundsvalls-tråden
tog mig en sväng på norra berget
IMG_0073.JPG ht=544

vek av från en av motionsstigarna och körde ut i bushen
IMG_0074.JPG ht=544

ganska rolig nerfart, emellanåt var den grymt stenig, åkte av en gång, SUNTOUR-gaffel säger ja bara;D
IMG_0071.JPG ht=544

jag kom sedermera till en av rastplatserna
IMG_0075.JPG ht=544

där var det FÖR brant o jävligt:D
IMG_0076.JPG ht=544

där gick det en bit, sen stupade det rakt ner:(

sen åkte jag till grankotten och tog den långa kurviga grusvägen ner till norrliden för hemfärd
men först lekte jag "skanky alcoholic man-whore" på parksoffa(störd är man:D)

Bilagor

• IMG_0080.JPG
    IMG_0080.JPG
    133.9 KB · Besök: 44
  • IMG_0069.JPG
    IMG_0069.JPG
    130.7 KB · Besök: 47
  • IMG_0070.JPG
    IMG_0070.JPG
    126.5 KB · Besök: 46
Sundsvalls-tråden
Fan Fischer det såg ut att vara seriösa bilder det där, riggade ni belysning också? Blev bra bilder på dig för att det var mörkt och du hade heltäckande hjälm eller? ;)

Ja du Tigermale, så där såg jag också ut efter jag cyklade i går... fast jag tog soffan hemma. Härligt med lite bilder, måste upp på norra och köra lite.

Turen igår blev inte riktigt som planerat. Hade tänkt att cykla till Klissberget men fick för oss att cykla till Kolstabodarna först (samma utgångsläge ovanför Sidsjön).
Gick bra dit trots ca 3 vurpor men på tillbakavägen skulle vi ta en genväg eller hur det nu var och hamnade mitt ute i skogen utan stigar :/ Riktigt mårkligt ställe vi hamnade på, gammal skog som det låg creme fraiche burkar överallt i (enda skräpet), massor med döda fiskmåsar som låg lite här och var samt ett halvt uppätet rådjur. Tur man inte blev överfallen av vad det nu var som dödade fiskmåsar och åt så mycket creme fraiche

Tänkte fota turen men när jag startade kameran stog det "byt batteri" så så blev det med det :( Kom aldrig framm till Klisstugan men en rejäl tur blev det :)

Sundsvalls-tråden
> Fan Fischer det såg ut att vara seriösa bilder
> det där, riggade ni belysning också? Blev bra
> bilder på dig för att det var mörkt och du hade
> heltäckande hjälm eller? ;)

Extern trådlös bilxt gör väl sitt, sedan så va det ljust ute men kameran gjorde det mörkare, lite läcker effekt tycker jag personligen då. Hjälmen/googles, bra att ha på sig när man rullar utför och sedan blir ju bilderna lite snyggare också utan mitt fula nylle mitt i! ;)

// Fischer

Sundsvalls-tråden

>
> Ja du Tigermale, så där såg jag också ut efter
> jag cyklade i går...
>

heheh, tur att det inte kom nån när man låg där:D
kameran hade dock ovänligheten att jäklas lite som synes på oskärpan på de 2 första bilder tex. nåra blev så sunkiga att jag raderade på plats. jag har nog en överbyggd kamera(Ixus 50) :D kanske jag får köpa ner mig o sätta mig med manualen nån dag.

idag är det ju 1000000000000 gånger bättre väder, så en repa på berget vore soft, men klart man har tvättstuga en sån dag:S, måhända går det att skynda på.

Sundsvalls-tråden
TigerMale skrev:

> kameran hade dock ovänligheten att jäklas lite
> som synes på oskärpan på de 2 första bilder
> tex. nåra blev så sunkiga att jag raderade på
> plats. jag har nog en överbyggd kamera(Ixus 50)
> :D kanske jag får köpa ner mig o sätta mig med
> manualen nån dag.
>

Ja jag har nyligen köpt/fått en IXUS 60, man trycker på knappen och är glad att det blir något över huvudtaget. En mer avancerad skulle ha varit bortkastade pengar med tanke på mitt engagemang i att lära mig alla flaschiga finesser

Sundsvalls-tråden
13 Maj 2007
Återigen så har man varit på Södra med kameran, de största målet va att dokumentera spåret så just idag blev de inte mycket action. Dock några åkbilder, men även 15 bilder på själva spåret. Till veckan har jag förhoppningar på att få tag i en kamera samt en helmetcam till det så kan jag filma en tur i DH-spåret. Kommer även en bild på nya spåret som verkar bli väldigt trevligt! Nåja, bilderna från idag!

Här är vårat DH-spår, och det är här vi startar!
pbpic1317308.jpg

Men glöm inte bort att starta bara, även fast det är vacker utsikt!
pbpic1317309.jpg

Nåja, efter att ha rullat en liten bit från starten så kommer vi in i första skogspartiet.
pbpic1317310.jpg

Där är de visst en svängd brant, lite svårt att få med sig farten men det funkar efter lite träning.
pbpic1317311.jpg

Sett nerifrån, första branten.
pbpic1317312.jpg

En liten stepdown, lite större än vad bilden visar men helt lugnt ändå.
pbpic1317313.jpg

Sedan ska vi åka lite skrå på klippor, svårt att få med sig farten över dom två små guppen som finns där men man tar sig över och bakom krönet väntar....
pbpic1317314.jpg

...en liten brygga! Hönsnät ska på så den inte bli så hal.
pbpic1317315.jpg

Efter att ha trampat en bit ska man svänga över till några klippor.
pbpic1317316.jpg

Efter en del trampande till så kommer vi till banans dropp, ca. 1.5 meter "högt".
pbpic1317317.jpg

Vidare från droppet till den svåra delen på banan! Sundsvalls stenparti. Här sett uppifrån ser det lugnt ut.
pbpic1317318.jpg

Men! Det är en hel del stökigare än vad bilden ovan visar, såhär ser det ut genom hela partiet ungefär.
pbpic1317319.jpg

Okej, nu har vi kört stenpartiet! Lite efter att ha åkt lite skrå och svängt nästan 180 grader så kommer vi in till sista delen på banan. Dom här rötterna har många underskattat!
pbpic1317320.jpg

Efter dom rötterna kommer vi till sista branten och den gör nog rätt för sitt namn som brant.
pbpic1317321.jpg

Hela banan avslutas med en berm ut från branten.
pbpic1317322.jpg

Sedan är det ett litet sluthopp, själva slutet på banan är inte spikad så de är inte värt att fota en tom gräsplätt. ;)
Nåja, det blev lite åkning idag också, några få bilder.

En liten stepdown som har byggts, inte det som är i själva banan utan bara för skoj skull! Jag visar hur man kör den.
pbpic1317328.jpg

Möller vill visa att droppet i DH-spåret inte är så omöjligt, de funkar till och med med HT!
pbpic1317327.jpg

Stenpartiet, två bilder som visar att det faktiskt går att köra. Såklart är det jag själv som kör det! :)
pbpic1317325.jpg

pbpic1317326.jpg

Såhär kör man sista bermen...eller...kanske inte. Men den körs i alla fall!
pbpic1317324.jpg

// Fischer

Sundsvalls-tråden
TigerMale skrev:
> snyggt, fischer!

Tackar! Hoppas på att jag får tag på en helmetcam i veckan bara! Ska dock inte vara några större problem men man vet aldrig när trollet Problem vill hoppa fram.

// Fischer

Sundsvalls-tråden
Är på besök i gamla hemstan ett par veckor - nån med förslag på schysst tur med utgångspunkt från Hemmanet/Nolby/Kvissle? Gav mig ut i skogen på chans i går och det slutade med en rejäl vurpa med stukad handled... Smalt, snårigt och stenigt.

Sundsvalls-tråden
Va ute på en liten tur idag också, dock endast en bild som va värd att slänga upp! :)

Stora busbacken, typ 4 meter högt.
pbpic1323283.jpg

Ja, de är stora busbacken och ja, de är ganska okej att köra! Kanske är något för er XC-svetton? :)

// Fischer

Sundsvalls-tråden
TigerMale skrev:
> fischer89 skrev:
> -----
> > Va ute på en liten tur idag också, dock
> endast
> > en bild som va värd att slänga upp! :)
> >
> > Stora busbacken, typ 4 meter högt.
> >
> http://i2.pinkbike.com/photo/1323/pbpic1323283.jpg
>
> >
> >
> > Ja, de är stora busbacken och ja, de är
> ganska
> > okej att köra! Kanske är något för er
> > XC-svetton? :)
> >
> > // Fischer
>
>
> Crazy:)

Har redan ett nytt på G, postcentralen som finns i Granloholm. Lååångt inrun och en helt okej landning. Dock så är de nog ännu större och framförallt längre till landning, måste över en liten väg först nämligen, hehe. Ska se om man orkar fösöka sig på det i helgen.

// Fischer

Sundsvalls-tråden
fischer89 skrev:
> TigerMale skrev:
> -----
> > fischer89 skrev:

>
> Har redan ett nytt på G, postcentralen som finns
> i Granloholm. Lååångt inrun och en helt okej
> landning. Dock så är de nog ännu större och
> framförallt längre till landning, måste över
> en liten väg först nämligen, hehe. Ska se om
> man orkar fösöka sig på det i helgen.
>
> // Fischer

är inte riktigt med på vart du menar, men de låter farligt:)

Sundsvalls-tråden
TigerMale skrev:
> är inte riktigt med på vart du menar, men de
> låter farligt:)

De blir så farligt man gör det till! ;) Men ja, om det körs så kommer det väl någon form av kort på de också, jobbigt att köra saker och sedan inte kunna visa hur det gick till/slutade. :)

// Fischer

Sundsvalls-tråden
fischer89 skrev:
> De blir så farligt man gör det till! ;) Men ja,
> om det körs så kommer det väl någon form av
> kort på de också, jobbigt att köra saker och
> sedan inte kunna visa hur det gick till/slutade.
> :)
>
> // Fischer

Ja nu har du så gott som lovat, alla har höga förväntningar på den dokumentationen, he he ;) Såg ju livsfarligt ut det där i busbacken :/

Går hela DH spåret på höger sidan av backen (uppifrån sett)? Kan man ta sig ner med en HT utan att slå ihjäl sig?

Sundsvalls-tråden
> Ja nu har du så gott som lovat, alla har höga
> förväntningar på den dokumentationen, he he ;)
> Såg ju livsfarligt ut det där i busbacken :/
>
> Går hela DH spåret på höger sidan av backen
> (uppifrån sett)? Kan man ta sig ner med en HT
> utan att slå ihjäl sig?

Hehe, man måste ju göra nya saker för att inte stanna i utvecklingen. :) Tack för påminelsen också, nu har jag något att göra ikväll, nämligen dra upp och smygkolla det innan. ;) Busbacken, nja, nog kan man väl slå sig en del om man skulle göra fel, men jag låter bli att göra fel, tycker bara de känns onödigt!

DH-spåret, klart de går att köra, har en polare som har kört nästan hela med HT, 24" och bara bakbroms. Enda delen han gick på, just det, stenpartiet. Men nog ska det gå att köra om man bara vågar sig på det. Och de går även på höger sida uppifrån sett.

// Fischer

Sundsvalls-tråden
trivium skrev:
> Fischer??
>
> Du måste hänga på nya spåret som jag å jocke
> hittade,mumma för dämpningen i början men ack
> så roligt

De va de ni körde igår? Alltid på G att testa nya spår. Lär ju ändå dra upp på södra imorn och starten va väl därifrån?

// Fischer

Sundsvalls-tråden
20 maj 2007
Blev en del bygga idag,me såklart även en delåkande. Fick några helt okej bilder.

Här bygger vi vårat lekområde!
pbpic1327827.jpg

Här sliter folket, jag tog ju kort så jag fick ta de lugnt! :)
pbpic1327826.jpg

Bara ett trevligt kort med utsikten, jag som kör.
pbpic1327831.jpg

Jag kör ett av dom "många" hoppen som nu har byggts.
pbpic1327829.jpg

Jocke vinklar i "cornern".
pbpic1327830.jpg

Så avslutar vi med ett kort på Mathias som langar av ett snyggt bord!
pbpic1327828.jpg

// Fischer

Sundsvalls-tråden
::::::::::::::::::::::::::: 070520 Klisstugan ::::::::::::::::::::::::::::::

Blev en tur på ca 15km, kanon väder och torrt underlag!!! Start på Södermalm.

Efter lite asfalt och grus börjar det hela här:
Cykeltur_070520002.jpg ht=544

Och fortsatte...
Cykeltur_070520004.jpg ht=725

Blev lite osäkra vid något vägskäl men listade ut att man ska följa orange markering. En karta kan vara bra ibland :)
Cykeltur_070520005.jpg ht=544

Fanns många släta torra hällar dvs riktigt bra fäste (inte så roligt om det är blött)
Cykeltur_070520006.jpg ht=544

Cykeltur_070520007.jpg ht=544

Passade på och fota en karta som visar var många av S-valls stugor finns, potentiella cykelturer :)
Cykeltur_070520010.jpg ht=544

Cykeltur_070520012.jpg ht=544

219 möh... hmm ja inte så imponerande kanske
Cykeltur_070520013.jpg ht=544

Bitvis var det så här fina och släta nedförsbackar (brantare än vad det ser ut som) som det gick och släppa på i. Andra bitar var rätt steniga men det blev väl bra träning :)
Cykeltur_070520014.jpg ht=544

Sundsvalls-tråden
Ja man blev bra slut när man väl var hemma, tog på bra. Men det går väl lättare ju mer man cyklar.

Den där kartbilden syntes ju sådär. Måste nog spara den och sedan förstora upp den på datorn om man vill se vad den föreställer :/

Sundsvalls-tråden
Ja då var det dags igen, idag (070523) blev det en tur uppe på Norra Berget, runt omkring lite, vet inte riktigt vart jag var. Högt tempo! Sedan cyklade jag bort mot södra men cyklade aldrig upp, fotade lite hopp och så som någon byggt, det råkar inte vara du fischer???

Cykeltur_070523_NorraBerget_m.m.001.jpg ht=544

Cykeltur_070523_NorraBerget_m.m.006.jpg ht=544

Cykeltur_070523_NorraBerget_m.m.007.jpg ht=544

Cykeltur_070523_NorraBerget_m.m.008.jpg ht=544

070523_mix.JPG ht=543

Cykeltur_070523_NorraBerget_m.m.003.jpg ht=544

Tillbaka
Topp