Suntour SR XC60 hjälp

Suntour SR XC60 hjälp
Hur ställer man gaffeln, vad ska man akta sig för. På topparna på gaffelrören sitter två små rattar som plus o minus-tecken på, men de kan la inte hända nåt om man skruvar på dom? Eller e de så enkelt?

Suntour SR XC60 hjälp
Jag börjar med fråga två. Du skall akta dig för gaffeln. Den är skrot.
Ett vanligt fel på gafflarna är att de tar in vatten och gnisslar som en biltemahoj.
Denna veckan fick jag skrota två gafflar för att tillverkaren dragit in topplocken snett!!

//Martin

http://www.cykelforum.se

Suntour SR XC60 hjälp
TigerMale, är du inte helt nöjd med hur gaffeln känns och uppför sig tycker jag du skall montera av den gaffeln och skruva på en Marzocchi Grand Fondo 3 eller en MX Comp Air istället. Det är lätt värt 1.600 spänn för att slippa XC60:n.
Jag har en sönderrostad XC60 på min vinterkräkcykel så jag vet att det inte är helt lätt att få gaffeln att kännas ok.

Senast redigerad av en moderator:
Suntour SR XC60 hjälp
Ok, då var det lite värre =/ I väntan på Tomten så kan du börja med att först vrida båda vreden max moturs och testa gaffeln lite. Sen vrider du båda reglagen max medurs och testar. Då vet du hur gaffeln känns i båda extremlägena och då blir det ganska lätt att hitta ett läge som är lagom.

Suntour SR XC60 hjälp
oki
så de räcker o vrida på dom där plastrattarna? ja måste inte in i gaffeln eller nåt? sen kan ja ju tycka att de e knepigt att de inte e nåra muffar på rören, men de e ju va ja tycker. Ps. e de svårt o byta gaffel?

Suntour SR XC60 hjälp
> e de svårt o byta gaffel?

Inte särskilt, jag gjorde det för första gången för ett par veckor sedan. Det gick ganska smärtfritt trots att jag inte är särskilt händig alls.

Suntour SR XC60 hjälp
Hmm... Är det gaffeln på terragon det gäller? Kompisens terrago har lockout (den här: http://www.cykelstaden.se/html/mountainbikes_8.html , bortsett från att den på bilden har 60mm i slag, medan den kompisen köpte har 80), men jag vet inte om det är samma som du har. Hur som helst, om det nu ÄR samma så är högra ratten för lockouten (vrider man den åt ena håller blir gaffeln styv, åt andra hållet öppnas den så att den fjädrar och har sig), medan den vänstra ratten reglerar förspänningen. Vrider man mot + blir det mera motstånd, åt - mindre, dvs mera plush.

Suntour SR XC60 hjälp
OJ! Det är skitlätt att byta gaffel. Kolla under läsvärt så finns allt du behöver veta. Inget moment är svårt, men det är en fördel om man är nogrann i vissa moment. Om Tomten kommer med en gaffel får du garanterat hjälp och guidning på Happy =)

Suntour SR XC60 hjälp
Tiger, jag har en Mx bomber z1 80mm (tror jag) årsmodell 2000. Bra skick, den läcker iaf ingen olja. Tror inte att jag någonsin kommer få användning för den. Du kan få den för kompispriset 200:-, givet att du kan hämta den i sthlm.

Om det är värt slantarna låter jag resten av forumet avgöra.

Suntour SR XC60 hjälp
bjby, den gaffeln skulle må fint på min inbred annars. Mina handleder är inte helt överrens med min stela gaffel. :)

Suntour SR XC60 hjälp
Vi kanske kan byta, jag är på G att köpa en stel. Dock måste det vara rätt mycket styrrör kvar då jag är 190.

Jomper = happys grundare => z1 = 0 kr. i.e funkar inte bytet kostar den endå gratis.

Tillbaka
Topp