Suomi Tyres Routa TLR

Lucashadell

Medlem
Suomi Tyres Routa TLR
Tänkte köpa mig ett par dubbdäck, någon som har för/nackdelar med 124 eller 248 dubbar i däcken? Finns det någon bra anledning att ha färre?

nieves

Aktiv medlem
Suomi Tyres Routa TLR
Dom rullar och väger lättare men klarar av spåriga vägar sämre. Så beroende på hur din väg ser ut så väljer du det som passar bäst eller som en del gör, färre bak och fler fram.
Då blir det 3 alternativ.
1. 2x 248 dubb
2. 2x 124 dubb
3. 248/124 dubb
Det finns också dom som testat odubbat vinterdäck (minns ej fabrikat) bak, minns jag rätt så var det ingen jättebra lösning på is men däremot på snötäcke.

Själv har jag samma fram som bak, struntar i rullmotstånd då jag har många växlar att kontra med. 248 dubb på hybriden men jag ska även testa om mina ISP 2.25" med 400 dubb (tum och decimal🤣) får plats i ramen. Dom senare är riktigt bra i skog och helfrusna grusvägar även på senvintern när smältvatten ligger på is.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Suomi Tyres Routa TLR
Har nyss gått igenom samma tankar och landade i 248 både fram och bak. Lite extra säkerhet när jag pendlar i civila kläder.
Kanske ångrar mig när det blir barmark men just nu känns det som rätt val.

johfo

Aktiv medlem
Suomi Tyres Routa TLR
Jag kör vad jag tror är föregångarna med 248(?) dubb på min pendlare (40x622). De har ju typ 4 rader dubb, till skillnad från 124-versionen som har två rader. Det är de två raderna på 124-versionen som går i backen hela tiden. De andra två raderna är däremot bra när det är spårigt eller när man lutar/svänger. Jag kan inte säga att de med fler dubb går märkbart trögare än de jag hade innan. Dubbdäck är trögt oavsett, för att inte tala om 15 cm nysnö imorse...
Men det är väldigt skönt på våren att få lägga på sommardäcken :-)
Edit: Men det känns säkrare att åka på det 4-radiga

Murdock

Aktiv medlem
Suomi Tyres Routa TLR
Det är den vägen vi alla går. Allt går så bra så bra utan dubbdäck - tills plötsligt den dagen framhjulet helt försvinner under dig på ett underlag du tyckte såg helt ok ut.

Det gör ont att ramla, särskilt när man börjar bli gubbe.

/Blårumpa

Laan84

Aktiv medlem
Suomi Tyres Routa TLR
Det är den vägen vi alla går. Allt går så bra så bra utan dubbdäck - tills plötsligt den dagen framhjulet helt försvinner under dig på ett underlag du tyckte såg helt ok ut.

Det gör ont att ramla, särskilt när man börjar bli gubbe.

/Blårumpa
När man trillar på asfalt så inser man också hur enormt stor skillnaden är med några centimeters deformations-zon som i skogen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer