svensk kolfiber ram ?

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
svensk kolfiber ram ?

Bilagor

• IMG_5750.jpg
    IMG_5750.jpg
    122.8 KB · Besök: 53
svensk kolfiber ram ?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Jobbigt att cykla utan kedja?

Å inte bara det. Jobbigt att cykla utan pedaler, växlar, bromsar mm. Men snygg, nä det tycker jag inte.

svensk kolfiber ram ?
Det blev äntligen officiellt nu, har vetat om det i ett bra tag, har träffat Anders personligen, trevlig kille som har massa ideer som är intressanta.

svensk kolfiber ram ?
Jag har frågat min kontakt på Koenigsegg och detta är inget dom sysslar med.

(Koenigsegg är kunder hos det företag jag jobbar på.)

svensk kolfiber ram ?
Riktigt trevlig ram med ett vackert kolfibermönster. Då Koenigsegg är kunder till det företaget jag jobbar på kan jag vid tid o tillfälle fråga lite närmare om ramen...

svensk kolfiber ram ?
MTBiker skrev:
> Den där skulle jag fånga om nån kastade efter mig. Hollowgram SL, Lightweight... Mmmm

Det skulle jag med. Men det är en annan sak det. Snygg? Ser väl ut som vilken "kina" ram som helst. Fast jag måste erkänna att jag missade frambromsen. Kul lösning;/) Höjer den ett par snäpp.

svensk kolfiber ram ?
pewe skrev:
> Riktigt trevlig ram med ett vackert
> kolfibermönster. Då Koenigsegg är kunder till
> det företaget jag jobbar på kan jag vid tid o
> tillfälle fråga lite närmare om ramen...

Jo fast det är inte Koenigsegg...

svensk kolfiber ram ?
Koenigsegg tillverkar inte chassi och kaross själva (kolfiber). Dom kommer från en underleverantör i UK har jag för mig. Ramen är förmodligen tillverkad av dom?

svensk kolfiber ram ?
Samma personer som på Koenigsegg betyder inte en Koenigsegg produkt eller hur?
BTW så heter ramen något helt annat än Koenigsegg vad jag fått höra.

svensk kolfiber ram ?
Tycker nog ramen ser välbalanserad ut, om man nu ser på det rent estetiskt alltså. Fast man måste nog se den i verkligheten för att kunna avgöra det.

Om Koenigsegg ligger bakom är väl knappast en merit? Finns det inte flera tidigare cykelsatsningar från exklusiva biltillverkare, och de avfärdas väl mer eller mindre som kalkoner i cykelvärlden, eller?

svensk kolfiber ram ?
Snuten skrev:
> Tycker nog ramen ser välbalanserad ut, om man nu
> ser på det rent estetiskt alltså. Fast man
> måste nog se den i verkligheten för att kunna
> avgöra det.
>
> Om Koenigsegg ligger bakom är väl knappast en
> merit? Finns det inte flera tidigare
> cykelsatsningar från exklusiva biltillverkare,
> och de avfärdas väl mer eller mindre som
> kalkoner i cykelvärlden, eller?

Det är helt rätt, både Porsche o BMW (och säkert flera) har väl gjort cyklar och de rankas väl inte speciellt högt. I detta fallet verkar det dock vara samma engelska företag som gör Koenigseggs kolfibergrejor som även gjort ramen. Vilket ju är en viss skillnad.

svensk kolfiber ram ?
Jag känner konstruktören, cykeln har inte med Koenigsegg att göra. Just nu vet jag inte hur mycket jag får lov att säga och undviker därför detta just nu. Kan säga att jag kännt lite på den och den verkar riktigt fin. Lovar dock att återkomma!

svensk kolfiber ram ?
Hej!

Bara ett snabbt inlägg för att klara upp rykten etc:

Vi är inte Königgsegg och jobbar inte med dom på ngt sätt, vår ram görs inte i England av dom som gör chassiet till Egget.
Vi samarbetar däremot nära med THM, som bl.a. testar våra layups, och visar därför hos dom och med Lightweight för demo-day på Eurobike.

Vi delar en del underleverantörer med KAAB som tex Advanced Composites Group som gör vårt lite unika karbon-resin system.

Det är lite hysteriskt just nu eftersom vi kommer att vara på Eurobike i helgen o nästa vecka, men vi återkommer strax med mer. Hela vårt team med ingenjörer o aerodynamiker kommer att finnas på plats för att svara på frågor där!

svensk kolfiber ram ?
Med tanke på hur styrhuvudet osar så hoppar jag gärna över vevlagerhylsan. Helraka rör... vi tittar på prototyp 1 alpha. Snygg???? Men det ska bli intressant att se ifall någon endast har lyckats fota en chimär eller ej.

svensk kolfiber ram ?
anders annerstedt skrev:
> Hej!
>
> Bara ett snabbt inlägg för att klara upp rykten
> etc:
>
> Vi är inte Königgsegg och jobbar inte med dom
> på ngt sätt, vår ram görs inte i England av
> dom som gör chassiet till Egget.
> Vi samarbetar däremot nära med THM, som bl.a.
> testar våra layups, och visar därför hos dom
> och med Lightweight för demo-day på Eurobike.
>
> Vi delar en del underleverantörer med KAAB som
> tex Advanced Composites Group som gör vårt lite
> unika karbon-resin system.
>
> Det är lite hysteriskt just nu eftersom vi kommer
> att vara på Eurobike i helgen o nästa vecka, men
> vi återkommer strax med mer. Hela vårt team med
> ingenjörer o aerodynamiker kommer att finnas på
> plats för att svara på frågor där!

OK, nu vet vi vad ni inte är och med vem ni inte jobbar. Har ert företag något namn? Förstår ni har det hektiskt inför EB, skall bli kul att se vad det här blir, det är ju inte varje dag som svenskar lanserar en kolfiberram...

svensk kolfiber ram ?
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ser väl ut som vilken "kina" ram som
> > helst.
>
> Gör inte alla olackade ramar det?

Precis det jag menade. Ser ut som vilken "Kina" Ram som helst.

Men den där är väl i princip lika "o"lackad som en Wilier Granturismo (Svart). Ja dom har ju lite färg på sin och sen är den, Granturismo, Apsnygg. För visst är väl "Kinaramen" klarlackad och en liten Klibba på framgaffeln.

http://www.cykelmagneten.se/index.p...d=1064&zenid=db8c8bddf9c55f76231b6525769fac15

"Men alltså.. den smutta framgaffeln är ju en THM Scapula F..
inget nytt mao."

Klucken, klart det är;/)

http://www.dulight.fr/product_info.php?products_id=1506&language=en

svensk kolfiber ram ?
båtbensbudet skrev:
> E det deras gaffel oxå? Fått för mig jag sett
> en sådan förut. En gaffel med bromsen inbyggd
> alltså. Minns inte av vem men kanske enve?

Storck!?
Dom har den på sin Aero II

svensk kolfiber ram ?
Hej,

Lite svar på frågor so far:

Vårt företag heter A2J, cykeln heter R.

Hemsidan ska nog vara uppe i morgon typ.

Alla ramar ser lika ut på samma sätt som att alla klockor ser lika ut. Det finns Kina klockor också för alla som vill ha.

Vi kör med PF30, THM Clavicula M3 är deras första PF30 kompatibla vev o den första produktionsveven är här hemma i Nacka ;-]. Cannondale är det otvivelaktigt bästa alternativet och vi kommer att erbjuda det som ett alternativ.

Gaffeln görs av Thomas Mertin som också gör Storcks gafflar samt gaffeln till Cervelo Calif.

Återkommer, mer på WW snart..

svensk kolfiber ram ?
Oj, en sådan vill jag ha. Av någon anledning gillar jag den väldigt mycket. Trotts att jag bara sett lite bilder och läst ditt inlägg på ww. Men den låter dyr så det blir nog bara till att drömma.
Med lite tur passar geometrin dåligt till mig... :)

svensk kolfiber ram ?
Kristoffer skrev:
> Oj, en sådan vill jag ha. Av någon anledning
> gillar jag den väldigt mycket. Trotts att jag
> bara sett lite bilder och läst ditt inlägg på
> ww. Men den låter dyr så det blir nog bara till
> att drömma.
> Med lite tur passar geometrin dåligt till mig...
> :)

Låter dyr? Det är bara att läsa innantill på hemsidan: www.a2j.eu

Men visst 6000-6500euro är mycket pengar för något som inte är etablerat på marknaden och då ingår inte framgaffeln, men vill man ha något udda och exklusivt (som om alla ramar inte görs i kolfiber idag..) så kan man ju välja en sånhär.

"nothing we do come from low cost environments" så det är klart det får kosta lite, men då är frågan: är den bättre än en Specialized S-works Venge exempelvis?

Senast ändrad:
svensk kolfiber ram ?
Kristoffer skrev:
> I går fanns inte hemsidan.
>
> Tyvärr såg geometrin bra ut men priset gör den
> ointressant för min del.

Nej de vänder sig till sura, småfeta, sexistiska 40-plusgubbar.

svensk kolfiber ram ?
Det krävs verkligen självdisciplin för att hålla inne jantespöket...

Verkligen inte cykeln för mig, men kul att det finns folk som satsar rejält här i Sverige!

Känns som att det kanske är rätt strategi att drämma till rejält. Svårt att konkurrera i samma segment som Scott/Cervelo/Specialized etc.

Måste ändå få gnälla lite på den mossiga synen på "low cost environments", som väl i nuläget sitter på en hel del av kompetens och tillverkningsresurser inom både kompositbyggande och annat.

svensk kolfiber ram ?
6500 euro är inte mycket pengar i sammahanget, bygget tar bara lite längre tid.

Jag exempelvis har inte riktigt råd med en sådan nu men senare så kanske..

Ta till exempel Brent Ruegamer hade inga problem att sälja Zen Überlight då det begav sig oavsett prislapp.
Inte heller SPIN, trots det inte är så känt utanför den lilla kretsen die-hard cykelnördar.

Priset spelar ingen större roll idag, specen och prestandan säljer av sig självt.

svensk kolfiber ram ?
Det är säkert en fin ram, lamineringsarbetet ser ut att hålla högsta klass.
Men designen känns inte rätt, lite kolfiberretro.
Titta på konkurrenterna i det övre prissegmentet, det är aero som säljer.
Kanske att ramen har bra aeroegenskaper, men det ser inte ut som det och då spelar det ingen roll.
Kul projekt men jag tror man hade vunnit på att tänka igenom designen med några nytänkande aerodetaljer.

Tillbaka
Topp