svensk kolfiber ram ?

svensk kolfiber ram ?
Du är nog mer van än jag att kika på kolfiber så jag får tro på dig men tycker mig inte sett många ramar med fiber som ser så riktigt så här cleant ut. Kan ju vara att alla klibbor o lacker förstör helhetsintrycket eller bara att det har var ett ovanligt bra foto iofs.

IMG_7491.jpg

svensk kolfiber ram ?
Jensen skrev:
------------------------------------------------------
>
> sen äre ju lite intressant med det där me 20%
> styvare än konkurrent i samma viktklass, hur
> många finns det lixom iatt jämföra me?

Cervelo R5ca ca 750gr
Ax Lightness ca 710gr
Spin
SSix Evo ca 700 gr
osv..

svensk kolfiber ram ?
Riktigt kul med ett svenskt projekt a la Koenigsegg som satsar på att bli bäst i världen inom sitt område tack vare absolut high-tech och funktionell design. Är man bäst så spelar ofta inte priset någon roll och då kan man ta bra betalt och tjäna pengar trots höga utvecklings- och tillverkningskostnader och små volymer.

Kanske inget för en Kina-kille som jag, men så kör ju jag också Passat och inte en Agera...

svensk kolfiber ram ?
Jon som tillvardags jobbar som ansvarig för allt kolfiber på Koenigsegg har blandat resin i det det yttersta lagret för att få fram det speciella mönstret.

Man beställer ramen precis som man vill ha den. Men det kostar en slant.

svensk kolfiber ram ?
Jag hoppas att de nischar in sig i prissegmentet någonstans mellan Radon och Cannondale. Hoppas, hoppas! ;-)

För denna ramen väcker ett ha-begär!

svensk kolfiber ram ?
Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hoppas att de nischar in sig i prissegmentet
> någonstans mellan Radon och Cannondale. Hoppas,
> hoppas! ;-)
>
> För denna ramen väcker ett ha-begär!

€6000-6500 för ramset. :)

svensk kolfiber ram ?
Tycker den ser otroligt fin ut. Riktig high-end. Prismässigt ligger den ju helt bortom horisonten. Måste vara en av världens dyraste ramar?

svensk kolfiber ram ?
Med tanke på utveklingskostnader och den lilla produktionsserien så tycker jag inte att priset är specellt högt. Tror inte de går många kronor plus på en ram, snarare tvärtom.
Tyvärr har jag inte en plånbok som håller för ett sånt köp...

svensk kolfiber ram ?
Håller med! Det var inte dyrt. Mycket pengar, men inte dyrt.

För 100 laxar skulle man ju kunna få ihop det. Tyvärr är väl det 10års sammanlagd cykelbudget för mig...

svensk kolfiber ram ?
Precis. Jon gör detta tillsammans med ett gäng cykelentusiaster vid sidan av sina vanliga jobb. Än så länge.

Man räknar med ett par hundra kundanpassade beställningar/år. Man kan ju anpassa ramens egenskaper precis efter cyklisten. Anpassningar i oändlighet om man betalar.

svensk kolfiber ram ?
Säger som en kompis till min fru "fy fan vad läskigt fort det går i bilar" :)
Tilläggas att hon lever ett lungt liv på cykel och till fots..rätt sunt...
Men det var en attans fin cykel tycker jag. Om jag nån ggn ska börja cykla räser
så ska jag ha en sån !!

svensk kolfiber ram ?
den är säkert jättelätt och bra men jag har stora problem med hur de har löst vajerdragningen till frambromsen.. en jävla v-bromsböj in i gaffeln?

säg att det är en prototyp?

filename=IMG_7491.jpg

svensk kolfiber ram ?
Den ramen med EC90SLX-falaffel och full RED skulle jag lätt tänka mig.

Notera att batteriet är inne i sadelstolpen.

Det kommer mera. :)

svensk kolfiber ram ?
Skogling skrev:
> Den ramen med EC90SLX-falaffel

Mmmm, det låter gott!

svensk kolfiber ram ?
Skogling skrev:
> >
> Stor bild:
>
> https://www.lfgss.com/thread29-1359.html

Ha, intressant att kolla på Tarmac SL3 S-works lite längre ner i länken. Ser ut som ett bojsänke i jämförelse och det är ju ändå en superfin cykel. Även om man tar bort alla snorlätta komponenter på A2J, ser det som de är rätt långt framför konkurrenterna...

svensk kolfiber ram ?
mattel skrev:
> den där gaffeln gjorde ju inte ramen rättvisa..

Håller med övergången till gaffeln ser keff ut. Då var den andra bättre. Dessutom får de leta upp smuttare växlar och bromsar. Och styra upp vettiga lackvarianterna. Hur svårt kan det vara?
Men själva ramen är fin.

svensk kolfiber ram ?
Kid1000 skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> ----
> >
> > sen äre ju lite intressant med det där me 20%
> > styvare än konkurrent i samma viktklass, hur
> > många finns det lixom iatt jämföra me?
>
> Cervelo R5ca ca 750gr
> Ax Lightness ca 710gr
> Spin
> SSix Evo ca 700 gr
> osv..
-----------------------------------------------------
Vägd ss evo i 56cm = 712g inkl sadelstolpsklämma, min 54 borde väga ca 1000g inkl gaffel och styrlager :-) T

svensk kolfiber ram ?
IMAGE_1000001669.JPG

640 gram och styvare BB än Venge (950 gr), det är inte illa faktiskt med tanke på hur mkt en Venge väger.

Jag vet inte hur SSix Evo, TCR , R5Ca och mfl som man kan köpa över disk står sig i jämförelse.

Nackdelen är kanske priset som jag ser det men har man råd så..

Tillbaka
Topp