Extremt mycket inifrån och ut fokus. SCF borde fokusera på vad besökarna vill ha, inte vad förbundet anser är viktigt. Det saknas bara en "Ordföranden har ordet" ruta som uppdateras en gång per år.
Copyn på texterna får mig att bli irriterad.
Cykel måste vara en extremt mansdominerad sport eftersom alla bilderna på startsidan är på män.
Här är ett exempel på copy, stavfel, felbyggnad och lite annat på en sida som jag besökte slumpmässigt (
http://scf.se/forbundet/stod-service/grafiska-riktlinjer/):
Ska ni utforma tryckmaterial, inbjudan, pm eller annat inför tävlingen? Kontakt oss så sänder vi över våra riktlinjer och logotyper i de format ni behöver. Kontakta kansli@scf.se.
Varför skall jag ens kontakta SCFs kansli för det, har inte de bättre saker för sig än att hantera sådana förfrågningar? Lägg upp dem på webben. Mailadressen är inte länkad. Stavfel i andra meningen
Inledningen av välkomsttexten blir i alla fall jag provocerad av "Vår nya hemsida som du just har landat på vill vi använda som en plattform för alla som på något sätt är involverad i, nyfiken på eller intresserad av att vara en del av Svensk Cykel!"
Jag struntar faktiskt i hur de vill använda siten. Vill SCF använda den som en plattform så får de väl göra det. Fokuset på den egna organisationen trodde jag dog ut på webben i slutet av förra decenniet? Att SCF sedan tar sig ton och anser att deras "plattform" skall vara för alla som är involverade i, nyfikna på eller intresserade av Svensk Cykel är alldeles för pretto. På vilket sätt tillför SCF någonting över huvud taget när det kommer till icke organiserad idrott?
SCF behöver jobba med user cases och fundera på vad besökaren rimligen vill ha. Låt oss säga att jag cyklat ett tag och vill ta kontakt med en förening. Går jag från scf.se till hitta din förening (
http://iof1.idrottonline.se/Svenska...atillstartsidan/Borjacykla/Hittadinforening1/) så ser sidan helt annorlunda ut till och börja med. Sökningen efter förening är ett skämt och visar på SCFs organisationsstruktur, inte ett besökarperspektiv.
Startsidan på "nya" webben är hyggligt snygg. Men det bygger på idrottonline och många funktioner verkar länka till gamla eller ej existerande sidor.
Gör om, gör rätt. Sätt upp siten utifrån vad besökarna vill ha, inte vad SCF anser är viktigt. Och få SCF att förstå att de är till för den organiserade idrotten. Inte för allt som har med Svensk Cykel att göra