Svenska Cykelförbundet - Ny website

Jag kan ta reda på kostnaden, men om det hjälper förbundet att skaffa flera sponsorer så kan det vara "money well spent". Med lön och allt annat så skulle jag gissa på 1.5 miljon +/- 500 000. (Ren spekulation så citera mig inte på det).

Det som jag saknar mest är "motion", men jag kommer att ta detta via de kanaler vi har. Alla klubbmedlemmar kan påverka framtiden via förening och distriktsförbund.

Som de har skrivit:
"
Det du ser på skärmen är en början, ett skal, en struktur som kommer att kompletteras och utvecklas allt eftersom. Sidan är till för hela cykelsverige, ska fyllas med innehåll som speglar hela verksamheten. Vi ser fram emot att från och med nu även ha med er på den här spännande resan och hoppas att ni kommer att bli en stor del i det fortsatt löpande arbetet.
Skicka gärna tips, idéer, cykelbilder, så hjälper du oss att gå i rätt riktning med sajten! Mejla till kansli@scf.se och ange Webben i ämnesraden.
"

Så om du/ni har något konstruktiv att komma med kan du skicka in det direkt till SCF. Bra att man inte är hemmablind.

I mitt tycke är det som behövs mest gällande motion regelverket, försäkringsinfo, exponering, en separat lista över motionslopp så att läsaren kan få en överblick på samma sida utan att behöva klicka på varande lopp för sig för att läsa datum, startplats, distanser, avgifter, www och emailadress. Som sagt, tar jag detta med förbundet via motionskommittén.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Då behöver vi inte kommentera det.

Vilka är vi?

GarryJones skrev:
> Efter 5 år av snack, 2 år i planering och 18
> månaders jobb har Cykelförbundet lanserat en ny
> website idag.
>
Bravo. Ni spöade Happyride.se

Senast ändrad:
> Då behöver vi inte kommentera det.

Om personen A har en halvbra idé som man diskuterar här med personen B som har en annan halvbra idé så kan ni tillsammans kommer på en riktigt bra idé och skickar in till förbundet. Tillsammans är vi starkare.

Jag skrev så här "I mitt tycke är det som behövs mest gällande motion regelverket, försäkringsinfo, exponering, en separat lista över motionslopp så att läsaren kan få en överblick på samma sida utan att behöva klicka på varande lopp för sig för att läsa datum, startplats, distanser, avgifter, www och emailadress. Som sagt, tar jag detta med förbundet via motionskommittén."

Om jag är det enda personen i Sverige som tycker att det hade varit bra att få tillgång till en sådan lista så kan jag lägga ner. Som det har varit sedan 2009 måste man klicka på varje lopp för att läsa detaljer. Helt okej om man vill veta mer om ett enda lopp. Men om man vill få en överblick på alla lopp så tror jag det förenklar det hela om man har alla lopps väsentliga info på en och samma sida. Men det är bra vad JAG vill ha och ingen hemsida ska byggas på hur enstaka personer vill ha det.

Nja, 1,5 miljon tror inte jag den siten kostade. En halv kanske. Den mer komplexa delen (IndTA) måste ju funnits innan?

Extremt mycket inifrån och ut fokus. SCF borde fokusera på vad besökarna vill ha, inte vad förbundet anser är viktigt. Det saknas bara en "Ordföranden har ordet" ruta som uppdateras en gång per år.

Copyn på texterna får mig att bli irriterad.

Cykel måste vara en extremt mansdominerad sport eftersom alla bilderna på startsidan är på män.

Här är ett exempel på copy, stavfel, felbyggnad och lite annat på en sida som jag besökte slumpmässigt (http://scf.se/forbundet/stod-service/grafiska-riktlinjer/):
Ska ni utforma tryckmaterial, inbjudan, pm eller annat inför tävlingen? Kontakt oss så sänder vi över våra riktlinjer och logotyper i de format ni behöver. Kontakta kansli@scf.se.

Varför skall jag ens kontakta SCFs kansli för det, har inte de bättre saker för sig än att hantera sådana förfrågningar? Lägg upp dem på webben. Mailadressen är inte länkad. Stavfel i andra meningen

Inledningen av välkomsttexten blir i alla fall jag provocerad av "Vår nya hemsida som du just har landat på vill vi använda som en plattform för alla som på något sätt är involverad i, nyfiken på eller intresserad av att vara en del av Svensk Cykel!"

Jag struntar faktiskt i hur de vill använda siten. Vill SCF använda den som en plattform så får de väl göra det. Fokuset på den egna organisationen trodde jag dog ut på webben i slutet av förra decenniet? Att SCF sedan tar sig ton och anser att deras "plattform" skall vara för alla som är involverade i, nyfikna på eller intresserade av Svensk Cykel är alldeles för pretto. På vilket sätt tillför SCF någonting över huvud taget när det kommer till icke organiserad idrott?

SCF behöver jobba med user cases och fundera på vad besökaren rimligen vill ha. Låt oss säga att jag cyklat ett tag och vill ta kontakt med en förening. Går jag från scf.se till hitta din förening (http://iof1.idrottonline.se/Svenska...atillstartsidan/Borjacykla/Hittadinforening1/) så ser sidan helt annorlunda ut till och börja med. Sökningen efter förening är ett skämt och visar på SCFs organisationsstruktur, inte ett besökarperspektiv.

Startsidan på "nya" webben är hyggligt snygg. Men det bygger på idrottonline och många funktioner verkar länka till gamla eller ej existerande sidor.

Gör om, gör rätt. Sätt upp siten utifrån vad besökarna vill ha, inte vad SCF anser är viktigt. Och få SCF att förstå att de är till för den organiserade idrotten. Inte för allt som har med Svensk Cykel att göra

Mr Handley skrev:
> Inledningen av välkomsttexten blir i alla fall
> jag provocerad av "Vår nya hemsida som du just
> har landat på vill vi använda som en plattform
> för alla som på något sätt är involverad i,
> nyfiken på eller intresserad av att vara en del
> av Svensk Cykel!"
>
> Jag struntar faktiskt i hur de vill använda
> siten. Vill SCF använda den som en plattform så
> får de väl göra det. Fokuset på den egna
> organisationen trodde jag dog ut på webben i
> slutet av förra decenniet? Att SCF sedan tar sig
> ton och anser att deras "plattform" skall vara
> för alla som är involverade i, nyfikna på eller
> intresserade av Svensk Cykel är alldeles för
> pretto. På vilket sätt tillför SCF någonting
> över huvud taget när det kommer till icke
> organiserad idrott?

Välkommen till SCFs värld. Först måste man köpa licens för 700kr för att ens få tävla, och om man sen vill vara med i en tävling som tar avstånd från SCFs idioti så får man böter och stängs av från att delta i de "SCF-sanktionerade" tävlingarna.

Mr Handley skrev:

> Cykel måste vara en extremt mansdominerad sport
> eftersom alla bilderna på startsidan är på
> män.
>

Haha, visst är detta en mansdominerad sport. Men du fick nog faktiskt bara ett taskigt urval av bilder. Första ggn jag gick in så fick jag upp bild på Emilia Fahlin och Jenny Rissveds och möjligt nån kvinna/tjej till( svårt att avgöra BMX-åkarnas kön bakom hjälm och googles). Och var så jäkla glad över att man lyft fram de framgångsrika tjejerna i sporten.

//O

Kung_Gustaf skrev:
> Störande att det inte finns någon sök-knapp.
> Ville så gärna se vad de hade att skriva om
> enduro..

Enduro är alldeles för modernt och nytänkande för att passa in i SCF.

McOla skrev:
> Mr Handley skrev:
>
> > Cykel måste vara en extremt mansdominerad
> sport
> > eftersom alla bilderna på startsidan är på
> > män.
> >
>
> Haha, visst är detta en mansdominerad sport. Men
> du fick nog faktiskt bara ett taskigt urval av
> bilder. Första ggn jag gick in så fick jag upp
> bild på Emilia Fahlin och Jenny Rissveds och
> möjligt nån kvinna/tjej till( svårt att avgöra
> BMX-åkarnas kön bakom hjälm och googles). Och
> var så jäkla glad över att man lyft fram de
> framgångsrika tjejerna i sporten.
>
> //O

Nope, det var jag som tittade för slarvigt. Fanns visst kvinnor med där

Kung_Gustaf skrev:
> Störande att det inte finns någon sök-knapp.
> Ville så gärna se vad de hade att skriva om
> enduro..

Det finns 1rad vad jag kan hitta i gren/disiplinbeskrivningen.
Inget som är imtressant iaf? Men kanske kan bli om dom anstränger sig.

KJS skrev:
> Cykelvasan en del av SWE-Cup i MTB, ska den inte
> flyttas till LVG? =)

Vet inte riktigt hur dom tänkt nu!

Finns det något IndTa/idrottonline-skin man kan lägga in i browsern för att få behålla retrostuket?

Senast ändrad:
Den ser riktigt bra ut, precis vad vi aktiva behöver. En tydlig och enkel hemsida. Ska bli kul med nya systemet som ersätter INDTA. Känns som om SCF är på G. RIKTIGT KUL.

Senast ändrad:
Lulle skrev:
>
>
>
> Välkommen till SCFs värld. Först måste man
> köpa licens för 700kr för att ens få tävla,
> och om man sen vill vara med i en tävling som tar
> avstånd från SCFs idioti så får man böter och
> stängs av från att delta i de
> "SCF-sanktionerade" tävlingarna.

Fast här har väl RF förlorat och får inte stänga av längre.

För det första: jättebra att ni har en egen domän och inte idrottwhatever.scf.se längre. Den addressen var mysko och ingav inte förtroende.

Tänkte se vad jag som intresserad av att börja tävla kunde få ut av sidan. Gick in på mtb-sidan och där finns det en gul knapp! "Börja cykla". Perfekt! jag klickade på den och kommer till beskrivningar av olika grenar inom mtb och lite kort historia om sporten. Bra! Sen står det still. Nu vet jag historan och lite olika grenar men det finns inget tydligt sätt för mig att gå vidare. Den lovade mig att få börja cykla men den håller inte det löftet.

Ni behöver något "call to action" i slutet på den sidan. Vart är det meningen att jag ska sen? ska jag hitta en klubb? Sätt då en länk för att leta föreningar där. Ska jag tävla? kanske länka till en tävlingskalender för respektive gren?

Att hitta en förening är också oerhört krångligt (den ligger också på gamla domänen och med gamla utformningen. De tre rullgardinerna säger att det finns en heriarki men ifall jag t.ex väljer en region så kommer det upp en föreningen direkt! är det klubben jag ska gå med i? Vilken är min närmaste klubb föresten? vilken av klubbarna hymer, antilopen, och tajts mtb ligger närmast mig i östergötland? Om det bara fanns en karta med klubbarna utsatta...

(Sen kan man fråga sig vad som händer när jag hittat min närmaste klubb? Hjälper scf mig hela vägen fram till att få på mig klubbtröjan eller slutar deras ansvar för min cykelupplevelse när jag klickar på klubbens länk?)

Jag gillar tävlingssidan (SWE-CUP XC, dit jag gick efter att försökt hitta en förening). Jag tycker att det ni markerat med "nedan ska bort" ska stå kvar. Bra att presentera de olika deltävlingarna och cupen som helhet, det gör mig sugen på att veta mer.

Inne på deltävlingsidan är jag också nöjd. jag vet vilken som är nästa deltävling, när den är och vart den ligger. Deltävlingssidorna (t.ex #1 Swe cup UCI|2) borde kunna ha lite mer material: höjdprofil, vilken terräng (behövs lerdäck?) t.ex. Det behövs också här ett call to action. Om jag vill tävla i den deltävlingen hur anmäler jag mig? är det via SCF eller den lokala klubben? det kanske finns en hemsida för just det loppet?

Jag tycker sidan som helhet är ett litet steg i rätt riktning.

Min allergi mot responsiva sidor där det är en meter mellan varje objekt ger fullt utslag.

Men jag känner mig inte som en del av sidans målgrupp så det gör inget.

Min enda invändning är att man siktar för brett, alternativt ser sin egen verksamhet "som den enda riktiga". Jag känner inte igen mig i speciellt mycket av det som står och för mig bekräftar den snarare att jag INTE är en del av det organiserade cykelsverige. Motion verkar inte intressant och när man beskriver en gren (jag läste om lvg) handlar det bara om tävlingsverksamhet. Inget fel i det, om man inte utger sig för att vara en plattform för alla.

Hade jag börjar på denna sida hade jag aldrig fastnat för cykling... Det är jag ganska säker på. Cyklingen blev min idrott för att den är klockren att slippa tävla på, jag kan hitta utmaningar och njutning ändå. Det finns det inte ett ord om.

Så står det dock inte riktigt på startsidan... Jag anade det ganska snart när jag klickade runt på sidan. Jag tycker dock man kan vara klart tydligare med det. Iaf undvika att hävda något annat.

Wow, jag kan anmäla mig till cykellopp här! Tänkte jag och klickade på "anmälan"...

image.png

Kom till denna sida med en massa seglingsevent, Roslagsvåren fanns inte med och gick inte att söka

image.png

I övrigt snygg hemsida men hade gärna sett en större mix av elit och motion.

Jag föreslår att göra som Mr Handley skrev, en mängd experiment med olika user-case för det finns en hel del att göra. Även korrekturläsning krävs, vilket redan nämnts.

Jag provade förstås "börja cykla" knappen och det var bra med en genomgång av grenarna men sen kom jag inte så mycket längre. "Hitta din förening" fanns däremot på en annan plats och länkade till gamla sidan. "Starta en förening" tyckte jag funkade bra. Det kändes lätt.

Tävlingskalendern öppnade bra men borde kanske haft "cykel" som filter direkt, nu kom skridskor och segling upp i bannern... Jag klickade på slumpvis vald tävling (Höllviken) och information fick något felmeddelande men när jag klickade bort det låg infon bakom.

Jag gillar inte att behöva mobilscrolla längst ned för att hitta länkar.

Gärna tydligare länkar till fb, Twitter mm och när ni skriver om någon cyklist ha gärna med deras instagram, Twitter mm.

Stor förbättring mot idrottonline.

Kul med kommentarer. Jag har egna åsikter som jag kommer att ta via de kanaler man har.

Några av er har påpekat språkbrister och lämnat andra bra idéer - t ex det där om att filtrera direkt till cykel i tävlingskalendern.

Då SCF har skrivit
"
Det du ser på skärmen är en början, ett skal, en struktur som kommer att kompletteras och utvecklas allt eftersom. Sidan är till för hela cykelsverige, ska fyllas med innehåll som speglar hela verksamheten. Vi ser fram emot att från och med nu även ha med er på den här spännande resan och hoppas att ni kommer att bli en stor del i det fortsatt löpande arbetet.
Skicka gärna tips, idéer, cykelbilder, så hjälper du oss att gå i rätt riktning med sajten! Mejla till kansli@scf.se och ange Webben i ämnesraden.
"

... så tycker jag att det är precis det som ni borde/ska/kan göra. Med 6 eller 7 heltidsanställda har de mycket att göra på kansliet. Sist jag var i Stockholm på Idrottens Hus hörde jag att Svenska Golfförbundet har 57 heltidsanställda - i Stockholm! - Ärligt talat förstår jag inte vad de kan ha för arbetsuppgifter. Men siffrorna visar att cykelförbundet har inte de resurser mindre idrotter har. (Skickar ni in era kommentarer direkt så tror jag de jublar på kansliet.

GarryJones skrev:
> ... så tycker jag att det är precis det som ni
> borde/ska/kan göra. Med 6 eller 7
> heltidsanställda har de mycket att göra på
> kansliet. Sist jag var i Stockholm på Idrottens
> Hus hörde jag att Svenska Golfförbundet har 57
> heltidsanställda - i Stockholm! - Ärligt talat
> förstår jag inte vad de kan ha för
> arbetsuppgifter. Men siffrorna visar att
> cykelförbundet har inte de resurser mindre
> idrotter har. (Skickar ni in era kommentarer
> direkt så tror jag de jublar på kansliet.

Ärligt talat förstår jag inte vad 7st heltidsanställda på SCF kan ha för arbetsuppgifter.

Tillbaka
Topp