Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
"shakedry-jacka". Bra tips, måste testas!
Det är många tillverkare som säljer jackor av Gore-Tex Shakedry. Som alla material har det ju även nackdelar,
de uppenbara är väl att det är dyrt och även att det endast finns i svart, vilket förstås inte särskilt lämpligt för cykling.
Men om jag kommer ihåg rätt har jag läst att synligare färger är på gång, kanske ngn annan vet mer?

Sverigetempot 2021
Det är många tillverkare som säljer jackor av Gore-Tex Shakedry. Som alla material har det ju även nackdelar,
de uppenbara är väl att det är dyrt och även att det endast finns i svart, vilket förstås inte särskilt lämpligt för cykling.
Men om jag kommer ihåg rätt har jag läst att synligare färger är på gång, kanske ngn annan vet mer?

Min har flou på armar och vid fickan bak.

Sverigetempot 2021
Apiduras långa top tube väska såg ju rätt grym ut. Stör mig alltid på att min re-strap är så liten. Ytan är ju bara dead space i alla fall.

Sverigetempot 2021

Ovanstående spår blev ToR ser jag. Här är det rätta

1625998898576.png

Sverigetempot 2021
Så väsentligen tre km. Anledning till min fråga var att jag skulle vilja veta om loppet var 2115 km eller 2112 km. Om man tänker sig en framtida upplaga med väldigt likartad snittfart så skulle detta kunna vara avgörande för om det skulle bli ett nytt snittfartsrekord eller inte.

Sverigetempot 2021
Det var nog 2112 km. De ggr jag har kört var det transportsträcke från Katterjåkk upp till gränsen, sedan började loppet där.

Om jag förstod frågan rätt.

Sverigetempot 2021
De två sista till Smyeghuk för denna upplaga!?

Visa bilaga 500273

Mattias kom fram till Smygehuk som den siste deltagaren med godkänd totaltid och Sverigetempot 2021 är därmed avslutat. Det känns tryggt att se att Geraldine nu också är framme.

En vecka med anmärkningsvärda minnen för alla på vägen, för funktionärer och för alla involverade i denna tråd är slut. Tack, ett jättetack, till er alla!

Sverigetempot kommer tillbaka 2024 i en sjunde upplaga. Spännande "spårändringar" kommer att göras för de som inte bryr sig om att försöka sopa till rekordet som sattes i år. Den nuvarande sträckningen som med små förändringar genom åren nu kan kallas för den klassiska, kommer att fortsätta serveras för en rekordgrupp.

PS. I min egen regi kommer ett tidtaget lopp mellan Kiruna och Smygehuk (ca 230 mil) på blandat underlag att genomföras 2023. Redan nästa år, veckan efter midsommar preliminärt, finns en sydlig del klar för racing; Rättvik- Smygehuk (87 mil). Jag startar upp en tråd för det inom kort, om ingen annan hinner först. En hemsida kommer förstås också. OBS att detta inte ska förväxlas med Swede Divide. Namnet på mitt lopp: Unmapping Sweden.

/Peter

Sverigetempot 2021
Det var nog 2112 km. De ggr jag har kört var det transportsträcke från Katterjåkk upp till gränsen, sedan började loppet där.

Om jag förstod frågan rätt.

Startplatsen ändrades dagen innan start efter att vi pratade med tullpersonalen vid gränsen. De sa att inga får uppehålla sig vid gränsen just nu. Det hade varit möjligt att justera det i "ridern" men det fanns ingen sinnesnärvaro nog att be leverantören Per Eric att göra det.

I Storuman fanns en trafikomledning som lade på 1 km asfalterad sträcka.

Sverigetempot 2021
Jag tror det finns andra faktorer på vägen som gör större skillnad. Tex vägbyggen. Nu hade vi nästan 2 mil vägbyggen efter Arvidsjaur.
Förvisso. Det är dock oerhört svårt att objektivt kvantifiera hur mkt det betyder. Likaså väder och kanske ffa vind påverkar.

Vad gäller långa lopp på banor som varierar lite i längd finns det ju relativt rättframma sätt att hantera rekordnoteringar: kortast tid eller högst snittfart. Är t.ex. dessa det pratas om i samband med rekord på RAAM. Dessutom hintades ju om att tidigare rekordinnehavare kunde väntas trilskas om Sigemo hade fått kortare tid med lägre snittfart. ?

Sverigetempot 2021
Så väsentligen tre km. Anledning till min fråga var att jag skulle vilja veta om loppet var 2115 km eller 2112 km. Om man tänker sig en framtida upplaga med väldigt likartad snittfart så skulle detta kunna vara avgörande för om det skulle bli ett nytt snittfartsrekord eller inte.

Siffran 2115 är en gåta. Det är många märkliga värden som har figurerat i rapporteringsappen.

Sverigetempot 2021
Förvisso. Det är dock oerhört svårt att objektivt kvantifiera hur mkt det betyder. Likaså väder och kanske ffa vind påverkar.

Vad gäller långa lopp på banor som varierar lite i längd finns det ju relativt rättframma sätt att hantera rekordnoteringar: kortast tid eller högst snittfart. Är t.ex. dessa det pratas om i samband med rekord på RAAM. Dessutom hintades ju om att tidigare rekordinnehavare kunde väntas trilskas om Sigemo hade fått kortare tid med lägre snittfart. ?

RAAM jämför tider mellan banor som har väldigt olika sträckningar. Närmare bestämt flera helt olika sträckningar som har förekommit under mer än 30 år.

Sverigetempot 2021
Vi kom i någon liten ort efter Ulricehamn tror jag det var, cykelvägsbiten i alla fall, tunneln var avstängd och vi fick snurra lite bostadsområde.
Sånt där går inte att ha koll på längs en så lång bana.

Sverigetempot 2021
RAAM jämför tider mellan banor som har väldigt olika sträckningar. Närmare bestämt flera helt olika sträckningar som har förekommit under mer än 30 år.
Jo, det är absolut skumt. Som jag ser det finns det dock ingen perfekt lösning på problemet.

Om man funderar på vad man vill att ett rekord ska säga är min uppfattning att det på något sätt ska säga vem som genomfört loppet "bäst". Problemet är dock att det för denna typ av lopp finns så mkt som påverkar att om man skulle lyckas ta fram ett mått som faktiskt objektivt mäter hur bra loppet genomförts så skulle det i praktiken vara obegripligt p.g.a. sin enorma komplexitet.

Där kommer man in på den andra delen som är viktig, nämligen att rekordets definition är enkel och lättbegriplig. Utan det kommer människor inte att bry sig och det hela bli en rent akademisk övning.

För denna typ av lopp tycker jag som sagt var att tid resp. total snittfart är de två rimliga måtten utifrån ett begriplighetsperspektiv. Då de inte tar in saker som hur rutten ser ut (höjdprofill, beläggning, ...) och inte heller saker som väder, vind, trafikförhållanden, etc. kommer de ofelbart att kunna vara felvisande. En cyklist som cyklar ett år med konstant medvind och en annan som cyklar ett år med konstant motvind kommer att ha utfört väldigt olika prestationer om de har samma snittfart.

Då längden varierar bör snittfart vara en bättre approximation än tid till det utopiska perfekta måttet. Dock är det även där en strid mellan komplexitet och "korrekthet". Tid är trots allt ett enklare mått än snittfart.

Sverigetempot 2021
Vi kom i någon liten ort efter Ulricehamn tror jag det var, cykelvägsbiten i alla fall, tunneln var avstängd och vi fick snurra lite bostadsområde.
Sånt där går inte att ha koll på längs en så lång bana.

Aha, Tranemo måste det ha varit.

Vi kan försöka använda volontärer som bor utmed sträckan för att hitta tillfälliga skevheter så nära startdagen som möjligt. Ett upprop i tråden borde kunna nå ut.

Sverigetempot 2021
Om vi vill dela våra packlistor: Jag körde på strategin att klara tidsgränsen med marginal på en så bekväm tur som möjligt - specifikt att kunna sova så snart jag blev sovtrött. Lite touring-mässigt, faktiskt ...

Cykel
Schlitter Encore med trippel fram, 165 mm vevar för knän och lite högre kadens. Kolfiber/kevlar-säte, nackstöd och en nybyggd tailbox i tunn plywood för packning (full med reflexer eftersom sätet skymmer en ev reflexväst). GP 5k 25 mm-däck, H+SON-fälgar, 24 CX-ray-ekrar på SON-nav fram och 28 ekrar på DA-nav bak.

Första längre turen för denna cykel, men kört många långa turer på en liknande cykel med stålram.

Elektronik
Två Axa Pico framlampor och en liten B&M med standlight bak drivna från SON.
En liten Lezyne Hecto USB-lampa i reserv i packningen (inte använd).
En Sigma nugget USB-laddbar på cykeln som reserv.
Aktik pannlampa (använd flitigt vid tältplatser i södra Sverige).
E-werk för laddning av mobil mm.
Mobil (vattentät), användes också för navigering.
Bluetooth-musikanläggning med högtalare (för högre trafiksäkerhet jämfört med hörlurar) och en liten powerbank för att driva den.
Diverse sladdar + en väggladdare för USB.

Verktyg och reservdelar
Två reservekrar av varje sort, totalt 6 st. Reservtrissa (liggcykelspecifik reservdel).
Extra låslänk till kedjan, reserv-wire, diverse skruv och mutter.
Två slangar, lagningskit och ett reservdäck.
Reservmunstycke Camelbak.
Verktygslåda med bland annat multiverktyg, däckavtagare, ekernyckel, tång, fasta nycklar 6,7,8,10.
Superlim.
Lätt kedjeolja.
Liten hopfällbar cykelpump.

Kläder
Två Randonneur Stockholm klubbtröjor (i liggcykelversion med fickor fram).
Ylleunderställ, mellantjock ylletröja (bara använd som kudde).
Två par cykelbyxor utan vaddering; ett par tights för lite kallare väder.
Regnställ jacka och byxor.
Tunn halsduk i bomull, tjock yllehalsduk (inte använd utomhus).
Tunna och tjockare vattentäta helfinger-handskar.
Tunna och något tjockare strumpor.
"Road touring"-skor från Shimano med vanlig SPD.
Tunn mössa (hemmasydd)
Hjälm ARX

Fördelen med två av varje var att det gick att tvätta ett par i taget och torka under dagen.

Mat
Sked
Matlåda att äta ur
Müsli, bröd, pålägg ... (fyllde på under gång)
Vattenflaska 750 ml
Camelbak 3 liter isolerad blåsa (förvarad i lådan, precis bakom sätet)

Övernattning
Tält Vaude 1-personers
Thermarest uppblåsbart liggunderlag
Sovsäck Haglöfs Lim 100

Övrigt
Plånbok
Schweizerkniv
Litet sy-kit
Munskydd (om det behövdes i butiker eller ev kollektivtrafik)
Neccesär med bland annat schampoo, myggspray, solkräm och försvarets läppsalva

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Materialet har utvecklats och kan nu göras med färg också.
"...together Gore & Rapha had figured out how to make a white version of Shakedry, and they were working on how to print on it in full color too. No one seems willing to explain exactly how it works differently – it seems it is much more difficult than the conventional sublimation that works on most conventional synthetic cycling kits...."

https://bikerumor.com/.../exclusive-rapha-pro-team-gore.../

Rapha har shakedry till i EF-färger, men jag tror inte att de hittat ut till kunder än.

Älskar min ;-)
215847297_10158334833037507_3349555536951611934_n.jpg

Sverigetempot 2021
Blir mer och mer nöjd med mitt eget koncept när jag läser här. Mkt camping & mat & öl, lagom korta etapper. Har aldrig fått ont i händer eller fötter --- Why Hurry ?

Btw. Fixa Dot-watching till nästa gång, då blir det så mkt mer intressant för alla internetcyklister att följa.

Och blir det några RRs ?

Sverigetempot 2021
Blir mer och mer nöjd med mitt eget koncept när jag läser här. Mkt camping & mat & öl, lagom korta etapper. Har aldrig fått ont i händer eller fötter --- Why Hurry ?

Btw. Fixa Dot-watching till nästa gång, då blir det så mkt mer intressant för alla internetcyklister att följa.

Och blir det några RRs ?
RR kommer från mig i någon form när jag landat i sommarstugan :) Det ryktas om förbättrad tracking i någon form till nästa upplaga.

Sverigetempot 2021
Som jag ser det är det ganska olika saker. Att delta i ett lopp och att kanske försöka åka det så fort man kan eller att försöka klara det inom maxtiden har en typ av lockelser kopplad till sig medan en cykelcampingsemester har andra lockelser. Det finns garanterat ett överlapp men också tydliga skillnader. Vissa människor gillar prestationsutmaningar. För dem är "hurry" grejen. Andra människor gillar mer turistaspekten. Då är "hurry" inte så viktigt. Människor är olika och har olika preferenser. Och är preferenserna olika blir det också naturligt att man gör olika val. Och inget av valen behöver vara "fel" utan det handlar om att man har olika mål.

Sverigetempot 2021

Och blir det några RRs ?

Familj och vänner uppskattar mitt deltagande i ultracykling mkt mer just pga av pricktittarelementet. Både kunna ha koll på mig men även rejset och tävlingen.

Det gör också att fans kommer ut på banan, hejar, cyklar med en sväng, bjussar på läsk och godis osv.

När det är sagt är ju Sverigetempot en brevet och inte en tävling.

Synd att den typen av tävlingar mig veterligen inte finns i Sverige IMHO.

Sverigetempot 2021
Mattias kom fram till Smygehuk som den siste deltagaren med godkänd totaltid och Sverigetempot 2021 är därmed avslutat. Det känns tryggt att se att Geraldine nu också är framme.

En vecka med anmärkningsvärda minnen för alla på vägen, för funktionärer och för alla involverade i denna tråd är slut. Tack, ett jättetack, till er alla!

Sverigetempot kommer tillbaka 2024 i en sjunde upplaga. Spännande "spårändringar" kommer att göras för de som inte bryr sig om att försöka sopa till rekordet som sattes i år. Den nuvarande sträckningen som med små förändringar genom åren nu kan kallas för den klassiska, kommer att fortsätta serveras för en rekordgrupp.

PS. I min egen regi kommer ett tidtaget lopp mellan Kiruna och Smygehuk (ca 230 mil) på blandat underlag att genomföras 2023. Redan nästa år, veckan efter midsommar preliminärt, finns en sydlig del klar för racing; Rättvik- Smygehuk (87 mil). Jag startar upp en tråd för det inom kort, om ingen annan hinner först. En hemsida kommer förstås också. OBS att detta inte ska förväxlas med Swede Divide. Namnet på mitt lopp: Unmapping Sweden.

/Peter
230 milaren hur mkt annat än asfalt? Finns rutt redan? Lät spännande!!!

Sverigetempot 2021
Hade du några symptom innan? Typ karpaltunnel eller liknande?

Jag har inte så mycket bekymmer med högern men vänstern som fått flera frakturer med båtben +annat är betydligt värre.
Nej, eller rättare sagt mindre bortdomningar på tidigare lopp, men denna gången blev det inte bättre alls och det blev också temperatur skillnader i delar av handen och fingrarna, och då är det tydligen bra att operera.

Det underlättade också att jag jobbade på en ortopedklinik då och medans jag bara satt och jobbade som vanligt kom handkirurgen in och sa "kom nu Toni, jag har lite tid, låt oss titta på den där handen". 15 minuter senare var jag i OP salen och handen ännu mera bedövad. Och så kunde jag titta på vad han höll på med också. Riktigt kul!

Sverigetempot 2021
Nej, eller rättare sagt mindre bortdomningar på tidigare lopp, men denna gången blev det inte bättre alls och det blev också temperatur skillnader i delar av handen och fingrarna, och då är det tydligen bra att operera.

Det underlättade också att jag jobbade på en ortopedklinik då och medans jag bara satt och jobbade som vanligt kom handkirurgen in och sa "kom nu Toni, jag har lite tid, låt oss titta på den där handen". 15 minuter senare var jag i OP salen och handen ännu mera bedövad. Och så kunde jag titta på vad han höll på med också. Riktigt kul!
Borrade de?

Sverigetempot 2021
Familj och vänner uppskattar mitt deltagande i ultracykling mkt mer just pga av pricktittarelementet. Både kunna ha koll på mig men även rejset och tävlingen.

Det gör också att fans kommer ut på banan, hejar, cyklar med en sväng, bjussar på läsk och godis osv.
Det vore kul, dock kanske brevet-reglerna sätter lite stopp - men om fansen håller öppet för att bjuda alla cyklister på godis, och inte gör det på någon deltagares uppmaning kanske det fungerar?

(kanske inte draghjälp från icke-deltagare dock)

Sverigetempot 2021
Finmotorik
Är det någon mer som upplever att finmotoriken (fingerfärdigheten och styrkan) i händerna inte riktigt är på topp eftergenomfört Sverigetempo?
Har samma problem, inte jättemycket, lite sämre känsla i lillfingrarna och händerna är svarage, behöver typ anstränga mig för att öppna en burk. Mer än häften av alla långdistanscyklister verkar drabbas (http://pelotonphysiotherapy.co.uk/cyclists-palsy-ulnar-nerve-neuropathy/). Hoppas det går över efter några veckor, annars blir det ortopeden.

Sverigetempot 2021
Kul att läsa om packlistor, upplägg osv! Hur går det till rent praktiskt när en lite större grupp med typ 4-6 cyklister rullar in på lokala pizzerian och alla samtidigt vill ladda sina powerbanks, lampor och gpser?

Tillbaka
Topp